Цифрова сталість та стала цифровізація реально-віртуального світу індустрії моди

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306801

Ключові слова:

цифрова сталість, стала цифровізація, дуальна трансформація, цілі сталого розвитку, екосистема індустрії моди

Анотація

Метою статті є дослідження понять і функцій цифрової сталості та сталої цифровізації з визначенням їхніх ролей та взаємозв’язку в реально-віртуальному світі індустрії моди.

Результати дослідження. Показано, що цифрова сталість індустрії моди досягається внаслідок впливу на її трансформаційні процеси цифрового інструментарію, функціональність якого гармонізована з вимогами трансформації сталості. Доведено, що сталість цифровізації означає здатність цифрових технологій зберігати свою функціональність незалежно від зовнішніх чинників та поставлених завдань.

Наукова новизна полягає в визначенні понять і ролей цифрової сталості й сталої цифровізації у функціонуванні індустрії моди. Роль цифрової сталості полягає в трансформації екосистеми індустрії моди за допомогою цифрових інструментів для досягнення сталого розвитку. Це охоплює зміну моделей функціонування та ланок ланцюжка створення вартості фешн-продуктів і послуг. Роль сталої цифровізації полягає в забезпеченні виконання цифровим інструментарієм його функцій без відхилення від заданої функціональності незалежно від зовнішніх умов та умов завдання.

Висновки. Вплив дуальної трансформації на екологічні аспекти сталості полягає, з одного боку, в реалізації та дизруптивному відборі сталих моделей бізнесу, а з іншого – у відмові від неефективних та несталих процесів та практик індустрії моди. Одним із проявів емерджентності гармонійного об’єднання двох трансформацій є дематеріалізація окремих ланок ланцюжка створення вартості, що сприяє зменшенню споживання сировини та утворенню відходів. Показано, що цифрова сталість може відігравати як роль інструментарію підвищення ефективності трансформаційних процесів, так і роль фундаментальної стратегії досягнення цілей сталого розвитку.

Біографія автора

Ірина Гардабхадзе, Київський національний університет культури і мистецтв

Старший науковий співробітник, доцент

Посилання

Alexander, B., & Rutter, C. (2022). Towards transformation: Digitalization, sustainability and customer experience. Fashion Practice, 14(3), 319–328. https://doi.org/10.1080/17569370.2022.2129468 [in English].

Arribas-Ibar, M., Nylund, P. A., & Brem, A. (2022). Circular business models in the luxury fashion industry: Toward an ecosystemic dominant design? Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 37, Article 100673. https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2022.100673 [in English].

Black, S. (Ed.). (n.d.). Fashion Practice: The Journal of Design, Creative Process & The Fashion Industry. Routledge. Retrieved January 10, 2024, from https://www.tandfonline.com/journals/rffp20/ [in English].

Casciani, D., Chkanikova, O., & Pal, R. (2022). Exploring the nature of digital transformation in the fashion industry: Opportunities for supply chains, business models, and sustainability-oriented innovations. Sustainability: Science, Practice and Policy, 18(1), 773–795. https://doi.org/10.1080/15487733.2022.2125640 [in English].

Centobelli, P., Abbate, S., Nadeem, S. P., & Garza-Reyes, J. A. (2022). Slowing the fast fashion industry: An all-round perspective. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 38, Article 100684. https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2022.100684 [in English].

Colombi, C., & D’Itria, E. (2023). Fashion digital transformation: Innovating business models toward circular economy and sustainability. Sustainability, 15(6), Article 4942. https://doi.org/10.3390/su15064942 [in English].

Cultural and creative industries ecosystem. (n.d.). European Commission. Retrieved February 20, 2024, from https://single-market-economy.ec.europa.eu/sectors/cultural-and-creative-industries_en [in English].

Hardabkhadze, I. (2023). Synthesis of digital and humanitarian technologies in the problems of managing the fashion industry transformation processes. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3, 13(123), 19–33. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.281174 [in English].

Hardabkhadze, I., Bereznenko, S., Kyselova, K., Bilotska, L., & Vodzinska, O. (2023). Fashion industry: exploring the stages of digitalization, innovative potential and prospects of transformation into an environmentally sustainable ecosystem. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1, 13(121), 86–101. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.273630 [in English].

Ikram, M. (2022). Transition toward green economy: Technological Innovation’s role in the fashion industry. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 37, Article 100657. https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2022.100657 [in English].

Karell, E. (2018). Design for circularity: The case of circular.fashion. In K. Niinimäki (Ed.), Sustainable fashion in a circular economy (pp. 96–127). Aalto ARTS Books [in English].

Ko, E. (Ed.). (n.d.). Journal of Global Fashion Marketing. Taylor & Francis. Retrieved January 10, 2024, from https://www.tandfonline.com/journals/rgfm20/ [in English].

Kürpick, C., Rasor, A., Scholtysik, M., Kühn, A., Koldewey, C., & Dumitrescu, R. (2023). An integrative view of the transformations towards sustainability and digitalization: The case for a dual transformation. Procedia CIRP, 119, 614–619. https://doi.org/10.1016/j.procir.2023.02.155 [in English].

Matušovičová, M. (2020). Sustainable fashion as a part of the circular economy concept. Studia Commercialia Bratislavensia, 13(45), 29–37. https://doi.org/10.2478/stcb-2020-0009 [in English].

Mishra, S., Jain, S., & Malhotra, G. (2021). The anatomy of circular economy transition in the fashion industry. Social Responsibility Journal, 17(4), 524–542. https://doi.org/10.1108/SRJ-06-2019-0216 [in English].

Morone, P., D’adamo, I., & Yilan, G. (2022). Sustainable chemistry for a circular fashion Industry. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 38, Article 100737. https://www.sciencedirect.com/journal/current-opinion-in-green-and-sustainable-chemistry/special-issue/10JRD9PB7R2 [in English].

Neethu, M. S., & Bhuvaneswari, R. (2024). The global clothing oversupply: An emerging environmental crisis. Nature Environment and Pollution Technology, 23(1), 545–552. https://doi.org/10.46488/NEPT.2024.v23i01.051 [in English].

Nobile, T. H., Noris, A., Kalbaska, N., & Cantoni, L. (2021). A review of digital fashion research: Before and beyond communication and marketing. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 14(3), 293–301. https://doi.org/10.1080/17543266.2021.1931476 [in English].

Noris, A., Nobile, T. H., Kalbaska, N., & Cantoni, L. (2021). Digital Fashion: A systematic literature review. A perspective on marketing and communication, Journal of Global Fashion Marketing, 12(1), 32–46. https://doi.org/10.1080/20932685.2020.1835522 [in English].

Papamichael, I., Chatziparaskeva, G., Pedreño, J. N., Voukkali, I., Almendro-Candel, M. B., & Zorpas, A. A. (2022). Building a new mind set in tomorrow fashion development through circular strategy models in the framework of waste management. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 36, Article 100638. https://doi.org/10.1016/J.COGSC.2022.100638 [in English].

Saem, A. S. M. (2022). Digital fashion innovations for the real world and metaverse. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 15(2), 139–141. https://doi.org/10.1080/17543266.2022.2071139 [in English].

Shin, K. (Ed.). (n.d.). International Journal of Fashion Design, Technology and Education. Taylor & Francis. Retrieved January 10, 2024, from https://www.tandfonline.com/journals/tfdt20 [in English].

Shirvanimoghaddam, K., Motamed, B., Ramakrishna, S., & Naebe, M. (2020). Death by waste: Fashion and textile circular economy case. Science of the Total Environment, 718, Article 137317. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.137317 [in English].

Slaughter, A.-M., & Chehadé, F. (2023, July 24). AI’s Pugwash Moment. Project Syndicate. https://www.project-syndicate.org/commentary/institutions-to-govern-artificial-intelligence-new-pugwash-movement-by-anne-marie-slaughter-and-fadi-chehade-2023-07?barrier=accesspaylog [in English].

Steele, V., & McNeil, P. (Eds.). (n.d.). Fashion Theory: The Journal of Dress Body and Culture. Taylor and Francis. Retrieved February 20, 2024, from https://www.tandfonline.com/journals/rfft20/ [in English].

Stefanakis, A., & Nikolaou, I. (Eds.). (n.d.). Circular Economy and Sustainability. Springer. Retrieved January 10, 2024, from https://link.springer.com/journal/43615/aims-and-scope/ [in English].

United Nations. (n.d.). Sustainability. Retrieved May 21, 2023, from https://www.un.org/en/academic-impact/sustainability [in English].

United Nations. (2015, September 25). Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development (Resolution A/RES/70/1). United Nations General Assembly. https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/generalassembly/docs/globalcompact/A_RES_70_1_E.pdf [in English].

United Nations. (2016, July 29). Ministerial declaration of the high-level segment of the 2016 session of the Economic and Social Council on the annual theme "Implementing the post-2015 development agenda: moving from commitments to results" (E/HLS/2016/1). Economic and Social Council. https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n16/241/66/pdf/n1624166.pdf?token=mNsQ14HY5jxUU8CPhf&fe=true [in English].

United Nations. (2019). The future is now: Science for achieving sustainable development: Global Sustainable Development Report. Department of Economic and Social Affairs. https://sdgs.un.org/sites/default/files/2020-07/24797GSDR_report_2019.pdf [in English].

United Nations. (2023a). Global Sustainable Development Report 2023 Key Messages. Department of Economic and Social Affairs. https://sdgs.un.org/sites/default/files/2023-09/GSDR%202023%20Key%20Messages_1.pdf [in English].

United Nations. (2023b). Times of crisis, times of change: Science for accelerating transformations to sustainable development: Global Sustainable Development Report. Department of Economic and Social Affairs. https://sdgs.un.org/sites/default/files/2023-09/FINAL%20GSDR%202023-Digital%20-110923_1.pdf [in English].

Wiener, N. (1961). Cybernetics or control and communication in the animal and the machine. MIT Press [in English].

Wiener, N. (1964, February 24). Machines Smarter than Men? [Interview]. U. S. News & World Report, 84–86 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27

Як цитувати

Гардабхадзе, І. (2024). Цифрова сталість та стала цифровізація реально-віртуального світу індустрії моди. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (50), 121–133. https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306801

Номер

Розділ

ДИЗАЙН