Типологія форм скульптурного декору давньоруських храмів Галичини

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293280

Ключові слова:

художня обробка каменю, скульптура, каменотесний промисел, декоративні елементи

Анотація

Мета статті полягає в формуванні уявлень про типи форм архітектурного декору храмів Галичини ХІІ–ХІІІ ст., що визначають образний зміст споруд та репрезентують історичний досвід української художньої культури, актуальний для сучасної творчої практики в ділянках мистецтва, дизайну, архітектури.

Результати дослідження. Виявлено, що елементи архітектурного декору церкви Пантелеймона, Благовіщення, Пророка Іллі в Галичі, церкви у Василеві та інших типологічно розподіляються за такими критеріями: а) місцерозташування, б) змістовно-смислового навантаження (тематичні зображення антропоморфного та зооморфного характеру, людські та левині маски, зображення дракона, стрічкові орнаменти зі стилізованим листям, розетками, колами, ін.), в) декоративних конструкцій (підкреслення ліній порталів, фасадів, вікон), г) матеріально-виробничої сфери (каменотесний промисел), що дозволяє виявити специфіку мистецького процесу на цих теренах в добу давньоруського середньовіччя. З’ясовано, що різьблений декор, присутній в більшості культових споруд Галичини давньоруського часу як частина архітектурно-художнього задуму, поєднував монументальні форми архітектури та скульптурного декору, чим унаочнював способи художнього осмислення світу. Орнаментально-зображувальні елементи в символічно-асоціативний спосіб відображали світоглядно- філософські ідеї, зокрема в дусі давньоруських міфо-оповідальних традицій; декларували конфесійні спрямування; проголошували політичні установки.

Наукова новизна дослідження представлена результатами аналізу оригінальних пам’яток доби давньоруського середньовіччя як зразків історичної спадщини матеріальної та художньої культури за конкретизацією значення їхнього змісту, типів, матеріалів, що відповідало уявленням давньоруського населення про картину світу, історію, владу.

Висновки. Попри те, що в наш час модерністські тенденції віддаляють нас від традицій складного декорування, притаманного впродовж віків всім історичним стилям, і наголошують на тенденціях лаконізму, стандартизації, утилітарності, розуміння цінності світової спадщини не можливе без усвідомлення сутності форм декоративної скульптури, які представляють важливий внесок у світову та українську архітектуру, виявляючи її потенціал.

Біографія автора

Рада Михайлова, Київський національний університет технологій та дизайну

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Fihol, M. P. (1997). Mystetstvo starodavnoho Halycha [The art of Ancient Halych] (Yu. O. Ivanchenko, Ed.). Mystetstvo [in Ukrainian].

Isaievych, Ya. D. (1999). Halytsko-Volynska derzhava [Galicia-Volhynia state]. Instytut ukrainoznavstva [in Ukrainian].

Krvavych, D. P. (1982). Novovidkryta pamiatka davnoruskoi skulptury [A newly discovered monument of the ancient Rus sculpture]. Obrazotvorche mystetstvo, 2, 30–31 [in Ukrainian].

Krypiakevych, I. P. (1984). Halytsko-Volynske kniazivstvo [Galicia-Volhynia principality]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Lukomskyi, Yu. V. (1991). Arkhitekturna spadshchyna Davnoho Halycha [Architectural heritage of Ancient Halych]. Halych [in Ukrainian].

Mohytych, I. (1995). Narysy arkhitektury ukrainskoi tserkvy [Essays on the architecture of the Ukrainian church]. Lviv [in Ukrainian].

Mykhailova, R. D. (2007). Khudozhnia kultura Halytsko-Volynskoi Rusi [Artistic culture of Galicia-Volhynia Rus] [Monograph]. Slovo [in Ukrainian].

Palamarchuk, M. M., Horlenko, I. O., & Yasniuk, T. Ye. (1985). Heohrafiia mineralnykh resursiv Ukrainskoi RSR [Geography of mineral resources of the Ukrainian SSR] (M. M. Palamarchuk, Ed.). Radianska shkola [in Ukrainian].

Pasternak, Ya. (1998). Staryi Halych: Arkheolohichno-istorychni doslidy u 1850–1943 rr [Old Halych: Archaeological and historical research in 1850–1943]. Plai [in Ukrainian].

Pełeński, J. (1914). Halicz w dziejach śztuki średniowiecznej na podstawie badań archeologicznych i źródeł archiwalnych [Halicz in the history of medieval art based on archaeological research and archival sources]. Akademia Umiejętności [in Polish].

Stepanian, V. (n.d.). Mystetstvo skulpturnoho dekoru v arkhitekturi Zakhodu [The art of sculptural decoration in the architecture of the West]. Prostranstvo. Retrieved June 25, 2023, from https://www.prostranstvo.media/uk/mystecztvo-skulpturnogo-dekoru-v-arhitekturi-zahodu/ [in Ukrainian].

Vuitsyk, V., Lukomskyi, Yu., & Petryk, V. (2004). Rizblenyi kamin XII st. z Halytskoho dytyntsia [A twelfthcentury carved stone from the Galician dytinets]. Visnyk instytutu "Ukrzakhidproektrestavratsiia", 14, 286–289 [in Ukrainian].

Zhyshkovych, V. (1999). Plastyka Rusi-Ukrainy: X – persha polovyna XIV stolit [Plastics of Rus-Ukraine: X – first half of the XIV centuries] [Monograph]. The Ethnology Institute National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-15

Як цитувати

Михайлова, Р. (2023). Типологія форм скульптурного декору давньоруських храмів Галичини. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (49), 17–24. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293280

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ МИСТЕЦТВА