Іронічність та амбівалентність у колажному мистецтві України другої половини ХХ сторіччя з використанням пропагандистської продукції як ресурсу
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306800Ключові слова:
колаж, плакат, графічний дизайн, дизайн-освіта, соцреалізм, андеграунд, ідеологія, пропагандаАнотація
Мета статті: розгляд компенсаторних механізмів, до яких вдавалися митці в період партійного ідеологічного тиску, щоб зберегти індивідуальну свободу висловлювання. Завдяки порівняльному методу розкриваються факти з творчості відомих художників минулого, зокрема в колажному й плакатному мистецтві, де митці з особливою гостротою висловлювали іронію й неприйнятність офіційних настанов.
Результатами дослідження є виявлення корпусу творів колажного мистецтва, для cтворення яких друковані ідеологічні видання використовувалися як витратні матеріали.
Наукова новизна. Вперше проаналізовано використання радянської пропагандистської продукції у творах мистецтва неофіційного спрямування. Практична значущість полягає в заповненні ще однієї лакуни в історії українського графічного дизайну й використанні цього знання в дизайнерській освіті.
Висновки. Колажне мистецтво українських митців другої половини ХХ ст. мало на меті десакралізацію пропагандистського комуністичного міфу й виконувало це завдання, використовуючи як технічний ресурс доступну поліграфічну продукцію ідеологічного спрямування. Це надавало змістової гостроти візуальним рішенням, що разом з іронією та амбівалентністю підсилювало метафоричність творів і робило їх значущими артефактами підпільного культурного середовища. Використовуючи в неочікуваних комбінаціях предмети радянської матеріальної культури, митці вдавалися до тихого спротиву системі, а численні аркушеві видання репродукцій творів світового мистецтва давали можливість формальних композиційних експериментів, не обтяжених партійним замовленням. В цілому, подібні художні практики є прикладами опору режиму, що заслуговують на повагу й вивчення для встановлення достеменної історії українського мистецтва, й графічного дизайну зокрема.
Посилання
Ataian, H., & Zaitseva, I. (Comps.). (2020). Tetiana Yablonska: Shchodennyky, spohady, rozdumy [Tatiana Yablonska: Diaries, memories, reflections]. Rodovid [in Ukrainian].
Barskii, V. (1970). Kollazh s Vermeerom [Collage with Vermeer] [Poster]. Arthive. https://arthive.com/uk/artists/15068~Vilen_Isaakovich_Barskij/works/404556~Kollazh_s_Vermeerom?_lang=UK [in Russian].
Barskyi, V. (1975). Voznesinnia Madonny Rafaelia [The Ascension of the Madonna by Raphael] [Poster]. Ukrainian Unofficial. http://archive-uu.com/ua/profiles/vilen-bars-kij/catalog/kolazh_barsky/picture/voznesinnya-madonni-rafaelya [in Ukrainian].
Budnyk, A., & Golub, O. (2023). Collage as the art of responding to the challenges of the time in the conditions of the full-scale russian invasion. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 48, 144–150. https://doi.org/10.31866/2410-1176.48.2023.282477 [in English].
Golomstock, I. (2011). Totalitarian art in the Soviet Union, the Third Reich, Fascist Italy and the People’s Republic of China (R. Chandler, Trans.; 2nd ed.). Overlook Duckworth [in English].
Golub, O. (2022a). Analiz tvorchykh motyvatsii myttsiv u period radianskoho ideolohichnoho tysku [Analysis of creative motivations of artists during the period of Soviet ideological pressure]. Art Research of Ukraine, 22, 12–19. https://doi.org/10.31500/2309-8155.22.2022.270879 [in Ukrainian].
Golub, O. (2022b). Ukrainski kontseptualni idei 1970–1980-kh rokiv [Ukrainian conceptual ideas of the 1970s and 1980s]. Obrazotvorche mystetstvo, 1–2, 52–57 [in Ukrainian].
Karmazin, V., & Lamakh, V. (1954). Khai zhyve leninsko-stalinskyi komsomol – virnyi pomichnyk i nadiinyi rezerv nashoi partii! [Long live the Leninist-Stalinist Komsomol – a faithful assistant and reliable reserve of our party!] [Poster]. Mystetstvo [in Ukrainian].
Kotkov, E. I., & Lamakh, V. P. (n.d.-a). Bufet. Vodka. Gradus [Buffet. Vodka. Degree] [Collage]. Simeina kolektsiia Umanskykh. Retrieved December 21, 2023, from https://art-ur.com.ua/catalog/zhivopis-roscijskoj-imperii/bufet-vodka-gradus-detail [in Russian, in Ukrainian].
Kotkov, E. I., & Lamakh, V. P. (n.d.-b). Dushevaya naroda [People’s Shower] [Collage]. Simeina kolektsiia Umanskykh. Retrieved December 21, 2023, from https://art-ur.com.ua/catalog/zhivopis-roscijskoj-imperii/dushevaya-naroda-detail [in Russian, in Ukrainian].
Lamakh, V. (n.d.). Gibridnaya leninskaya komnata [Hybrid Lenin room] [Collage]. Simeina kolektsiiaUmanskykh. Retrieved December 21, 2023, from https://art-ur.com.ua/catalog/grafika/gibridnaya-leninskaya-komnata-detail [in Russian, in Ukrainian].
Munzhyu, M. H. (Comp.). (1987). Semen Kaplan. Zhyvopys, hrafika: Kataloh vystavky tvoriv [Semen Kaplan. Painting, graphics: Catalog of the exhibition of works]. Union of Artists of Ukraine [in Ukrainian].
Sapko, M. O. (2007). Kolazh v obrazotvorchomu mystetstvi XX stolittia [Collage in fine art of the 20th century]. Magisterium. Kulturolohiia, 26, 57–61. https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/b9023595-e53d-4522-a0a7-2dd974b5a382/content [in Ukrainian].
Shalimova-Puzyrkova, M. (2020). Viktor Puzyrkov. Mystetstvo [in Ukrainian].
Skliarenko, H. Ya. (2007). Na berehakh: Notatky do ukrainskoho mystetstva XX st. [On the shores: Notes on Ukrainian art of the 20th century]. Sofiia [in Ukrainian].
Smyrna, L. V. (2017). Stolittia nonkonformizmu v ukrainskomu vizualnomu mystetstvi [A century of nonconformism in Ukrainian visual art] [Monograph]. Feniks [in Ukrainian].
Stenberh. (n.d.). Odynadtsiatyi [The eleventh] [Movie poster]. VUFKU. Retrieved December 15, 2023, from https://vufku.org/wp-content/uploads/2018/12/11-Poster-Vertov.jpg [in Ukrainian].
Stetsenko, S. (2021). Peizazhyst [Landscape artist]. Samit Book [in Ukrainian].
Tarasov, V., Markhaichuk, N., & Konieva, M. (2021). Collage as the basis of creative methodology of Sergey Paradzhanov. Culture of Ukraine, 74, 81–89. https://doi.org/10.31516/2410-5325.074.13 [in English].
Tetianych, F. (n.d.). Portret chynovnyka, abo Pohliad kriz pryzmu istorii (A. P. Kyrylenko, sekretar TsK KPRS) [Portrait of an official, or a view through the prism of history (A. P. Kirylenko, secretary of the Central Committee of the CPSU)] [Painting]. Ukrainian Unofficial. Retrieved December 11, 2023, from http://archive-uu.com/ua/profiles/fedir-tetyanich/catalog/malyarstvo_tetyanych/picture/portret-chinovnika-abo-poglyad-kriz-prizmu-istoriyi-a-p-kirilenko-sekretar-ck-kprs [in Ukrainian].
Vasylieva, A., Kulivnyk, M., & Lisova, K. (Comps.). (2011). New Band. Vudon Baklytskyi ta Mykola Trehub [New Band. Vudon Baklytskyi and Mykola Trehub] [Catalogue] (with Sydor-Hibelynda, O.). Tryptykh Art, Dukat [in Ukrainian].
Zolotukhina, N., Markhaychuk, N., Tarasov, V., & Chadaeva, K. (2018a). Collage of Sergey Paradzhanov: Features of the periodization of creativity. Traditions and Innovations in the Higher Architectural-Artistic Education, 4, 110–115. http://doi.org/10.5281/zenodo.1805533 [in English].
Zolotukhina, N., Markhaychuk, N., Tarasov, V., & Chadaeva, K. (2018b). Formal-stylistic and compositional features of collages by Sergey Paradzhanov. Artistic Culture. Topical Issues, 14, 168–173. https://doi.org/10.31500/1992-5514.14.2018.151189 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Андрій Будник, Олена Голуб
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.