Формотворення зачіски як об’єкт дослідження в дизайні
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282476Ключові слова:
дизайн зачіски, форма зачіски, формотворення, методи формотворення, композиція, художній образАнотація
Мета статті – виявити та охарактеризувати сутність та складники категорії «формотворення зачіски», яка відображає процес створення дизайнером індивідуального образу людини.
Результати дослідження. Проаналізовано та виявлено сутність і зміст понять «зачіска», «форма», «формотворення». Розроблено на представлено послідовність процесу формотворення зачіски, що складається з трьох етапів: етап 1 «Передпроєктний аналіз»; етап 2 «Формотворчий пошук»; етап 3 «Реалізація формотворчого задуму». Логічний послідовний виклад складників процесу формотворення зачіски дозволяє формувати необхідний набір виразних засобів відповідно до творчого задуму й мети дизайнера. Результати дослідження можуть бути використані в процесі підготовки й реалізації навчальних курсів «Моделювання художнього образу», «Сучасні дизайн-технології зачіски» та інших дисциплін у системі підготовки та практичної діяльності дизайнера зачіски.
Наукова новизна. Вперше у мистецтвознавчому дослідженні представлено та обґрунтовано цілісний процес формотворення зачіски у вигляді послідовно визначених складників, що відображають і характеризують етапність створення індивідуального образу людини.
Висновки. Формотворення зачіски є процесом, що спирається на ціннісні установки моди, соціуму, культури, а також естетичні, функціональні й технологічні вимоги. У сукупності зі стильовими характеристиками та доцільними технологіями виконання форма зачіски є вираженням індивідуальності, соціальної приналежності, іміджевого спрямування, виразником естетичних канонів часу.
Посилання
Bezklubenko, S. D. (2010). Forma [Form]. In S. D. Bezklubenko, Mystetstvo: Terminy ta poniattia [Art: Terms and concepts] (Vol. 2, p. 212). Instytut kulturolohii Akademii mystetstv Ukrainy [in Ukrainian].
Borshch, I. P. (2012). Formuvannia umin kompiuternoho modeliuvannia u maibutnikh fakhivtsiv-dyzaineriv zachisky ta makiiazhu [Formation of computer modeling skills in future hair and make-up designer specialists] [Abstract of PhD Dissertation, Borys Grinchenko Kyiv University] [in Ukrainian].
Chuprina, N. V. (2010). Prohnozuvannia formoutvorennia yak etap khudozhnoho proektuvannia kostiuma [Prediction of form formation as a stage of artistic costume design] [Monograph]. Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].
Dykhnych, L. P., & Kharchenko, A. V. (2020). Osoblyvosti rozrobky indyvidualnoho styliu dlia zhinok starshoi vikovoi hrupy [The individual style development peculiarities for the elderly age group women]. Art and Design, 4(12), 91–100. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2020.4.7 [in Ukrainian].
Fedorova, Ye. V. (2017). Imidzh u vidobrazhenni providnykh stylistychnykh tendentsii mody sezonu 2016–2017 (na prykladi vitchyznianoho perukarskoho mystetstva) [Image in the reflection of the leading stylistic fashion trends of the 2016–2017 seasons (through the example of national hairstyling)]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 36, 178–191. https://doi.org/10.31866/2410-1176.36.2017.157691 [in Ukrainian].
Fedorova, Ye. V. (2018). Vydovyshchna zachiska yak istorychne yavyshche [Spectacular hairstyle as a historical phenomenon]. Traditions and Innovations in the Higher Architectural-Artistic Education, 1, 55–62 [in Ukrainian].
Fedorova, Ye. V. (2019). Vydovyshchna zachiska v suchasnii industrii mody: Istoriia, spetsyfika, dyzain-tekhnolohii [Spectacular hairstyle in the modern fashion industry: History, specifics, design technologies] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Hetman, O. P. (2020, April 24–25). Rol zachisky v imidzhbildynhu suchasnoi liudyny [The role of hairstyle in the image building of a modern person]. In Mizhnarodni naukovi doslidzhennia: Intehratsiia nauky ta praktyky yak mekhanizm efektyvnoho rozvytku [International scientific research: Integration of science and practice as a mechanism for effective development] [Proceedings of the Conference] (pp. 54–57). Instytut innovatsiinoi osvity. http://dspace.luguniv.edu.ua/jspui/bitstream/123456789/8073/1/2020.pdf [in Ukrainian].
Kharchenko, A. (2021). Syntez styliv u praktytsi suchasnoi mody: Tendentsii, khudozhni pryiomy [Synthesis of styles in the practice of modern fashion: Trends, artistic techniques] [Doctoral Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Kisil, M. V. (2010). Kontseptsii formoutvorennia kostiumu v zakhidnoievropeiskomu dyzaini XX stolittia: Vytoky, rozvytok, tendentsii [The Concepts of shaping costume in West European design of the XX century: Sources, development and trends] [Avtoreferat dysertatsii kandydata mystetstvoznavstva, Kharkiv State Academy of Design and Arts] [in Ukrainian].
Kostiuk, O. P. (2019). Zachiska yak kulturno-antropolohichnyi fenomen u kontekstakh initsiatsii [Hairstyle as a cultural and anthropological phenomenon in the context of initiation] [PhD Dissertation, H. S. Skovoroda Kharkiv National Pedagogical University] [in Ukrainian].
Kuznietsova, O. P. (2014). Sposoby formuvannia dyzainerskoho svitohliadu u studentiv spetsialnosti 5.02020702 "Perukarske mystetstvo ta dekoratyvna kosmetyka" [Ways of designer’s outlook formation among students on specialty 5.02020702 "Hairdressing art and decorative cosmetics"]. Bulletin of Luhansk Taras Shevchenko National University. Pedagogical Sciences, 5(2), 55–65 [in Ukrainian].
Lubianska, S. P. (2016). Kolorovyi typ zovnishnosti i indyvidualne modeliuvannia zachisky [Color type of appearance and individual hairstyle modeling]. Kyiv Academy of Аpplied Аrts [in Ukrainian].
Minenko, O. (2018). Antychna zachiska v istoryko-khudozhnomu konteksti evoliutsii mody [Ancient hairstyle in the historical and artistic context of the evolution of fashion]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 38, 249–259. https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141827 [in Ukrainian].
Nikolaieva, T. V. (2008). Tektonika formoutvorennia kostiuma [Tectonics of costume formation] (2nd ed.). Aristei [in Ukrainian].
Shmehelska, Yu. V. (2018). Bionichne formoutvorennia v zhinochykh zachiskakh pochatku XXI stolittia [Bionic shaping in women’s hairstyles of the beginning of the 21st century] [PhD Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].
Verhunov, S. V. Verhunova, N. S., Zvenihorodskyi, L. A., Zinchenko, A. H., Kolomiiets, V. O., & Moroziuk, Yu. V. (2021). Osnovy formoutvorennia [Basics of forming]. O. M. Beketov National University of Urban Economy in Kharkiv [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ігор Браїлко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.