Феномен композиторки Франчески Каччіні в контексті італійської музичної культури епохи Бароко

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282462

Ключові слова:

культові вокальні ансамблі, творчість Ф. Каччіні, перша «жіноча» опера, протосалонні музично-театралізовані вистави, мадригал, поліфонія, монодія

Анотація

Мета статті – визначити роль композиторки Франчески Каччіні в італійській музичній культурі епохи Бароко, виявити вокально-стилістичну специфіку першої жіночої опери Ф. Каччіні «Звільнення Руджеро з острова Альчина».

Результати дослідження. Проаналізовано роботи провідних західних вчених щодо музичної культури Італії часів Бароко. Обґрунтовано, що виникнення жіночих вокальних ансамблів змінило музичний ландшафт Італії та вплинуло на жанрову стилістику, вокально-виконавські традиції та музично-виразні прийоми. Визначено, що вклад композиторки Ф. Каччіні у вокально- оперне мистецтво є незаперечним. Доведено, що опера «Звільнення Руджеро з острова Альчина» зіставляється з протосалонними музично-театралізованими виставами Європи та Британії.

Наукова новизна – зроблено спробу визначити ступінь впливу культових жіночих ансамблів на статус жінок у музичній культурі Італії кінця XVI – початку XVIІ століття, а також провести паралель між першою «жіночою» італійською оперою епохи Бароко та протосалонними жанрами Європи та Британії (англійська придворна маска, французький придворний балет).

Висновки. Доведено, що в XVI столітті гендерні норми в суспільстві давали змогу виконувати музику жінкам тільки в монастирях. Зазначено, що діяльність ансамблю «Concerto Delle Donne» стає поворотним моментом в італійській музичній культурі, який можна прирівняти до гендерно-музичної революції. Акцентовано на першій «жіночій» опері Ф. Каччіні «Звільнення Руджеро з острова Альчина» як рідкісному зразку ранньої барокової опери та балету. Схарактеризовано жанрову специфіку та стилістичні особливості опери. Визначено паралель між оперою Ф. Каччіні, протосалонними жанрами Європи й Британії та «інтелектуальним театром» придворних зібрань у Візантії. Позначено масштаб культурного впливу творчості Ф. Каччіні на гендерний фактор у музичній культурі Італії.

Біографія автора

Алла Соколова, Одеська національна музична академія імені А. Н. Нежданової

Доктор мистецтвознавства

Посилання

Bowers, J. (1986). The Emergence of Women Composers in Italy, 1566–1700. In J. Bowers, & J. Tick (Eds.), Women Making Music: The Western art tradition, 1150–1950 (pp. 116–161). University of Illinois Press [in English].

Brown, H. M. (1981). The geography of Florentine monody: Caccini at home and abroad. Early Music, 9(2), 147–168. https://doi.org/10.1093/earlyj/9.2.147 [in English].

Carter, T. (2015). Understanding Italian Opera. Oxford University Press [in English].

Chilesotti, O. (1896, August 20). La liberazione di Ruggiero dall’isola d’Alcina di Francesca Caccini [The liberation of Ruggiero from the island of Alcina by Francesca Caccini]. Gazzetta Musicale di Milano, 559–561 [in Italian].

Gołos, J. (1963). Italian Baroque Opera in Seventeenth-century Poland. The Polish Review, 8(2), 67–75 [in English].

Poynor, F. (2016). Finding their voice: Women musicians of Baroque Italy. The Expositor, 12, 70–79 [in English].

Raney, C. (1967, October). Francesca Caccini’s ‘Primo Libro’ [Francesca Caccini's 'First Book']. Music & Letters, 48, 350–357 [in Italian].

Raney, C. (1971). Francesca Caccini, musician to the Medici, and her primo libro (1618) [PhD Dissertation, New York University] [in English].

Reiter, W. S. (2020). The Baroque Violin & Viola (Vol. 2: A Fifty- Lesson Course). Oxford University Press [in English].

Russel, J., & Cohn, R. (Eds.). (2013). Concerto Delle Donne [Women’s Concert]. Book on Demand [in Italian].

Silbert, D. (1946). Francesca Caccini, Called La Cecchina. The Musical Quarterly, 32(1), 50–62. https://doi.org/10.1093/mq/XXXII.1.50 [in Italian].

Sokolova, A. V. (2021). Vizantiisko-lytsarskyi kulturnyi fenomen u relihiinykh i tvorchykh tradytsiiakh Brytanii-Anhlii ta Rusi-Ukrainy [The Byzantine- Chivalric Cultural Phenomenon in the Religious and Creative Traditions of Britain-England and Rus- Ukraine] [Doctoral Dissertation, Odessa National A. V. Nezhdanova Academy of Music]. https://knmau.com.ua/nauka/spetsializovana-vchena-rada-d-26-005-02/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-24

Як цитувати

Соколова, А. (2023). Феномен композиторки Франчески Каччіні в контексті італійської музичної культури епохи Бароко. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (48), 95–101. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282462

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО