Традиція зображення монархинь Великобританії в декоруванні тонкої кераміки кінця XVII–ХХ століть

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293277

Ключові слова:

фарфор, фаянс, кам’яна маса, мистецтво, композиція, монарх, Англія, кінець XVІI–ХХ століть

Анотація

Мета статті полягає в розкритті специфіки традиції зображення монархинь Великої Британії в декоруванні фарфору-фаянсу періоду кінця XVIІ–ХХ ст.

Результати дослідження. Визначено, що перші встановлені вироби з означеним штибом оздоблення датуються 1690 і 1702 роками, перший присвячений постаті королеви Англії, Шотландії й Ірландії – Марії ІІ (1689–1694). Другий ранній твір зображує її наступницю Анну (1702–1707). Водночас зацікавленість продукуванням місцевого фарфору-фаянсу з’явилася за часів королеви Шарлотти (1761–1718), що вплинуло на розвиток традиції зображення правительок Англії в оздобленні місцевих творів. З’ясовано, що звичай втілення образів монархинь набув розквіту за часів королеви Вікторії (1837–1897). Цю тенденцію зумовили такі чинники: активна діяльність і розширення асортименту британських тонкокерамічних мануфактур; пошук власних самобутніх мотивів декорування, які поступово звільнялися від впливу шинуазрі. Визначено, що масового поширення традиція зображення королев зазнала вже в період правління Єлизавети ІІ (1953–2022). Встановлено, що окреслений мотив декорування був репрезентований низкою таких знаних тонкокерамічних мануфактур і заводів Британії, як Дербі, Веджвуд, Вурстер, Споуд, Аддерлі.

Наукова новизна полягає в систематизації й уточненні інформації щодо застосування мотиву зображення монархинь в оздобленні тонкої кераміки Великобританії, зокрема періоду кінця XVII–ХХ ст.

Висновки. На основі здійсненого дослідження можна стверджувати, що мотив зображення королев є осібною віхою варіацій декорування, притаманних мистецтву фарфору-фаянсу Англії. Серед художньо-промислових осередків, які систематично зверталися до традиції зображення монархинь Туманного Альбіону, належать Вурстер, Веджвуд, Споуд, Доултон й окремі менш відомі майстерні Стаффордширу. Визначено, що ілюстрування сюжету королівських персоналій було більш притаманне оздобленню декоративних блюд, чашок і кубків, меншою мірою використовувався в декоруванні статуеток і медальйонів.

Біографія автора

Ольга Дєточка, Київський університет імені Бориса Грінченка

Аспірантка

Посилання

Alayrac-Fielding, V. (2012). From the curious to the "artinatural": The meaning of oriental porcelain in 17th and 18th-century English interiors. Miranda, 7. https://doi.org/10.4000/miranda.4390 [in English].

Battie, D. (1994). Guide to understanding 19th & 20th century British porcelain: Including fakes, techniques and prices. Antique Collector's Club [in English].

Beck, B. (2016). Wedgwood was his name, Jasperware was his game. The National Button Bulletin, 12, 252–161. https://www.wmoda.com/wp-content/uploads/2018/08/Wedgwood_252-261_all_4.pdf [in English].

Cameo Elizabeth I [Image]. (n.d.). The Metropolitan Museum of Art. https://www.metmuseum.org/art/collection/search/199105 [in English].

Cushion, J. P., & Cushion, M. (1992). A collector's history of British porcelain. Antique Collectors' Club [in English].

Davis, H. (n.d.). Princess Elizabeth on Tommy [Image]. Museum of Royal Worcester. https://www.museumofroyalworcester.org/discover-learn/collections/princess-elizabeth-on-tommy/ [in English].

Dish [Image] (n.d.). The British Museum. https://www.britishmuseum.org/collection/object/H_1887-0307-E-151 [in English].

Grey, M. (n.d.). Loving cup 1953 [Image]. Victoria and Albert Museum. https://collections.vam.ac.uk/item/O1303478/loving-cup-milner-gray/-loving-cup-milner-gray/ [in English].

Hallinan, L. (1995). British commemoratives: Royalty, politics, war, and sport. Antique Collector's Club [in English].

Hallinan, L. (1997). Royal commemorative. The Shire Book [in English].

Hancock. (n.d.). Queen Charlotte mug [Image]. Museum of Royal Worcester. https://www.museumofroyalworcester.org/discover-learn/collections/queen-charlotte-mug/ [in English].

Hanscombe, S., & Kitson, D. (2012). The Grubbe Plates Revisited. English Ceramic Circle, 22, 231–251 [in English].

Marchand, S. L. (2020). Porcelain: A History from the Heart of Europe. Princeton University Press [in English].

Moon, I. (2021). Unhomely: Redening the British Decorative Arts. British Art Studies, 21. https://doi.org/10.17658/issn.2058-5462/issue-21/imoon [in English].

Nachesku, A. (2017). Fragile Relics: "Cardinal Wolsey’s Porridge Bowl" and the Biographies of 16th Century Chinese Porcelain Objects. Christ Church Library Newsletter, 13, 31–36 [in English].

Plate 1887 [Image] (n.d.). Victoria and Albert Museum. https://collections.vam.ac.uk/item/O77581/plate-unknown/ [in English].

Samford, P. M. (1997). Response to a Market: Dating English Underglaze Transfer-Printed Wares. Historical Archaeology, 31(2), 1–30. http://www.jstor.org/stable/25616524 [in English].

Sandon, J. (1999). The dictionary of Worcester porcelain (Vol. 1: 1751–1851). ACC Art Books [in English].

Shkolna, O. V. (2019). Brytanskyi farfor i faians u muzeinykh kolektsiiakh Londona [British porcelain and faience in the museum collections of London]. In Druhyi Vseukrainskyi Muzeinyi Forum [Second All-Ukrainian Museum Forum] [Proceedings of the Conference] (pp. 280–283). Tsentr pamiatkoznavstva [in Ukrainian].

Sloboda, S. (2010). Displaing materials: Porcelain and natural history in the Duchess of Portland’s museum. Eighteenth-Century Studies, 43(4), 455–472. https://doi.org/10.1353/ecs.0.0159 [in English].

Unique Burslem 1887 Presented by Sir Henry Doulton to Aimé Laussedat [Image]. (n.d.). Proantic. https://www.proantic.com/en/766521-unique-burslem-1887-presented-by-sirhenry-doulton-to-aime-laussedat.html [in English].

Woolliscroft, P. (2013, December 16). Spode, Christmas, Queen Charlotte and a New Bridge. Spode History. https://spodehistory.blogspot.com/2013/12/spode-christmas-queen-charlotte-and-new.html [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-15

Як цитувати

Дєточка, О. (2023). Традиція зображення монархинь Великобританії в декоруванні тонкої кераміки кінця XVII–ХХ століть. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (49), 8–16. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293277

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ МИСТЕЦТВА