Морчич, Моретто, Моренбюсте, Блекамур як прояв орієнталізму в європейському ювелірному мистецтві
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293282Ключові слова:
Морчич, Моретто, Моренбюсте, Блекамур, голова мавра, орієнталізм, ювелірне мистецтво, дерево, Венеція, Хорватія, ВеликобританіяАнотація
Мета статті – розкрити художньо-образні особливості понять «Морчич» у хорватському мистецтві, «Моретто» в італійському, зокрема венеційському, «Моренбюсте» у німецькій скульптурі, «Блекамур» у мистецтві Великобританії як типовий для Європи Нового часу прояв орієнталізму в ювелірному мистецтві регіонів з наслідками контактів із маврами, представниками негроїдної раси, колоніалізму й моди на екзотичну прислугу.
Результати дослідження. У період завершення доби пізнього Середньовіччя – на стику з початком Нового часу в Європі ширилася мода на шінуазрі, японері, тюркері тощо. Результатом в ювелірному мистецтві окремих країн Європи і скульптурі стала поява мотиву чорної голови в тюрбані, котру почали використовувати як мотив при виготовленні кольчиків, брошок, сережок, каблучок, булавок.
Наукова новизна. Визначено, що витоки моди на мотив голови мавра в ювелірних виробах Європи сягають межі XVІ й ХVІІ ст. і стосуються теренів сучасної Хорватії. Тут прикраси такого типу з назвою «Морчич» носили обидві статі (чоловіки – переважно одну чи дві сережки) спочатку як оберіг від турків, а згодом як коштовність, що притягувала успіх. Найбільш відомим центром країни з виготовлення прикрас із головою мавра стала Рієка, хоча подібні традиційні ювелірні вироби й досі виготовляють по всій Далмації й ширше – по узбережжю Адріатики, від Загреба до Дубровника. Ще однією країною, де активно виготовляють ювелірні прикраси з мотивом голови мавра під назвою «Моретто» стала Італія з центром у Венеції. Тут такого плану вироби розраховані на більш заможного споживача, оздоблюються діамантами, емалями, декоруються ошатними ажурами й символами міста – капелюхами дожів, елементами гондол тощо. Прикраси подібного типу цінуються й у Великобританії, де відомі під назвою «Блекамур», хоча замовляють їх або у венеційських ювелірів, або у французьких модних будинках Дольче та Габбано, Картьє, Ганна Бернхард тощо. Ідею виготовлення сувенірів із головою мавра, зокрема брошок та невеличких статуеток з чорного обгорілого дерева, перейняли й у Німеччині (під назвою Моренбюсте).
Висновки. Цебто, Морчич, Моретто, Моренбюсте, Блекамур – це мотиви ювелірного мистецтва й скульптури різних країн Європи, що перейняли моду на «голову мавра» чи «голову негра» («голову арапа»). Водночас Морчич, або Морія, прижився у Хорватії як більш демократична версія італійського Моретто. Виконаний у золоті чи сріблі з емалями образ людини будь-якої статі став національним сувеніром Хорватії. Здавна такий талісман у зазначеній країні носили й чоловіки, й жінки. З кераміки також виготовляють сувенірні вироби Морчича, прикрашеного емалями. Вони більше близькі німецькому поняттю «Моренбюсте». Загалом, хорватські Морчичі й італійські Моретто під назвою «Блекамур» («Мoors») з поширенням моди на екзотичні мотиви у межах течій колоніального мистецтва колекціонують англійці.
Посилання
A Nardi pendant – Moors [Image]. (n.d.). Dorotheum. Retrieved June 1, 2023, from https://www.dorotheum.com/en/l/3391982/ [in English].
Al-Fahad, K. (2023). The Resurgence of a New Orientalism from the Middle East. World Art, 13(1), 79–99. https://doi.org/10.1080/21500894.2022.2142275 [in English].
Barbarić, T. (2020, July 31). Legendarni riječki morčići na udaru, u New Yorku ih više ne žele jer su 'rasistički'. Provjerili smo što na to kažu u Rijeci [The legendary Rijeka morčićs are under attack, they are no longer wanted in New York because they are 'racist'. We checked what they say about it in Rijeka]. Tportal. https://www.tportal.hr/kultura/clanak/legendarni-rijecki-morcici-na-udaru-u-new-yorku-ih-vise-ne-zele-jer-su-rasisticki-provjerili-smo-sto-na-to-kazu-u-rijeci-20200731 [in Croatian].
"Blackmoor venetian" 925 silver gilded earrings with zircons, ruby root and fired enamels [Image] (n.d.). CapricciVenezia. Retrieved June 23, 2023, from https://en.capriccivenezia.com/product-page/orecchini-moretti-veneziani [in English].
Bohrer, F . N. (2003). Orientalism and visual culture: Imagining Mesopotamia in Nineteenth-Century Europe. Cambridge University Press [in English].
Brosche, Mohrenbüste mit Turban, Gesicht aus Ebenholz [Brooch, Moorish bust with turban, ebony face] [Image]. (n.d.). Invaluable. Retrieved June 12, 2023, from https://www.invaluable.com/auction-lot/brosche-mohrenbueste-mit-turban-gesicht-aus-ebenh-7150-c-21447ddbfd [in German].
Buy morcic in Dubrovnik, Croatia [Image] (n.d.). Oddviser. Retrieved June 13, 2023, from https://oddviser.com/croatia/dubrovnik/morcic [in English].
Condraticova, L . (2011). Contemporary Jewellery between History, Art and Symbol. Postmodern Openings, 2(7), 53–65. https://postmodernopenings.com/wp-content/uploads/2011/10/PO-7-51.pdf [in English].
Das, N., Melo, J. V., Smith, H. Z., & Working, L. (2021). Blackamoor/Moor. In Keywords of Identity, Race, and Human Mobility in Early Modern England (pp. 40–50). Amsterdam University Press. https://doi.org/10.2307/j.ctv1t8q92s.7 [in English].
de Morant, H. (1987). Historia Sztuki Zdobniczej od pradziejόw do wspόłczesności [History of Decorative Art from prehistory to the present day]. Arkady [in Polish].
Drutt, H., & Dormer, P. (1995). Jewelry of our time: Art, ornament and obsession. Rizzoli [in English].
Enrico Simionato – L'angolo d'Oro. Moretto Ring [Enrico Simionato – The Golden Corner. Moretto Ring] [Image]. (n.d.). Venice Original. Retrieved June 5, 2023, from https://www.veniceoriginal.it/en/jewellery/608-moretto-ring.html [in Italian].
I moretti di Venezia – 1 [The Moretti of Venice – 1] [Image]. (2021). Attilio Codognato. https://www.attiliocodognato.it/it/i-moretti-di-venezia-1/ [in Italian].
"Istrian moretto" earrings in 925 gilded silver with fired enamel [Image]. (n.d.). CapricciVenezia. Retrieved May 15, 2023, from https://en.capriccivenezia.com/product-page/orecchini-moretto-istriano [in English].
Jablonskienė, L. (2001). Contemporary European amber jewelry and tradition. Actą Academiae Artium Vilnensis, 22, 251–254 [in English].
Loughran, K. (2003). Jewelry, fashion, and identity: The Tuareg example. African Arts, 36(1), 52+. https://link.gale.com/apps/doc/A109904178/AONE?u=anon~4db69360&sid=googleScholar&xid=3681e477 [in English].
Morčić linija – Svilena marama Morčić [Morčić line – Morčić silk scarf] [Image]. (n.d.). Rijeka Tourist Bord. Retrieved June 3, 2023, from https://shop.rijeka.hr/morcic-svl-marama.html [in Croatian].
Morcic. Original Croatian jewellery [Image]. (n.d.). Morsko Blago. Retrieved June 3, 2023, from https://www.morsko-blago.hr/en/morcic.html [in English].
Morčići [Morcici] [Image]. (n.d.a). Croatia Reviews. Retrieved May 10, 2023, from https://croatiareviews.com/products/morcici [in Croatian].
Morčići [Morcici] [Image]. (n.d.b). Gjoni. Retrieved June 15, 2023, from https://www.zlatarna-jozef-gjoni.hr/catalog/tradicionalni-hrvatski-nakit/morcici/ [in Croatian].
Moretto – Morčić Jewelry [Image]. (n.d.). Istrianet.org. Retrieved June 3, 2023, from https://www.istrianet.org/istria/crafts-trades/jewelry/moretto/ [in English].
Moretto / Ring [Image]. (n.d.). Zlatarne Jozef Gjoni. Retrieved June 3, 2023, from http://www.zlatarna-jozef-gjoni.hr/en/nakit/zlatni-nakit/moretto-ring/ [in English].
Moretto Brooch. Venice, 1930s, NARDI [Image]. (n.d.). Very Important Lot. Retrieved June 3, 2023, from https://veryimportantlot.com/en/lot/view/moretto-broschevenedig-1930er-jahre-nardi-93637 [in English].
"Moretto" Brooch [Image]. (n.d.). Missiaglia. Retrieved June 17, 2023, from https://www.missiaglia1846.com/en/products/jewelry/brooch-moretto/ [in English].
Phillips, C. (1996). Jewelry: From antiquity to the present. Thames & Hudson [in English].
Pollio, T. N. (2021). The art of medieval jewelry: An illustrated history. McFarland [in English].
Riječki morčić (Moretto Fiumano) Tradicionalni autohtoni riječki nakit (bez mitova i legendi) [Rijeka Morčić (Moretto Fiumano) Traditional autochthonous jewelry from Rijeka (without myths and legends)]. (2019, May 31). Lokalpatrioti Rijeka. https://lokalpatrioti-rijeka.com/vijesti/rijecki-morcic-moretto-fiumano-tradicionalni-autohtoni-rijecki-nakit-bez-mitova-ilegendi/ [in Croatian].
Romanenkova, J., Kuzmenko, H., & Bratus, I. (2019). Pendant in the Jewelry Fashion of the Northern Renaissance and Mannerism. Journal of History Culture and Art Research, 8(3), 317–329. https://doi.org/10.7596/taksad.v8i3.2198 [in English].
Sterling Silver Earrings, Deep Rose [Image]. (n.d.). Heart of Croatia. Retrieved June 3, 2023, from https://stores.croatiagifts.com/sterling-silver-earrings-deep-rose-handmade-2-83g-mor-i-earrings-imported-from-croatia-with-coral-discounted-re-stocked/ [in English].
Turner, R. (1999). Jewelry in Europe and America: New times, new thinking. Thames & Hudson [in English].
"Venetian Blackmoor" earrings in 925 Sterling silver [Image] (n.d.). CapricciVenezia. Retrieved June 3, 2023, from https://en.capriccivenezia.com/product-page/orecchini-moretti-veneziani-1 [in English].
Zlatni prsten morčić [The golden ring of Morcic] [Image]. (n.d.). AR Zlatarna. Retrieved June 3, 2023, from https://zlatarna-ar.hr/product/zlatni-prsten-morcic-191008/ [in Croatian].
Žubrinić, D. (2012, October 13). Victor and Vlado Krizek sucsessfully direct Croatian jewelry company Zlatarna Krizek. Croatia.org. http://www.croatia.org/crown/articles/10331/1/Victor-and-Vlado-Krizek-sucsessfully-direct-Croatian-jewelry-company-Zlatarna-Krizek-.html [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Ольга Школьна, Остап Ковальчук
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.