Еволюція фешн-дизайну в умовах трансформації екосистеми індустрії моди

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282478

Ключові слова:

фешн-дизайн, цифровий інструментарій, рушійні сили розвитку, циклічна концепція, сканатар, аватар

Анотація

Мета статті полягає у визначенні перспектив розвитку фешн-дизайну з аналізом тенденцій розширення його цифрового інструментарію під впливом нових форм фешн бізнесу й видів послуг циклічної концепції фешн-індустрії.

Результати дослідження. На основі здійсненого аналізу показано, що на сучасному етапі розвитку фешн-дизайну основними рушійними силами його прогресу, крім тенденцій моди, є вимоги щодо циклічності та високотехнологічних сервісів фешн-бізнесу. Чинники впливу на трансформацію фешн-індустрії згруповано в аспекти естетичної, економічної, екологічної, соціокультурної та технологічної природи. Виявлено, що елементи естетичної та технологічної природи збагачують фешн-дизайн інструментами 2D/3D візуалізації, алгоритмами цифрового моделювання фігури людини, аватара, сканатара, засобами формування стайлінгу та іміджу людини за допомогою костюма. Чинники екологічної та економічної природи стимулюють розвиток високотехнологічних сервісів на цифровій платформі, альтернативних форм фешн-бізнесу та специфічних інструментів сталого дизайну. Зазначено, що фактори соціокультурної природи вимагають формування нової філософії раціонального використання модного одягу, нової концепції формування гардероба та організації пов’язаних із цими вимогами інноваційних сервісів підтримки експлуатації фешн-виробів.

Наукова новизна полягає у визначенні перспектив розвитку фешн-дизайну в цифровому середовищі трансформаційних процесів індустрії моди. Охарактеризовано фактори впливу на розвиток цифрового інструментарію фешн-дизайну в межах циклічної концепції функціонування з боку альтернативних форм організації фешн-бізнесу.

Висновки. Аугментація та віртуалізація сервісного простору породжують вимоги до розширення функціоналу цифрового дизайну. В межах повного циклу дизайн перетворюється на циклічний екодизайн, який повинен бути більш мінімалістичним, щоб зменшити кількість використаного матеріалу, а також більш креативним і прогностичним, щоб проєктувати фешн-вироби на кілька циклів уперед.

Біографія автора

Ірина Гардабхадзе, Київський національний університет культури і мистецтв

Доцент

Посилання

Adamkiewicz, J., Kochańska, E., Adamkiewicz, I., & Łukasik, R. M. (2022). Greenwashing and sustainable fashion industry. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 38, Article 100710. https://doi.org/10.1016/J.COGSC.2022.100710 [in English].

Arribas-Ibar, M., Nylund, P. A., & Brem, A. (2022). Circular business models in the luxury fashion industry: Toward an ecosystemic dominant design? Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 37, Article 100673. https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2022.100673 [in English].

Centobelli, P., Abbate, S., Nadeem, S. P., & Garza-Reyes, J. A. (2022). Slowing the fast fashion industry: An all-round perspective. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 38, Article 100684. https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2022.100684 [in English].

Ceschin, F., & Gaziulusoy, I. (2016). Evolution of design for sustainability: From product design to design for system innovations and transitions. Design Studies, 47, 118–163. https://doi.org/10.1016/J.DESTUD.2016.09.002 [in English].

Chowdhury, N. R., Chowdhury, P., & Paul, S. K. (2022). Sustainable practices and their antecedents in the apparel industry: A review. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 37, Article 100674. https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2022.100674 [in English].

Claxton, S., & Kent, A. (2020). The management of sustainable fashion design strategies: An analysis of the designer’s role. Journal of Cleaner Production, 268, Article 122112. https://doi.org/10.1016/J.JCLEPRO.2020.122112 [in English].

CLO. (2022). End-To-End Enterprise Solution. https://www.clo3d.com/en/enterprise [in English].

European Commission. (2022). EU strategy for sustainable textiles Communication from the commission to the european parliament, the council, the european economic and social committee and the committee of the regions. Brussels, 30.3.2022 COM(2022) 141 final. https://eur-lex.europa.eu/resource.html?uri=cellar:9d2e47d1-b0f3-11ec-83e1-01aa75ed71a1.0001.02/DOC_1&format=PDF [in English].

Gazzola, P., Pavione, E., Pezzetti, R., & Grechi, D. (2020). Trends in the fashion industry. The perception of sustainability and circular economy: A gender/generation quantitative approach. Sustainability, 12(7), Article 2809. https://doi.org/10.3390/su12072809 [in English].

Ikram, M. (2022). Transition toward green economy: Technological Innovation's role in the fashion industry. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 37, Article 100657. https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2022.100657 [in English].

Karell, E. (2018). Design for Circularity: The Case of circular. fashion. In K. Niinimäki (Ed.), Sustainable fashion in a circular economy (pp. 96–127). Aalto ARTS Books [in English].

Kozlowski, A., Bardecki, M., & Searcy, C. (2019). Tools for sustainable fashion design: An analysis of their fitness for purpose. Sustainability, 11(13), Article 3581. https://doi.org/10.3390/su11133581 [in English].

Kretschmer, M. (2013). A design perspective on sustainable innovation. In O. Gassmaan, & F. Schweitzer (Eds.). Management of the fuzzy front end of innovation (pp. 179–191). Springer [in English].

Matušovičová, M. (2020). Sustainable fashion as a part of the circular economy concept. Studia Commercialia Bratislavensia, 13(45), 29–37. https://doi.org/10.2478/stcb-2020-0009 [in English].

McQuillan, H. (2020). Digital 3D design as a tool for augmenting zero-waste fashion design practice. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 13(1), 89–100. https://doi.org/10.1080/17543266.2020.1737248 [in English].

Mishra, S., Jain, S., & Malhotra, G. (2021). The anatomy of circular economy transition in the fashion industry. Social Responsibility Journal, 17(4), 524–542. https://doi.org/10.1108/SRJ-06-2019-0216 [in English].

Morone, P., D'adamo, I., & Yilan, G. (2022). Sustainable chemistry for a circular fashion Industry. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 38, Article 100737. https://www.sciencedirect.com/journal/current-opinion-in-green-and-sustainable-chemistry/special-issue/10JRD9PB7R2 [in English].

Niinimäki, K. (2006). Ecodesign and textiles. Research Journal of Textile and Apparel, 10(3), 67–75. https://doi.org/10.1108/RJTA-10-03-2006-B009 [in English].

Niinimäki, K. (2018). Sustainable Fashion in a Circular Economy. In K. Niinimäki (Ed.), Sustainable fashion in a circular economy (pp. 12–41). Aalto ARTS Books [in English].

Pal, R., & Jayarathne, A. (2022). Digitalization in the textiles and clothing sector. In The Digital Supply Chain (Ch. 15, pp. 255–271). Elsevier. https://doi.org/10.1016/B978-0-323-91614-1.00015-0 [in English].

Payne, A., Street, P., Bousgas, A., & Hopper, C. (2022, September 7). National clothing product stewardship scheme design. Global Scan Report. Version 2.2. Australian Fashion Council. https://drive.google.com/file/d/1LkSesXkvSlIv1xr799XG3cvGyHH3_uvU/view [in English].

Powell, H. (2021). Spirals, spikes and spinning wheels: Temporal models challenging the sustainability agenda in relation to fast fashion consumption. Fashion, Style & Popular Culture, 8(4), 387–397. https://doi.org/10.1386/fspc_00098_1 [in English].

Shirvanimoghaddam, K., Motamed, B., Ramakrishna, S., & Naebe, M. (2020). Death by waste: Fashion and textile circular economy case. Science of the Total Environment, 718, Article 137317. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.137317 [in English].

Shrivastava, A., Jain, G., Kamble, S. S., & Belhadi, A. (2021). Sustainability through online renting clothing: Circular fashion fueled by instagram micro-celebrities. Journal of Cleaner Production, 278, Article 123772. https://doi.org/10.1016/j.jclepro.2020.123772 [in English].

UN Alliance for Sustainable Fashion. (n.d.). Home. Retrieved December 3, 2022, from https://unfashionalliance.org/ [in English].

WRAP. (n.d.). Sustainable clothing business models. Retrieved December 3, 2022, from https://wrap.org.uk/taking-action/textiles/actions/sustainable-clothingbusiness-models [in English].

Zhao, L., Liu, S., & Zhao, X. (2021). Big data and digital design models for fashion design. Journal of Engineered Fibers and Fabrics, 16. https://doi.org/10.1177/15589250211019023 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-06-24

Як цитувати

Гардабхадзе, І. (2023). Еволюція фешн-дизайну в умовах трансформації екосистеми індустрії моди. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (48), 151–161. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282478

Номер

Розділ

ДИЗАЙН