Колаж як мистецтво реагування на виклики часу в умовах повномасштабного російського вторгнення
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282477Ключові слова:
колаж, фотомонтаж, російська агресія, дизайн-освіта, виставкова діяльністьАнотація
Мета статті – проаналізувати тематичне наповнення й технічні способи виконання українського колажу періоду після повномасштабного російського вторгнення 24 лютого 2022 р.
Результатами дослідження є аналіз студентського виставкового проєкту дизайнерських колажів «За межами», створеного в курсі дисципліни «Дизайн-проєктування» і присвяченого темі російської агресії. Відповідно до тематики практичних завдань курсу – візуальна метафора й візуальна алегорія –молодим дизайнерам вдалося створити роботи, які було продемонстровано на вітчизняних і міжнародних локаціях.
Наукова новизна. Описано, проаналізовано й введено в науковий обіг корпус графічних колажів, які створило здебільшого молоде покоління дизайнерів під час війни і які фіксують мистецьку рефлексію трагічних подій 2022 р. Визначено основні тематичні напрями, діагностовано стилістику й технічний спосіб виконання.
Висновки. Описані твори є безцінним виявом часу, оскільки зроблені в стресовій ситуації: під обстрілами, без належних технічних умов, проте вони є емоційними відбитками реальності, перекладеними на аркуші в стилістиці колажу. Спостерігається відродження традиції українського колажу 1920-1930-х рр., який виник під впливом конструктивізму, увібрав у себе найкращі досягнення школи Баугауз і застосовувався здебільшого у видавничій продукції. Сьогодні колаж завдяки розвитку комп’ютерних технологій демонструє здатність швидше, ніж інші класичні й усталені різновиди образотворчого мистецтва, відтворити широкий спектр думок та переживань наших сучасників в експресивній манері медіа-арту. Використовуючи такі традиційні форми свого існування, як паперовий твір із газетно-журнальних вирізок, майстри коллажу вдаються також до опанування сучасних графічних редакторів для створення як двовимірних, так і тривимірних та рухомих мистецьких об’єктів. У сфері поширення колажних творів відбуваються зміни від фізичного експонування в межах практичної виставкової діяльності до віртуалізації через поширення в соціальних мережах.
Посилання
Budnyk, A. V. (2020). Yurii Kryvdin – malovidome im’ia ukrainskoho hrafichnoho dyzainu 1920–30-kh rr. [Yurii Kryvdin – the unknown name of the Ukrainian graphic design of the 1920–30s]. Art and Design, 4(12), 60–69. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2020.4.4 [in Ukrainian].
Busch, D., Klanten, R., & Hellige, H. (Eds.). (2013). The Age of Collage: Contemporary Collage in Modern Art. Gestalten [in English].
Golub, O. (2022a, November 16). Peredchuttia ta realnist viiny u tsyfrovomu mystetstvi Ukrainy [Anticipation and reality of war in the digital art of Ukraine]. Suspilne. https://bit.ly/41jArNZ [in Ukrainian].
Golub, O. (2022b). Teoretychne pidgruntia mystetskykh tvoriv suchasnosti [Anti-totalitarian trends of contemporary Ukrainian art]. Ukrainian Art Discourse, 1, 22–27. https://doi.org/10.32782/uad.2022.1.2 [in Ukrainian].
Kolisnychenko, H. V. (2011). Kolazh v obrazotvorchomu mystetstvi: Terminolohiia, klasyfikatsiia ta problema vyvchennia [Collage is in a fine art: Terminology, classification and problem of study]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 6, 153–155 [in Ukrainian].
Kyivskyi natsionalnyi universytet kultury i mystetstv. (2023, February 27). "Za mezhamy": Ekspozytsiia kolazhiv u Bolharii ["Beyond": Exhibition of collages in Bulgaria]. http://knukim.edu.ua/za-mezhamy-ekspozycziya-kolazhiv-u-bolgariyi/ [in Ukrainian].
Pedan, I. V. (2015). Kolazh v art-dyzaini: Stanovlennia ta khudozhni osoblyvosti [Collage in art design: Establishment and art features Bulletin of Kharkiv state academy of design and arts]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 2, 44–49 [in Ukrainian].
Puzanova, L. (2023, February 18). U Drohobychi, a potim – u Marseli: Shcho vidomo pro vystavku Oleksandra Maksymova "Dumaiuchy pro voroha" [In Drohobych, and then in Marseille: What is known about Oleksandr Maksymov’s exhibition "Thinking of the enemy"]. Drohobych.City. https://drohobych.city/articles/266876/u-drogobichi-a-potim-u-milani-scho-vidomo-pro-vistavku-oleksandra-maksimova-dumayuchi-pro-voroga [in Ukrainian].
Shcherbatiuk, V., & Kolhan, O. (2020). Fotokolazh yak odyn iz zasobiv rozvytku vizualnoho myslennia studentivfilolohiv [Photo collage as one of the methods of developing visual thinking among philology students]. Humanities Science Current Issues, 31(4), 269–275. https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/31.214407 [in Ukrainian].
Udris-Borodavko, N. S. (2018). Kolazh u formuvanni natsionalnoi modeli hrafichnoho dyzainu Ukrainy XXI stolittia [Collage in the formation of the national model of graphic design of 21st century Ukraine]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 38, 268–280. https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141829 [in Ukrainian].
Ukrainski avtori pokazvat kolazhi v izlozhbata Navйn [Ukrainian authors show collages in the Outside exhibition]. (2023, February 24). Arenamedia.net. http://arenamedia.net/news.php?newsandpromotion_id=51290 [in Bulgarian].
Vasylenko, O., Karas, Ye., & Liapin, O. (2021, June 16). Ukrainskyi kolazh [Ukrainian collage] [Exhibition]. Book Arsenal. https://book.artarsenal.in.ua/exhibition/ukrayinskyj-kolazh/ [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Андрій Будник, Олена Голуб
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.