Російсько-українська війна як тематична домінанта в українському документальному кіно останнього десятиліття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306757Ключові слова:
революційно-воєнні події, російсько-українська війна, українське документальне кіно, фестивалі документального кіно, українські режисери-документалісти, аудіовізуальне мистецтво, воєнні реаліїАнотація
Мета статті – дослідити українську документалістику останнього десятиліття з огляду на революційно-воєнні події 2014-2024 рр.; охарактеризувати російсько-українську війну як тематичну домінанту нинішнього українського документального кіно. Проаналізувати фільмографію українських режисерів доби російсько-української війни, які брали участь у міжнародних та вітчизняних кінофестивалях, та здатність їхніх стрічок передавати міжнародній аудиторії достовірну інформацію про воєнні реалії.
Результати дослідження. Виявлено, що російсько-українська війна стала значущою та впливовою тенденцією в сучасному документальному кіно, відіграючи важливу роль у формуванні суспільної думки та фіксації історичних подій в інформаційному та художньому контекстах. Фільми, присвячені цій темі, не тільки забезпечують цінне документування трагічних і героїчних подій, але й надають можливість висловитися жертвам війни, висвітлюють героїзм військових та цивільних осіб, атакож аналізують глибинні причини та наслідки воєнних дій. За допомогою контент-аналізу української документальної фільмографії виявлено, що вищезгадані події в середині країни сформували тематичну домінанту в сучасному документальному кіно. Режисери осмислюють геополітичні, історичні, соціальні та гуманітарні процеси в Україні.
Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українському аудіовізуальному дискурсі розглянуто значимість фестивального документального кіно як платформи для фіксації воєнних подій 2014-2024 рр. та глибинних змін у суспільстві, пов’язаних з ними.
Висновки. Нині українська документалістика не може існувати поза воєнним, соціальним та гуманітарним контекстом. Вона виконує подвійну роль: як джерело надходження об’єктивної інформації та засіб збереження достовірних фактів про події війни. Це головний мистецький інструмент у зображенні воєнних реалій, оскільки надає можливість глядацькій спільноті достовірно оцінити ситуацію на передовій, зрозуміти психологічний вплив війни на громадян та оцінити масштаби гуманітарної кризи. Російська-українська війна стала тематичною домінантою в кінематографічному мистецтві українських режисерів.
Посилання
Batalina, Kh., & Kostiuk, N. (2022). Violence in the context of world cinema history. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, 5(1), 54–63. https://doi.org/10.31866/2617-2674.5.1.2022.257178 [in English].
Baudrillard, J. (1991). La guerre du Golfe n’a pas eu lieu [The Gulf War did not take place]. Galilee [in French].
Burlachuk, V. (2022). Viina yak mediina podiia [War as a media event]. In Ye. Holovakha & S. Makeiev (Eds.), Ukrainske suspilstvo v umovakh viiny. 2022 [Ukrainian society in wartime. 2022] (pp. 56–65). NASU Institute of Sociology [in Ukrainian].
Chmil, H. P. (2023). Ekranne dzerkalo: Rozkolota realnist chasiv viiny [Screen mirror: The fractured reality of wartime]. The Culturology Ideas, 23(1), 8–26. https://doi.org/10.37627/2311-9489-23-2023-1.8-26 [in Ukrainian].
Dementieva, L., & Sukova, D. (2023). Vplyv feikovykh novyn ta dezinformatsii v audiovizualnykh media [Impact of fake news and disinformation in audiovisual media]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, 6(1), 8–19. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279226 [in Ukrainian].
Kyrylenko, T. (2024, March 1). Film "Dovha Doba" Alana Badoieva peremih na festyvali dokumentalnoho kino Cinema for Victory [The film "Long Day" by Alan Badoiev won at the Cinema for Victory documentary film festival]. The Mango. https://themango.com.ua/film-dovga-doba-alana-badoyeva-peremig-na-festyvali-dokumentalnogo-kino-cinema-for-victory/ [in Ukrainian].
Levchenko, O., & Bilan, O. (2023). Televiziina zhurnalistyka v umovakh voiennoho stanu [TV journalism under martial law]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Arts and Production, 6(1), 20–28. https://doi.org/10.31866/2617-2674.6.1.2023.279229 [in Ukrainian].
Malyshenko, A. (2024, January 14). Nichoho, krim pravdy: Shcho potribno znaty pro ukrainske dokumentalne kino [Nothing but the truth: What you need to know about Ukrainian documentary cinema]. Vogue. https://vogue.ua/article/culture/kino/nichogo-krim-pravdi-shcho-potribno-znati-pro-ukrajinske-dokumentalne-kino-54539.html [in Ukrainian].
Ministry of Culture and Information Policy of Ukraine. (2024, February 19). "Cinema for Victory": V Ukraini zasnuvaly kinofestyval filmiv, zniatykh pid chas rosiisko-ukrainskoi viiny ["Cinema for Victory": A film festival of films shot during the Russian-Ukrainian war was founded in Ukraine]. https://mcip.gov.ua/news/cinema-for-victory-v-ukrayini-zasnuvaly-kinofestyval-filmiv-znyatyh-pid-chas-rosijsko-ukrayinskoyi-vijny/ [in Ukrainian].
Mishchenko, M. M. (2014). Dokumentalnyi kinematohraf Ukrainy: Mizh istorychnoiu rekonstruktsiieiu ta filosofskym osmyslenniam [Documentary cinematography of Ukraine: Between historical reconstruction and philosophical reflection]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Philosophy. Philosophical Peripeteias, 1116(50), 47–51 [in Ukrainian].
Naumova, L. M. (2009). Dokumentalistyka: Televiziinyi vymir [Doсumentary: Television measuring]. МISТ: Art, History, Modernity, Theory, 6, 247–254 [in Ukrainian].
Pidkuimukha, L. M. (2019). Obraz "druha"/"voroha" v suchasnii ukrainskii voiennii dokumentalistytsi [The image of "friend" and "enemy" in the modern Ukrainian military documentaries]. In Dialoh mov – Dialoh kultur. Ukraina i svit [Dialogue of languages – Dialogue of cultures] [Conference proceedings] (pp. 633–643). Universitätsbibliothek der Ludwig-Maximilians-Universität [in Ukrainian].
Semeniuta, I. (2024, March 28). Vidbulas tseremoniia vidkryttia Doc Kyiv Fest [The opening ceremony of Doc Kyiv Fest took place]. Detektor media. https://detector.media/infospace/article/224775/2024-03-28-vidbulas-tseremoniya-vidkryttya-doc-kyiv-fest/ [in Ukrainian].
Skliarevska, H. (2024, February 18). Ukrainskyi dokumentalnyi film "20 dniv u Mariupoli" otrymav premiiu BAFTA [The Ukrainian documentary film "20 days in Mariupol" won the BAFTA award]. Detektor media. https://detector.media/infospace/article/223104/2024-02-18-ukrainskyy-dokumentalnyy-film-20-dniv-u-mariupoli-otrymav-premiyu-bafta/ [in Ukrainian].
Stalo vidomo, komu distavsia "Oskar 2024": Spysok peremozhtsiv [It became known who got the "Oscar 2024": The list of winners]. (2024, March 11). Suspilne. https://suspilne.media/culture/702654-stalo-vidomo-hto-otrimav-oskar-2024-spisok-peremozciv [in Ukrainian].
Teteriuk, M. (2014). "Maidan" Serhiia Loznytsi: Anatomiia masovoho protestu [Serhii Loznytsia’s "Maidan": The anatomy of a mass protest]. Kino-Teatr, 6(116), 8–9 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Олена Москаленко-Висоцька, Роман Ширман
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.