Шляхи становлення та особливості виконавської практики тріо бандуристок «Купава» (до 25-річчя творчої діяльності)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293292Ключові слова:
ансамблевий бандурний спів, тріо бандуристок, концертна діяльність, виконавська практикаАнотація
Мета статті – визначити шляхи становлення й проаналізувати особливості виконавської практики тріо бандуристок «Купава» як яскравого представника ансамблевого виконавства Слобідської України кінця ХХ – першої третини ХХI ст.
Результати дослідження. Визначено шляхи становлення та остаточного формування мистецького колективу; особливості концертної діяльності, які знайшли вираження в підході до підбору репертуару, застосуванні мелодекламаційних, речитативних та театралізованих елементів, поєднанні бандурної гри з іншими струнними та духовими інструментами, що є нетиповим для звучання традиційного ансамблю бандуристів межі XX–XXI ст. Акцентовано увагу на використанні естрадного аранжування як окремого супроводу, так і в поєднанні з бандурним, що демонструє виконавську свободу учасниць колективу та прагнення розширити стильові та творчі «кордони». Проаналізовано жанрові особливості концертної програми колективу, які полягають у достатньо різноманітній палітрі – від пісень ритуально-обрядового характеру та обробок українських народних пісень до вишуканих творів романсового характеру. Також відзначено новаторські підходи у виконавській практиці, зокрема в використанні підставок під інструменти.
Наукова новизна полягає в комплексному теоретичному аналізі творчої діяльності тріо бандуристок «Купава», особливостей мистецького життя та виконавських підходів, оскільки в науковій літературі на сучасному етапі відсутня інформація про специфіку практики вищезазначеного колективу.
Висновки. Творча діяльність тріо бандуристок «Купава» відіграє провідну роль у популяризації та розвитку сучасного ансамблевого виконавства Слобідської України. Неповторність стильових та виконавських підходів, сценічний образ, розмаїтість жанрової палітри та багаторічна мистецька практика вирізняє колектив на тлі інших гуртів.
Посилання
Bobechko, O. (2010). Vytoky i rozvytok kamernykh ansamblevykh form zhinochoho bandurnoho vykonavstva [Origins and development of chamber ensemble forms of female bandura performance]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 17–18, 332–339 [in Ukrainian].
Bobechko, O. (2011). Zhinochyi kvartet zi Lvova (z nahody desiatyrichchia tvorchoi diialnosti) [Female quartet from Lviv (on the occasion of the tenth anniversary of creative activity)]. Muzykoznavchi studii instytutu mystetstv Volynskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky ta Natsionalnoi muzychnoi akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 8, 25–37 [in Ukrainian].
Bobechko, O. (2020). Tvorcho-vykonavska diialnist duetu bandurystok "Berehynia" v konteksti rozvytku suchasnoho ansamblevoho vykonavstva na banduri [Creative and performing activities of the bandura duo "Berehynya" in the context of the development of modern ensemble performance on the bandura]. Humanities Science Current Issues, 32(1), 24–30. https://doi.org/10.24919/2308-4863.1/32.214468 [in Ukrainian].
Bobechko, O. (2022). Tradytsii i novatorstvo u tvorcho-vykonavskii diialnosti prykarpatskoho kvartetu bandurystok "Gerdan" [Traditions and Innovations in the Creative and Performing Activities of the Precarpathian Bandura Quartet Gerdan]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 24–38. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258137 [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2017). Osnovni tendentsii v suchasnomu bandurnomu vykonavstvi Ukrainy ta ukrainskoi diaspory [The main trends in modern bandura performance of Ukraine and the Ukrainian diaspora]. In L. Horina (Ed.), Aktualni problemy narodno-instrumentalnoho vykonavstva v Ukraini: Istoriia i suchasnist [Current issues of folk instrumental performance in Ukraine: History and modernity] (pp. 5–13). Volynski oberehy [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2019). Kulturno-mystetski zdobutky Kapely bandurystiv im. Tarasa Shevchenka (SShA): Do 100-richnoho yuvileiu kolektyvu [Cultural and artistic achievements of the Bandurist Chapel named after Taras Shevchenko (USA): To the collective's 100th anniversary]. In Mystetstvoznavstvo. Kulturolohiia: IX Mizhnarodnyi konhres ukrainistiv [Art history. Culturology: IX International Competition of Ukrainianists] (pp. 189–199). Vydavnytstvo IMFE [in Ukrainian].
Dutchak, V. (2021). Kvartet bandurystok "Gerdan" [Bandura Quartet "Gerdan"]. In A. Hrytsan (Ed.), Navchalno-naukovyi instytut mystetstv Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stefanyka (2001–2021 rr.) [Educational and Scientific Institute of Arts of the Vasyl Stefanyk Precarpathian National University (2001–2021)] (pp. 259–263). Foliant [in Ukrainian].
Mandziuk, L. S. (2003). Istorychni osnovy vynyknennia ta stverdzhennia ansamblevoho vykonavstva na banduri [Historical foundations of the emergence and confirmation of ensemble performance on the bandura]. Problemy suchasnosti: Kultura, mystetstvo, pedahohika, 1, 138–147 [in Ukrainian].
Mandziuk, L. S. (2008). Zhinoche trio bandurystok yak natsionalno-mystetskyi fenomen [The female bandurist trio as a national artistic phenomenon]. Ukrainian culture: The past, modern ways of development, 14, 50–54 [in Ukrainian].
Sliusarenko, T. (2021). Kapela bandurystiv "Sontse" KhNUM imeni I. P. Kotliarevskoho: Stanovlennia ta spetsyfika rozvytku (do 20-richchia tvorchoi diialnosti kapely ta 50-richchia z dnia narodzhennia kerivnyka Nadii Melnyk) ["Sun" Bandurists' Chapel of I. P. Kotliarevskyi KhNUM: Formation and specifics of development (on the occasion of the 20th anniversary of the band's creative activity and the 50th anniversary of the birthday of director Nadiia Melnyk)]. Aspects of Historical Musicology, 22, 166–178 [in Ukrainian].
Sliusarenko, T. (2022). Problemy stanovlennia ta rozvytku bandurnoho vykonavstva Kharkova (XX–XXI st.) [Problems of the establishment and development of bandur performance of Kharkov (XX–XXI centuries)]. Humanities Science Current Issues, 55(3), 73–79 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Тетяна Слюсаренко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.