Визначення підходів до формування інтер’єрів з урахуванням емоційного впливу в процесі сприйняття Арт-об’єктів

Автор(и)

  • Оксана Пилипчук Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0002-1306-6071
  • Андрій Полубок Київський національний університет будівництва і архітектури, Україна https://orcid.org/0000-0001-6759-4470

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293299

Ключові слова:

Арт-об’єкт, образотворче мистецтво, дизайн інтер’єру, емоційний вплив

Анотація

Мета статті – виявити основні чинники сприйняття Арт-об’єктів в інтер’єрі й на їхній основі визначити підходи до формування інтер’єрів з урахуванням емоційного впливу Арт-об’єкта в процесі сприйняття реципієнтом.

Результати дослідження. Розглянуто роль сучасного образотворчого мистецтва, зокрема здатність Арт-об’єктів привносити індивідуальність та особливий характер у простір для посилення стилю та розкриття тематики інтер’єру, формувати загальний образ приміщення з точки зору функціональності та викликати різні емоції. Простежено значущість Арт-об’єктів, які відіграють важливу роль у дизайні інтер’єру, впливаючи на його загальну гармонію та специфіку атмосфери. У дослідженні структуровано й представлено основні наявні види образотворчого мистецтва в сучасному просторовому середовищі. В результаті аналізу теоретично-практичного матеріалу було виявлено основні чинники, на основі яких було сформовано підходи у формуванні інтер’єру: 1) композиція та розташування; 2) колір; 3) світло; 4) функціональність; 5) ідея, тематика, стиль; 6) матеріал виконання; 7) асоціативність, семантика та символіка; 8) особистий досвід.

Наукова новизна полягає в дослідженні концепції взаємозв’язку між Арт-об’єктом та дизайном інтер’єру; структуруванні основних чинників естетичного сприйняття цілого простору; визначенні підходів до формування інтер’єрів з урахуванням емоційного враження в процесі сприйняття Арт-об’єктів як засобу створення візуальної атмосфери приміщення відповідно до творчого задуму.

Висновки. За результатами дослідження було рекомендовано використовувати підходи формування інтер’єру на стадії його проєктування та в процесі реалізації, враховуючи вплив Арт-об’єктів на емоції та настрій людей в інтер’єрі.

Біографії авторів

Оксана Пилипчук, Київський національний університет будівництва і архітектури

Кандидат технічних наук, доцент

Андрій Полубок, Київський національний університет будівництва і архітектури

Кандидат технічних наук, доцент

Посилання

Afatara, N. (2018, September 29). The creation of contemporary artwork. In Third International Conference of Arts, Language and Culture [Proceedings of the Conference] (pp. 52–59). Atlantis Press. https://doi.org/10.2991/icalc-18.2019.9 [in English].

Arnheim, R. (1974). Art and visual perception. University of California Press [in English].

Bazeliuk, N. L. (2019). Forma yak zasib stvorennia khudozhnoho obrazu v art-dyzaini [Form as a means of creating an art picture in art design]. Art and Design, 3, 40–47. https://doi.org/10.30857/2617-0272.2019.3.4 [in Ukrainian].

Belke, B., Leder, H., Strobach, T., & Carbon, C.-C. (2010). Cognitive fluency: High- level processing dynamics in art appreciation. Psychology of Aesthetics, Creativity, and the Arts, 4(4), 214–222. https://doi.org/10.1037/a0019648 [in English].

Bertolino, G. (2018). Comment identifier les mouvements artistiques [How to identify artistic movements]. Hazan [in French].

Cela-Conde, C. J., García-Prieto, J., Ramasco, J. J., Mirasso, C. R., Bajo, R., Munar, E., Flexas, A., del-Pozo, F., & Maestú, F. (2013). Dynamics of brain networks in the aesthetic appreciation. PNAS, 110(2), 10454–10461. https://doi.org/10.1073/pnas.1302855110 [in English].

Contemporary Art House. (n.d.). iF Design. Retrieved October 10, 2023, from https://ifdesign.com/en/winnerranking/project/contemporary-art-house/172691 [in English].

Frieling, H., & Auer, X. (1954). Mensch. Farbe. Raum [Person. Color. Space]. Callwey [in German].

Gallery. (n.d.). Oksana Pilipchuk. Retrieved October 10, 2023, from http://oksana-pilip-com-ua.1gb.ua/index.php [in English].

Higuera-Trujillo, J. L., Llinares, C., & Macagno, E. (2021). The cognitive-emotional design study of architectural space: A scoping review of neuroarchitecture and its precursor approaches. Sensors, 21(6), Article 2193. https://doi.org/10.3390/s21062193 [in English].

International WELL Building Institute. (n.d.). WELL Building Standard. Retrieved October 10, 2023, from https://standard.wellcertified.com/well [in English].

Jayathissa, P., Quintana, M., Abdelrahman, M., & Miller, C. (2020). Humans-as-a-sensor for buildings – Intensive longitudinal indoor comfort models. Buildings, 10(10), Article 174. https://doi.org/10.3390/buildings10100174 [in English].

Lankston, L., Cusack, P., Fremantle, C., & Isles, C. (2010). Visual art in hospitals: Case studies and review of the evidence. Journal of the Royal Society of Medicine, 103(12), 490–499. https://doi.org/10.1258/jrsm.2010.100256 [in English].

Lüscher, M. (1980). The Lüscher Color Test: The remarkable test that reveals personality through color (I. Scott, Trans.). Random Library [in English].

Mamassian, P. (2008). Ambiguities and conventions in the perception of visual art. Vision Research, 48(20), 2143–2153. https://doi.org/10.1016/j.visres.2008.06.010 [in English].

Marder, A. P. (Ed.). (1995). Arkhitektura [Architecture] [Dictionary]. Budivelnyk [in Ukrainan].

Mastandrea, S., Fagioli, S., & Biasi, V. (2019). Art and psychological well-being: Linking the brain to the aesthetic emotion. Frontiers in Psychology, 10, Article 739. https://doi.org/10.3389/fpsyg.2019.00739 [in English].

McCorquodale, Ch. (1983). The history of interior decoration. Phaidon [in English].

Moles, A. (1972). Théorie de l’information et perception esthétique [Information theory and aesthetic perception]. Denoël [in French].

O’Connor, Z. (2011). Colour psychology and colour therapy: Caveat emptor. Color, 3(36), 229–234. https://doi.org/10.1002/col.20597 [in English].

Ostrofsky, J., & Shobe, E. (2015). The relationship between need for cognitive closure and the appreciation, understanding, and viewing times of realistic and nonrealistic figurative paintings. Empirical Studies of the Arts, 33(1), 106–113. https://doi.org/10.1177/0276237415570016 [in English].

Pallasmaa, J. (2014). Space, place and atmosphere. Emotion and peripherical perception in architectural experience. Lebenswelt, 4, 230–245. https://doi.org/10.13130/2240-9599/4202 [in English].

Pelowski, M., Markey, P. S., Lauring, J. O., & Leder, H. (2016). Visualizing the impact of art: An update and comparison of current psychological models of art experience. Frontiers in Human Neuroscience, 10, Article 160. http://dx.doi.org/10.3389/fnhum.2016.00160 [in English].

Public Art. (n.d.). Beatriz Mayorca. Retrieved October 10, 2023, from https://www.bmayorca.com/public-art [in English].

Pylypchuk, O. D. (2023). Rozrobka innovatsiinoho zasobu harmonizatsii kolorystyky tvoriv obrazotvorchoho mystetstva ta interiernoho seredovyshcha dlia stvorennia komfortnoho prostoru isnuvannia liudyny [Development of an innovative means of harmonizing the color scheme of works of fine art and interior environment to create a comfortable space for human existence]. In Cultural and artistic practices: World and Ukrainian context (pp. 380–414). Baltija Publishing. https://doi.org/10.30525/978-9934-26-322-4-18 [in Ukrainian].

Pylypchuk, O. D., & Kryvenko, O. V. (2020). Vykorystannia suchasnykh napriamkiv obrazotvorchoho mystetstva u proektno-dyzainerskii praktytsi yak zasobiv orhanizatsii estetychnoho predmetno-prostorovoho seredovyshcha [Use of modern directions of fine art in design and design practice as a means of organizing aesthetic subject environment]. Urban Development and Spatial Planning, 75, 317–327. https://doi.org/10.32347/2076-815x.2020.75.317-327 [in Ukrainian].

Pylypchuk, O. D., & Polubok, A. P. (2019). Rishennia tvorchoho zadumu khudozhno-dekoratyvnoi formy v zalezhnosti vid zastosovanykh materialiv [Solution of creative design of artistic and decorative form depending on the used materials]. ScienceRise, 4(57), 36–39. https://doi.org/10.15587/2313-8416.2019.164772 [in Ukrainian].

Pylypchuk, O., & Polubok, A. (2022). The color of the surface of the Art object as a means of harmonizing the modern architectural environment. Landscape Architecture and Art, 21(21), 59–67. https://doi.org/10.22616/j.landarchart.2022.21.06 [in English].

Suzen, H. N. (2021). Evaluation of contemporary art in terms of conceptual structure and interpretability. International Online Journal of Educational Sciences, 13(2), 447–460. https://doi.org/10.15345/iojes.2021.02.008 [in English].

Szubielska, M., Francuz, P., Nestorowicz, E., & Bałaj, B. (2018). The impact of reading or listening to a contextual information relating to contemporary paintings on the evaluation by non-experts in the field of art. Polish Psychological Forum, 23(3), 610–627. https://doi.org/10.14656/PFP20180309 [in English].

Vessel, E. A., & Rubin, N. (2010). Beauty and the beholder: Highly individual taste for abstract, but not real-world images. Journal of Vision, 10(2), Article 18. https://doi.org/10.1167/10.2.18 [in English].

Vuk, S., & Bosnar, M. (2021). Process in contemporary visual art as a paradigm shift in the visual art education: Perspective of creativity. Creativity Studies, 14(1), 99–111. https://doi.org/10.3846/cs.2021.12632 [in English].

Wang, Q. (2018, October 25–27). Analysis of interior space design and visual artistic effect. In 1st International Conference on Education Art Management and Social Sciences [Proceedings of the Conference] (pp. 362–366). Clausius Scientific Press. https://doi.org/10.23977/eamss.2018.075 [in English].

Yaseniev, O., & Dubovyi, O. (2021). Suchasni tendentsii vykorystannia tvoriv obrazotvorchoho mystetstva v interieri prymishchen [Current trends in the use of works of fine arts in the interior of premises]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 4(2), 226–235. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.2.2021.246842 [in Ukrainian].

Zheliazkov, Ye. O. (2021). Vplyv dzherel synoho svitla v osvitliuvalnykh ustanovkakh na tsyrkadni rytmy liudyny [The effect of blue light source in a lighting installations on human circadian rhythms]. Microsystems, Electronics and Acoustics, 26(2). https://doi.org/10.20535/2523-4455.mea.237533 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2023-12-15

Як цитувати

Пилипчук, О., & Полубок, А. (2023). Визначення підходів до формування інтер’єрів з урахуванням емоційного впливу в процесі сприйняття Арт-об’єктів. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (49), 143–152. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293299

Номер

Розділ

ДИЗАЙН