Відображення кризи радянського гендерного проєкту в українському кінематографі 1980-х років (на прикладі художнього образу батька)

Автор(и)

  • Володимир Никоненко Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого, Україна https://orcid.org/0000-0002-3516-7041

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306758

Ключові слова:

український кінематограф 1980-х років, «перебудова», гласність, архетип, герой, образ батька

Анотація

Мета статті – окреслити та проаналізувати особливості художніх інтерпретацій образу батька в українському кіномистецтві 1980-х років. Особлива увага приділяється тим соціокультурним чинникам, що вплинули на тенденції кінематографічних трактувань батьківського персонажа в досліджуваний період.

Результати дослідження. У колективному позасвідомому людства батьківський архетип постає репрезентантом основ суспільного устрою та слугує символічним регулятором морально-ціннісної ієрархічної системи. Тому значущі зміни в соціально-політичному житті країни зазвичай простежуються в мистецтві, зокрема в кіно, через трансформацію інтерпретацій образу батька. У статті на прикладі окремих українських кінокартин розглянуто, як явні ознаки духовно-моральної кризи радянського суспільства 1980-х років позначалися на способах екранних інтерпретацій архетипічного образу батька. З’ясовано, як девальвація пізньорадянської державної системи влади метафорично осмислювалася кіномитцями через сюжети з батьківськими персонажами, позбавленими своїх одвічних патріархальних функцій – авторитетності та владності. Розглянуто кінокартини, основна проблематика яких вибудовувалася навколо втрати дітьми довіри до своїх батьків. Зазначено, що така тенденційна колізія могла бути пов’язаною як з процессом кардинального переосмислення українським суспільством минулих історичних періодів СРСР, так і з переглядом легітимності радянської державної системи.

Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше розглянуто розвиток художнього образу батька в українському кінематографі 1980-х років з урахуванням соціокультурного аспекту окресленої проблеми.

Висновки. Результати дослідження підтверджують, що сутнісна характеристика художнього образу батька в українському кіномистецтві періоду «перебудови» залежала від низки соціально-політичних чинників і була часто зумовлена суспільними передбаченнями скорого краху СРСР.

Біографія автора

Володимир Никоненко, Київський національний університет театру, кіно і телебачення імені І. К. Карпенка-Карого

Аспірант PhD

Посилання

Braterska-Dron, M. T. (2012). Interpretatsiia narizhnykh poniat moralnisnoi svidomosti v kinomystetstvi [Interpretation of the cornerstone concepts of moral consciousness in cinematography] [Monograph]. Publishing House of National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].

Braterska-Dron, M. T. (2015). "Tsarstvo dukha i tsarstvo Kesaria" v dzerkali kinoekrana ["The kingdom of the spirit and the kingdom of Caesar" in the mirror of the movie screen] [Monograph]. Publishing House of National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].

Briukhovetska, L. I. (2003). Prykhovani filmy: Ukrainske kino 1990-kh [Hidden films: Ukrainian cinema of the 1990s] [Monograph]. ArtEk [in Ukrainian].

Dumančić, M. (2021). Men out of focus: The Soviet masculinity crisis in the long sixties. University of Toronto Press [in English].

Hordiichuk, O. O. (2018). Arkhetypy ukrainskoi mentalnosti: Sotsialno-filosofskyi analiz [The archetypes of the Ukrainian mentality: A socio-philosophical analysis]. Zhytomyr Ivan Franko State University Journal. Philosophical Sciences, 1(84), 15–19 [in Ukrainian].

Horielova, V. S. (2017). Interpretatsiia obrazu batka Yevhenom Bondarenkom u filmi "Zacharovana Desna" [The interpretation of the father’s image by Yevhen Bondarenko in the film "Zacharovana Desna"]. Culture of Ukraine. Series: Art Criticism, 57, 198–204 [in Ukrainian].

Hoseiko, L. (2005). Istoriia ukrainskoho kinematohrafa. 1896–1995 [History of Ukrainian cinematography. 1896–1995] (S. Dovhaniuk, Trans., V. Voitenko, Ed.). KINO-KOLO [in Ukrainian].

Hrabovych, I. (2011, May 17). Zgvaltuvannia ta kinematohraf: Skladna dialektyka nasyllia ta liubovy [Rape and cinema: The complex dialectics of violence and love]. Stsenarna maisternia. https://screenplay.com.ua/plot/?id=57 [in Ukrainian].

Mishchenko, M. M. (2014). Ukrainski natsionalni arkhetypy: Vid kolektyvnoho nesvidomoho do usvidomlenoi natsionalnoi identychnosti (do aktualnosti metodolohii arkhetypichnoho analizu) [Ukrainian national archetypes: From the collective unconscious to the conscious national identity (to the relevance of the archetypal analysis methodology)]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Philosophy. Philosophical Peripeteias, 51(1130), 90–94 [in Ukrainian].

Musiienko, O. S. (2009). Ukrainske kino: Teksty i kontekst [Ukrainian cinema: Texts and context]. Hlobus-Pres [in Ukrainian].

Plokhy, S. (2023). Brama Yevropy: Istoriia Ukrainy vid skifskykh voien do nezalezhnosti [Gates of Europe: A history of Ukraine] (R. Kliuchko, Trans.). Klub simeinoho dozvillia [in Ukrainian].

Ponomarenko, L. H. (2021). Eksplikatsiia arkhetypiv i symvoliv u suchasnykh ukrainskykh khudozhnikh filmakh [Explication of archetypes and symbols in modern Ukrainian feature films]. State and Regions. Series: Social Communications, 2(46), 8–14. https://doi.org/10.32840/cpu2219-8741/2021.2(46).2 [in Ukrainian].

Radynskyi, O. (2021). Kira Muratova: Trynadtsiat v odnomu [Kira Muratova: Thirteen in one]. In V. Voitenko (Ed.), U KINO-KOLO [In KINO-KOLO] (pp. 245–259). Dukh i Litera [in Ukrainian].

Zubavina, I. (2007). Kinematohraf nezalezhnoi Ukrainy: Tendentsii, filmy, postati [Cinematography of independent Ukraine: Trends, films, characters] [Monograph]. Feniks [in Ukrainian].

Zubavina, I. (2015). Kinoarkhetypika yak yadro ekrannoho naratyvu [Cinamaarchetypic as a core of screen narrative]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 16, 75–83 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27

Як цитувати

Никоненко, В. (2024). Відображення кризи радянського гендерного проєкту в українському кінематографі 1980-х років (на прикладі художнього образу батька). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (50), 59–66. https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306758

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО