Застосування експериментальних практик танцю контемпорарі в підготовці магістрів-хореографів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306753

Ключові слова:

магістерський рівень вищої освіти, здобувач-хореограф, танець контемпорарі, формування нового способу мислення, види хореографії, танець

Анотація

Мета статті – обґрунтувати специфіку застосування експериментального досвіду танцю контемпорарі в процесі професійної та практичної підготовки здобувачів-хореографів магістерського рівня вищої освіти України.

Результати дослідження. Виявлено, що танцю контемпорарі, як певній філософії, притаманна більш експериментальна сутність, тому в його межах будь-який хореограф може розвивати та збагачувати власний виконавський та балетмейстерський досвід. Зазначено, що здобувачі вищого освітнього рівня «магістр» ґрунтовно володіють певним видом хореографії, тому використання експериментального досвіду танцю контемпорарі сприяє формуванню нового способу мислення, що базується на таких засобах: власне тілесне дослідження, експериментальне дослідження просторових форм, танцювальні експерименти з побутовими рухами, деконструкція традиційної архітектоніки хореографічного твору, деконструкція музикальної фрази, рефреймінг виконавсько-балетмейстерських патернів.

Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше обґрунтовано специфіку застосування експериментального досвіду танцю контемпорарі в процесі професійної та практичної підготовки здобувачів-хореографів магістерського рівня вищої освіти в України.

Висновки. Застосування експериментального досвіду танцю контемпорарі відбувається за допомогою засобів формування нового способу мислення, що сприяє генерації та реалізації творчих ідей, розширює кордони хореографічного дослідження попередньо опанованого виду хореографії відповідно до сучасних тенденцій розвитку хореографічного мистецтва. Оскільки зазначені засоби мають вельми гнучкий та пластичний пристосувальний характер, їх доцільно застосовувати під час реалізації будь-яких авторських проєктів та модифікувати відповідно до особистого досвіду виконавця й викладача.

Біографії авторів

Катерина Бортник, Харківська державна академія культури

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Ольга Хендрик, Харківська державна академія культури

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Bidiuk, D. Ye. (2020). Profesiina pidhotovka khoreohrafiv v universytetakh Velykoi Brytanii [Professional training of choreographers in the universities of Great Britain] [PhD Dissertation, Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh imeni Ivana Ziaziuna]. Repozytarii Lvivskoho derzhavnoho universytetu fizychnoi kultury. https://repository.ldufk.edu.ua/handle/34606048/29423 [in Ukrainian].

Bihus, O. O. (2022). Tekhnolohichni komponenty innovatsiinoi pedahohichnoi diialnosti v konteksti formuvannia kontseptsii suchasnoi khoreohrafichnoi osvity u zakladakh vyshchoi osvity Ukrainy [Technological components of innovative pedagogical activity in the context of the formation of the concept of modern choreographic education in higher education institutions of Ukraine]. In M. L. Komarytskyy (Ed.), Modern science: Innovations and prospects [Conference proceedings] (pp. 248–251). SSPG Publish. https://sci-conf.com.ua/wp-content/uploads/2022/10/MODERN-SCIENCE-INNOVATIONS-AND-PROSPECTS-16-18.10.22.pdf#page=248 [in Ukrainian].

Bihus, O. O., Manshylin, O. O., Kondratiuk, D. O., Mova, L. V., Zhuravlova, V. V., Herts, I. I., Donchenko, N. P., & Batieieva, N. P. (2016). Suchasnyi tanets: Osnovy teorii i praktyky [Modern dance: Basics of theory and practice]. Lira-K [in Ukrainian].

Fedorchenko, D. (2023). Pedahohika mystetstva v konteksti vykladannia balnykh tantsiv [Art pedagogy in the context of teaching ballroom dancing]. Humanities Science Current Issues, 69(3), 92–97. https://doi.org/10.24919/2308-4863/69-3-13 [in Ukrainian].

Hrytsenko, Ya. (2023). Somatychni praktyky v mystetstvi tantsiu: Vplyv, vzaiemodiia ta sposib roboty z tilom [Somatic practices in the art of dance: Influence, interaction and methods of working with the body]. Humanities Science Current Issues, 66(1), 50–56. https://doi.org/10.24919/2308-4863/66-1-8 [in Ukrainian].

Khendryk, O. (2017). Poniattia contemporary dance ta kompozytsii yoho khoreohrafichnoho tekstu [The concept of contemporary dance and composition of its choreographic text]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 128–132 [in Ukrainian].

Khendryk, O. (2020). Osnovy Barteniieff: Analitychnyi pidkhid do pedahohiky suchasnoho tantsiu [Bartenieff fundamentals: Analytical approach to the contemporary dance pedagogy]. Humanities Science Current Issues, 28(4), 223–228. https://doi.org/10.24919/2308-4863.4/28.208842 [in Ukrainian].

Khotsianovska, L. (2017, April 21–22). "Mystetstvo baletmeistera" u konteksti pidhotovky mahistra khoreohrafii ["The art of the ballet master" in the context of the master’s degree in choreography]. In A. M. Pidlypska (Comp.), Khoreohrafichna osvita i mystetstvo Ukrainy v konteksti yevropeiskykh ta svitovykh tendentsii [Choreographic education and art of Ukraine in the context of European and world trends] (pp. 216–218). Kyiv National University of Culture and Arts [in Ukrainian].

Khotsianovska, L. (2020, June 26–27). Dystsyplina "Khoreodramaturhiia" u konteksti pidhotovky mahistra khoreohrafii [The discipline "Choreodramaturgy" in the context of the master’s degree in choreography]. In Suchasni svitovi tendentsii rozvytku nauky, tekhnolohii ta innovatsii [Modern world trends in the development of science, technology and innovation] [Conference proceedings] (pp. 27–29). Helvetyka [in Ukrainian].

Kundys, R., Lavrynenko, S., Nykorovych, I., Mashtaler, I., & Tishchenko, O. (2023). Vykladannia khoreohrafii u vyshchii shkoli v umovakh sohodennia [Teaching choreography in higher education in todays conditions]. Bulletin of Science and Education, 4(10), 885–897. https://doi.org/10.52058/2786-6165-2023-4(10)-885-897 [in Ukrainian].

LaPointe-Crump, J. D. (1990). The future is now: An imperative for dance education. Journal of Physical Education, Recreation & Dance, 61(5), 51–56 [in English].

Louppe, L. (2007). Poétique de la danse contemporaine: La suite [Poetics of contemporary dance: The continuation]. Contredanse [in French].

Makarenko, L., & Mova, L. (2020). Innovatsiini tekhnolohii yak zasib formuvannia tvorchoi osobystosti khoreohrafa u protsesi profesiinoi pidhotovky [Innovative technologies as a means of forming a choreographer's creative personality in the process of professional training]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 5: Pedahohichni nauky: Realii ta perspektyvy, 77, 138–142. https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.77.30 [in Ukrainian].

Malynovska, N., Semenova, N., & Shkurieiev, K. (2024). Rozvytok balnoi khoreohrafichnoi kultury v Ukraini u 2010–2020-kh rokakh [Development of ballroom choreographic culture in Ukraine in the 2010s–2020s]. Culture of Ukraine, 83, 75–82. https://doi.org/10.31516/2410-5325.083.08 [in Ukrainian].

Maneliuk, E. (2023). Vykladannia khoreohrafichnykh dystsyplin v zakladakh vyshchoi osvity v umovakh sohodennia [Teaching of choreographic disciplines in higher education institutions and todays conditions]. Academic Vision, 15. https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/117/107 [in Ukrainian].

Ministry of Education and Science of Ukraine. (2020, March 4). Pro zatverdzhennia standartu vyshchoi osvity za spetsialnistiu 024 "Khoreohrafiia" dlia druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity [On the approval of the standard of higher education in specialty 024 "Choreography" for the second (master's) level of higher education] (Order No. 359). https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/2020/03/024-choreografia-M.pdf [in Ukrainian].

Morin, A. (2023). How cognitive reframing works. Verywell Mind. https://www.verywellmind.com/reframing-defined-2610419 [in English].

Parkhomenko, O. (2021). Do problemy stvorennia khoreohrafichnoho proiektu v protsesi baletmeisterskoi diialnosti studentiv-mahistriv [To the problem of crafting a choreographic project in the process of ballet master activity of master’s students]. Research Notes. Series Psychology and Pedagogy Research, 2, 97–101 [in Ukrainian].

Salizhenko, Yu. (2012). Ideia yak piznavalna ta estetychna tsinnist u tvorakh kontseptualnoho mystetstva [Idea as a cognitive and aesthetic value in the works of conceptual art]. Scientific Notes of Ostroh Academy National University. Series: Philosophy, 10, 293–301. https://journals.oa.edu.ua/Philosophy/issue/view/131/6#page=293"> [in Ukrainian].

Vietrynska, A. V. (2016, April 14–15). Ukrainska khoreohrafichna osvita XXI st.: Suchasnyi stan ta shliakhy vdoskonalennia [Ukrainian choreographic education of the 21st century: Current state and ways of improvement]. In V. O. Ohneviuk (Ed.), Profesiina mystetska osvita i khudozhnia kultura: Vyklyky XXI stolittia [Professional art education and artistic culture: Challenges of the 21st century] [Conference proceedings] (pp. 17–23). Borys Grinchenko Kyiv University. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/14448/1/A_Vetrinska_2016_04_04_konf_IM.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27

Як цитувати

Бортник, К., & Хендрик, О. (2024). Застосування експериментальних практик танцю контемпорарі в підготовці магістрів-хореографів. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (50), 31–39. https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306753

Номер

Розділ

МИСТЕЦЬКА ПЕДАГОГІКА