Інтерпретації українських хороводів і хороводних танців у сучасному професійному народно-сценічному хореографічному мистецтві
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282470Ключові слова:
хороводи, хороводні танці, український народно-сценічний танець, сценічна інтерпретаціяАнотація
Мета статті – виявити особливості сценічної інтерпретації хороводів і хороводних танців, їхнє місце та роль у репертуарі професійних колективів України.
Результати дослідження. Констатовано, що як синкретичний жанр танцювального мистецтва хоровод тісно повʼязаний із піснею, зміст та характер якої зумовлюють ідейно-тематичний складник і композиційну побудову танцю та вокально-хореографічної композиції в цілому. З’ясовано, що створенню кожної хореографічної композиції передують фольклорні експедиції, під час яких балетмейстери досліджують народні звичаї та обряди, щоб потім відтворити у постановках народний̆ дух та естетику. Виявлено, що сучасні балетмейстери, застосовуючи нові режисерсько-пластичні та музичні прийоми, звертаються до сценічної інтерпретації хороводів, збагачуючи їх новими танцювальними елементами, завдяки чому хореографічні твори набувають нових художніх форм і змісту та сучасного звучання.
Наукова новизна. У статті вперше здійснено комплексний мистецтвознавчий аналіз сценічних інтерпретацій українських хороводів і хороводних танців, які входять до репертуару провідних професійних колективів сучасності.
Висновки. Хороводи, як найдавніший та синкретичний жанр хореографічного мистецтва, не втрачають своєї актуальності в наш час як джерело сценічних творів. Балетмейстери створюють оригінальні інтерпретації українських хороводів та хороводних танців, які захоплюють глядача лаконічністю лексики та простотою композиційної побудови, багатством тем і красою хореографічних образів, щирістю почуттів, глибиною змісту й розмаїттям танцювальних малюнків. Тісний зв’язок хороводів з піснею сприяє створенню самобутніх вокально-хореографічних композицій, у яких пісня зумовлює характер та зміст танцю. Своєрідною рисою сценічних інтерпретацій хороводів є використання різного типу реквізиту, що сприяє створенню хореографічно-образних та видовищних малюнків. Сьогодні хороводи та хороводні танці є невід’ємним складником та окрасою репертуару професійних колективів України.
Посилання
Humeniuk, A. I. (Comp.). (1962). Ukrainski narodni tantsi [Ukrainian folk dances]. Vydavnytstvo Akademii nauk Ukrainskoi RSR [in Ukrainian].
Humeniuk, A. I. (Comp.). (1969). Ukrainski narodni tantsi [Ukrainian folk dances] (P. P. Virskyi, Ed.). Naukova dumka [in Ukrainian].
Krymskyi, S. B. (2011). Interpretatsiia [Interpretation]. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 11). NASU Institute of Encyclopedic Research. https://esu.com.ua/article-12420 [in Ukrainian].
Kryvokhyzha, A. (2006). Harmoniia tantsiu [Dance harmony]. Editorial and Publishing Center of Kirovohrad State Pedagogical Institute named after V. Vinnychenko [in Ukrainian].
Merlianova, O. A. (2008). Zhinochi tantsi v ukrainskii narodnii khoreohrafii [Women’s dances in Ukrainian folk choreography] [PhD dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Ostrovska, K. V. (2016). Anatolii Kryvokhyzha – khranytel khoreohrafichnykh tradytsii Ukrainy [Anatolii Kryvokhyzha as a guardian of Ukrainian choreographic traditions]. Culture of Ukraine. Series: Art Criticism, 53, 220–230 [in Ukrainian].
Sapeho, Ya. K. (2016). Baletmeisterska tvorchist B. Kolnohuzenka v konteksti rozvytku ukrainskoi khoreohrafichnoi kultury [B. Kolnohuzenko’s creative choreography work as part of the development of Ukrainian choreographic culture]. Culture of Ukraine. Series: Culturology, 52, 276–284 [in Ukrainian].
Shevchenko, V. T. (2006). Mystetstvo baletmeistera v narodno-stsenichnii khoreohrafii [The art of the ballet master in folk stage choreography]. State Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].
Trehubova, F. D., & Trehubov, D. H. (2021). Doslidzhennia dramaturhii pervisnykh khorovodiv vesnianoho tsyklu [The study of the archaic round dances dramaturgy from the spring cycle]. Culture of Ukraine, 74, 90–97 [in Ukrainian].
Vasylenko, K. Yu. (1997). Ukrainskyi tanets [Ukrainian dance]. Instytut pidvyshchennia kvalifikatsii pratsivnykiv kultury [in Ukrainian].
Volianiuk, L. (2014, April 25). Tradytsiia khorovodiv u rukhovii kulturi kalendarnoi obriadovosti ukraintsiv [The tradition of round dances in the movement culture of the calendar ritual of Ukrainians]. Naukovyi bloh. https://naub.oa.edu.ua/2014/tradytsiya-horovodiv-u-ruhovij-kulturi-kalendarnoji-obryadovosti-ukrajintsiv/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ірина Гутник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.