Феномен сучасної хореографії Річарда Алстона

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293295

Ключові слова:

сучасний танець, сучасна хореографія, Р. Алстон, авторський стиль, стилістичні особливості, рухи

Анотація

Мета статті – виявити особливості авторського стилю сучасного танцю Р. Алстона та з’ясувати його внесок у розвиток сучасної хореографії.

Результати дослідження. На основі здійсненого аналізу доведено зростання інтересу до творчої діяльності хореографа, яка уособлює трансформацію художньої естетики британського танцю з 60-х рр. ХХ ст. Виявлено, що найулюбленіші мотиви хореографа висвітлюють дві дуже промовисті характеристики стилю: координацію та здатність рухатися легко – як на великій швидкості, так і надзвичайно повільно. Вказано, що у власних постановках Р. Алстон використовував абстрактну техніку в поєднанні з наративом, трактування якого вимагало від глядача значної розумової діяльності. Зазначено, що творчість Р. Алстона через глибинний психологічний зміст постановок можна розглядати як хореографічний інтрасуб’єктивізм.

Наукова новизна. Вперше у вітчизняному мистецтвознавстві досліджено творчість одного з провідних європейських хореографів другої половини ХХ – перших десятиліть ХХІ ст. Р. Алстона; з’ясовано вплив творчості Р. Алстона на розвиток британської сучасної танцювальної ідіоми; виявлено особливості авторського стилю хореографа.

Висновки. Р. Алстон – один із найвідоміших західноєвропейських танцівників та хореографів останньої чверті ХХ – перших десятиліть ХХІ ст., у творчості якого інтегровані провідні художні тенденції доби. У низці хореографічних постановок Р. Алстона простежуються певні хореографічні особливості, які в сукупності утворюють своєрідний стиль, основою якого є техніка сучасного танцю М. Грем, класичний балет, тайцзи, техніка Мерса Кеннінгема та історичні танці. Серед чинників, що вплинули на формування стилю хореографа, назвемо такі: інтерес до танцювально-музичної взаємодії; нові експериментальні форми, що сприяли фрагментації танцю, зіставленню ідей для створення колажу різних значень і залученню інтелекту глядача; використання децентралізації простору М. Каннінгема. Унікальний стиль майстра, сформований протягом 1979–1980-х рр., здійснив величезний вплив на хореографічне мистецтво в світовому масштабі, а його творчі погляди на процес постановки хореографічного твору стали підґрунтям для подальших експериментів сучасних митців. Творчість Р. Алстона через глибинний психологічний зміст постановок можна розглядати як хореографічний інтрасуб’єктивізм. Його художні новації в дослідженні взаємодії танцю з іншими видами мистецтва стали стимулами трансформації художньо-естетичних принципів, жанрово стильової палітри та композиційно-технічного арсеналу сучасної хореографії.

Біографія автора

Ольга Бігус, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, професор, заслужений діяч мистецтв України

Посилання

Babych, O. Yu. (2022). Filosofiia tantsiuvalnykh rukhiv Hertrudy Bodenvizer u konteksti rozvytku ekspresyvnoho tantsiu [Gertrud Bodenwieser’s philosophy of dance movements in the context of the development of expressive dance]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 46, 155–160. https://doi.org/10.31866/2410-1176.46.2022.258631 [in Ukrainian].

Bremser, M., & Sanders, L. (Eds.). (2011). Fifty contemporary choreographers. Routledge [in English].

Gardner, S. (2007). The Dancer, the Choreographer and Modern Dance Scholarship: A Critical Reading. Dance Research, 25(1), 35–53. https://doi.org/10.1353/dar.2007.0018 [in English].

Herts, I. I. (2016). Mystetstvo Marty Hrem u konteksti stanovlennia suchasnoho yevropeiskoho tantsiu [Martha Graham’s art in the context of modern European dance]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 75–79 [in Ukrainian].

Hrek, V. A. (2019) Improvizatsiia v khoreohrafii: Poliaspektnist proiaviv [Improvisation in choreography: Polyaspectivity of manifestations]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 463–466. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177797 [in Ukrainian].

Kane, A. (1989). Richard Alston: Twenty-one years of choreography. Dance Research, 7(2), 16–54. https://doi.org/10.2307/1290770 [in English].

Kwan, S. (2017). When is contemporary dance? Dance Research Journal, 49(3), 38–52. https://doi.org/10.1017/S0149767717000341 [in English].

Martyniv, O. (2018). Tvorchist Marty Hrem u konteksti stanovlennia tantsiu modern [Creativity of Martha Graham in the context of modern dance]. Youth and Market, 8(163), 132–135. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.141890 [in Ukrainian].

Reardon, С. (2004, May 9). Dance: Richard Alston’s Second Chance. The New York Times. https://www.nytimes.com/2004/05/09/arts/dance-richard-alston-s-second-chance.html [in English].

Skotskyi, A. (2012). Eksperymenty yak peredumova formuvannia metodolohichnykh zasad u suchasnomu khoreohrafichnomu mystetstvi [Experiments as precondition of forming of methodological principles in modern choreographic art]. Visnyk of the Lviv University. Series Art Studies, 11, 254–260 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-15

Як цитувати

Бігус, О. (2023). Феномен сучасної хореографії Річарда Алстона. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (49), 115–120. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293295

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО