Концертне виконавство та публічні виступи як засіб творчого розвитку студентів-фольклористів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293293

Ключові слова:

концертний виступ, репертуар, виконавець, традиційний спів, фольклор, фольклоризм, художній образ

Анотація

Мета статті – висвітлення аспектів підготовки до концертного виступу як особливого виду музично-виконавської діяльності в контексті професійного зростання студента – вокаліста – інтерпретатора традиційного співу.

Результати дослідження. Розглянуто аспекти, що є важливими складниками підготовки студентів-фольклористів до концертно-виконавської діяльності. Зокрема, це проблема підбору, опанування та виконавської інтерпретації творів музичної традиції певного локусу як основи формування репертуарної політики студента-фольклориста; аспект сценічного перевтілення виконавця та автентичного твору в сценічних умовах; питання подолання сценічного хвилювання та ін. Наголошено на тому, що спів автентичного пісенного твору може (й повинен) мати інтерпретаційні версії, адже кожне виконання актуалізує традицію.

Наукова новизна. Акцентовано увагу на значенні публічних виступів для виконавців у традиційній манері та проблемі підготовки традиційного музичного матеріалу до сценічного втілення («правдивого» відтворення автентичного твору в ансамблевому та сольному виконавстві в непритаманних йому сценічних умовах).

Висновки. Підготовка до концертного виступу студентів-фольклористів має бути комплексною й передбачати як опанування музично-виконавських особливостей традиційного локусу, так і роботу над розвитком артистизму (сценічним перевтіленням, рухом, увагою) та психологічними особливостями подолання сценічного хвилювання. Основними критеріями підготовки сценічної презентації автентичного твору є розуміння стилю, характеру й манери виконання традиційного вокального репертуару; створення на сцені природного звукового й візуального образу виконавської традиції. Репертуарна палітра виконавця-фольклориста передбачає показ власних виконавських варіантів народних пісень із врахуванням регіональних виконавських особливостей. Прагнення до виконання оригінальних маловідомих народнопісенних творів дозволить знайти виконавцеві свій неповторний стиль і творчу індивідуальність.

Біографії авторів

Раїса Цапун, Рівненський державний гуманітарний університет

Заслужений діяч мистецтв України, доцент

Валентина Сінельнікова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат історичних наук, доцент

Посилання

Afanasieva, E. Yu. (2019). Pidhotovka studentiv-muzykantiv do kontsertnykh vystupiv [Preparation of student musicians for concert performances]. Innovative Pedagogy, 19(3), 15–17 [in Ukrainian].

Hmyrina, S. V. (2016, April 14–15). Problema stsenichnoho khvyliuvannia estradnoho vykonavtsia pid chas kontsertnoho vystupu [The problem of stage excitement of a pop artist during a concert performance]. In Profesiina mystetska osvita i khudozhnia kultura: Vyklyky XXI stolittia [Professional art education and artistic culture: Challenges of the 21st century] [Proceedings of the Conference] (pp. 529–535). Borys Grinchenko Kyiv University [in Ukrainian].

Hrytsa, S. (2017). Paradyhmatychna pryroda folkloru [Paradigmatic Nature of Folklore]. Folk Art and Ethnology, 1, 9–26. https://nte.etnolog.org.ua/uploads/2017/1/publications/9.pdf [in Ukrainian].

Hura, V. V. (Comp.). (2022). Formuvannia etnokulturnoi kompetentnosti studentiv na materiali ukrainskoho pisennoho folkloru [Formation of ethno-cultural competence of students on the material of Ukrainian song folklore]. Sumy State Pedagogical University named after A. S. Makarenko [in Ukrainian].

Ivasyshyn, I. (2014). Muzychno-vykonavska diialnist yak zasib tvorchoho rozvytku osobystosti [Musical-performing activity as a way of person’s creative development]. Hirska shkola ukrainskykh Karpat, 11, 153–155 [in Ukrainian].

Labintseva, L. P. (2010). Kontsertnyi vystup yak osoblyvyi vyd muzychno-vykonavskoi diialnosti [Concert performance as a special kind of music and performing activities]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 1, 215–216 [in Ukrainian].

Milyasevuch, A. (2021). Methodyc’s of formation of artistic and imaginal thinking of students-vocalists. Topical Issues of the Humanities, 35(4), 234–240 [in English].

Pistunova, T. V., & Postoi, H. H. (2017). Vykonavska diialnist v praktychnii pidhotovtsi studentiv-instrumentalistiv [Performing activities in the practical training of students of instrumentalists]. Young Scientist, 11(51), 622–625. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/11/151.pdf [in Ukrainian].

Semenenko, I. V., Ivanenko, M. V., & Pavliukova, H. V. (2017). Kontsertnyi vystup v konteksti vykonavskoi diialnosti vokalista [Concert action in the context of the performing activity of the vocalist]. Young Scientist, 11(51), 652–655 [in Ukrainian].

Sinelnikov, I. H. (2019). Robota z folklornym kolektyvom: Metody opanuvannia tradytsiinoho muzychnoho materialu [Work with folk collective: Methods of opening of traditional musical material]. Image of the Modern Pedagogue, 1(184), 65–68. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-1(184)-65-68 [in Ukrainian].

Sinelnikova, V. V., & Sinelnikov, I. H. (2019). Deiaki pytannia zasvoiennia avtentychnoi tradytsii spivu u miskomu molodizhnomu folklorystychnomu kolektyvi [Some issues of assimilation of the authentic tradition of singing in the urban youth folkloristic collective]. Image of the Modern Pedagogue, 4(187), 94–99. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-4(187)-94-99 [in Ukrainian].

Tsapun, R., & Sinelnikova, V. (2023). Rekonstruktsiia tradytsiinykh novorichnykh obriadiv u tvorchosti studentskoho folklornoho kolektyvu [Reconstruction of traditional new year’s rites in the work of student folklore group]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 6(1), 53–66. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.1.2023.277884 [in Ukrainian].

Vasylenko, L. M. (2011). Problema svidomoho i pozasvidomoho u teorii ta praktytsi vokalnoho vykonavstva [The problem of conscious and unconscious in the theory and practice of vocal performance]. Naukovi zapysky Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia: Pedahohichni nauky, 94, 31–40 [in Ukrainian].

Yanenko, O. A. (2017). Specific training of a modern professional musician in variety singing class. Scientific Notes. Series: Pedagogical Sciences, 152, 159–162 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-15

Як цитувати

Цапун, Р., & Сінельнікова, В. (2023). Концертне виконавство та публічні виступи як засіб творчого розвитку студентів-фольклористів. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (49), 107–114. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293293

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО