Адаптація зарубіжних розважальних телепрограм на українському телебаченні

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293284

Ключові слова:

телебачення, адаптація, інтеграція, телевізійні програми, жанри, формати

Анотація

Мета статті – дослідити специфіку та перспективи інтеграції зарубіжних розважальних телепрограм. Охарактеризувати ступінь наукової розробки адаптованих розважальних програм та інтегрування нових для українського телебачення жанрів і форматів.

Результати дослідження. Здійснено комплексне дослідження особливостей ефірного наповнення основних телеканалів сучасного українського телебачення; проведено аналіз критеріїв спрямованості розважальних програм. Встановлено, чим характеризується розвиток телебачення в Україні на сучасному етапі. З’ясовано, що проблема домінування адаптованих та запозичених програм є актуальною для українських дослідників.

Наукова новизна. Проведено глибокий аналіз питань інтеграції зарубіжних програм на українське телебачення, які, незважаючи на свою актуальність, мало досліджені. Висвітлено адаптовані та запозичені зарубіжні телепрограми як своєрідну тенденцію всіх етапів розвитку й становлення українського телебачення.

Висновки. Розважальні телепрограми з західних країн активно адаптуються на українському телебаченні. Це стосується всіх етапів розвитку українського телемистецтва. Практично всі форми аудіовізуальних ефірних продуктів (музичні кліпи, «мильні опери», ситуативні комедії, художні фільми, ситкоми, ток-шоу, реаліті-шоу, тревел-шоу, телешопи та ін.) піддаються адаптації, що безпосередньо вплинуло на трансформацію нових для українського телебачення жанрів і форматів. Оскільки власне виробництво пpогpам не завжди є доцільним, телевізійні проєкти закуповують у зарубіжних пpиватних компаній, адже готовий і вже показаний телевізійний пpодукт є дешевшим, ніж його виробництво за власні ресурси. Це сприяло вдосконаленню прогpамного наповнення якісним контентом від найбільших закордонних компаній, а жанрова структура українських телеканалів трансформувалась відповідно до особливостей американського та британського телебачення.

Біографії авторів

Марина Козловська, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософії з культурології, старший викладач

Кристіна Чорна, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Benshoff, H. M. (2015). Film and television analysis: An introduction to methods, theories, and approaches. Routledge [in English].

Cheremnykh, I. V. (2006). Stratehiia prohramuvannia ukrainskoho televiziinoho efiru [Programming strategy of the Ukrainian television broadcast]. Scientific Notes of the Institute of Journalism, 24. http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=2117 [in Ukrainian].

Fuller-Seeley, K. H. (2017). Jack Benny and the golden age of American radio comedy. University of California Press [in English].

Harahulia, A. S., & Khmel, O. C. (2012). Realiti-shou na ukrainskomu telebachenni (na prykladi telekanalu STB) [Reality show on Ukrainian television (for example STB cannel)]. Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Social Communications, 1027(4), 26–29 [in Ukrainian].

Havryliuk, I. (2013). Realiti-shou na ukrainskomu telebachenni: Riznovydy, typolohichni priorytety, osoblyvosti funktsionuvannia [Reality shows on Ukrainian television: Varieties, typological priorities, peculiarities of functioning]. Zhurnalistyka, 12(37), 90–98 [in Ukrainian].

Hilmes, M. (2013). Only connect: A cultural history of broadcasting in the United States (4th ed.). Cengage Learning [in English].

Johnston, D. (2009). Genre, Taste and the BBC: The Origins of British Television Science Fiction [PhD Dissertation, University of East Anglia] [in English].

McElroy, R. (2017). Mediating home in an age of austerity: The values of British property television. European Journal of Cultural Studies, 20(5), 525–542. https://doi.org/10.1177/1367549417701758 [in English].

Mulenko, Yu. (2015). Rozvazhalni prohramy na ukrainskomu telebachenni [Entertainment programs on Ukrainian television]. Humanities and Social Sciences, 3(11), 67, 68–71. https://seanewdim.com/wp-content/uploads/2021/03/Entertainment-programs-on-Ukrainian-television-Yu.-V.-Mulenko.pdf [in Ukrainian].

Myrna, A. (2016). Simeino-pobutove tok-shou yak mediinyi format (na prykladi teleprohram "Hovoryt Ukraina" ta "Stosuietsia kozhnoho") [Family talk show as a media format (on the example of TV programs "Speaking Ukraine" and "Applies to everyone")]. Masova komunikatsiia u hlobalnomu ta natsionalnomu vymirakh, 5, 61–65 [in Ukrainian].

Nedopytanskyi, M. I. (2005). Zhanrovi novatsii suchasnoho ukrainskoho telebachennia [Genre innovations of modern Ukrainian television]. Scientific Notes of the Institute of Journalism, 20, 46–49. http://journlib.univ.kiev.ua/index.php?act=article&article=1403 [in Ukrainian].

Romaniuk, O. (2017). Realiti-shou yak osoblyvyi zhanr televiziinoho dyskursu [Reality shows as a special genre of television discourse]. Southern Archive. Philological Sciences, 71, 111–115. https://pa.journal.kspu.edu/index.php/pa/article/view/334/328 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-15

Як цитувати

Козловська, М., & Чорна, К. (2023). Адаптація зарубіжних розважальних телепрограм на українському телебаченні. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (49), 48–53. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293284

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО