Організаційно-творча діяльність провідних труп китайського балетного театру

Автор(и)

  • Баоцзян Фен Тайюаньський дошкільний педагогічний коледж, Китайська народна республіка; Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-1330-9416

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293289

Ключові слова:

мистецтво балету, китайський балетний театр, організація театральної справи, репертуарна політика, революційна взірцева вистава, національний балет

Анотація

Мета статті – проаналізувати організаційно-творчу діяльність провідних труп сучасного китайського балетного театру з огляду на соціально-економічні реформи в КНР, що розпочалися у 1980-х рр.

Результати дослідження. Аналіз розвитку балетного мистецтва в КНР пореформенного періоду (з кінця 1980-х по теперішній час) довів, що базовими для становлення національного балету стали п’ять найбільших хореографічних колективів. Спочатку китайський балет переважно презентували три великі державні хореографічні трупи: Національний балету Китаю, Шанхайський балет та Ляонінський балет. Найстаріший Національний балет Китаю був найбільш масштабним і впливовим, а балетні трупи в Шанхаї та Ляоніні, що виникли у 1980-х рр., досягли успіхів уже в умовах пореформенної економіки КНР. Згодом, протягом 1990-х рр., виникли балетні театри Тяньцзіня та Гуанчжоу, від початку орієнтовані на розбудову національної балетної школи. В результаті вже в перше десятиліття ХХІ ст. китайська балетна індустрія значно розвинулася: виникає велика кількість незалежних хореографічних колективів приватної чи кооперативної форми власності, додаються гонкозькі колективи, а п’ятірка провідних балетних театрів КНР перетворилася на взірець художньо-естетичного та організаційного стандарту.

Наукова новизна. Ця публікація вперше висвітлює організаційно-творчу діяльність провідних балетних труп Китайської народної республіки.

Висновки. З’ясовано, що найбільш ефективними методами організаційно-творчої діяльності провідних труп Китайської народної республіки є такі: відкриття балетних шкіл на базі стаціонарних театрів, омолодження кадрового складу артистів балету, оновлення репертуарної політики через урізноманітнення театральної афіши (камерні та масштабні постановки, всесвітньо відомі західні балети, твори китайських сучасних композиторів, революційні вистави часів маоїзму, національні балетні драми з опорою на класичні й народні китайські танці тощо), запрошення відомих балетмейстерів з-за кордону для навчання танцівників і постановки нових балетів, експерименти в сфері хореографічної лексики, розширення медіаприсутності на телебаченні та в мережі «Інтернет», позитивна адаптація організаційного досвіду, набутого за часів пандемії 2020-2021 рр., та ін.

Біографія автора

Баоцзян Фен, Тайюаньський дошкільний педагогічний коледж, Китайська народна республіка; Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

Аспірант, викладач танців

Посилання

Chen, E. (2011, May 19). Feng Ying, Director of the National Ballet of China. Dansomanie. http://www.forum-dansomanie.net/pagesdanso/int0040_interview_feng_ying_en.html

China Liaoning Ballet. (n.d.). About us. Retrieved January 13, 2023, from http://www.lnballet.com/index.php?m=en

Chzhan, H. (2019). Tradytsii narodnoho tantsiu v Kytaiskii Narodnii Respublitsi [Folk dance traditions in the people’s republic of China]. Pedagogy of Creative Personality Formation in Higher and General Academic Schools, 67(1), 82–86. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2019.67-1.17 [in Ukrainian].

Chzhan, Yu. (2021). Metodyka zasvoiennia natsionalnykh mystetskykh tradytsii u protsesi fakhovoi pidhotovky maibutnikh vchyteliv muzyky i khoreohrafii [Methodology of Mastering the National Artistic Traditions in the Professional Training of Future Music and Choreography Teachers] [PhD Dissertation, Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko] [in Ukrainian].

Guangzhou Opera House. (n.d.). Theater overview. Retrieved May 21, 2023, from https://en.gzdjy.org/intro.html

Maksymenko, A. I. (2014). Khoreohrafichna osvita v Kytai: Tradytsii ta suchasnist [Choreographic Education in China: Traditions and Modernity]. Aktualni pytannia mystetskoi osvity ta vykhovannia, 1–2(3–4), 105–113 [in Ukrainian].

National Ballet of China. (n.d.). Home. Retrieved May 17, 2023, from https://www.nbc.cn/english/index.html [in English].

Orlovskyi, M. (2020). Tantsi Pidnebesnoi: Zahadkovist i nepovtornist [Celestial dances: Mystery and uniqueness]. Ukraine – China, 1(19). https://sinologist.com.ua/orlovskyj-m-tantsi-pidnebesnoyi-zagadkovist-nepovtornist/ [in Ukrainian].

Shanghai Ballet broadcasts class online. (2020, March 1). China Global Television Network. https://news.cgtn.com/news/2020-03-01/Shanghai-Ballet-broadcasts-class-online-Ov0CHwvumc/index.html

Shanghai Ballet. (n.d.). About Shanghai Ballet. Retrieved May 3, 2023, from http://www.shanghaiballet.com/shblwt/n49/n50/n57/n60/index.html [in English].

Tkachenko, I. O. (2023). Tantsiuvalne mystetstvo Kytaiu: Istoryko-teoretychnyi ekskurs [Dance art of China: Historical and theoretical excursion]. In Modern art education: Theoretical-practical discourse (pp. 269–295). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-301-9-13 [in Ukrainian].

Wilcox, E. (2019). Revolutionary Bodies: Chinese Dance and the Socialist Legacy. University of California Press [in English].

Yan, S. (2018). Mifopoetychna symvolika lotosa v khoreohrafichnii kulturi Kytaiu [Mythopoetic symbolic of lotus in choreographic culture of China]. Dance Studies, 2, 52–60. https://doi.org/10.31866/2616-7646.2.2018.154388 [in Ukrainian].

Zōu, Zh. (2013). Xīn zhōngguó bālěiwǔ shǐ [History of New China Ballet]. Tsinghua University Press [in Chinese].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-15

Як цитувати

Фен, Б. (2023). Організаційно-творча діяльність провідних труп китайського балетного театру. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (49), 81–91. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293289

Номер

Розділ

СЦЕНІЧНЕ МИСТЕЦТВО