Поєднання дзен-учення китайської філософії й художнього стилю Ши Тао

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306745

Ключові слова:

Ши Тао, практичний живопис, китайська філософія, вчення дзен, інноваційна свідомість

Анотація

Метою статті є дослідження напряму мистецтва ранньої династії Цін у Китаї та впливу художньої думки Ши Тао на наступні живописні школи крізь призму вивчення художньої творчості митця. Стаття висвітлює протиріччя між соціальною реальністю та творчістю художників того часу, акцентуючи увагу на важливості подальшого вивчення історії сучасного китайського образотворчого мистецтва.

Результати. Доведено, що Ши Тао (1642–1708) є неперехідною постаттю в історії китайського малярства, дослідником і революціонером у живописі, а також художником і теоретиком мистецтва. Водночас митець є соціальним маргіналом, багатогранною особистістю. У статті проаналізовано три репрезентативні роботи Ши Тао з трьох етапів життя художника для вивчення інтеграції його вчення дзен та художніх поглядів.

Наукова новизна. Незважаючи на низку досліджень мистецтва Ши Тао, є лише кілька наукових розвідок, у яких поєднано вчення дзен з художнім стилем митця. У цій статті автор вивчає репрезентативні роботи Ши Тао різних періодів, проводить їхній системний аналіз, виявляє елементи онтології дзен у мистецькій творчості художника. На сьогодні такі дослідження ще не проводилися.

Висновки. Завдяки вивченню художньої спадщини Ши Тао стає можливим розуміння особливостей мистецтва ранньої династії Цін у Китаї, а також усвідомлення впливу мистецьких думок Ши Тао на інші школи живопису. Розкриття протиріч між соціальною дійсністю та творчістю художників досліджуваного часу відіграє важливу роль у подальшому вивченні історії сучасного китайського мистецтва. Роботи Ши Тао відзначаються глибоким осмисленням природи, відображаючи філософію китайського дзен-буддизму. Митець вплинув на багатьох художників того часу, наважився порушити умовності й підкреслити власні емоції. Його присутність можна часто побачити в пізній Янчжоуській школі живопису. Ураховуючи мистецьке вчення Ши Тао, важливо розглядати його роботи як важливий внесок у майбутнє китайського мистецтва.

Біографія автора

Цзінькунь Лі, Національна академія образотворчого мистецтва і архітектури

Аспірант

Посилання

Hay, J. (2001). Shitao: Painting and Modernity in Early Qing China. Cambridge University Press [in English].

Mao Jianbo. (2006). "Shítāo huà yǔlù" [Shi Tao’s Painting Quotations]. Xī líng yìn shè chūbǎn zhě [in Chinese].

Shi Huizheng. (2022). Dūnhuáng xiěběn "liù zǔ tán jīng" jiàozhù shíyí [Supplementary Notes on the Dunhuang Manuscript of the Sixth Patriarch’s Altar Sutra]. Dūnhuáng yánjiū, 6, 104–114. https://doi.org/10.13584/j.cnki.issn1000-4106.2022.06.003 [in Chinese].

"Sōu jǐn qífēng tú" ["Searching for Strange Peaks"] (n.d.). In Baidu. Retrieved January 3, 2023, from https://baike.baidu.com/item/%E6%90%9C%E5%B0%BD%E5%A5%87%E5%B3%B0%E5%9B%BE/1380531?fr=aladdin [in Chinese].

Wang Nannan. (2022). Chánzōng sīxiǎng duì zhōngguó chuántǒng huìhuà shěnměi yìqù de yǐngxiǎng [The influence of Zen thought on the aesthetic taste of traditional Chinese painting]. Dōngfāng shōucáng, 4, 48–50 [in Chinese].

Xie Feng. (2014). Lùn shítāo huìhuà zhōng de chánzōng yìjìng [On the Zen conception in Shi Tao’s paintings]. Nánchāng dàxué [in Chinese].

Zhang Duo. (2024). Péngguófǔ de duōmiàn rénshēng: Xué ér yōu zé shì, shì ér yōu zé tān [The multifaceted life of Peng Guofu: Excellent students become officials, and excellent officials become corrupt]. Liánzhèng liàowàng, Z1, 64–67 [in Chinese].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27

Як цитувати

Лі, Ц. (2024). Поєднання дзен-учення китайської філософії й художнього стилю Ши Тао. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (50), 15–21. https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306745

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ МИСТЕЦТВА