Цифрова сталість та стала цифровізація реально-віртуального світу індустрії моди
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306801Ключові слова:
цифрова сталість, стала цифровізація, дуальна трансформація, цілі сталого розвитку, екосистема індустрії модиАнотація
Метою статті є дослідження понять і функцій цифрової сталості та сталої цифровізації з визначенням їхніх ролей та взаємозв’язку в реально-віртуальному світі індустрії моди.
Результати дослідження. Показано, що цифрова сталість індустрії моди досягається внаслідок впливу на її трансформаційні процеси цифрового інструментарію, функціональність якого гармонізована з вимогами трансформації сталості. Доведено, що сталість цифровізації означає здатність цифрових технологій зберігати свою функціональність незалежно від зовнішніх чинників та поставлених завдань.
Наукова новизна полягає в визначенні понять і ролей цифрової сталості й сталої цифровізації у функціонуванні індустрії моди. Роль цифрової сталості полягає в трансформації екосистеми індустрії моди за допомогою цифрових інструментів для досягнення сталого розвитку. Це охоплює зміну моделей функціонування та ланок ланцюжка створення вартості фешн-продуктів і послуг. Роль сталої цифровізації полягає в забезпеченні виконання цифровим інструментарієм його функцій без відхилення від заданої функціональності незалежно від зовнішніх умов та умов завдання.
Висновки. Вплив дуальної трансформації на екологічні аспекти сталості полягає, з одного боку, в реалізації та дизруптивному відборі сталих моделей бізнесу, а з іншого – у відмові від неефективних та несталих процесів та практик індустрії моди. Одним із проявів емерджентності гармонійного об’єднання двох трансформацій є дематеріалізація окремих ланок ланцюжка створення вартості, що сприяє зменшенню споживання сировини та утворенню відходів. Показано, що цифрова сталість може відігравати як роль інструментарію підвищення ефективності трансформаційних процесів, так і роль фундаментальної стратегії досягнення цілей сталого розвитку.
Посилання
Alexander, B., & Rutter, C. (2022). Towards transformation: Digitalization, sustainability and customer experience. Fashion Practice, 14(3), 319–328. https://doi.org/10.1080/17569370.2022.2129468 [in English].
Arribas-Ibar, M., Nylund, P. A., & Brem, A. (2022). Circular business models in the luxury fashion industry: Toward an ecosystemic dominant design? Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 37, Article 100673. https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2022.100673 [in English].
Black, S. (Ed.). (n.d.). Fashion Practice: The Journal of Design, Creative Process & The Fashion Industry. Routledge. Retrieved January 10, 2024, from https://www.tandfonline.com/journals/rffp20/ [in English].
Casciani, D., Chkanikova, O., & Pal, R. (2022). Exploring the nature of digital transformation in the fashion industry: Opportunities for supply chains, business models, and sustainability-oriented innovations. Sustainability: Science, Practice and Policy, 18(1), 773–795. https://doi.org/10.1080/15487733.2022.2125640 [in English].
Centobelli, P., Abbate, S., Nadeem, S. P., & Garza-Reyes, J. A. (2022). Slowing the fast fashion industry: An all-round perspective. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 38, Article 100684. https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2022.100684 [in English].
Colombi, C., & D’Itria, E. (2023). Fashion digital transformation: Innovating business models toward circular economy and sustainability. Sustainability, 15(6), Article 4942. https://doi.org/10.3390/su15064942 [in English].
Cultural and creative industries ecosystem. (n.d.). European Commission. Retrieved February 20, 2024, from https://single-market-economy.ec.europa.eu/sectors/cultural-and-creative-industries_en [in English].
Hardabkhadze, I. (2023). Synthesis of digital and humanitarian technologies in the problems of managing the fashion industry transformation processes. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 3, 13(123), 19–33. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.281174 [in English].
Hardabkhadze, I., Bereznenko, S., Kyselova, K., Bilotska, L., & Vodzinska, O. (2023). Fashion industry: exploring the stages of digitalization, innovative potential and prospects of transformation into an environmentally sustainable ecosystem. Eastern-European Journal of Enterprise Technologies, 1, 13(121), 86–101. https://doi.org/10.15587/1729-4061.2023.273630 [in English].
Ikram, M. (2022). Transition toward green economy: Technological Innovation’s role in the fashion industry. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 37, Article 100657. https://doi.org/10.1016/j.cogsc.2022.100657 [in English].
Karell, E. (2018). Design for circularity: The case of circular.fashion. In K. Niinimäki (Ed.), Sustainable fashion in a circular economy (pp. 96–127). Aalto ARTS Books [in English].
Ko, E. (Ed.). (n.d.). Journal of Global Fashion Marketing. Taylor & Francis. Retrieved January 10, 2024, from https://www.tandfonline.com/journals/rgfm20/ [in English].
Kürpick, C., Rasor, A., Scholtysik, M., Kühn, A., Koldewey, C., & Dumitrescu, R. (2023). An integrative view of the transformations towards sustainability and digitalization: The case for a dual transformation. Procedia CIRP, 119, 614–619. https://doi.org/10.1016/j.procir.2023.02.155 [in English].
Matušovičová, M. (2020). Sustainable fashion as a part of the circular economy concept. Studia Commercialia Bratislavensia, 13(45), 29–37. https://doi.org/10.2478/stcb-2020-0009 [in English].
Mishra, S., Jain, S., & Malhotra, G. (2021). The anatomy of circular economy transition in the fashion industry. Social Responsibility Journal, 17(4), 524–542. https://doi.org/10.1108/SRJ-06-2019-0216 [in English].
Morone, P., D’adamo, I., & Yilan, G. (2022). Sustainable chemistry for a circular fashion Industry. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 38, Article 100737. https://www.sciencedirect.com/journal/current-opinion-in-green-and-sustainable-chemistry/special-issue/10JRD9PB7R2 [in English].
Neethu, M. S., & Bhuvaneswari, R. (2024). The global clothing oversupply: An emerging environmental crisis. Nature Environment and Pollution Technology, 23(1), 545–552. https://doi.org/10.46488/NEPT.2024.v23i01.051 [in English].
Nobile, T. H., Noris, A., Kalbaska, N., & Cantoni, L. (2021). A review of digital fashion research: Before and beyond communication and marketing. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 14(3), 293–301. https://doi.org/10.1080/17543266.2021.1931476 [in English].
Noris, A., Nobile, T. H., Kalbaska, N., & Cantoni, L. (2021). Digital Fashion: A systematic literature review. A perspective on marketing and communication, Journal of Global Fashion Marketing, 12(1), 32–46. https://doi.org/10.1080/20932685.2020.1835522 [in English].
Papamichael, I., Chatziparaskeva, G., Pedreño, J. N., Voukkali, I., Almendro-Candel, M. B., & Zorpas, A. A. (2022). Building a new mind set in tomorrow fashion development through circular strategy models in the framework of waste management. Current Opinion in Green and Sustainable Chemistry, 36, Article 100638. https://doi.org/10.1016/J.COGSC.2022.100638 [in English].
Saem, A. S. M. (2022). Digital fashion innovations for the real world and metaverse. International Journal of Fashion Design, Technology and Education, 15(2), 139–141. https://doi.org/10.1080/17543266.2022.2071139 [in English].
Shin, K. (Ed.). (n.d.). International Journal of Fashion Design, Technology and Education. Taylor & Francis. Retrieved January 10, 2024, from https://www.tandfonline.com/journals/tfdt20 [in English].
Shirvanimoghaddam, K., Motamed, B., Ramakrishna, S., & Naebe, M. (2020). Death by waste: Fashion and textile circular economy case. Science of the Total Environment, 718, Article 137317. https://doi.org/10.1016/j.scitotenv.2020.137317 [in English].
Slaughter, A.-M., & Chehadé, F. (2023, July 24). AI’s Pugwash Moment. Project Syndicate. https://www.project-syndicate.org/commentary/institutions-to-govern-artificial-intelligence-new-pugwash-movement-by-anne-marie-slaughter-and-fadi-chehade-2023-07?barrier=accesspaylog [in English].
Steele, V., & McNeil, P. (Eds.). (n.d.). Fashion Theory: The Journal of Dress Body and Culture. Taylor and Francis. Retrieved February 20, 2024, from https://www.tandfonline.com/journals/rfft20/ [in English].
Stefanakis, A., & Nikolaou, I. (Eds.). (n.d.). Circular Economy and Sustainability. Springer. Retrieved January 10, 2024, from https://link.springer.com/journal/43615/aims-and-scope/ [in English].
United Nations. (n.d.). Sustainability. Retrieved May 21, 2023, from https://www.un.org/en/academic-impact/sustainability [in English].
United Nations. (2015, September 25). Transforming our world: The 2030 Agenda for Sustainable Development (Resolution A/RES/70/1). United Nations General Assembly. https://www.un.org/en/development/desa/population/migration/generalassembly/docs/globalcompact/A_RES_70_1_E.pdf [in English].
United Nations. (2016, July 29). Ministerial declaration of the high-level segment of the 2016 session of the Economic and Social Council on the annual theme "Implementing the post-2015 development agenda: moving from commitments to results" (E/HLS/2016/1). Economic and Social Council. https://documents.un.org/doc/undoc/gen/n16/241/66/pdf/n1624166.pdf?token=mNsQ14HY5jxUU8CPhf&fe=true [in English].
United Nations. (2019). The future is now: Science for achieving sustainable development: Global Sustainable Development Report. Department of Economic and Social Affairs. https://sdgs.un.org/sites/default/files/2020-07/24797GSDR_report_2019.pdf [in English].
United Nations. (2023a). Global Sustainable Development Report 2023 Key Messages. Department of Economic and Social Affairs. https://sdgs.un.org/sites/default/files/2023-09/GSDR%202023%20Key%20Messages_1.pdf [in English].
United Nations. (2023b). Times of crisis, times of change: Science for accelerating transformations to sustainable development: Global Sustainable Development Report. Department of Economic and Social Affairs. https://sdgs.un.org/sites/default/files/2023-09/FINAL%20GSDR%202023-Digital%20-110923_1.pdf [in English].
Wiener, N. (1961). Cybernetics or control and communication in the animal and the machine. MIT Press [in English].
Wiener, N. (1964, February 24). Machines Smarter than Men? [Interview]. U. S. News & World Report, 84–86 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ірина Гардабхадзе
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.