Еволюція форматів просторового звуку в кіно та в контенті стрімінгових сервісів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293285

Ключові слова:

сюрраунд звук, імерсивний звук, Fantasound, Dolby Digital, Dolby Atmos, DTS, бінауральний звук

Анотація

Мета статті – дослідити розвиток форматів просторового та імерсивного звуку в кіно, музичній індустрії, стрімінгових сервісах, засоби їхньої естетичної виразності та впливу на глядацьку аудиторію.

Результати дослідження. Просторовий звук сьогодні став стандартом для використання в сучасному кінематографі та в різноманітних стрімінгових сервісах. Він додає аудіовізуальним творам нових творчих засобів вираження, звуковій палітрі фільму – насиченості та яскравості. Імерсивний звук дозволяє повністю занурити глядачів у звуковий простір фільму, підсилити емоційний вплив на них та надати глядачам нових естетичних вражень. Простежено еволюцію аудіотехнологій в кіно та в стрімінгових сервісах. Вказано, що розвиток технологій просторового звуку відбувається в напрямі максимального наближення до природного сприйняття звуку людиною.

Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше розглянуто процес еволюції форматів просторового звуку в кінематографі та в стрімінгових сервісах як особливий технологічний та естетичний феномен, який дозволяє глядачам все більше «занурюватися» у звуковий простір аудіовізуальних творів.

Висновки. Розвиток аудіовізуальних технологій – від перших кінострічок до сучасних видовищних блокбастерів – було направлено на досягнення ефекту зникнення естетичного бар’єра між глядачами й віртуальним світом екрана. Для цього не лише збільшували сам розмір екрана, що дозволило максимально охопити поле зору глядачів кінозображенням. Зміни в звуковому супроводі фільмів також було направлено на розширення аудіопростору, який сприймають глядачі. Спочатку це був плоский монофонічний звуку, який ішов із центра кіноекрана; потім поступово відбувся перехід до стереофонічного звуку, після якого настала черга сюрраунд-форматів Dolby Digital, DTS, SDDS. «Занурювальний» імерсивний звук форматів Dolby Atmos, DTS:X, Auro-3D додав можливість розташувати аудіооб’єкти ще й у вертикальній площині, що дозволило кінематографістам створювати максимально реалістичну звукову атмосферу. Музична та ігрова індустрії, стрімінгові відео- та аудіосервіси також почали впроваджувати просторовий звук, і не лише заради цікавих акустичних ефектів, а й для пошуку нових творчих засобів вираження.

Біографії авторів

Микола Моженко, Київський національний університет культури та мистецтв

Старший викладач

Лев Рязанцев, Київський національний університет культури та мистецтв

Доцент, заслужений працівник культури України

Посилання

Auro technologies. (2015). Auromax by Barco. Next generation Immersive Sound system [White paper]. Barco. https://docplayer.net/89819380-White-paper-auromax-next-generation-immersive-sound-system-rev-2-0-date-2015-nov-auro-technologies-nv-auromax-1-barco-nv.html [in English].

But, O. V. (2015). Tvorcheskaya aranzhirovka zvukovogo polya v prostranstvennykh sistemakh [Creative organization of the sound field in surround systems]. Notes on Art Criticism, 28, 195–204 [in Russian].

Dolby Laboratories. (2012). Dolby Atmos: Next-Generation Audio for Cinema [White paper]. https://www.hollandfilmnieuws.nl/files/whitepaper-dolbyatmos.pdf [in English].

Garity, W. E., & Hawkins, J. N. A. (1941). Fantasound. Journal of the Society of Motion Picture Engineers, 37(8), 127–146. https://doi.org/10.5594/J12890 [in English].

Inglis, S. (2022). An Introduction To Immersive Audio. Sound on Sound. https://www.soundonsound.com/techniques/introduction-immersive-audio [in English].

Matsui, K. (2015). 22.2 Multichannel Sound Reproduction System for Home Use. Broadcast Technology, 59, 10–17. https://www.nhk.or.jp/strl/english/publica/bt/59/3.html [in English].

Mozhenko, M. V. (2022, March 23–24). Novitni formaty prostorovoho zvuku [The latest spatialsound formats]. In Ukraina u svitovykh hlobalizatsiinykh protsesakh: Kultura, ekonomika, suspilstvo [Ukraine in the world globalization processes: Culture, economy, society] [Proceedings of the Conference] (Pt. 1, pp. 171–174). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Pecheranskyi, I., & Yeremenko, L. (2023). Audiostriminh yak trend rozvytku audiovizualnykh tekhnolohii ta yoho vplyv na suchasnu muzychnu industriiu [Audio Streaming as a Trend in the Development of Audiovisual Technologies and Its Impact on the Modern Music Industry]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 48, 26–32. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282435 [in Ukrainian].

Pfanzagl-Cardone, E. (2020). The Art and Science of Surround and Stereo Recording. Including 3D Audio Techniques. Springer [in English].

Poplavskyi, M. M., & Trach, Yu. V. (2022). Tsyfrovizatsiia muzychnoi industrii: Tendentsii I perspektyvy [Digitalization of the music industry: Trends and prospects]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 30–39. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2022.262202 [in Ukrainian].

Riazantsev, L. (2016, April 18). Pershi kroky prostorovoho zvuku v kino [The first steps of spatial sound in cinema]. In Mystetstvoznavstvo. Sotsialni komunikatsii. Mediapedahohika [Art history. Social communications. Media pedagogy] [Proceedings of the Conference] (pp. 168 172). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Riazantsev, L. (2017, April 24). Rol zvukovykh tekhnolohii v suchasnii zvukorezhysuri [The role of sound technologies in modern sound engineering]. In Mystetstvoznavstvo. Sotsialni komunikatsii. Mediapedahohika [Art history. Social communications. Media pedagogy] [Proceedings of the Conference] (pp. 131–136). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Rothermich, E. (2021). Mixing in Dolby Atmos – #1 How it works: A different type of manual – the visual approach. Independently Published [in English].

Sergi, G. (2013). Knocking at the door of cinematic artifice: Dolby Atmos, challenges and opportunities. The New Soundtrack, 3(2), 107–121. https://doi.org/10.3366/sound.2013.0041 [in English].

What is the difference between DTS:X and DTS:X Pro? (2021, April 27). Trinnov. https://www.trinnov.com/en/blog/posts/what-is-the-difference-between-dts-x-and-dts-x-pro/ [in English].

Zheliezniak, S. (2019). Osoblyvosti vykorystannia zvuku v suchasnomu telebachenni I multymedia [The Use of Sound in Contemporary Television and Multimedia: Selected Features]. Artistic Culture. Topical Issues, 15(2), 22–27. https://doi.org/10.31500/1992-5514.15(2).2019.186120 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-15

Як цитувати

Моженко, М., & Рязанцев, Л. (2023). Еволюція форматів просторового звуку в кіно та в контенті стрімінгових сервісів. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (49), 54–63. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293285

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО