Експериментальні напрями в дизайні архітектурного середовища в Україні другої пол. XX століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282473

Ключові слова:

дизайн архітектурного середовища, практики дизайну, історія дизайну, експеримент, експериментальне проєктування, концепція простору, геометрія, формотворення, біоніка, радянський період

Анотація

Мета статті – проаналізувати експериментальні напрями й теоретичні концепції в дизайні архітектурного середовища другої пол. XX ст., які відображали зміни в політичній, соціальній та культурній сферах.

Результати дослідження. У дослідженні проаналізовано експериментальні напрями в дизайні архітектурного середовища, які виникли в другій пол. XX століття в Україні. Зазначено, що деякі з цих напрямів відображалися в проєктуванні нових будівель, міст, архітектурних комплексів. З’ясовано значення експерименту та форми його реалізації в архітектурі та дизайні зазначеного періоду. Закцентовано увагу на таких експериментальних напрямах, як переосмислення геометричних просторових уявлень та просторової концепції в теорії й практиці дизайну; застосування геометрії у формотворчій практиці дизайну та архітектури; розвиток практики кінетичного формотворення; поширення експериментального проєктування; розвиток напряму біоніки в експериментальній творчості та дослідженнях 1960–1980-х рр. Було обґрунтовано, що процеси розвитку архітектури та дизайну в Україні протягом другої пол. ХХ століття відбувалися в тісному зв’язку зі світовими тенденціями цих часів. Проведено порівняння з проєктною творчістю відомих зарубіжних дизайнерів, таких як Річард Фуллер, Едуардо Піньєро та Доналд Хембідж.

Наукова новизна дослідження полягає у виявленні історичних закономірностей розвитку архітектури й дизайну другої пол. XX століття, у висвітленні експериментальних напрямів дизайну того періоду та їхнього зв’язку зі світовими тенденціями розвитку художньо-проєктної діяльності.

Висновки. Аналіз розвитку дизайну архітектурного середовища в Україні другої пол. XX століття здійснюється в цьому дослідженні через призму поняття «експеримент». Експеримент завжди був та є невід’ємним аспектом людської діяльності в усіх її різновидах. Виявлено, що за умов, коли творчий процес не зазнає якихось сторонніх впливів, зокрема ідейно-політичних, експеримент є органічним складником архітектурно-дизайнерської системи формоутворення. Обґрунтовано, що багатоманітний пошуковий рух, що здійснювався у творчому середовищі радянської доби, був взаємозв’язаним. Творчі та концептуальні досягнення цих експериментальних пошуків були на рівні світових досягнень у подібних напрямах. Однак «експериментально-пошукова лабораторія» радянського періоду була надто відірвана від реального життя, орієнтувалася на формальні засади, ідеї та принципи речей, замість конкретних предметів чи їх проєктів у завершеному вигляді. Дослідження також показало, що технологія формотворчості та формально-естетична мова архітектури та дизайну мають невичерпні резерви зовнішнього збагачення. Активні стикові пошуки, які тривали протягом відносно короткого періоду, показали цей потенціал. Одним із основних наслідків діяльності радянської «експериментально-пошукової лабораторії» була підтверджена потреба реалізації певних функцій умовами обмежень, що характеризували «живий» процес формоутворення предметно-просторового середовища. Виявлено, що експериментальні напрями в дизайні архітектурного середовища в Україні другої пол. XX століття відображали широкий спектр змін у суспільстві, культурі та політиці. Вони впливали на розвиток архітектурного середовища, створюючи нові інноваційні підходи до проєктування та будівництва, а також відображали національну ідентичність та культурну спадщину українців.

Біографія автора

Олег Боднар, Національний університет «Львівська політехніка»

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Arnheim, R. (2004). Art and visual perception: A psychology of the creative eye. University of California Press [in English].

Arnheim, R. (2009). The dynamics of architectural form. University of California Press [in English].

Bodnar, O. (2015). Golden Section and non-Euclidean geometry in science and art. Lambert Academic Publishing [in English].

Danylenko, V. Ya. (2006). Dyzain Ukrainy u svitovomu konteksti khudozhno-proektnoi kultury XX stolittia (natsionalnyi ta hlobalizatsiinyi aspekty) [The design of Ukraine in the world context of artistic and design culture of the 20th century (national and globalization aspects)] [Abstract of DSc Dissertation, Lviv National Academy of Arts] [in Ukrainian].

Droste, M. (2015). Bauhaus: 1919–1933. Reform and Avant-garde (P. Gössel, Ed.). Taschen [in English].

Escrig, F. (2013). Emilio Pérez Piñero: Inventor of deployability [Emilio Pérez Piñero: Inventor of deployability]. In P. J. Cruz (Ed.), Structures and Architecture New concepts, applications and challenges. CRC Press [in Spanish].

Fuller, R. B., & Applewhite, E. J. (1997). Synergetics: Explorations in the Geometry of Thinking. MacMillan [in English].

Giedion, S. (1941). Space, time & architecture: The growth of a new tradition. Harvard University Press [in English].

Hambidge, J. (1967). The elements of dynamic symmetry. Dover Publications [in English].

Kostiuchenko, O. A., & Symonenko, V. M. (2020). Do 100-richchia Baukhauzu. Spadok Funktsionalizmu v Ukraini [To the 100th anniversary of the Bauhaus. The heritage of functionalism in Ukraine]. Problemy rozvytku miskoho seredovyshcha, 2(25), 77–81 [in Ukrainian].

Malik, T. V. (2003). Istoriia dyzainu arkhitekturnoho seredovyshcha [History of architectural environment design]. Kyiv National University of Construction and Architecture [in Ukrainian].

Mykhailenko, V. S., & Yakovliev, M. I. (2004). Osnovy kompozytsii (heometrychni aspekty khudozhnoho formotvorennia) [Basics of composition (geometric aspects of artistic formation)]. Karavela [in Ukrainian].

Wilhide, E. (Ed.). (2022). Design: The whole story. Thames & Hudson [in English].

Wittkower, R. (1995). Arte e architettura in Italia (1600–1750) [Art and Architecture in Italy (1600–1750)] (L. Barroero, Ed.; L. M. Nardini & M. V. Malvano, Trans.). Einaudi [in Italian].

Zöllner, F. (2017). Leonardo. The Complete Paintings. Taschen [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-24

Як цитувати

Боднар, О. (2023). Експериментальні напрями в дизайні архітектурного середовища в Україні другої пол. XX століття. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (48), 117–124. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282473

Номер

Розділ

ДИЗАЙН