Інтерпретації українських хороводів і хороводних танців у сучасному професійному народно-сценічному хореографічному мистецтві

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282470

Ключові слова:

хороводи, хороводні танці, український народно-сценічний танець, сценічна інтерпретація

Анотація

Мета статті – виявити особливості сценічної інтерпретації хороводів і хороводних танців, їхнє місце та роль у репертуарі професійних колективів України.

Результати дослідження. Констатовано, що як синкретичний жанр танцювального мистецтва хоровод тісно повʼязаний із піснею, зміст та характер якої зумовлюють ідейно-тематичний складник і композиційну побудову танцю та вокально-хореографічної композиції в цілому. З’ясовано, що створенню кожної хореографічної композиції передують фольклорні експедиції, під час яких балетмейстери досліджують народні звичаї та обряди, щоб потім відтворити у постановках народний̆ дух та естетику. Виявлено, що сучасні балетмейстери, застосовуючи нові режисерсько-пластичні та музичні прийоми, звертаються до сценічної інтерпретації хороводів, збагачуючи їх новими танцювальними елементами, завдяки чому хореографічні твори набувають нових художніх форм і змісту та сучасного звучання.

Наукова новизна. У статті вперше здійснено комплексний мистецтвознавчий аналіз сценічних інтерпретацій українських хороводів і хороводних танців, які входять до репертуару провідних професійних колективів сучасності.

Висновки. Хороводи, як найдавніший та синкретичний жанр хореографічного мистецтва, не втрачають своєї актуальності в наш час як джерело сценічних творів. Балетмейстери створюють оригінальні інтерпретації українських хороводів та хороводних танців, які захоплюють глядача лаконічністю лексики та простотою композиційної побудови, багатством тем і красою хореографічних образів, щирістю почуттів, глибиною змісту й розмаїттям танцювальних малюнків. Тісний зв’язок хороводів з піснею сприяє створенню самобутніх вокально-хореографічних композицій, у яких пісня зумовлює характер та зміст танцю. Своєрідною рисою сценічних інтерпретацій хороводів є використання різного типу реквізиту, що сприяє створенню хореографічно-образних та видовищних малюнків. Сьогодні хороводи та хороводні танці є невід’ємним складником та окрасою репертуару професійних колективів України.

Біографія автора

Ірина Гутник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, професор

Посилання

Humeniuk, A. I. (Comp.). (1962). Ukrainski narodni tantsi [Ukrainian folk dances]. Vydavnytstvo Akademii nauk Ukrainskoi RSR [in Ukrainian].

Humeniuk, A. I. (Comp.). (1969). Ukrainski narodni tantsi [Ukrainian folk dances] (P. P. Virskyi, Ed.). Naukova dumka [in Ukrainian].

Krymskyi, S. B. (2011). Interpretatsiia [Interpretation]. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 11). NASU Institute of Encyclopedic Research. https://esu.com.ua/article-12420 [in Ukrainian].

Kryvokhyzha, A. (2006). Harmoniia tantsiu [Dance harmony]. Editorial and Publishing Center of Kirovohrad State Pedagogical Institute named after V. Vinnychenko [in Ukrainian].

Merlianova, O. A. (2008). Zhinochi tantsi v ukrainskii narodnii khoreohrafii [Women’s dances in Ukrainian folk choreography] [PhD dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Ostrovska, K. V. (2016). Anatolii Kryvokhyzha – khranytel khoreohrafichnykh tradytsii Ukrainy [Anatolii Kryvokhyzha as a guardian of Ukrainian choreographic traditions]. Culture of Ukraine. Series: Art Criticism, 53, 220–230 [in Ukrainian].

Sapeho, Ya. K. (2016). Baletmeisterska tvorchist B. Kolnohuzenka v konteksti rozvytku ukrainskoi khoreohrafichnoi kultury [B. Kolnohuzenko’s creative choreography work as part of the development of Ukrainian choreographic culture]. Culture of Ukraine. Series: Culturology, 52, 276–284 [in Ukrainian].

Shevchenko, V. T. (2006). Mystetstvo baletmeistera v narodno-stsenichnii khoreohrafii [The art of the ballet master in folk stage choreography]. State Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].

Trehubova, F. D., & Trehubov, D. H. (2021). Doslidzhennia dramaturhii pervisnykh khorovodiv vesnianoho tsyklu [The study of the archaic round dances dramaturgy from the spring cycle]. Culture of Ukraine, 74, 90–97 [in Ukrainian].

Vasylenko, K. Yu. (1997). Ukrainskyi tanets [Ukrainian dance]. Instytut pidvyshchennia kvalifikatsii pratsivnykiv kultury [in Ukrainian].

Volianiuk, L. (2014, April 25). Tradytsiia khorovodiv u rukhovii kulturi kalendarnoi obriadovosti ukraintsiv [The tradition of round dances in the movement culture of the calendar ritual of Ukrainians]. Naukovyi bloh. https://naub.oa.edu.ua/2014/tradytsiya-horovodiv-u-ruhovij-kulturi-kalendarnoji-obryadovosti-ukrajintsiv/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-24

Як цитувати

Гутник, І. (2023). Інтерпретації українських хороводів і хороводних танців у сучасному професійному народно-сценічному хореографічному мистецтві. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (48), 109–116. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282470

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО