Хайп як інструмент артпіару в ХХ – на початку ХХІ століття

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306748

Ключові слова:

піар, артпіар, хайп, скандал, медіафакт, суспільство споживання, популярність

Анотація

Метою статті є аналіз особливостей хайпу як медіафакту в ХХ – на початку ХХІ ст., а також з’ясування його потенціалу та ролі як інструмента артпіару.

Результати дослідження. Стверджується, що як культурний феномен хайп має давнюю історію, проте саме в ХХ ст. він виник у статусі медіафакту й сформувався як інструмент артпіару, що активно використовувався для брендингу митця, монетизації творчого продукту, задоволення потреб та очікувань соціуму споживання. Наголошено на непростій діалектиці цілеспрямованості та стихійності хайпу, водночас з’ясовано, що хайп в більшості випадків навмисно створюється людьми, адже переважно він заснований на реальних інтересах і потребах своєї аудиторії й активно залучається піарниками до свого інструментарію.

Наукова новизна полягає у виокремленні та розгляді хайпу як важливого інструмента артпіару, що сприяє конвергенції медіа- та мистецького просторів.

Висновки. У сучасному світі багатьом маловідомим митцям потрібний артпіар для того, щоб підвищити рівень впізнаваності особистого бренду та збагатити пабліцитний капітал. Хайп відображає системні запити, через що хайпові проєкти активно підігріваються та ширяться в медіа, зокрема й через постійну підтримку внутрішньої напруги й тривожності споживачів. Наразі він перетворився на невід’ємну частину нашого життя, тим паче, якщо брати до уваги «брендовий фетишизм», міфологізацію та «шоузацію» суспільної свідомості, які посилилися в першій чверті ХХІ ст. Суспільство стає більш вибагливим; митцям, художникам чи виконавцям, щоб хоч якось виділитися з-поміж усього массиву «транзитного» контенту, потрібно тримати на собі увагу аудиторії через скандали, конфлікти та емоційний хайп, оскільки це дозволить збільшити аудиторію прихильників, бути в тренді та покращити свій матеріальний статус.

Біографія автора

Тетяна Коржова, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидатка наук із соціальних комунікацій, асистентка

Посилання

Bayoumy, Y. (2017, December 8). Abu Dhabi to acquire Leonardo da Vinci’s ‘Salvator Mundi’: Christie’s. Reuters. https://www.reuters.com/article/us-art-auction-da-vinci-abudhabi/abu-dhabi-to-acquire-leonardo-da-vincis-salvator-mundi-christies-idUSKBN1E22IN/ [in English].

Blanché, U. (2018). Damien Hirst: Gallery Art in a Material World. Tectum [in English].

Brokalaki, Z., & Comunian, R. (2021). Beyond the hype: Art and the city in economic crisis. City, 25(3–4), 396–418. https://doi.org/10.1080/13604813.2021.1935766 [in English].

Colzani, L. (2017). The artist as a brand: Social media marketing techniques and strategies for emerging art professionals [Bachelor’s thesis, Tampere University of Applied Sciences] [in English].

Datsiuk, R. (2022, January 17). NFT-khaip: Mylna bulbashka chy nove zoloto [NFT Hype: Bubble or the new gold?]. Ukrainskyi kapital. https://ucap.io/nft-hajp-mylna-bulbashka-chy-nove-zoloto-2/ [in Ukrainian].

Dedehayir, O., & Steinert, M. (2016). The hype cycle model: A review and future directions. Technological Forecasting and Social Change, 108, 28–41. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2016.04.005 [in English].

Duchamp, M., Roche, H.-P., & Wood, B. (2013). 3 New York Dadas and The Blind Man (D. Ades, Foreword & C. Allen, Trans.). Atlas Press [in English].

Gillespie, T. (2018). Custodians of the Internet: Platforms, content moderation, and the hidden decisions that shape social media. Yale University Press. https://doi.org/10.12987/9780300235029 [in English].

Gorwa, R., Binns, R., & Katzenbach, C. (2020). Algorithmic content moderation. Technical and political challenges in the automation of platform governance. Big Data & Society, 7(1). https://doi.org/10.1177/2053951719897945 [in English].

Greenberger, A. (2017, June 8). Foundation for Piero Manzoni goes to Hauser & Wirth. ARTnews. https://www.artnews.com/art-news/market/foundation-for-piero-manzoni-goes-to-hauser-wirth-8464/ [in English].

Jones, J. (2021, September 9). The Lost Leonardo: Has a new film solved the mystery of the world’s most expensive painting? The Guardian. https://www.theguardian.com/artanddesign/2021/sep/09/lost-leonardo-da-vinci-film-solved-mystery-worlds-most-expensive-painting-salvator-mundi [in English].

Kryzhnia, M. (2022, November 18). Vulychnyi khudozhnyk zi svitovym imiam: Khto takyi Benksi [Street artist with a world name: Who is Banksy]. Suspilne. https://suspilne.media/culture/319748-vulicnij-hudoznik-zi-svitovim-imam-hto-takij-benksi/ [in Ukrainian].

Kushchenko, O. (2023, October 6). "Tse zh bulo vzhe!" Notatky pro khaip, pablik-art i Lvivskyi tyzhden skulptury ["That was already!" Notes about hype, public art and the Lviv Sculpture Week]. LB.ua. https://lb.ua/culture/2023/10/06/578160_tse_zh_bulo_vzhe_notatki_pro_hayp.html [in Ukrainian].

Lievit, D. A. (2023). PR-tekhnolohii v art-kulturnomu prostori: Vzaiemodiia mizh PR-stratehiiamy ta prosuvanniam artysta-vokalista [PR technologies in the art-cultural realm: Interaction between PR Strategies and vocal artist promotion]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 206–211. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2023.289844 [in Ukrainian].

Maftei, Şt.-S. (2010). Between "critique" and propaganda: The critical self-understanding of art in the historical avant-garde. The Case of Dada. Journal for the Study of Religions and Ideologies, 9(27), 219–245 [in English].

Moiseiev, V. (2007). Pablik rileishnz [Public relations]. Akademvydav [in Ukrainian].

Obukh, L. (2019). PR u systemi menedzhmentu akademichnoi muzyky [Public Relations in the system of academic music management]. Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development. Branch: Culturology, 33, 84–90. https://doi.org/10.35619/ucpmk.vi33.295 [in Ukrainian].

Pecheranskyi, I. (2023). Videoart 1960–1970-kh rokiv: Kontroversiia do telebachennia ta modernoho mystetstva [Video art of the 1960s and 1970s: Controversy to television and modern art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts, 49, 64–71. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293286 [in Ukrainian].

Pinker, S. (1994). The language instinct. William Morrow and Company [in English].

Rushkoff, D. (1994). Media Virus! Hidden Agendas in Popular Culture. Ballantine Books [in English].

The Embassy of the Kingdom of Saudi Arabia. (2017, December 8). Embassy statement on art work purchase. https://www.saudiembassy.net/news/embassy-statement-art-work-purchase [in English].

The surrealist price Salvador Dalí paid for selling his art. (2017, March 30). Cultura Colectiva. https://culturacolectiva.com/en/art/avida-dollars-salvador-dali-surrealism/ [in English].

Vasylenko, D., Skryl, P., & Titova, V. (2022). Marketing and PR communications in the context of promoting theatre institution. Culture and Contemporaneity, 2, 36–41. https://doi.org/10.32461/2226-0285.2.2022.270541 [in English].

Why is Andy Warhol significant in the contemporary art world? (2020, May 13). Art Works. https://v1.artworks.com.sg/news/why-is-andy-warhol-significant-in-the-contemporary-art-world/ [in English].

Zaviriukha, A. (2021, May 30). Osoblyvosti khaipu dlia piaru [Features of hype for PR]. Press Association UA. https://pressassociation.org.ua/ua/osoblivosti-hajpu-dlya-piaru/ [in Ukrainian].

Zbarazhska, A. (2020, March 17). Mauritsio Kattelan: Chym shche vidomyi avtor bananu za 120 000 dolariv [Maurizio Cattelan: What else is the author of the $120,000 banana known for?]. Plomin. https://plomin.club/maurizio-cattelan/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27

Як цитувати

Коржова, Т. (2024). Хайп як інструмент артпіару в ХХ – на початку ХХІ століття. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (50), 22–30. https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306748

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ МИСТЕЦТВА