Нівелювання гендерних стереотипів у сучасних творах декоративно-прикладного мистецтва й дизайну

Автор(и)

  • Алла Дяченко Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені М. Бойчука, Україна https://orcid.org/0000-0003-4496-5931

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306802

Ключові слова:

гендерні стереотипи, гендерні ідентичності, декоративно-прикладне мистецтво, дизайн, митець, національні мотиви, візуальне втілення

Анотація

Метою статті є аналіз та оцінка ролі сучасного декоративно-прикладного мистецтва та дизайну в процесі розмивання гендерних стереотипів і формування інклюзивного розуміння гендерних ідентичностей.

Результати дослідження. Стаття містить комплексний аналіз та систематизацію засобів, завдяки яким сучасні українські митці та дизайнери впливають на переосмислення гендерних стереотипів через свої твори. У статті розкрито як естетичне, так і соціальне значення декоративно-прикладного мистецтва та дизайну в контексті гендерної рівності; окреслено вихід за межі традиційних підходів до оцінки мистецьких творів. Визначено, що гендерні стереотипи є складником соціокультурної тканини сучасного суспільства, який впливає на формування ідентичності та поведінку особистості з моменту її народження. Традиційні уявлення про гендерні ролі глибоко вкорінені в повсякденні аспекти життя – від вибору кольору дитячих іграшок до професійної орієнтації та сімейних взаємин. Особливість дослідження полягає у впровадженні міждисциплінарного підходу, що об’єднує теорії гендерних студій, мистецтвознавства, культурології та дизайну для всебічного аналізу як візуальних, так і концептуальних аспектів декоративно-прикладного мистецтва та дизайну.

Наукова новизна. В роботі визначено головні стратегії, які використовують митці та дизайнери для розширення уявлень про гендер, зокрема гендерно-нейтральний дизайн, критичне переосмислення традиційних гендерних ролей через мистецтво, а також упровадження інклюзивності та різноманітності як основних принципів творчого процесу.

Висновки. Сучасні твори декоративно-прикладного мистецтва та дизайну демонструють значний потенціал у переосмисленні та нівелюванні гендерних стереотипів. Митці та дизайнери використовують свої творчі платформи для формування оновлених уявлень про гендер, пропонуючи альтернативні візуалізації та інтерпретації гендерних ідентичностей. Дослідження підтвердило, що сучасне мистецтво та дизайн мають неабияке значення для розширення меж традиційних гендерних ролей, надаючи можливість для розширення суспільних уявлень щодо диференціювання гендерних моделей поведінки. Митці та дизайнери використовують інноваційні підходи та методи для висвітлення гендерної проблематики, зокрема гендерно-нейтральний дизайн, критичне переосмислення гендерних символів.

Біографія автора

Алла Дяченко, Київська державна академія декоративно-прикладного мистецтва і дизайну імені М. Бойчука

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Aheieva, V., & Martseniuk, T. (2019). Insha optyka: Henderni vyklyky suchasnosti [Different optics: Gender challenges of modernity]. Smoloskyp [in Ukrainian].

Babii, N. P. (2020). Aktualni kulturno-mystetski praktyky ta protsesy: Problematyka naukovoho dyskursu [Contemporary art and cultural practices and processes in scientific discourse]. Issues in Cultural Studies, 36, 69–78. https://doi.org/10.31866/2410-1311.36.2020.221047 [in Ukrainian].

Bezuglov. (2022). Promodo HUB&OFFICE. https://bezuglov.ua/promodo-hub [in Russian].

Havrylyshyna, N. A. (2022). Dekoratyvno-uzhytkove mystetstvo Ukrainy [Decorative and applied art of Ukraine]. In Velyka ukrainska entsyklopediia [Great Ukrainian Encyclopedia]. https://is.gd/QeUhEw [in Ukrainian].

Khyzha, I. (2024, January 31). Ne maliuiu eskiz prykrasy, a odrazu yii stvoriuiu: Khmelnychanka Olena Pavlova pro yuvelirnu spravu [I do not draw a sketch of jewelry, but immediately create it: Olena Pavlova from Khmelnytskyi about the jewelry business]. Suspilne. https://suspilne.media/khmelnytskiy/672604-ne-maluu-eskiz-prikrasi-a-odrazu-ii-stvoruu-hmelnicanka-olena-pavlova-pro-uvelirnu-spravu/ [in Ukrainian].

Konoplova, M. (2022, April 10). U Rivnomu ziavyvsia viiskovyi mural "Krasavitsa terpity ne bude" [A military mural "Beauty will not be tolerated" appeared in Rivne]. ShoTam. https://shotam.info/u-rivnomu-z-iavyvsia-viyskovyy-mural-krasavitsa-terpity-ne-bude/ [in Ukrainian].

Kopylova, N. O. (2021). Henderni inversii u suchasnykh praktykakh mody (ukrainskyi dosvid) [Gender iversions in modern fashion practices (Ukrainian experience)]. Ukrainian Culture: The Past, Modern and Ways of Development. Branch: Culturology, 39, 153–158. https://doi.org/10.35619/ucpmk.v39i.512 [in Ukrainian].

Kravets, V. P. (Ed.). (2013). Genderni doslidzhennia: Prykladni aspekty [Gender studies: Applied aspects] [Monograph]. Navchalna knyha – Bohdan [in Ukrainian].

Kyselova, O. (2020). Problemy gendernoi rivnosti v haluzi kultury ta mystetstva [Problems of gender equality in the field of culture and art] (M. Shapoval & I. Stepanova, Eds.). Ministry of finance of Ukraine. https://is.gd/8qcP5b [in Ukrainian].

Lutska, V. (2021, April 15). Serhii Makhno pro Shkrub House: Dim dlia rodyny dyzainera v ukrainsko-iaponskomu styli [Serhii Makhno about Shkrub House: A home for the designer's family in the Ukrainian-Japanese style]. Khmarochos. https://hmarochos.kiev.ua/2021/04/15/sergij-mahno-pro-shkrub-house-dim-dlya-rodyny-dyzajnera-v-ukrayinsko-yaponskomu-styli/ [in Ukrainian].

Makedon, V. V., Valikov, V. P., & Koshliak, Ye. Ye. (2020). Svitovyi rynok pratsi v koordynatakh tsyfrovoi ekonomiky [The world labor market in the coordinates of the digital economy]. Academy Review, 1(52), 91–104. https://doi.org/10.32342/2074-5354-2020-1-52-9 [in Ukrainian].

Mishchenko, K. (n.d.). Kursova robota. Material – shamotna masa, emali, oksydy. Tekhnika – formuvannia plastamy, vtyrka oksydamy, rozpys emaliamy [Coursework. Material – fireclay mass, enamels, oxides. Layer-forming technique, rubbing with oxides, painting with enamels] [Image]. Mykhailo Boichuk Kyiv State Academy of Decorative Applied Arts and Design. https://kdidpmid.edu.ua/academy/hudozhnya-keramika/ [in Ukrainian].

Netiukhailo, M. (2023, May 18). Maistrynia-vyshyvalnytsia Tetiana Zez: Bandera cherez vyshyvku dosi zbyraie nam hroshi na armiiu [Master embroiderer Tetiana Zez: Bandera still collects money for the army through her embroidery]. UNIAN. https://www.unian.ua/society/maystrinya-vishivalnicya-tetyana-zez-pro-vishivanki-ta-dopomogu-armiji-ukrajini-12260667.html [in Ukrainian].

Tkalych, M. H., & Zinchenko, T. P. (2013). Typolohiia hendernykh stereotypiv osobystosti [Typology of gender stereotypes of the personality]. Problemy suchasnoi psykholohii, 2, 47–52 [in Ukrainian].

Ursu, N. O., & Hutsul, I. A. (2018). Teoretychni osnovy kompozytsii [Theoretical foundations of composition] (2nd ed.). Aksioma [in Ukrainian].

Varyvonchyk, A. (2018). Khudozhni promysly Ukrainy: Geneza, istorychna evoliutsiia, suchasnyi stan ta tendentsii [Artistic crafts of Ukraine: Genesis, historical evolution, current state and trends] [Monograph]. Lira-K [in Ukrainian].

Yakovlenko, K. (Comp.). (2019). Chomu v ukrainskomu mystetstvi ye velyki khudozhnytsi [Why there are great female artists in Ukrainian art] (Ya. Strikha, Trans.). Publish Pro [in Ukrainian].

Zlobina, T. (2016, January 18). Bytva za smysly: Yak zhinoche mystetstvo zminiuie svit [The battle for meaning: How women’s art is changing the world]. Korydor. http://www.korydor.in.ua/ua/equality/bytva-za-smysli-yak-zhinoche-mystetstvo-zmiiyuye-svit.html [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27

Як цитувати

Дяченко, А. (2024). Нівелювання гендерних стереотипів у сучасних творах декоративно-прикладного мистецтва й дизайну. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (50), 134–144. https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306802

Номер

Розділ

ДИЗАЙН