Весільний обряд на Житомирському Поліссі: до питання збереження традиційної культури (атрибутика та символіка передвесільного циклу)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306798Ключові слова:
Житомирське Полісся, традиційне українське весілля, передвесільна обрядовість, коровайний обряд, весільний коровай, весільні пироги, шишки, даруванняАнотація
Мета статті – висвітлити питання збереження основних етапів передвесільного циклу родинної обрядовості Житомирського Полісся, проаналізувати семантично-змістовний складник обрядодій та функціональний аспект системи персонажів окресленого етапу весільного обряду; дослідити символіку весільних атрибутів, музичного матеріалу та фольклорних текстів, що є притаманними названій традиції.
Результати дослідження. На підставі польових матеріалів історико-етнографічної експедиції 2011–2012 рр. схарактеризовано комплекс передвесільних звичаїв та обрядів і проаналізовано складники традиційної передвесільної обрядовості, зафіксовані в селах Житомирського Полісся. Автори описують основні атрибути передвесільного циклу, розкривають семантично-символічний складник обрядодій: «змовини», «сватання», «коровай», «вінки». Особлива увага надається опису особливостей випікання короваю як головного символу українського весілля та інших «предметів-маркерів» передвесільного циклу (обрядові пироги – печиво, свічки для молодят, весільне деревце).
Наукова новизна. У статті вперше оприлюднено, проаналізовано та введено в наукове коло фольклорно-етнографічну інформацію з експедиційних записів від інформантів недосліджених раніше сіл Центрального Полісся.
Висновки. Зафіксований під час експедицій 2011–2012 рр. матеріал є значущим, оскільки дозволяє сформулювати висновки щодо стану збереження весільного обряду певного локусу, зокрема в аспекті його поступової десакралізації. Етнографічно багатий український весільний обряд Центрального Полісся ще й донині збережений у пасивній пам’яті інформантів старшого покоління та містить значну кількість архаїчних реліктових елементів, зокрема використання хліба в усіх сімейних обрядах, локальне збереження типових ритмоформ обрядових наспівів тощо.
Посилання
Borysenko, V. (2016). Simeina obriadovist ukraintsiv XX – pochatku XXI stolittia [Family rituals of Ukrainians of the 20th and early 21st centuries] (H. Skrypnyk, Ed.). Publishing Rylsky Institute [in Ukrainian].
Bosyk, Z. O. (2013). Tradytsiinyi vesilnyi obriad ta dynamika yoho transformatsii: symvolika vesilnoho ta pisliavesilnoho etapiv [Traditional wedding ceremony and the dynamics of its transformation: Wedding symbols and after the wedding stage]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 38–45 [in Ukrainian].
Hilevych, I. (2010). Polovi doslidzhennia tradytsiinoi simeinoi obriadovosti polishchukiv (druha polovyna XX – pochatok XXI st.) [Field researches of traditional domestic rite of polishchuky (the second half of XX – the beginning of XXI c.)]. Proceedings of Faculty of Lviv University, 11, 171–187 [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. (2022a). Rysy epokhy neolitu v muzychnomu folklori [Features of the Neolithic era in folk music]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 47, 42–51. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269554 [in Ukrainian].
Ivanytskyi, A. (2022b). Sakralni pidstavy narodnopisennoi tvorchosti [Sacred foundations of folk song art]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 5(1), 14–23. https://doi.org/10.31866/2616-7581.5.1.2022.258134 [in Ukrainian].
Kalinichenko, V., & Babii, O. (2018). Osoblyvosti peredshliubnoho tsyklu vesilnoho obriadu na Putylshchyni (kinets XIX – seredyna XX st.) [Features of the marriage wedding ceremony in Putila (late XIX – middle XX century)]. Bulletin of the Center for Bukovinian Studies, 2, 108–114 [in Ukrainian].
Kondratiuk, O. (2019). Mekhanizmy tvorennia novykh rodynnykh zviazkiv na Pravoberezhnomu Polissi [The mechanisms of sreating new family ties (based on the data from Right-Bank Polissia)]. The Ethnology Notebooks, 3(147), 591–607. https://doi.org/10.15407/nz2019.03.591 [in Ukrainian].
Kukharenko, O. O. (2021). Klasyfikatsiia vesilnykh obriadiv: Analiz i perspektyvy [Classification of wedding rites: Analysis and prospects]. Zaporizhzhia Historical Review, 5(57), 159–165. https://doi.org/10.26661/zhv-2021-5-57-18 [in Ukrainian].
Nesen, I. I. (2008). Vesilnyi rytual Serednoho Polissia: Tradytsiina struktura ta reliktovi formy (seredyna XIX–XX st.) [The wedding ritual of Middle Polissia: Traditional strukture and relictic forms (in the middle of XIX – of XX century)]. Visnyk of the Lviv University. Historical Series, 43, 261–319. https://clio.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2016/01/10-9.pdf [in Ukrainian].
Rusnak, Yu. M., & Filipchuk, N. O. (2019). Kulturnyi prostir Bukovynskoi vesilnoi obriadovosti [Cultural space of Bukovinian wedding ceremony]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 217–221. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2019.177455 [in Ukrainian].
Shkliaieva, N. V., & Nykoliuk, T. V. (2020). Vesilna obriadovist ta zvychai khreshchennia ditei u narodnii prozi Zakhidnoho Polissia ta zakhidnoi chastyny Volyni [Wedding and baptism ceremonies in the folk prose of Western Polissya and the western part of Volyn]. Scientific notes of V. I. Vernadsky Taurida National University. Series: Philology. Social Communications, 31(70), 4(1). 186–191. https://doi.org/10.32838/2663-6069/2020.4-1/34 [in Ukrainian].
Sinelnikova, V. (2017). Ukraintsi Nyzhnoho Povolzhia: Istoriia i sohodennia [Ukrainians of the Lower Volga region: History and present] [Monograph]. Lira-K [in Ukrainian].
Trachuk, K. (2023). Kontsept "bahatstvo" v ukrainskii vesilnii obriadovosti [The concept of "wealth" in the Ukrainian wedding rituality]. Humanities Science Current Issues, 59(3), 134–139. https://doi.org/10.24919/2308-4863/59-3-20 [in Ukrainian].
Tsapun, R. V. (2011–2012). Ekspedytsiini zapysy vid Tsapun Niny Hryhorivny 1937 roku narodzhenia, zhytelky s. Budychany Chudnivskoho raionu Zhytomyrskoi oblasti ta meshkantsiv sil Yemilchynskoho y Novohrad-Volynskoho raioniv Zhytomyrskoi oblasti [Expedition records from Tsapun Nina Hryhorivna, born in 1937, resident of the Budychany village residents of Chudniv district of Zhytomyr region and residents of the villages of Yemilchinsky and Novohrad-Volyn districts of Zhytomyr region]. In the personal archive of the author [in Ukrainian].
Tsapun, R. V. (2021). Zvychai ta obriady, poviazani z vypikanniam korovaiu, v s. Budychany Chudnivskoho raionu Zhytomyrskoi oblasti [Customs and rites related to baking a loaf in the village Budychans of Chudniv district, Zhytomyr region]. In Muzyka v dialozi z suchasnistiu: Osvitni, mystetstvoznavchi, kulturolohichni studii [Music in dialogue with the modernity: Studios of educational, art history, culturological] [Conference proceedings] (pp. 354–360). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].
Tsapun, R. V. (Comp.). (2004). Serbynivske vesillia [Serbynivske wedding]. Perspektyva [in Ukrainian].
Voitiuk, L. (2004). Korovainyi obriad na Polissi [Loaf ritual in Polissya]. Folk ART and Ethnology, 3, 107–111. https://nte.etnolog.org.ua/uploads/2004/3/publications/107.pdf [in Ukrainian].
Yovenko, L., & Tereshko, I. (2022). Obriad vypikannia vesilnoho korovaiu: Chaso-prostorovyi vymir (za materialamy istorychnoi Umanshchyny) [The rite of baking a wedding korovai: Spatial-temporal dimension (based on the materials of historical Uman region)]. The Ethnology Notebooks, 4(166), 876–884. https://doi.org/10.15407/nz2022.04.876 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Раїса Цапун, Валентина Сінельнікова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.