Експериментальні напрями в дизайні архітектурного середовища в Україні другої пол. XX століття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282473Ключові слова:
дизайн архітектурного середовища, практики дизайну, історія дизайну, експеримент, експериментальне проєктування, концепція простору, геометрія, формотворення, біоніка, радянський періодАнотація
Мета статті – проаналізувати експериментальні напрями й теоретичні концепції в дизайні архітектурного середовища другої пол. XX ст., які відображали зміни в політичній, соціальній та культурній сферах.
Результати дослідження. У дослідженні проаналізовано експериментальні напрями в дизайні архітектурного середовища, які виникли в другій пол. XX століття в Україні. Зазначено, що деякі з цих напрямів відображалися в проєктуванні нових будівель, міст, архітектурних комплексів. З’ясовано значення експерименту та форми його реалізації в архітектурі та дизайні зазначеного періоду. Закцентовано увагу на таких експериментальних напрямах, як переосмислення геометричних просторових уявлень та просторової концепції в теорії й практиці дизайну; застосування геометрії у формотворчій практиці дизайну та архітектури; розвиток практики кінетичного формотворення; поширення експериментального проєктування; розвиток напряму біоніки в експериментальній творчості та дослідженнях 1960–1980-х рр. Було обґрунтовано, що процеси розвитку архітектури та дизайну в Україні протягом другої пол. ХХ століття відбувалися в тісному зв’язку зі світовими тенденціями цих часів. Проведено порівняння з проєктною творчістю відомих зарубіжних дизайнерів, таких як Річард Фуллер, Едуардо Піньєро та Доналд Хембідж.
Наукова новизна дослідження полягає у виявленні історичних закономірностей розвитку архітектури й дизайну другої пол. XX століття, у висвітленні експериментальних напрямів дизайну того періоду та їхнього зв’язку зі світовими тенденціями розвитку художньо-проєктної діяльності.
Висновки. Аналіз розвитку дизайну архітектурного середовища в Україні другої пол. XX століття здійснюється в цьому дослідженні через призму поняття «експеримент». Експеримент завжди був та є невід’ємним аспектом людської діяльності в усіх її різновидах. Виявлено, що за умов, коли творчий процес не зазнає якихось сторонніх впливів, зокрема ідейно-політичних, експеримент є органічним складником архітектурно-дизайнерської системи формоутворення. Обґрунтовано, що багатоманітний пошуковий рух, що здійснювався у творчому середовищі радянської доби, був взаємозв’язаним. Творчі та концептуальні досягнення цих експериментальних пошуків були на рівні світових досягнень у подібних напрямах. Однак «експериментально-пошукова лабораторія» радянського періоду була надто відірвана від реального життя, орієнтувалася на формальні засади, ідеї та принципи речей, замість конкретних предметів чи їх проєктів у завершеному вигляді. Дослідження також показало, що технологія формотворчості та формально-естетична мова архітектури та дизайну мають невичерпні резерви зовнішнього збагачення. Активні стикові пошуки, які тривали протягом відносно короткого періоду, показали цей потенціал. Одним із основних наслідків діяльності радянської «експериментально-пошукової лабораторії» була підтверджена потреба реалізації певних функцій умовами обмежень, що характеризували «живий» процес формоутворення предметно-просторового середовища. Виявлено, що експериментальні напрями в дизайні архітектурного середовища в Україні другої пол. XX століття відображали широкий спектр змін у суспільстві, культурі та політиці. Вони впливали на розвиток архітектурного середовища, створюючи нові інноваційні підходи до проєктування та будівництва, а також відображали національну ідентичність та культурну спадщину українців.
Посилання
Arnheim, R. (2004). Art and visual perception: A psychology of the creative eye. University of California Press [in English].
Arnheim, R. (2009). The dynamics of architectural form. University of California Press [in English].
Bodnar, O. (2015). Golden Section and non-Euclidean geometry in science and art. Lambert Academic Publishing [in English].
Danylenko, V. Ya. (2006). Dyzain Ukrainy u svitovomu konteksti khudozhno-proektnoi kultury XX stolittia (natsionalnyi ta hlobalizatsiinyi aspekty) [The design of Ukraine in the world context of artistic and design culture of the 20th century (national and globalization aspects)] [Abstract of DSc Dissertation, Lviv National Academy of Arts] [in Ukrainian].
Droste, M. (2015). Bauhaus: 1919–1933. Reform and Avant-garde (P. Gössel, Ed.). Taschen [in English].
Escrig, F. (2013). Emilio Pérez Piñero: Inventor of deployability [Emilio Pérez Piñero: Inventor of deployability]. In P. J. Cruz (Ed.), Structures and Architecture New concepts, applications and challenges. CRC Press [in Spanish].
Fuller, R. B., & Applewhite, E. J. (1997). Synergetics: Explorations in the Geometry of Thinking. MacMillan [in English].
Giedion, S. (1941). Space, time & architecture: The growth of a new tradition. Harvard University Press [in English].
Hambidge, J. (1967). The elements of dynamic symmetry. Dover Publications [in English].
Kostiuchenko, O. A., & Symonenko, V. M. (2020). Do 100-richchia Baukhauzu. Spadok Funktsionalizmu v Ukraini [To the 100th anniversary of the Bauhaus. The heritage of functionalism in Ukraine]. Problemy rozvytku miskoho seredovyshcha, 2(25), 77–81 [in Ukrainian].
Malik, T. V. (2003). Istoriia dyzainu arkhitekturnoho seredovyshcha [History of architectural environment design]. Kyiv National University of Construction and Architecture [in Ukrainian].
Mykhailenko, V. S., & Yakovliev, M. I. (2004). Osnovy kompozytsii (heometrychni aspekty khudozhnoho formotvorennia) [Basics of composition (geometric aspects of artistic formation)]. Karavela [in Ukrainian].
Wilhide, E. (Ed.). (2022). Design: The whole story. Thames & Hudson [in English].
Wittkower, R. (1995). Arte e architettura in Italia (1600–1750) [Art and Architecture in Italy (1600–1750)] (L. Barroero, Ed.; L. M. Nardini & M. V. Malvano, Trans.). Einaudi [in Italian].
Zöllner, F. (2017). Leonardo. The Complete Paintings. Taschen [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Олег Боднар
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.