Творча спадщина Григорія Сковороди у вимірі українського музичного мистецтва

Автор(и)

  • Любомира Ластовецька Дрогобицький державний педагогічний університет імені. І. Франка, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-6069-1606

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293291

Ключові слова:

Григорій Сковорода, філософ-мандрівник, творча спадщина, українська музична культура, світські та сакральні жанри, пісня-романс, націєтворча функція

Анотація

Мета статті – дослідити творчу спадщину Григорія Савича Сковороди (1722–1794) у вимірі національної музичної культури з позиції сучасної парадигми дослідницького дискурсу.

Результати дослідження. Виявлено, що Григорій Сковорода посідає особливе місце в пантеоні визначних постатей української національної історії як неперевершений філософ, мислитель, поет, музикант, співак, педагог, богослов, просвітник доби Бароко. З’ясовано, що в кожній із перелічених царин митець зумів залишити помітний слід та важливі досягнення. Проаналізовано діяльність філософа в ділянці музичного мистецтва як автора значної кількості оригінальних композицій світської та сакральної тематики. Систематизовано останні, які поділяються на пісні, канти, псальми, духовні концерти, канони, стихири та ін.

Наукова новизна полягає в окресленні місця творчого доробку Григорія Сковороди в просторі сучасної національної музичної культури з перспективою «перезавантаження» музичної сковородинознавчої думки, з позиції історичного дискурсу, опираючись на досягнення наукової думки сьогодення.

Висновки. Концептом життєтворчості Г. Сковороди стали філософсько-релігійні переконання та поетичні здобутки. Його творчий спадок, як найяскравіше втілення постулатів українського музичного бароко, відзначається багатогранністю та вагомою роллю в контексті національної музичної культури. Мандрівний філософ розширив коло тем пісенної творчості, суттєво наблизив її до українського фольклору, дав поштовх для розвитку світських жанрів (пісні-романсу, сатиричної пісні, ліричної елегії та ін.) та сакральних (хоровий концерт та ін.). Констатується вагоме місце церковних піснеспівів у поетично-музичному доробку митця. Діяльність Г. Сковороди була надзвичайно важливою для подальшого розвитку українського музичного мистецтва, його жанрово стильових, художньо-образних, семантично-інтонаційних та інших вимірів. У його континуальному розвитку творча спадщина митця виходить за межі часових барокових координат і постає як потужний культуротворчий і націєтворчий феномен.

Біографія автора

Любомира Ластовецька, Дрогобицький державний педагогічний університет імені. І. Франка

Доцент

Посилання

Aleksandrova, O., Samoilenko, O., Osadcha, S., Grybynenko, J., & Nosulya, A. (2021). Composer’s philosophy: The interdependence between worldview and writing technique. Wisdom, 20(4), 158–165. https://doi.org/10.24234/wisdom.v20i4.534 [in English].

Isichenko, I. (2013). Sakralnyi prostir "Sadu bozhestvennykh pisen" Hryhoriia Skovorody [The sacred space of Hryhorii Skovoroda’s "The Garden of Divine Songs"]. Word and Time, 1(625), 52–63 [in Ukrainian].

Kachmar, M. I. (2023). Perespivy liturhiinykh tekstiv irmosiv u tvorchosti Hryhoriia Skovorody [Interpretation of liturgical texts of irmos in the work of Hryhorii Skovoroda]. Ukrainian Music, 1(44), 29–37. https://doi.org/10.32782/2224-0926-2023-1-44-3 [in Ukrainian].

Karivets, I. (2016). Metafilosofiia Hryhoriia Skovorody [Hryhorii Skovoroda’s metaphilosophy]. Humanitarian Vision, 2(1), 87–90. https://science.lpnu.ua/sites/default/files/journal-paper/2017/jun/4371/karivec.pdf [in Ukrainian].

Lukianenko, D. (2013). Hryhorii Skovoroda yak vtilennia natsionalnoi identychnosti [Hryhorii Skovoroda as the embodiment of national identity]. Pereiaslav Skovoroda Researches, 2, 61–65 [in Ukrainian].

Molchanova, T. (2021). Efekt synerhii u spilnomu vykonavskomu protsesi [Synergy effect in joint performance activity]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 44, 79–85. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235324 [in Ukrainian].

Molchanova, T. (2023). Mystetstvo mandrivnykh muzykantiv v istorii stanovlennia spilnoho vykonavstva [The art of travelling musicians in the history of joint performance establishment]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 6(1), 67–78. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.1.2023.277887 [in Ukrainian].

Mykulanynets, L., Zhyshkovych, M., Bassa, O., Kachur, M., & Dikun, I. (2023). Biography as a factor of shaping the artist’s creative style. Amazonia Investiga, 12(67), 30–37. https://doi.org/10.34069/AI/2023.67.07.3 [in English].

Oliinyk, L. (2018, January 25). Muzychnyi svit Hryhoriia Skovorody [The musical world of Hryhorii Skovoroda]. Muzyka: ukrainskyi internet-zhurnal. http://mus.art.co.ua/muzychnyj-svit-hryhoriya-skovorody/ [in Ukrainian].

Savenko, O. (2019). Rizdviani virshi Hryhoriia Skovorody [Christmas poems by Hryhorii Skovoroda]. Pereiaslav Skovoroda Researches, 6, 136–139. https://is.gd/iLOYDb [in Ukrainian].

Shevchuk, T. (2011). Muzychnyi kod tvorchosti Hryhoriia Skovorody [The musical code of Hryhorii Skovoroda's work]. Word and Time, 5, 24–35 http://dspace.nbuv.gov.ua/bitstream/handle/123456789/144161/04-Shevchuk.pdf?sequence=1 [in Ukrainian].

Shreier-Tkachenko, O. Ya. (1972). Hryhorii Skovoroda – muzykant [Hryhorii Skovoroda – musician]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Skovoroda, H. (2011). Povna akademichna zbirka tvoriv [Complete academic collection of works] (L. Ushkalov, Ed.). CIUS Press [in Ukrainian].

Sukhomlinova, T. (2023). Novitnie vidrodzhennia v natsionalnomu muzychnomu mystetstvi: Periodyzatsiia ta oznaky [The modern renaissance in the national musical art sings and periodization]. Topical Issues of the Humanities, 63(2), 74–80. https://doi.org/10.24919/2308-4863/63-2-13 [in Ukrainian].

Syrotynska, N. (2014). Perlo mnohotsinne: Muzychno-poetychnyi svit bohorodychnoi hymnohrafii [A pearl of great value: The musical and poetic world of the Virgin's hymnography] [Monograph]. Tetiuk T. V. [in Ukrainian].

Tylyk, I. V., & Komarenko, N. M. (2017). Mentalno-svitohliadni ta zhanrovo-stylovi aspekty rozvytku ukrainskoi muzychnoi kultury periodu Hetmanshchyny [Mentality thinking grounds and generes-stylistic aspects of the Ukrainian musical culture development during period of Hetmanschina]. Young Scientist, 10(50), 349–354 [in Ukrainian].

Ushkalov, L. (2004). Hryhorii Skovoroda: Seminarii [Hryhorii Skovoroda: Seminary]. Maidan [in Ukrainian].

Yukhymenko, N. (2017). Filosofskyi dorobok H. S. Skovorody v yevropeiskomu konteksti [Philosophical work of H. S. Skovoroda in the European context]. Pereiaslav Skovoroda Researches, 4, 242–248 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-15

Як цитувати

Ластовецька, Л. (2023). Творча спадщина Григорія Сковороди у вимірі українського музичного мистецтва. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (49), 92–98. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293291

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО