Історико-культурна ретроспектива формування Державного ансамблю танцю України – носія національної культури

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293297

Ключові слова:

державний ансамбль танцю України, трансформація танцювального фольклору, ансамблева форма танців, синтез сценічних споріднених мистецтв, театралізовано-образний народний танець

Анотація

Мета статті – виявивши передумови виникнення ансамблевої форми репрезентації української танцювальної культури на прикладі Державного ансамблю танцю України, дослідити історико-культурну динаміку становлення й розвитку державного професійного танцювального гурту; з’ясувати концепцію його функціонування та основні етапи становлення, а також принципи формування багатожанрового репертуару.

Результати дослідження. Аналіз історичного розвитку й творчої спадщини Державного ансамблю танцю України показав, що з приходом Павла Вірського колектив протягом тривалого часу помітно вирізнявся своїм неповторним колоритом на тлі інших ансамблів. Це насамперед проявлялося не лише в самобутній лексиці, структурній і композиційній побудові чи пластичних інтонаціях, але й в оригінальній манері виконання хореографічних творів та їхньому образно-характерному змісті. У творчості ансамблю простежено наявність єдиної домінантної тенденції щодо трансформації танцювального фольклору, який завжди був важливим складником переважної більшості народно-хореографічних постановок.

Наукова новизна. Вперше було зроблено спробу здійснити ретроспективний аналіз творчого шляху всесвітньо відомого мистецького колективу крізь призму його історичного минулого, простежити еволюцію жанрів хореографічного мистецтва ансамблю на різних етапах його розвитку.

Висновки. Дослідивши творчий шлях танцювального колективу під керівництвом Павла Вірського і його концертний репертуар, можна стверджувати, що на різних етапах свого формування й розвитку відбувалися еволюційні зміни як у постановчій роботі, так і в концертному репертуарі. Зокрема, чітко простежується динаміка процесу творчого зростання колективу, в постановках якого є не тільки побутові танці, але й театралізовано образні картини, композиції, сюїти, танцювальні мініатюри, балетні вистави тощо. Їхня аналітика дає підстави говорити про те, що колектив танцювального ансамблю, творчість якого являла собою синтетичний жанр мистецької діяльності, поєднав у собі багатство й колорит музичної, театральної й народно-хореографічної культури.

Біографії авторів

Євгеній Рой, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор історичних наук, професор

В’ячеслав Рой, Український державний університет імені Михайла Драгоманова

Здобувач

Посилання

Bihus, O. (2015). Narodno-stsenichna khoreohrafiia Prykarpatskoho rehionu [Folk stage choreography of the Carpathian region] [Monograph]. Lira-K [in Ukrainian].

Blahova, T. (2012). Rozvytok shkoly ukrainskoho narodnoho tantsiu u mystetskii spadshchyni L. D. Chernyshovoi [Ukrainian Folk Dance School Development in Artistic Heritage of L. Chernyshova]. Pedagogic and Psychology of Professional Education, 3, 127–136 [in Ukrainian].

Borymska, H. V. (1974). Samotsvity ukrainskoho tantsiu: Pro Derzhavnyi zasluzhenyi ansambl tantsiu URSR pid kerivnytstvom P. P. Virskoho [Gems of Ukrainian dance: About the State Honored Dance Ensemble of the Ukrainian SSR under the leadership of P. P. Virskyi]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Borymska, H. V. (1975). Mystetstvo khoreohrafichnoi miniatiury [The art of choreographic miniature]. Muzyka [in Ukrainian].

Demianko, N. (2010). Formuvannia natsionalnoi kultury molodi v pedahohichnii spadshchyni V. Verkhovyntsia [The formation of the national culture of youth in the pedagogical heritage of V. Verkhovynets] [Monograph]. ASMI [in Ukrainian].

Derzhavnyi zasluzhenyi akademichnyi ansambl tantsiu URSR im. P. Virskoho Ministerstva kultury URSR [State Honored Academic Dance Ensemble of the Ukrainian SSR named after P. Virsky of the Ministry of Culture of the Ukrainian SSR]. (n.d.). (Fund 643, Inventory 1, File 715), Tsentralnyi derzhavnyi arkhiv-muzei literatury i mystetstva Ukrainy, Kyiv [in Ukrainian].

Fotodokument [Photo document]. (n.d.). (Fund 541, Inventory 1, File 4.3), Tsentralnyi derzhavnyi kinofotofonoarkhiv Ukrainy imeni H. S. Pshenychnoho, Kyiv [in Ukrainian].

Herasymchuk, R. (1958). Ansambl tantsiu URSR [URSR Dance Ensemble]. Mystetstvo, 6, 14–21 [in Ukrainian].

Hutnyk, I. (2023). Interpretatsii ukrainskykh khorovodiv i khorovodnykh tantsiv u suchasnomu profesiinomu narodno-stsenichnomu khoreohrafichnomu mystetstvi [Ukrainian Round Dance Interpretations in Contemporary Professional Folk and Stage Choreographic Art]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 48, 109–116. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282470 [in Ukrainian].

Iving, V. (1938). Gosudarstvennyi ansambl' narodnogo tantsa USSR [State Folk Dance Ensemble of the USSR]. Sovetskoe iskusstvo [in Russian].

Kokulenko, B. (1999). Stepova Terpsykhora [Stepova Terpsichora]. Step [in Ukrainian].

Lytvynenko, V. A. (2017). Transformatsiia ukrainskoi narodnoi khoreohrafii ta yii kontseptualizatsiia v teatri tantsiu Pavla Virskoho [The transformation of Ukrainian folk choreography and its conceptualization in the dance theater of Pavlo Virskyi] [PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].

Pavliuk, T. S. (2005). Ukrainske baletmeisterske mystetstvo druhoi polovyny XX st. [Ukrainian choreographic art of the second half of the 20th century] [PhD Dissertation, National Academy of Culture and Arts Management] [in Ukrainian].

Pidlypska, A. M. (2014). Stanovlennia baletmeisterskoi maisternosti P. Virskoho ta I. Moiseieva: porivnialnyi aspekt [P. Virsky and I. Moiseyev choreographic mastery formation: Comparative aspect]. Topical problems of History, Theory and Practice of Artistic Culture, 33, 291–299 [in Ukrainian].

Posadov, A. (1937, December 2). Derzhavnyi ansambl narodnoho tantsiu [State folk dance ensemble]. Visti [in Ukrainian].

Roi, V. (2019, June 6). Malovidomi storinky z zhyttia Pavla Virskoho (shtrykhy do tvorchoho portretu) [Littleknown pages from the life of Pavlo Virskyi (touches of a creative portrait)]. In Kulturni ta mystetski studii XXI stolittia: Naukovo-praktychne partnerstvo [Cultural and artistic studies of the 21st century: Scientific and practical partnership] [Proceedings of the Conference] (pp. 324–328). National Academy of Culture and Arts Management [in Ukrainian].

Roi, Ye. (2023). Evoliutsiini protsesy u narodno-stsenichnii tantsiuvalnii kulturi Ukrainy – perspektyvnyi vektor yii suchasnoho rozvytku (na prykladi tvorchoho dorobku Pavla Virskoho v 50–70-kh rokakh XX stolittia) [Evolutionary processes in the folk and stage dance culture of Ukraine are a promising vector of its modern development (on the example of the creative work of Pavlo Virskyi in the 50s and 70s of the 20th century)]. In L. P. Boiko (Ed.), Kultura i mystetstvo XXI stolittia: poliloh suchasnoi humanitarystyky [Culture and art of the XXI century: Polylogue of modern humanities] (pp. 374–412). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Roi, Ye. Ye., & Lytvynenko, V. A. (2019). Synkretyzm tantsiuvalnoho i teatralnoho mystetstva ta yoho proiav u khudozhno-obraznii strukturi dramaturhichnoi kanvy stsenichnoho diistva [Syncretism of the dancing and theatre arts, and its aspect in the artistic structure of the dramaturgical outlines of the scenic activity]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 40, 66–74. https://doi.org/10.31866/2410-1176.40.2019.172678 [in Ukrainian].

Sehal, O. (n.d.). [Neopublikovani materialy, lystuvannia [Unpublished materials, correspondence]. Private archive of O. Sehal [in Ukrainian].

Stanishevskii, Yu. (2008). Ukrainskii baletnyi teatr: Istoriya i sovremennost' [Ukrainian Ballet Theatre: History and modernity]. Muzychna Ukraina [in Russian].

Virskyi, P. (1967, September 12). Pokazhemo naikrashche [Let's show the best]. Vechirnii Kyiv, 4 [in Ukrainian].

Virskyi, P. (n.d.). [Spohady. Neopublikovani materialy, lystuvannia [Memoirs. Unpublished materials, correspondence]. Private archive of P. Virskyi [in Ukrainian].

Za spravzhnii narodnyi tanets [For a real folk dance]. (1937, February 5). Bilshovyk [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-15

Як цитувати

Рой, Є., & Рой, В. (2023). Історико-культурна ретроспектива формування Державного ансамблю танцю України – носія національної культури. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (49), 121–129. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293297

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО