Відображення кризи радянського гендерного проєкту в українському кінематографі 1980-х років (на прикладі художнього образу батька)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306758Ключові слова:
український кінематограф 1980-х років, «перебудова», гласність, архетип, герой, образ батькаАнотація
Мета статті – окреслити та проаналізувати особливості художніх інтерпретацій образу батька в українському кіномистецтві 1980-х років. Особлива увага приділяється тим соціокультурним чинникам, що вплинули на тенденції кінематографічних трактувань батьківського персонажа в досліджуваний період.
Результати дослідження. У колективному позасвідомому людства батьківський архетип постає репрезентантом основ суспільного устрою та слугує символічним регулятором морально-ціннісної ієрархічної системи. Тому значущі зміни в соціально-політичному житті країни зазвичай простежуються в мистецтві, зокрема в кіно, через трансформацію інтерпретацій образу батька. У статті на прикладі окремих українських кінокартин розглянуто, як явні ознаки духовно-моральної кризи радянського суспільства 1980-х років позначалися на способах екранних інтерпретацій архетипічного образу батька. З’ясовано, як девальвація пізньорадянської державної системи влади метафорично осмислювалася кіномитцями через сюжети з батьківськими персонажами, позбавленими своїх одвічних патріархальних функцій – авторитетності та владності. Розглянуто кінокартини, основна проблематика яких вибудовувалася навколо втрати дітьми довіри до своїх батьків. Зазначено, що така тенденційна колізія могла бути пов’язаною як з процессом кардинального переосмислення українським суспільством минулих історичних періодів СРСР, так і з переглядом легітимності радянської державної системи.
Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше розглянуто розвиток художнього образу батька в українському кінематографі 1980-х років з урахуванням соціокультурного аспекту окресленої проблеми.
Висновки. Результати дослідження підтверджують, що сутнісна характеристика художнього образу батька в українському кіномистецтві періоду «перебудови» залежала від низки соціально-політичних чинників і була часто зумовлена суспільними передбаченнями скорого краху СРСР.
Посилання
Braterska-Dron, M. T. (2012). Interpretatsiia narizhnykh poniat moralnisnoi svidomosti v kinomystetstvi [Interpretation of the cornerstone concepts of moral consciousness in cinematography] [Monograph]. Publishing House of National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].
Braterska-Dron, M. T. (2015). "Tsarstvo dukha i tsarstvo Kesaria" v dzerkali kinoekrana ["The kingdom of the spirit and the kingdom of Caesar" in the mirror of the movie screen] [Monograph]. Publishing House of National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].
Briukhovetska, L. I. (2003). Prykhovani filmy: Ukrainske kino 1990-kh [Hidden films: Ukrainian cinema of the 1990s] [Monograph]. ArtEk [in Ukrainian].
Dumančić, M. (2021). Men out of focus: The Soviet masculinity crisis in the long sixties. University of Toronto Press [in English].
Hordiichuk, O. O. (2018). Arkhetypy ukrainskoi mentalnosti: Sotsialno-filosofskyi analiz [The archetypes of the Ukrainian mentality: A socio-philosophical analysis]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Philosophical Sciences, 1(84), 15–19 [in Ukrainian].
Horielova, V. S. (2017). Interpretatsiia obrazu batka Yevhenom Bondarenkom u filmi "Zacharovana Desna" [The interpretation of the father’s image by Yevhen Bondarenko in the film "Zacharovana Desna"]. Culture of Ukraine. Series: Art Criticism, 57, 198–204 [in Ukrainian].
Hoseiko, L. (2005). Istoriia ukrainskoho kinematohrafa. 1896–1995 [History of Ukrainian cinematography. 1896–1995] (S. Dovhaniuk, Trans., V. Voitenko, Ed.). KINO-KOLO [in Ukrainian].
Hrabovych, I. (2011, May 17). Zgvaltuvannia ta kinematohraf: Skladna dialektyka nasyllia ta liubovy [Rape and cinema: The complex dialectics of violence and love]. Stsenarna maisternia. https://screenplay.com.ua/plot/?id=57 [in Ukrainian].
Mishchenko, M. M. (2014). Ukrainski natsionalni arkhetypy: Vid kolektyvnoho nesvidomoho do usvidomlenoi natsionalnoi identychnosti (do aktualnosti metodolohii arkhetypichnoho analizu) [Ukrainian national archetypes: From the collective unconscious to the conscious national identity (to the relevance of the archetypal analysis methodology)]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Philosophy. Philosophical Peripeteias, 51(1130), 90–94 [in Ukrainian].
Musiienko, O. S. (2009). Ukrainske kino: Teksty i kontekst [Ukrainian cinema: Texts and context]. Hlobus-Pres [in Ukrainian].
Plokhy, S. (2023). Brama Yevropy: Istoriia Ukrainy vid skifskykh voien do nezalezhnosti [Gates of Europe: A history of Ukraine] (R. Kliuchko, Trans.). Klub simeinoho dozvillia [in Ukrainian].
Ponomarenko, L. H. (2021). Eksplikatsiia arkhetypiv i symvoliv u suchasnykh ukrainskykh khudozhnikh filmakh [Explication of archetypes and symbols in modern Ukrainian feature films]. State and Regions. Series: Social Communications, 2(46), 8–14. https://doi.org/10.32840/cpu2219-8741/2021.2(46).2 [in Ukrainian].
Radynskyi, O. (2021). Kira Muratova: Trynadtsiat v odnomu [Kira Muratova: Thirteen in one]. In V. Voitenko (Ed.), U KINO-KOLO [In KINO-KOLO] (pp. 245–259). Dukh i Litera [in Ukrainian].
Zubavina, I. (2007). Kinematohraf nezalezhnoi Ukrainy: Tendentsii, filmy, postati [Cinematography of independent Ukraine: Trends, films, characters] [Monograph]. Feniks [in Ukrainian].
Zubavina, I. (2015). Kinoarkhetypika yak yadro ekrannoho naratyvu [Cinamaarchetypic as a core of screen narrative]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 16, 75–83 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Володимир Никоненко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.