Інтеркультуралізм сучасної хореографії Акрама Хана
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306799Ключові слова:
сучасний танець, сучасна хореографія, інтеркультуралізм, Акрам Хан, катхак, південноазійська естетикаАнотація
Мета статті – виявити особливості сучасної хореографії одного з провідних британських танцівників Акрама Хана та проаналізувати авторські підходи до інтеркультуралізму крізь призму поєднання західної та південноазійської естетики.
Результати дослідження. Виявлено вплив постановок Акрама Хана на тенденції розвитку європейської сучасної хореографії, зокрема в контексті проблематизації та дестабілізації однорідності сучасного та класичного, західного та південноазійського чинників. Проаналізовано особливості авторської трансформації елементів класичного індійського танцю катхак та їхнього використання в постановках сучасного танцю. Констатовано, що в провокаційній та проникливій хореографії Акрама Хана відображено багатоаспектність проблематики мігрантів; репрезентовано експериментальні варіанти трансформації західної культури засобами танцювальної лексики.
Наукова новизна полягає в тому, що вперше в українському мистецтвознавстві досліджено творчу діяльність одного з провідних сучасних британських танцівників і хореографів Акрама Хана.
Висновки. Дослідження виявило, що особливостями творчої діяльності Акхрама Хана є тяжіння до експерименталізму; зрозумілість хореографічної лексики для глядача; звернення до інтеркультурних джерел (класичний індійський танець катхак); активна творча колаборація з провідними танцювальним колективами, окремими танцівниками й хореографами, а також багатьма відомими представниками сценічного мистецтва. Хореографія Акрама Хана є свідченням прогресивного потенціалу для нового інтеркультуралізму, що змінює умовності західного сучасного танцю та фізичного театру через південноазійську естетику. Втілений інтеркультуралізм хореографа є прикладом тих складнощів, які притаманні сучасному британському та глобальному досвіду.
Посилання
Chakravorty, Р. (2008). Bells of Change: Kathak dance, women and modernity in India. Seagull Books [in English].
Chotto Desh. (n.d.). Akram Khan Company. Retrieved January 12, 2024, from https://www.akramkhancompany.net/productions/chotto-desh-2023/ [in English].
Creature. (n.d.). Akram Khan Company. Retrieved January 23, 2024, from https://www.akramkhancompany.net/productions/creature-english-national-ballet/ [in English].
English National Ballet. (2020, April 24). Dust by Akram Khan. https://www.ballet.org.uk/blog-detail/dust-akram-khan/ [in English].
Kolb, A. (2018). Akram Khan, Lloyd Newson, and the challenges of British multiculturalism. Dance Research, 36(2), 224–252. https://www.euppublishing.com/doi/10.3366/drs.2018.0239 [in English].
Mackrell, J. (2014, March 11). Tamara Rojo’s all-star war dance for English National Ballet. The Guardian. https://www.theguardian.com/stage/2014/mar/11/tamara-rojo-english-national-ballet-first-world-war [in English].
Mitra, R. (2015). Akram Khan: Dancing new interculturalism. Palgrave Macmillan [in English].
Mitra, R. (2018). Beyond fixity: Akram Khan on the politics of dancing heritages. In G. Morris & L. Nicholas (Eds.), Rethinking Dance History (pp. 32–43). Routledge [in English].
Norridge, Z. (2010). Dancing the multicultural conversation? Critical responses to Akram Khan’s work in the context of pluralist poetics. Forum for Modern Language Studies, 46(4), 415–430. https://doi.org/10.1093/fmls/cqq019 [in English].
Parry, J. (2014, April 4). English National Ballet – Lest We Forget: No Man’s Land, Second Breath, Dust, Firebird – London. DanceTabs. https://dancetabs.com/2014/04/english-national-ballet-lest-we-forget-bill-no-mans-land-second-breath-dust-london/ [in English].
Sanders, L. (2004). Akram Khan’s Rush: Creative insights. Dance [in English].
Skiba, K. (2016). Redefining hybridity in contemporary Kathak dance. Arts & Cultural Studies Review, 4(30), 435–451. https://doi.org/10.4467/20843860PK.16.034.6495 [in English].
Smith, L. (2008). ‘In‐between spaces’: An investigation into the embodiment of culture in contemporary dance. Research in Dance Education, 9(1), 79–86. https://doi.org/10.1080/14647890801924725 [in English].
Sparshott, F. (1993). [Review of Swinging Syllables: Aesthetics of Kathak Dance, by S. K. Saxena]. The Journal of Aesthetics and Art Criticism, 51(1), 88–89. https://doi.org/10.2307/431982 [in English].
Walker, M. E. (2004). Kathak dance: A critical history [PhD Dissertation, University of Toronto] [in English].
Weiss, H. (2022, February 28). Danced by English National Ballet, Akram Khan’s ‘Creature’ provides haunting view of the world. WTTW. https://news.wttw.com/2022/02/28/danced-english-national-ballet-akram-khan-s-creature-provides-haunting-view-world [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ольга Бігус
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.