Конструктивні особливості сучасної української друкованої книги
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282482Ключові слова:
конструкція книги, архітектура книги, композиція, арт-бук, дизайн книги, макетАнотація
Мета статті полягає в презентації актуальних конструктивних тенденцій сучасного українського дизайну друкованої книги й формуванні відповідних об’єктивних характеристик проєктувального процесу.
Результати дослідження. Як було з’ясовано в процесі дослідження, серед сучасних популярних прийомів нестандартного конструктивного проєктування книжкового блоку переважають такі: наявність закладки-лясе, футляра, клапанів (котрі іноді імітують суперобкладинку) та суперобкладинки в її традиційному виконанні. Крім того, трапляється перфорація оправи (додає зовнішній композиції тривимірності й поєднує її з форзацом чи титулом) та ускладнення конструкції книги завдяки комбінуванню різних форматів у межах одного видання та додаткового фальцювання сторінок, що передбачає певну інтерактивність на рівні взаємодії з читачем. Серед книжкових оправ вітчизняної книжкової продукції сьогодні помітно переважають палітурки, які часто прикрашаються доступними сучасними поліграфічними методами, такими як часткове або повне лакування, матування, тиснення, фольгування та інші. Завдяки цим оригінальним дизайнерським рішенням, сучасна паперова книга зберігає свою популярність і вигідно вирізняється на тлі технологічних цифрових інновацій у галузі книговидання.
Наукова новизна дослідження представлена результатами аналізу оригінальної конструкції сучасних українських книжкових видань та конкретизацією значення конструктивних особливостей книжкового ансамблю сучасної української друкованої книги у створенні її художнього образу.
Висновки. В оригінальній розробці конструкції сучасної української книги переважають закладки-лясе, футляри, клапани (котрі іноді імітують суперобкладинку) та суперобкладинки в її традиційному виконанні. Крім того, трапляється перфорація оправи (додає зовнішній композиції тривимірності й поєднує її з форзацом чи титулом) та ускладнення конструкції книги завдяки комбінуванню різних форматів у межах одного видання та додаткового фальцювання сторінок, що передбачає певну інтерактивність на рівні взаємодії з читачем. Серед книжкових оправ вітчизняної книжкової продукції сьогодні помітно переважають палітурки, які часто прикрашаються доступними сучасними поліграфічними методами, такими як часткове або повне лакування, матування, тиснення, фольгування та інші.
Посилання
Ivanov, S. I. (2013). Osnovy kompozytsii vydannia [Basics of publication composition]. Svit [in Ukrainian].
Nazarkevych, Ye. P. (2016). Arkhitektonichni osoblyvosti vydan zi stereoiliustratsiiamy, riznykh za sotsialno-funktsionalnym pryznachenniam [Architectonic peculiarities of publications different in social functional purpose with stereo illustrations]. Teoriia ta praktyka dyzainu, 9, 154–166 [in Ukrainian].
Nesterenko, P. (2021). Khudozhnii obraz ukrainskoi knyhy XX–XXI stolit [The artistic image of the Ukrainian book of the 20th–21st centuries]. Samit-knyha [in Ukrainian].
Osypova, T. H., Pshenychna, M. V., & Pshenychnyi, Yu. V. (2018). Osoblyvosti dyzainu dytiachykh knyzhok z elementamy "pop-up" [Design features of children’s pop-up books]. Technology and Technique of Typography, 4(62), 115–125. https://doi.org/10.20535/2077-7264.4(62).2018.157095 [in Ukrainian].
Shevchenko, V. E. (2000). Kompozytsiia ta arkhitektonika drukovanoho vydannia [Composition and architecture of the printed edition]. Visnyk Kyivskoho natsionalnoho universytetu imeni Tarasa Shevchenka. Seriia: Zhurnalistyka, 8, 70–75 [in Ukrainian].
Tschihold, J. (1987). Die Neue Typografie [The new typography] (2nd ed.). Brinkmann & Bose [in German].
Valuienko, B. V. (1976). Arkhitektura knyhy [Architecture of the book]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Yefimova, M. P. (2015). Dyzain dytiachoi knyhy Ukrainy: Proektno-khudozhni pryntsypy i zasoby [Children’s book design of Ukraine: Design and artistic principles and means] [PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Design and Arts] [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Вікторія Олійник
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.