Фольклорна спадщина Житомирського Полісся: особливості локального функціонування (за експедиційними дослідженнями Олевського району)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306797Ключові слова:
Житомирське Полісся, Олевський район, музичний фольклор, виконавська традиція, народна пісня, фольклорна експедиціяАнотація
Мета статті – висвітлити стан збереження локального функціонування автентичної фольклорно-музичної пісенної традиції Житомирського Полісся (за матеріалами експедиційних досліджень Олевського району); дослідити сюжети та образну символіку фольклорних текстів, що є притаманними визначеному локусу названої традиції.
Результати дослідження. В основу дослідження покладено фольклорні матеріали, записані у 2010-ті рр. експедицією студентів Київського національного університету культури і мистецтв у селах Олевського району Житомирської області. Під час експедиції було записано близько 100 пісень та понад 200 інформаційних елементів. Експедиція студентів-фольклористів КНУКіМ на той час була одним із перших пошукових польових досліджень в окресленому локусі традиційної культури Центрального Полісся. Доведено, що записані під час експедиції твори яскраво презентують традицію пізньої лірики, яка здебільшого представлена багатоголосними творами в гуртовому виконанні. Зазначено, що найпоширенішими темами та сюжетами названих пісенних артефактів є нелегка жіноча доля, нерозділене кохання, чарування та ін. Виявлено, що в образній символіці календарно-обрядових творів зимового циклу використовуються символи птахів (пов’язані з символами уявного мосту й небесних воріт) та квітки-рожі (символ молодості, краси, здоров’я, який переважно асоціюється з молодою дівчиною).
Наукова новизна полягає в оприлюдненні та введенні в коло наукового дискурсу нової фольклорно-етнографічної інформації з експедиційних записів від інформантів недосліджених раніше сіл Олевського району Житомирської області.
Висновки. Складні соціокультурні умови сьогодення актуалізують здійснення нових фольклорних експедицій в окреслений локус музично-виконавської традиції Житомирського Полісся, щоб дослідити стан збереження визначальних ознак фольклорно виконавської парадигми локального осередку як складника фольклорної традиції українського народу з метою реалізації концептуальних заходів щодо збереження, ревіталізації та актуалізації традиційної культури Житомирщини.
Посилання
Davydiuk, V., & Davydiuk, H. (2022). Vykhovnyi potentsial zakhidnopoliskykh kolysanok v etnoistorychnii retrospektyvi [Educational potential of Western Polesie lullabies in ethnohistorical retrospective]. Topical Issues of the Humanities, 47(2), 209–216. https://doi.org/10.24919/2308-4863/47-2-33 [in Ukrainian].
Dovhaliuk, I. (2016). Fonohrafuvannia narodnoi muzyky v Ukraini: Istoriia, metodolohiia, tendentsii [Phonography of folk music in Ukraine: History, methodology, trends] [Monograph]. Ivan Franko National University of Lviv [in Ukrainian].
Fabryka-Protska, O. (2023). Populiaryzatsiia lemkivskoho pisennoho folkloru u vykonavskii praktytsi myttsiv Ukrainy y zarubizhzhia [Popularization of lemkos song folklore in the performing practice of Ukrainian and abroad artists]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Art Criticism, 44, 105–110. https://doi.org/10.35619/ucpm.vi44.609 [in Ukrainian].
Hlushko, M. (2009). Kupalski pisni Skhidnoi Volyni z sela Dubrivky Baranivskoho raionu Zhytomyrskoi oblasti [Bathing songs of Eastern Volhynia from the village of Dubrivka, Baraniv district, Zhytomyr region]. Mythology and Folklore, 1(2), 75–84 [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (2022). Paradoksy suchasnoi kultury (dynamika vzaiemodii kolektyvno indyvidualnoho ta indyvidualno-kolektyvnoho) [The paradoxes of modern culture (interaction dynamics of collective-individual and individual-collective one)]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 83–95. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258151 [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. (2022). Sakralni pidstavy narodnopisennoi tvorchosti [Sacred foundations of folk song art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 14–23. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258134 [in Ukrainian].
Klymenko, I. (2020). Obriadovi melodii ukraintsiv u konteksti sloviano-baltskoho rannotradytsiinoho melomasyvu: Typolohiia i heohrafiia [Ritual melodies of the Ukrainians in the context of the Slavic-Baltic early-traditional melomassive: Typology and geography]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].
Kniazikevych, A. V. (2010–2012). Ekspedytsiini zapysy vid meshkantsiv sil Olevskoho raionu Zhytomyrskoi oblasti [Expedition records from the inhabitants of the villages of Olevsky district, Zhytomyr region]. In the personal archive of the author [in Ukrainian].
Lukashenko, L. (2023). Rekonstruktyvne vykonavstvo folkloru v Ukraini: zarodzhennia, postup, zdobutky (z kintsia 1970-kh do sohodni) [Revival folk performance in Ukraine: Origin, progress, achievements (from the late 1970s to the present)]. Problems of Music Ethnology, 18, 75–92. https://doi.org/10.31318/2522-4212.2023.18.294832 [in Ukrainian].
Osadcha, V. M. (2012). Klasyfikatsiia lokalnykh folklornykh tradytsii u suchasnii kulturolohii ta etnomuzykolohii: Mizhdystsyplinarnyi pidkhid [Classification of local folklore traditions in modern cultural studies and ethnomusicology: An interdisciplinary approach]. Culture of Ukraine, 38, 226–235 [in Ukrainian].
Pavlenko, I. (2013). Vokalni ansambli suchasnoho pobutuvannia (zhanrovi osoblyvosti) [On vocal ensembles of contemporary existence (genre peculiarities)]. The Ethnology Notebooks, 4(112), 722–726 [in Ukrainian].
Rybak, Yu. (2012). Muzychnyi folklor Volyni ta Polissia v etnohrafichnomu dorobku Oleksy Oshurkevycha [Musical folklore of Volhynia and Polissia in the ethnographic work of Oleksa Oshurkevych]. Materials to Ukrainian Ethnology, 11(14), 180–185 [in Ukrainian].
Sinelnikov, I. H., & Sinelnikova, V. V. (2021). Narodno-muzychna tradytsiia v suchasnykh stsenichnykh praktykakh [Folk music tradition in contemporary performing practices]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 45, 148–155. https://doi.org/10.31866/2410-1176.45.2021.247386 [in Ukrainian].
Skazhenyk, M. (2013). Tryriadkovi vesilni naspivy z shestydolnoiu osnovoiu na Polisko-Volynskomu pohranychchi (pivnichna Zhytomyrshchyna): Rytmichni ta zvukovysotni riznovydy [Three-line wedding chants with a six-part base in the Polissko-Volyn border region (northern Zhytomyr region): Rhythmic and pitch variations]. Problems of Music Ethnology, 8, 131–142 [in Ukrainian].
Troielnikova, L. O. (2019). Muzychno-folklorni dzherela kulturnoho landshaftu Ukrainy [The music-folklore sources of the cultural landscape of Ukraine]. Musical Art in the Educological Discourse, 3, 54–60. https://doi.org/10.28925/2518-766X.2018.3.5460 [in Ukrainian].
Tsapun, R., & Sinelnikova, V. (2023). Rekonstruktsiia tradytsiinykh novorichnykh obriadiv u tvorchosti studentskoho folklornoho kolektyvu [Reconstruction of traditional new year’s rites in the work of student folklore group]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 6(1), 53–66. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.1.2023.277884 [in Ukrainian].
Yefremova, L. O. (Comp.). (2012). Narodni pisni Zhytomyrshchyny (z kolektsii zbyrachiv folkloru) [Folk songs of Zhytomyr region (from collections of folklore collectors)] [Notes]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Yefremova, L. O., & Khai, M. Y. (Comps.). (2022). Rehionalno-zhanrova antolohiia ukrainskoho muzychnoho folkloru: T. 4. Obriadovyi muzychnyi folklor Tsentralnoho i Skhidnoho Polissia [Regional-genre anthology of Ukrainian musical folklore: Vol. 4. Ritual musical folklore of Central and Eastern Polissia] (H. A. Skrypnyk, Ed.). M. Rylskyi Institute of Art Studies, Folkloristics and Ethnology of the National Academy of Sciences of Ukraine [in Ukrainian].
Yermolaieva, V. S., & Nikishenko, Yu. I. (2017). Yavyshche "sharovarshchyny": Poshuk definitsii ["Sharovarshchyna": In search of a definition]. Magisterium. Kulturolohiia, 68, 27–31 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Іван Сінельніков
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.