Нові наративи, імерсійні та інтерактивні художні практики в відеоарті та аудіовізуальній культурі епохи постмодерну
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306795Ключові слова:
відеоарт, аудіовізуальна культура, постмодерн, наратив, відеоінсталяція, відеоенвайронмент, глядач/реципієнтАнотація
Мета статті – проаналізувати трансформацію наративів і пов’язані з ними жанрові метаморфози та художні практики в відеомистецтві та аудіовізуальній культурі епохи постмодерну.
Результати дослідження. Наголошено, що творчі експерименти відеохудожників 70-90-х рр. ХХ ст. були логічним продовженням розпочатих мистецьких пошуків попередніх 50-60-х рр., ініційованих митцями-структуралістами. Доведено, що в епоху постмодерну активізувався інтерес художників до конституювання «відкритої» комунікації в аудіовізуальній культурі, сформувалася тенденція відеоарту до дематеріалізації об’єкта мистецтва та перетворення глядача/реципієнта на активного учасника, зокрема через реалізацію особливих режимів сприйняття творів відеоарту.
Наукова новизна полягає в тому, що вперше розглянуто творчі експерименти представників відеоарту епохи постмодерну, які супроводжувалися зміною наративів і появою нових імерсійних та інтерактивних художніх практик.
Висновки. У 1970-1990-х рр. завдяки розвитку цифрових і відеотехнологій аудіовізуальний ландшафт продовжив свою трансформацію, що особливо помітно на прикладі відеоарту та постмодерністських мистецьких експериментів художників, які почали працювати з «диз’юнктивними» та нелінійними наративами, вдалися до деконструкції традиційних художніх форм на базі моделі «відправник – отримувач» та перетворили оповідь на акт інтеркомунікації в аудіовізуальній культурі, де головну роль відіграє глядач/реципієнт. Дематеріалізація об’єктів мистецтва й символізація медіапростору, тобто створення території, де цілковито панувало електронне зображення, а глядач занурювався в нього, є одним із поворотних моментів під час становлення нової онтології аудіовізуального, яка характеризується зміною й розширенням меж реального та віртуального, переосмисленням значення понять простору, часу та енергії, постає базисом розвитку імерсійних технологій та становлення сучасного інтерактивного мультимедійного мистецтва в ХХІ ст.
Посилання
Birnbaum, D. (n.d.). Damnation of Faust Trilogy. 1983–1987. Electronic Arts Intermix. https://www.eai.org/titles/damnation-of-faust-trilogy [in English].
Bonet, E. (Ed.). (2017). Video writing by artists (1970–1990). Mousse [in English].
Douglas, St. (2002). Every building on 100 west hastings (Sh. Reid, Ed.). Arsenal Pulp Press; Contemporary Art Gallery [in English].
Flusser, V. (1996). Ins Universum der technischen Bilder [Into the universe of technical images]. European Photography [in German].
Frank, P. (1978). Video art installations: The TV-environment. In I. Schneider & B. Korot (Eds.), Video Art: An anthology (pp. 204–209). Harcourt Brace Jovanovich [in English].
Hanhardt, J. (1990). Dé-collage/Collage: Notes toward a reexamination of the origins of video art. In D. Hall & S. J. Fifer (Eds.), Illuminating video: An essential guide to video art (pp. 71–80). Aperture; BAVC [in English].
Holovei, V., & Rud, O. (2019). Sotsiokulturni peredumovy stanovlennia videoartu v konteksti rozvytku media tekhnolohii [Socio-cultural prerequisites for the incipience of video art in the context of the development of media technologies]. Naukovyi visnyk Skhidnoievropeiskoho natsionalnoho universytetu imeni Lesi Ukrainky. Seriia: Filosofski nauky, 12(396), 48–52 [in Ukrainian].
Horsfield, K. (2006). Busting the Tube: A brief history of video art. In K. Horsfield & L . Hilderbrand (Eds.), Feedback: The video data bank catalog of video art and artist interviews (pp. 7–16). Temple University Press [in English].
Huffman, K. R. (1999). Video and architecture: Beyond the screen. In T. Druckrey (Ed.), Ars electronica: Facing the future. A survey of two decades (pp. 135–139). MIT Press [in English].
Huldisch, H. (2018). Before Projection: Video Sculpture 1974–1995 (C. Lehmann, Ed. & B. Opstelten, Trans.). Hirmer [in English].
Iles, Ch. (1990). Sings of the times. A decade of video, film and slide-tape installation in Britain, 1980–1990. Museum of Modern Art [in English].
Leung, S. K. Y., Choi, K. W. Y., & Yuen, M. (2020). Video art as digital play for young children. British Journal of Educational Technology, 51(2), 531–554. https://doi.org/10.1111/bjet.12877 [in English].
Morse, M. (1991). Video installation art: The body, the image, and the space-in-between. In D. Hall & S. J. Fifer (Eds.), Illuminating video: An essential guide to video art (pp. 153–167). Aperture [in English].
Park, H. (2021). The making of transpacific video art, 1966–1988 [PhD Dissertation, City University of New York] [in English].
Pecheranskyi, I. P. (2023). Video-art 1960–1970-kh rr.: Kontraversiia do telebachennia ta modernoho mystetstva [Video art of the 1960s and 1970s: Controversy to television and modern art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Arts, 49, 64–71. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293286 [in Ukrainian].
Pobozhii, S. (2019, June 6). Videoinstaliatsii Billa Violy: Arttekhnolohiia. Innovatsiia. Tradytsiia [Bill Viola’s video installations: Art technology. Innovation. Tradition]. In Kulturni ta mystetski studii XXI stolittia: Naukovo-praktychne partnerstvo [Cultural and artistic studies of the 21st century: Scientific and practical partnership] [Conference proceedings] (pp. 239–240). National Academy of Management Personnel of Culture and Arts [in Ukrainian].
Rosen, M. (n.d.). Frank Gillette, Ira Schneider. Wipe Cycle. 1969. Center for Art and Media Karlsruhe. https://zkm.de/en/artwork/wipe-cycle [in English].
Rybalko, S. B., & Mosentseva, D. A. (2021). Vizualna mova ukrainskoho videoartu: 1992–2000 rr. [The visual language of Ukrainian video art: 1992–2000]. In The world of science and innovation [Conference proceedings] (pp. 285–290). London [in Ukrainian].
Sutton, T. (2005). Immersive contemplation in video art environments. Contemporary Aesthetics, 3, Article 14. https://digitalcommons.risd.edu/liberalarts_contempaesthetics/vol3/iss1/14 [in English].
Tarmy, J. (2020, January 30). Video is still a bit player in the art world. Here’s why. Bloomberg. https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-30/video-art-book-50-years-later-it-still-has-catching-up-to-do [in English].
Willis, H. (2005). New digital cinema: Reinventing the moving image. Wallflower [in English].
Wooster, A.-S. (1985). Why don’t they tell stories like they used to? Art Journal, 45(3), 204–212 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ігор Печеранський, Олена Губернатор
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.