Іронічність та амбівалентність у колажному мистецтві України другої половини ХХ сторіччя з використанням пропагандистської продукції як ресурсу

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306800

Ключові слова:

колаж, плакат, графічний дизайн, дизайн-освіта, соцреалізм, андеграунд, ідеологія, пропаганда

Анотація

Мета статті: розгляд компенсаторних механізмів, до яких вдавалися митці в період партійного ідеологічного тиску, щоб зберегти індивідуальну свободу висловлювання. Завдяки порівняльному методу розкриваються факти з творчості відомих художників минулого, зокрема в колажному й плакатному мистецтві, де митці з особливою гостротою висловлювали іронію й неприйнятність офіційних настанов.

Результатами дослідження є виявлення корпусу творів колажного мистецтва, для cтворення яких друковані ідеологічні видання використовувалися як витратні матеріали.

Наукова новизна. Вперше проаналізовано використання радянської пропагандистської продукції у творах мистецтва неофіційного спрямування. Практична значущість полягає в заповненні ще однієї лакуни в історії українського графічного дизайну й використанні цього знання в дизайнерській освіті.

Висновки. Колажне мистецтво українських митців другої половини ХХ ст. мало на меті десакралізацію пропагандистського комуністичного міфу й виконувало це завдання, використовуючи як технічний ресурс доступну поліграфічну продукцію ідеологічного спрямування. Це надавало змістової гостроти візуальним рішенням, що разом з іронією та амбівалентністю підсилювало метафоричність творів і робило їх значущими артефактами підпільного культурного середовища. Використовуючи в неочікуваних комбінаціях предмети радянської матеріальної культури, митці вдавалися до тихого спротиву системі, а численні аркушеві видання репродукцій творів світового мистецтва давали можливість формальних композиційних експериментів, не обтяжених партійним замовленням. В цілому, подібні художні практики є прикладами опору режиму, що заслуговують на повагу й вивчення для встановлення достеменної історії українського мистецтва, й графічного дизайну зокрема.

Біографії авторів

Андрій Будник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Олена Голуб, Київська організація Національної спілки художників України

Мистецтвознавець

Посилання

Ataian, H., & Zaitseva, I. (Comps.). (2020). Tetiana Yablonska: Shchodennyky, spohady, rozdumy [Tatiana Yablonska: Diaries, memories, reflections]. Rodovid [in Ukrainian].

Barskii, V. (1970). Kollazh s Vermeerom [Collage with Vermeer] [Poster]. Arthive. https://arthive.com/uk/artists/15068~Vilen_Isaakovich_Barskij/works/404556~Kollazh_s_Vermeerom?_lang=UK [in Russian].

Barskyi, V. (1975). Voznesinnia Madonny Rafaelia [The Ascension of the Madonna by Raphael] [Poster]. Ukrainian Unofficial. http://archive-uu.com/ua/profiles/vilen-bars-kij/catalog/kolazh_barsky/picture/voznesinnya-madonni-rafaelya [in Ukrainian].

Budnyk, A., & Golub, O. (2023). Collage as the art of responding to the challenges of the time in the conditions of the full-scale russian invasion. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 48, 144–150. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282477 [in English].

Golomstock, I. (2011). Totalitarian art in the Soviet Union, the Third Reich, Fascist Italy and the People’s Republic of China (R. Chandler, Trans.; 2nd ed.). Overlook Duckworth [in English].

Golub, O. (2022a). Analiz tvorchykh motyvatsii myttsiv u period radianskoho ideolohichnoho tysku [Analysis of creative motivations of artists during the period of Soviet ideological pressure]. Art Research of Ukraine, 22, 12–19. https://doi.org/10.31500/2309-8155.22.2022.270879 [in Ukrainian].

Golub, O. (2022b). Ukrainski kontseptualni idei 1970–1980-kh rokiv [Ukrainian conceptual ideas of the 1970s and 1980s]. Obrazotvorche mystetstvo, 1–2, 52–57 [in Ukrainian].

Karmazin, V., & Lamakh, V. (1954). Khai zhyve leninsko-stalinskyi komsomol – virnyi pomichnyk i nadiinyi rezerv nashoi partii! [Long live the Leninist-Stalinist Komsomol – a faithful assistant and reliable reserve of our party!] [Poster]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Kotkov, E. I., & Lamakh, V. P. (n.d.-a). Bufet. Vodka. Gradus [Buffet. Vodka. Degree] [Collage]. Simeina kolektsiia Umanskykh. Retrieved December 21, 2023, from https://art-ur.com.ua/catalog/zhivopis-roscijskoj-imperii/bufet-vodka-gradus-detail [in Russian, in Ukrainian].

Kotkov, E. I., & Lamakh, V. P. (n.d.-b). Dushevaya naroda [People’s Shower] [Collage]. Simeina kolektsiia Umanskykh. Retrieved December 21, 2023, from https://art-ur.com.ua/catalog/zhivopis-roscijskoj-imperii/dushevaya-naroda-detail [in Russian, in Ukrainian].

Lamakh, V. (n.d.). Gibridnaya leninskaya komnata [Hybrid Lenin room] [Collage]. Simeina kolektsiiaUmanskykh. Retrieved December 21, 2023, from https://art-ur.com.ua/catalog/grafika/gibridnaya-leninskaya-komnata-detail [in Russian, in Ukrainian].

Munzhyu, M. H. (Comp.). (1987). Semen Kaplan. Zhyvopys, hrafika: Kataloh vystavky tvoriv [Semen Kaplan. Painting, graphics: Catalog of the exhibition of works]. Union of Artists of Ukraine [in Ukrainian].

Sapko, M. O. (2007). Kolazh v obrazotvorchomu mystetstvi XX stolittia [Collage in fine art of the 20th century]. Magisterium. Kulturolohiia, 26, 57–61. https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/b9023595-e53d-4522-a0a7-2dd974b5a382/content [in Ukrainian].

Shalimova-Puzyrkova, M. (2020). Viktor Puzyrkov. Mystetstvo [in Ukrainian].

Skliarenko, H. Ya. (2007). Na berehakh: Notatky do ukrainskoho mystetstva XX st. [On the shores: Notes on Ukrainian art of the 20th century]. Sofiia [in Ukrainian].

Smyrna, L. V. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi [A century of nonconformism in Ukrainian visual art] [Monograph]. Feniks [in Ukrainian].

Stenberh. (n.d.). Odynadtsiatyi [The eleventh] [Movie poster]. VUFKU. Retrieved December 15, 2023, from https://vufku.org/wp-content/uploads/2018/12/11-Poster-Vertov.jpg [in Ukrainian].

Stetsenko, S. (2021). Peizazhyst [Landscape artist]. Samit Book [in Ukrainian].

Tarasov, V., Markhaichuk, N., & Konieva, M. (2021). Collage as the basis of creative methodology of Sergey Paradzhanov. Culture of Ukraine, 74, 81–89. https://doi.org/10.31516/2410-5325.074.13 [in English].

Tetianych, F. (n.d.). Portret chynovnyka, abo Pohliad kriz pryzmu istorii (A. P. Kyrylenko, sekretar TsK KPRS) [Portrait of an official, or a view through the prism of history (A. P. Kirylenko, secretary of the Central Committee of the CPSU)] [Painting]. Ukrainian Unofficial. Retrieved December 11, 2023, from http://archive-uu.com/ua/profiles/fedir-tetyanich/catalog/malyarstvo_tetyanych/picture/portret-chinovnika-abo-poglyad-kriz-prizmu-istoriyi-a-p-kirilenko-sekretar-ck-kprs [in Ukrainian].

Vasylieva, A., Kulivnyk, M., & Lisova, K. (Comps.). (2011). New Band. Vudon Baklytskyi ta Mykola Trehub [New Band. Vudon Baklytskyi and Mykola Trehub] [Catalogue] (with Sydor-Hibelynda, O.). Tryptykh Art, Dukat [in Ukrainian].

Zolotukhina, N., Markhaychuk, N., Tarasov, V., & Chadaeva, K. (2018a). Collage of Sergey Paradzhanov: Features of the periodization of creativity. Traditions and Innovations in the Higher Architectural-Artistic Education, 4, 110–115. http://doi.org/10.5281/zenodo.1805533 [in English].

Zolotukhina, N., Markhaychuk, N., Tarasov, V., & Chadaeva, K. (2018b). Formal-stylistic and compositional features of collages by Sergey Paradzhanov. Artistic Culture. Topical Issues, 14, 168–173. https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.151189 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27

Як цитувати

Будник, А., & Голуб, О. (2024). Іронічність та амбівалентність у колажному мистецтві України другої половини ХХ сторіччя з використанням пропагандистської продукції як ресурсу. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (50), 111–120. https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306800

Номер

Розділ

ДИЗАЙН