Колаж як мистецтво реагування на виклики часу в умовах повномасштабного російського вторгнення

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282477

Ключові слова:

колаж, фотомонтаж, російська агресія, дизайн-освіта, виставкова діяльність

Анотація

Мета статті – проаналізувати тематичне наповнення й технічні способи виконання українського колажу періоду після повномасштабного російського вторгнення 24 лютого 2022 р.

Результатами дослідження є аналіз студентського виставкового проєкту дизайнерських колажів «За межами», створеного в курсі дисципліни «Дизайн-проєктування» і присвяченого темі російської агресії. Відповідно до тематики практичних завдань курсу – візуальна метафора й візуальна алегорія –молодим дизайнерам вдалося створити роботи, які було продемонстровано на вітчизняних і міжнародних локаціях.

Наукова новизна. Описано, проаналізовано й введено в науковий обіг корпус графічних колажів, які створило здебільшого молоде покоління дизайнерів під час війни і які фіксують мистецьку рефлексію трагічних подій 2022 р. Визначено основні тематичні напрями, діагностовано стилістику й технічний спосіб виконання.

Висновки. Описані твори є безцінним виявом часу, оскільки зроблені в стресовій ситуації: під обстрілами, без належних технічних умов, проте вони є емоційними відбитками реальності, перекладеними на аркуші в стилістиці колажу. Спостерігається відродження традиції українського колажу 1920-1930-х рр., який виник під впливом конструктивізму, увібрав у себе найкращі досягнення школи Баугауз і застосовувався здебільшого у видавничій продукції. Сьогодні колаж завдяки розвитку комп’ютерних технологій демонструє здатність швидше, ніж інші класичні й усталені різновиди образотворчого мистецтва, відтворити широкий спектр думок та переживань наших сучасників в експресивній манері медіа-арту. Використовуючи такі традиційні форми свого існування, як паперовий твір із газетно-журнальних вирізок, майстри коллажу вдаються також до опанування сучасних графічних редакторів для створення як двовимірних, так і тривимірних та рухомих мистецьких об’єктів. У сфері поширення колажних творів відбуваються зміни від фізичного експонування в межах практичної виставкової діяльності до віртуалізації через поширення в соціальних мережах.

Біографії авторів

Андрій Будник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Олена Голуб, Київська організація Національної спілки художників України

Мистецтвознавець

Посилання

Budnyk, A. V. (2020). Yurii Kryvdin – malovidome im’ia ukrainskoho hrafichnoho dyzainu 1920–30-kh rr. [Yurii Kryvdin – the unknown name of the Ukrainian graphic design of the 1920–30s]. Art and Design, 4(12), 60–69. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2020.4.4 [in Ukrainian].

Busch, D., Klanten, R., & Hellige, H. (Eds.). (2013). The Age of Collage: Contemporary Collage in Modern Art. Gestalten [in English].

Golub, O. (2022a, November 16). Peredchuttia ta realnist viiny u tsyfrovomu mystetstvi Ukrainy [Anticipation and reality of war in the digital art of Ukraine]. Suspilne. https://bit.ly/41jArNZ [in Ukrainian].

Golub, O. (2022b). Teoretychne pidgruntia mystetskykh tvoriv suchasnosti [Anti-totalitarian trends of contemporary Ukrainian art]. Ukrainian Art Discourse, 1, 22–27. https://doi.org/10.32782/uad.2022.1.2 [in Ukrainian].

Kolisnychenko, H. V. (2011). Kolazh v obrazotvorchomu mystetstvi: Terminolohiia, klasyfikatsiia ta problema vyvchennia [Collage is in a fine art: Terminology, classification and problem of study]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 6, 153–155 [in Ukrainian].

Kyivskyi natsionalnyi universytet kultury i mystetstv. (2023, February 27). "Za mezhamy": Ekspozytsiia kolazhiv u Bolharii ["Beyond": Exhibition of collages in Bulgaria]. http://knukim.edu.ua/za-mezhamy-ekspozycziya-kolazhiv-u-bolgariyi/ [in Ukrainian].

Pedan, I. V. (2015). Kolazh v art-dyzaini: Stanovlennia ta khudozhni osoblyvosti [Collage in art design: Establishment and art features Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 2, 44–49 [in Ukrainian].

Puzanova, L. (2023, February 18). U Drohobychi, a potim – u Marseli: Shcho vidomo pro vystavku Oleksandra Maksymova "Dumaiuchy pro voroha" [In Drohobych, and then in Marseille: What is known about Oleksandr Maksymov’s exhibition "Thinking of the enemy"]. Drohobych.City. https://drohobych.city/articles/266876/u-drogobichi-a-potim-u-milani-scho-vidomo-pro-vistavku-oleksandra-maksimova-dumayuchi-pro-voroga [in Ukrainian].

Shcherbatiuk, V., & Kolhan, O. (2020). Fotokolazh yak odyn iz zasobiv rozvytku vizualnoho myslennia studentivfilolohiv [Photo collage as one of the methods of developing visual thinking among philology students]. Humanities Science Current Issues, 31(4), 269–275. https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/31.214407 [in Ukrainian].

Udris-Borodavko, N. S. (2018). Kolazh u formuvanni natsionalnoi modeli hrafichnoho dyzainu Ukrainy XXI stolittia [Collage in the formation of the national model of graphic design of 21st century Ukraine]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 38, 268–280. https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141829 [in Ukrainian].

Ukrainski avtori pokazvat kolazhi v izlozhbata Navйn [Ukrainian authors show collages in the Outside exhibition]. (2023, February 24). Arenamedia.net. http://arenamedia.net/news.php?newsandpromotion_id=51290 [in Bulgarian].

Vasylenko, O., Karas, Ye., & Liapin, O. (2021, June 16). Ukrainskyi kolazh [Ukrainian collage] [Exhibition]. Book Arsenal. https://book.artarsenal.in.ua/exhibition/ukrayinskyj-kolazh/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-24

Як цитувати

Будник, А., & Голуб, О. (2023). Колаж як мистецтво реагування на виклики часу в умовах повномасштабного російського вторгнення. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (48), 144–150. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282477

Номер

Розділ

ДИЗАЙН