Російсько-українська війна як тематична домінанта в українському документальному кіно останнього десятиліття

Автор(и)

  • Олена Москаленко-Висоцька Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0002-1474-7741
  • Роман Ширман Київський національний університет культури і мистецтв, Україна https://orcid.org/0000-0003-4900-7791

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306757

Ключові слова:

революційно-воєнні події, російсько-українська війна, українське документальне кіно, фестивалі документального кіно, українські режисери-документалісти, аудіовізуальне мистецтво, воєнні реалії

Анотація

Мета статті – дослідити українську документалістику останнього десятиліття з огляду на революційно-воєнні події 2014-2024 рр.; охарактеризувати російсько-українську війну як тематичну домінанту нинішнього українського документального кіно. Проаналізувати фільмографію українських режисерів доби російсько-української війни, які брали участь у міжнародних та вітчизняних кінофестивалях, та здатність їхніх стрічок передавати міжнародній аудиторії достовірну інформацію про воєнні реалії.

Результати дослідження. Виявлено, що російсько-українська війна стала значущою та впливовою тенденцією в сучасному документальному кіно, відіграючи важливу роль у формуванні суспільної думки та фіксації історичних подій в інформаційному та художньому контекстах. Фільми, присвячені цій темі, не тільки забезпечують цінне документування трагічних і героїчних подій, але й надають можливість висловитися жертвам війни, висвітлюють героїзм військових та цивільних осіб, атакож аналізують глибинні причини та наслідки воєнних дій. За допомогою контент-аналізу української документальної фільмографії виявлено, що вищезгадані події в середині країни сформували тематичну домінанту в сучасному документальному кіно. Режисери осмислюють геополітичні, історичні, соціальні та гуманітарні процеси в Україні.

Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українському аудіовізуальному дискурсі розглянуто значимість фестивального документального кіно як платформи для фіксації воєнних подій 2014-2024 рр. та глибинних змін у суспільстві, пов’язаних з ними.

Висновки. Нині українська документалістика не може існувати поза воєнним, соціальним та гуманітарним контекстом. Вона виконує подвійну роль: як джерело надходження об’єктивної інформації та засіб збереження достовірних фактів про події війни. Це головний мистецький інструмент у зображенні воєнних реалій, оскільки надає можливість глядацькій спільноті достовірно оцінити ситуацію на передовій, зрозуміти психологічний вплив війни на громадян та оцінити масштаби гуманітарної кризи. Російська-українська війна стала тематичною домінантою в кінематографічному мистецтві українських режисерів.

Біографії авторів

Олена Москаленко-Висоцька, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений працівник культури України, доцент

Роман Ширман, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений діяч мистецтв України, професор

Посилання

Batalina, Kh., & Kostiuk, N. (2022). Violence in the context of world cinema history. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, 5(1), 54–63. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.257178 [in English].

Baudrillard, J. (1991). La guerre du Golfe n’a pas eu lieu [The Gulf War did not take place]. Galilee [in French].

Burlachuk, V. (2022). Viina yak mediina podiia [War as a media event]. In Ye. Holovakha & S. Makeiev (Eds.), Ukrainske suspilstvo v umovakh viiny. 2022 [Ukrainian society in wartime. 2022] (pp. 56–65). NASU Institute of Sociology [in Ukrainian].

Chmil, H. P. (2023). Ekranne dzerkalo: Rozkolota realnist chasiv viiny [Screen mirror: The fractured reality of wartime]. The Culturology Ideas, 23(1), 8–26. https://doi.org/10.37627/2311-9489-23-2023-1.8-26 [in Ukrainian].

Dementieva, L., & Sukova, D. (2023). Vplyv feikovykh novyn ta dezinformatsii v audiovizualnykh media [Impact of fake news and disinformation in audiovisual media]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, 6(1), 8–19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279226 [in Ukrainian].

Kyrylenko, T. (2024, March 1). Film "Dovha Doba" Alana Badoieva peremih na festyvali dokumentalnoho kino Cinema for Victory [The film "Long Day" by Alan Badoiev won at the Cinema for Victory documentary film festival]. The Mango. https://themango.com.ua/film-dovga-doba-alana-badoyeva-peremig-na-festyvali-dokumentalnogo-kino-cinema-for-victory/ [in Ukrainian].

Levchenko, O., & Bilan, O. (2023). Televiziina zhurnalistyka v umovakh voiennoho stanu [TV journalism under martial law]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Arts and Production, 6(1), 20–28. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279229 [in Ukrainian].

Malyshenko, A. (2024, January 14). Nichoho, krim pravdy: Shcho potribno znaty pro ukrainske dokumentalne kino [Nothing but the truth: What you need to know about Ukrainian documentary cinema]. Vogue. https://vogue.ua/article/culture/kino/nichogo-krim-pravdi-shcho-potribno-znati-pro-ukrajinske-dokumentalne-kino-54539.html [in Ukrainian].

Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine. (2024, February 19). "Cinema for Victory": V Ukraini zasnuvaly kinofestyval filmiv, zniatykh pid chas rosiisko-ukrainskoi viiny ["Cinema for Victory": A film festival of films shot during the Russian-Ukrainian war was founded in Ukraine]. https://mcip.gov.ua/news/cinema-for-victory-v-ukrayini-zasnuvaly-kinofestyval-filmiv-znyatyh-pid-chas-rosijsko-ukrayinskoyi-vijny/ [in Ukrainian].

Mishchenko, M. M. (2014). Dokumentalnyi kinematohraf Ukrainy: Mizh istorychnoiu rekonstruktsiieiu ta filosofskym osmyslenniam [Documentary cinematography of Ukraine: Between historical reconstruction and philosophical reflection]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Philosophy. Philosophical Peripeteias, 1116(50), 47–51 [in Ukrainian].

Naumova, L. M. (2009). Dokumentalistyka: Televiziinyi vymir [Doсumentary: Television measuring]. МISТ: Art, History, Modernity, Theory, 6, 247–254 [in Ukrainian].

Pidkuimukha, L. M. (2019). Obraz "druha"/"voroha" v suchasnii ukrainskii voiennii dokumentalistytsi [The image of "friend" and "enemy" in the modern Ukrainian military documentaries]. In Dialoh mov – Dialoh kultur. Ukraina i svit [Dialogue of languages – Dialogue of cultures] [Conference proceedings] (pp. 633–643). Universitätsbibliothek der Ludwig-Maximilians-Universität [in Ukrainian].

Semeniuta, I. (2024, March 28). Vidbulas tseremoniia vidkryttia Doc Kyiv Fest [The opening ceremony of Doc Kyiv Fest took place]. Detektor media. https://detector.media/infospace/article/224775/2024-03-28-vidbulas-tseremoniya-vidkryttya-doc-kyiv-fest/ [in Ukrainian].

Skliarevska, H. (2024, February 18). Ukrainskyi dokumentalnyi film "20 dniv u Mariupoli" otrymav premiiu BAFTA [The Ukrainian documentary film "20 days in Mariupol" won the BAFTA award]. Detektor media. https://detector.media/infospace/article/223104/2024-02-18-ukrainskyy-dokumentalnyy-film-20-dniv-u-mariupoli-otrymav-premiyu-bafta/ [in Ukrainian].

Stalo vidomo, komu distavsia "Oskar 2024": Spysok peremozhtsiv [It became known who got the "Oscar 2024": The list of winners]. (2024, March 11). Suspilne. https://suspilne.media/culture/702654-stalo-vidomo-hto-otrimav-oskar-2024-spisok-peremozciv [in Ukrainian].

Teteriuk, M. (2014). "Maidan" Serhiia Loznytsi: Anatomiia masovoho protestu [Serhii Loznytsia’s "Maidan": The anatomy of a mass protest]. Kino-Teatr, 6(116), 8–9 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27

Як цитувати

Москаленко-Висоцька, О., & Ширман, Р. (2024). Російсько-українська війна як тематична домінанта в українському документальному кіно останнього десятиліття. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (50), 50–58. https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306757

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО