Фольклорна спадщина Житомирського Полісся: особливості локального функціонування (за експедиційними дослідженнями Олевського району)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306797

Ключові слова:

Житомирське Полісся, Олевський район, музичний фольклор, виконавська традиція, народна пісня, фольклорна експедиція

Анотація

Мета статті – висвітлити стан збереження локального функціонування автентичної фольклорно-музичної пісенної традиції Житомирського Полісся (за матеріалами експедиційних досліджень Олевського району); дослідити сюжети та образну символіку фольклорних текстів, що є притаманними визначеному локусу названої традиції.

Результати дослідження. В основу дослідження покладено фольклорні матеріали, записані у 2010-ті рр. експедицією студентів Київського національного університету культури і мистецтв у селах Олевського району Житомирської області. Під час експедиції було записано близько 100 пісень та понад 200 інформаційних елементів. Експедиція студентів-фольклористів КНУКіМ на той час була одним із перших пошукових польових досліджень в окресленому локусі традиційної культури Центрального Полісся. Доведено, що записані під час експедиції твори яскраво презентують традицію пізньої лірики, яка здебільшого представлена багатоголосними творами в гуртовому виконанні. Зазначено, що найпоширенішими темами та сюжетами названих пісенних артефактів є нелегка жіноча доля, нерозділене кохання, чарування та ін. Виявлено, що в образній символіці календарно-обрядових творів зимового циклу використовуються символи птахів (пов’язані з символами уявного мосту й небесних воріт) та квітки-рожі (символ молодості, краси, здоров’я, який переважно асоціюється з молодою дівчиною).

Наукова новизна полягає в оприлюдненні та введенні в коло наукового дискурсу нової фольклорно-етнографічної інформації з експедиційних записів від інформантів недосліджених раніше сіл Олевського району Житомирської області.

Висновки. Складні соціокультурні умови сьогодення актуалізують здійснення нових фольклорних експедицій в окреслений локус музично-виконавської традиції Житомирського Полісся, щоб дослідити стан збереження визначальних ознак фольклорно виконавської парадигми локального осередку як складника фольклорної традиції українського народу з метою реалізації концептуальних заходів щодо збереження, ревіталізації та актуалізації традиційної культури Житомирщини.

Біографія автора

Іван Сінельніков, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений працівник культури України, доцент

Посилання

Davydiuk, V., & Davydiuk, H. (2022). Vykhovnyi potentsial zakhidnopoliskykh kolysanok v etnoistorychnii retrospektyvi [Educational potential of Western Polesie lullabies in ethnohistorical retrospective]. Topical Issues of the Humanities, 47(2), 209–216. https://doi.org/10.24919/2308-4863/47-2-33 [in Ukrainian].

Dovhaliuk, I. (2016). Fonohrafuvannia narodnoi muzyky v Ukraini: Istoriia, metodolohiia, tendentsii [Phonography of folk music in Ukraine: History, methodology, trends] [Monograph]. Ivan Franko National University of Lviv [in Ukrainian].

Fabryka-Protska, O. (2023). Populiaryzatsiia lemkivskoho pisennoho folkloru u vykonavskii praktytsi myttsiv Ukrainy y zarubizhzhia [Popularization of lemkos song folklore in the performing practice of Ukrainian and abroad artists]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Art Criticism, 44, 105–110. https://doi.org/10.35619/ucpm.vi44.609 [in Ukrainian].

Hlushko, M. (2009). Kupalski pisni Skhidnoi Volyni z sela Dubrivky Baranivskoho raionu Zhytomyrskoi oblasti [Bathing songs of Eastern Volhynia from the village of Dubrivka, Baraniv district, Zhytomyr region]. Mythology and Folklore, 1(2), 75–84 [in Ukrainian].

Hrytsa, S. (2022). Paradoksy suchasnoi kultury (dynamika vzaiemodii kolektyvno indyvidualnoho ta indyvidualno-kolektyvnoho) [The paradoxes of modern culture (interaction dynamics of collective-individual and individual-collective one)]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 83–95. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258151 [in Ukrainian].

Ivanytskyi, A. (2022). Sakralni pidstavy narodnopisennoi tvorchosti [Sacred foundations of folk song art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 14–23. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258134 [in Ukrainian].

Klymenko, I. (2020). Obriadovi melodii ukraintsiv u konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu: Typolohiia i heohrafiia [Ritual melodies of the Ukrainians in the context of the Slavic-Baltic early-traditional melomassive: Typology and geography]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].

Kniazikevych, A. V. (2010–2012). Ekspedytsiini zapysy vid meshkantsiv sil Olevskoho raionu Zhytomyrskoi oblasti [Expedition records from the inhabitants of the villages of Olevsky district, Zhytomyr region]. In the personal archive of the author [in Ukrainian].

Lukashenko, L. (2023). Rekonstruktyvne vykonavstvo folkloru v Ukraini: zarodzhennia, postup, zdobutky (z kintsia 1970-kh do sohodni) [Revival folk performance in Ukraine: Origin, progress, achievements (from the late 1970s to the present)]. Problems of Music Ethnology, 18, 75–92. https://doi.org/10.31318/2522-4212.2023.18.294832 [in Ukrainian].

Osadcha, V. M. (2012). Klasyfikatsiia lokalnykh folklornykh tradytsii u suchasnii kulturolohii ta etnomuzykolohii: Mizhdystsyplinarnyi pidkhid [Classification of local folklore traditions in modern cultural studies and ethnomusicology: An interdisciplinary approach]. Culture of Ukraine, 38, 226–235 [in Ukrainian].

Pavlenko, I. (2013). Vokalni ansambli suchasnoho pobutuvannia (zhanrovi osoblyvosti) [On vocal ensembles of contemporary existence (genre peculiarities)]. The Ethnology Notebooks, 4(112), 722–726 [in Ukrainian].

Rybak, Yu. (2012). Muzychnyi folklor Volyni ta Polissia v etnohrafichnomu dorobku Oleksy Oshurkevycha [Musical folklore of Volhynia and Polissia in the ethnographic work of Oleksa Oshurkevych]. Materials to Ukrainian Ethnology, 11(14), 180–185 [in Ukrainian].

Sinelnikov, I. H., & Sinelnikova, V. V. (2021). Narodno-muzychna tradytsiia v suchasnykh stsenichnykh praktykakh [Folk music tradition in contemporary performing practices]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 45, 148–155. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247386 [in Ukrainian].

Skazhenyk, M. (2013). Tryriadkovi vesilni naspivy z shestydolnoiu osnovoiu na Polisko-Volynskomu pohranychchi (pivnichna Zhytomyrshchyna): Rytmichni ta zvukovysotni riznovydy [Three-line wedding chants with a six-part base in the Polissko-Volyn border region (northern Zhytomyr region): Rhythmic and pitch variations]. Problems of Music Ethnology, 8, 131–142 [in Ukrainian].

Troielnikova, L. O. (2019). Muzychno-folklorni dzherela kulturnoho landshaftu Ukrainy [The music-folklore sources of the cultural landscape of Ukraine]. Musical Art in the Educological Discourse, 3, 54–60. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2018.3.5460 [in Ukrainian].

Tsapun, R., & Sinelnikova, V. (2023). Rekonstruktsiia tradytsiinykh novorichnykh obriadiv u tvorchosti studentskoho folklornoho kolektyvu [Reconstruction of traditional new year’s rites in the work of student folklore group]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 6(1), 53–66. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.1.2023.277884 [in Ukrainian].

Yefremova, L. O. (Comp.). (2012). Narodni pisni Zhytomyrshchyny (z kolektsii zbyrachiv folkloru) [Folk songs of Zhytomyr region (from collections of folklore collectors)] [Notes]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Yefremova, L. O., & Khai, M. Y. (Comps.). (2022). Rehionalno-zhanrova antolohiia ukrainskoho muzychnoho folkloru: T. 4. Obriadovyi muzychnyi folklor Tsentralnoho i Skhidnoho Polissia [Regional-genre anthology of Ukrainian musical folklore: Vol. 4. Ritual musical folklore of Central and Eastern Polissia] (H. A. Skrypnyk, Ed.). M. Rylskyi Institute of Art Studies, Folkloristics and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].

Yermolaieva, V. S., & Nikishenko, Yu. I. (2017). Yavyshche "sharovarshchyny": Poshuk definitsii ["Sharovarshchyna": In search of a definition]. Magisterium. Kulturolohiia, 68, 27–31 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27

Як цитувати

Сінельніков, І. (2024). Фольклорна спадщина Житомирського Полісся: особливості локального функціонування (за експедиційними дослідженнями Олевського району). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (50), 82–91. https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306797

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО