Творча спадщина Григорія Сковороди у вимірі українського музичного мистецтва
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293291Ключові слова:
Григорій Сковорода, філософ-мандрівник, творча спадщина, українська музична культура, світські та сакральні жанри, пісня-романс, націєтворча функціяАнотація
Мета статті – дослідити творчу спадщину Григорія Савича Сковороди (1722–1794) у вимірі національної музичної культури з позиції сучасної парадигми дослідницького дискурсу.
Результати дослідження. Виявлено, що Григорій Сковорода посідає особливе місце в пантеоні визначних постатей української національної історії як неперевершений філософ, мислитель, поет, музикант, співак, педагог, богослов, просвітник доби Бароко. З’ясовано, що в кожній із перелічених царин митець зумів залишити помітний слід та важливі досягнення. Проаналізовано діяльність філософа в ділянці музичного мистецтва як автора значної кількості оригінальних композицій світської та сакральної тематики. Систематизовано останні, які поділяються на пісні, канти, псальми, духовні концерти, канони, стихири та ін.
Наукова новизна полягає в окресленні місця творчого доробку Григорія Сковороди в просторі сучасної національної музичної культури з перспективою «перезавантаження» музичної сковородинознавчої думки, з позиції історичного дискурсу, опираючись на досягнення наукової думки сьогодення.
Висновки. Концептом життєтворчості Г. Сковороди стали філософсько-релігійні переконання та поетичні здобутки. Його творчий спадок, як найяскравіше втілення постулатів українського музичного бароко, відзначається багатогранністю та вагомою роллю в контексті національної музичної культури. Мандрівний філософ розширив коло тем пісенної творчості, суттєво наблизив її до українського фольклору, дав поштовх для розвитку світських жанрів (пісні-романсу, сатиричної пісні, ліричної елегії та ін.) та сакральних (хоровий концерт та ін.). Констатується вагоме місце церковних піснеспівів у поетично-музичному доробку митця. Діяльність Г. Сковороди була надзвичайно важливою для подальшого розвитку українського музичного мистецтва, його жанрово стильових, художньо-образних, семантично-інтонаційних та інших вимірів. У його континуальному розвитку творча спадщина митця виходить за межі часових барокових координат і постає як потужний культуротворчий і націєтворчий феномен.
Посилання
Aleksandrova, O., Samoilenko, O., Osadcha, S., Grybynenko, J., & Nosulya, A. (2021). Composer’s philosophy: The interdependence between worldview and writing technique. Wisdom, 20(4), 158–165. https://doi.org/10.24234/wisdom.v20i4.534 [in English].
Isichenko, I. (2013). Sakralnyi prostir "Sadu bozhestvennykh pisen" Hryhoriia Skovorody [The sacred space of Hryhorii Skovoroda’s "The Garden of Divine Songs"]. Word and Time, 1(625), 52–63 [in Ukrainian].
Kachmar, M. I. (2023). Perespivy liturhiinykh tekstiv irmosiv u tvorchosti Hryhoriia Skovorody [Interpretation of liturgical texts of irmos in the work of Hryhorii Skovoroda]. Ukrainian Music, 1(44), 29–37. https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-1-44-3 [in Ukrainian].
Karivets, I. (2016). Metafilosofiia Hryhoriia Skovorody [Hryhorii Skovoroda’s metaphilosophy]. Humanitarian Vision, 2(1), 87–90. https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2017/jun/4371/karivec.pdf [in Ukrainian].
Lukianenko, D. (2013). Hryhorii Skovoroda yak vtilennia natsionalnoi identychnosti [Hryhorii Skovoroda as the embodiment of national identity]. Pereiaslav Skovoroda Researches, 2, 61–65 [in Ukrainian].
Molchanova, T. (2021). Efekt synerhii u spilnomu vykonavskomu protsesi [Synergy effect in joint performance activity]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 44, 79–85. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235324 [in Ukrainian].
Molchanova, T. (2023). Mystetstvo mandrivnykh muzykantiv v istorii stanovlennia spilnoho vykonavstva [The art of travelling musicians in the history of joint performance establishment]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 6(1), 67–78. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.1.2023.277887 [in Ukrainian].
Mykulanynets, L., Zhyshkovych, M., Bassa, O., Kachur, M., & Dikun, I. (2023). Biography as a factor of shaping the artist’s creative style. Amazonia Investiga, 12(67), 30–37. https://doi.org/10.34069/AI/2023.67.07.3 [in English].
Oliinyk, L. (2018, January 25). Muzychnyi svit Hryhoriia Skovorody [The musical world of Hryhorii Skovoroda]. Muzyka: ukrainskyi internet-zhurnal. http://mus.art.co.ua/muzychnyj-svit-hryhoriya-skovorody/ [in Ukrainian].
Savenko, O. (2019). Rizdviani virshi Hryhoriia Skovorody [Christmas poems by Hryhorii Skovoroda]. Pereiaslav Skovoroda Researches, 6, 136–139. https://is.gd/iLOYDb [in Ukrainian].
Shevchuk, T. (2011). Muzychnyi kod tvorchosti Hryhoriia Skovorody [The musical code of Hryhorii Skovoroda's work]. Word and Time, 5, 24–35 http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/144161/04-Shevchuk.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].
Shreier-Tkachenko, O. Ya. (1972). Hryhorii Skovoroda – muzykant [Hryhorii Skovoroda – musician]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Skovoroda, H. (2011). Povna akademichna zbirka tvoriv [Complete academic collection of works] (L. Ushkalov, Ed.). CIUS Press [in Ukrainian].
Sukhomlinova, T. (2023). Novitnie vidrodzhennia v natsionalnomu muzychnomu mystetstvi: Periodyzatsiia ta oznaky [The modern renaissance in the national musical art sings and periodization]. Topical Issues of the Humanities, 63(2), 74–80. https://doi.org/10.24919/2308-4863/63-2-13 [in Ukrainian].
Syrotynska, N. (2014). Perlo mnohotsinne: Muzychno-poetychnyi svit bohorodychnoi hymnohrafii [A pearl of great value: The musical and poetic world of the Virgin's hymnography] [Monograph]. Tetiuk T. V. [in Ukrainian].
Tylyk, I. V., & Komarenko, N. M. (2017). Mentalno-svitohliadni ta zhanrovo-stylovi aspekty rozvytku ukrainskoi muzychnoi kultury periodu Hetmanshchyny [Mentality thinking grounds and generes-stylistic aspects of the Ukrainian musical culture development during period of Hetmanschina]. Young Scientist, 10(50), 349–354 [in Ukrainian].
Ushkalov, L. (2004). Hryhorii Skovoroda: Seminarii [Hryhorii Skovoroda: Seminary]. Maidan [in Ukrainian].
Yukhymenko, N. (2017). Filosofskyi dorobok H. S. Skovorody v yevropeiskomu konteksti [Philosophical work of H. S. Skovoroda in the European context]. Pereiaslav Skovoroda Researches, 4, 242–248 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Любомира Ластовецька
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.