Грим як складник театрального костюма й засіб формування сценічної образності в театрі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306805

Ключові слова:

грим, сценічна образність, театральний костюм, театр, мода

Анотація

Мета статті – з’ясувати роль і значення гриму як складника театрального костюма та засобу формування сценічної образності.

Результати дослідження. Акцентовано, що вивчення театрального гриму є актуальним і важливим аспектом не лише професійної підготовки та творчого процесу в сучасному світі театру, fashion-індустрії й інших галузей мистецтва, а й безпосередньої діяльності художника-гримера з кількох причин: 1) студіювання гриму сприятиме збереженню й переданню цінностей і традицій минулих поколінь; 2) вивчення гриму стимулює творчий потенціал акторів та гримерів; 3) вивчення технік нанесення гриму розвиває в акторів та гримерів вміння володіти різноманітними косметичними продуктами та інструментами; 4) вивчення спеціальних ефектів у гримі важливе для створення реалістичних образів та вражаючих спецефектів. Наголошено, що грим є складником сценічної образності – специфічної якості, що передається через виставу або виступ; він додає глибини, виразності та автентичності персонажам на сцені, а також театральним костюмам, постаючи мистецтвом створення образності з урахуванням характеру персонажа, атмосфери вистави та враження, яке має бути передане глядачам.

Наукова новизна. У статті вперше конкретизовано положення про грим як компонент сценографії, який бере безпосередню участь у формуванні візуального образу актора; встановлено взаємозв’язок гриму з іншими складниками художнього оформлення вистави.

Висновки. Підсумовано, що грим, як один з головних елементів театрального твору, водночас з режисурою, сценографією, авторською творчістю, відіграє визначальну роль у мистецтві перетворення на сцені театру та переданні емоцій і вражень, відкриваючи перед акторами та глядачами безмежні можливості виразності та витонченості, окреслюючи нові горизонти творчості та самовираження. Художник-гример, враховуючи естетику сценічних символів, розробляє візуальний образ персонажа в тісному взаємозв’язку зі сценічним текстом спектаклю та акторською майстерністю.

Біографія автора

Катерина Малярчук, Київський національний університет культури і мистецтв

Здобувач PhD

Посилання

Dmytrenko, A. (2012). Kostium u konteksti ukrainskoho teatru: Istoryko-kulturnyi aspect [Costume in the context of the Ukrainian theatre: A historical and culture aspect]. Bulletin of the Lviv National Academy of Arts, 23, 160–170 [in Ukrainian].

Dykhnych, L. P. (2019). Hrym u podiumno-khudozhnomu obrazi [Grim as a podium-art image]. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, 7(34), 205, 7–9. https://doi.org/10.31174/SEND-HS2019-205VII34-01 [in Ukrainian].

Hekaliuk, L. Yu. (2015). Rozvytok tvorchoho potentsialu maibutnikh pedahohiv-khoreohrafiv u protsesi vykladannia tsyklu dystsyplin "Rezhysura v tantsi" [Development of the creative potential of future teachers-choreographers in the process of teaching the cycle of disciplines "Directing in Dance"]. Current Issues of Art Education, 1–2(5–6), 96–104. https://dspace.udpu.edu.ua/bitstream/6789/6712/1/tvorchij_potencial.pdf [in Ukrainian].

Hrym [Makeup]. (2021). In I. Savchenko & I. Lipnytska (Comps.), Slovnyk teatroznavchykh terminiv i poniat [Dictionary of theatrical terms and concepts] (p. 30). National Pedagogical Dragomanov University [in Ukrainian].

Kovalchuk, L. (2010). Teatralnyi kostium – vazhlyva skladova khudozhnoho obrazu vystavy [Theatrical suit as constituent of image of performance]. Actual Problems of Art Practice and Art Research, 3(12–13), 233–239 [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2014). Semiotychnyi aspekt mystetstva hrymu [Semiotic aspect of make-up art]. Culture of Ukraine, 46, 228–234 [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2019a). Suchasni tekhnolohii vykorystannia hrymuvalnoho mystetstva v stvorenni khudozhnoho obrazu na estradi [Modern technologies of the use of makeup art in creating an artistic image on stage]. Social and Humanitarian Bulletin, 25, 106–109 [in Ukrainian].

Medvedieva, V. V. (2019b). Fenomenolohichna sutnist hrymu yak skladnoho strukturno-funktsionalnoho utvorennia [The phenomenological essence of theatrical make-up as a complex structural-functional education]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Art Criticism, 30, 165–170. https://doi.org/10.35619/ucpmk.vi30.206 [in Ukrainian].

Momchylova, A. (2018a). Kolir yak obrazotvorchyi zasib hrymu [Color as an artistic tool of makeup]. Ukrainian Culture: Past, Modern and Ways of Development. Art history, 28, 294–299 [in Ukrainian].

Momchylova, A. (2018b). Naukovo-teoretychni zasady doslidzhennia hrymu v mystetskykh praktykakh [Scientific and theoretical principles of makeup research in art practices]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 38, 259–268. https://doi.org/10.31866/2410-1176.38.2018.141828 [in Ukrainian].

Momchylova, A. (2019). Hrym u modnykh innovatsiiakh [Stage makeup in fashion innovations]. Science and Education a New Dimension. Humanities and Social Sciences, 7(34), 205, 15–17. https://doi.org/10.31174/SEND-HS2019-205VII34-03 [in Ukrainian].

Nakonechna, O. (2009, May 7–8). Subiektyvni determinanty stsenichnoi obraznosti [Subjective determinants of scenic imagery]. In Problema subiektyvnosti u filosofii ta kulturi rosiiskoho Sribnoho viku [The problem of subjectivity in the philosophy and culture of the russian Silver Age] [Conference proceedings] (Iss. 15, pp. 478–483). Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University [in Ukrainian].

Nesen, I. I. (2021). Rol kostiumu u formuvanni obrazu personazhu v Teatri koryfeiv (1882–1914 rr.) [The role of costume in the formation of the character image in the Theater of the Corypheses (1882–1914)]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 154–158. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2021.239997 [in Ukrainian].

Nesen, I. I. (2022). Metody doslidzhennia teatralnoho kostiuma: Ukrainskyi dosvid [Research methods of theatrical costume: Ukrainian experience]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 114–119. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2022.266089 [in Ukrainian].

Pavis, Р. (2002). Słownik terminow teatralnych [Dictionary of theater terms]. Zakład Narodowy im. Ossolinskich [in Polish].

Pihel, Yu. (2007). Naukovi dzherela doslidzhennia teatralnoho kostiuma [Scientific sources of research of a scenic costume]. Mystetstvoznavstvo, 1, 135–142 [in Ukrainian].

Proskuriakova, O. (2022). Hrym yak prostir semiotychnoi komunikatsii [Makeup as a space of semiotic communication]. Culture of Ukraine, 78, 38–44. https://doi.org/10.31516/2410-5325.078.04 [in Ukrainian].

Proskuriakova, O. (2023). Hrymuvalne mystetstvo vukrainskomu naukovomu dyskursi: Istoriohrafichnyi analiz i perspektyvy kulturolohichnoho doslidzhennia [Makeup art in the ukrainian scientific discourse: Historiographical analysis and perspectives of cultural studies]. Issues in Cultural Studies, 42, 256–269. https://doi.org/10.31866/2410-1311.42.2023.293793 [in Ukrainian].

Sharkina, A. H. (2021). Hrym u modnykh innovatsiiakh XXI stolittia: Khudozhni zasoby i tekhnolohii [Makeup in the 21st century fashion innovations: Artistic tools and technologies] [Doctoral Dissertation, Kyiv National University of Culture and Arts] [in Ukrainian].

Shmagalo, R., & Xian, H. (2024). The art of the mask and make-up in the traditions of the East and West: Artistic features, stylistics, interrelationship. Herança, 7(1), 100–112. https://doi.org/10.52152/heranca.v7i1.789 [in English].

Tsymbaliuk, O. K. (2010). Semiotychni refleksii teatralnykh kostiumiv (na prykladi kostiumiv V. Furyka za dramatychnym etiudom Lesi Ukrainky "Iohanna, zhinka Khusova") [The semiotic reflections about theatrical costumes (on example of V. Furyk costumes for "Johanna, the wife of Hoosa" by Lesia Ukrainka)]. Proceedings of the National Aviation University. Series: Philosophy. Cultural Studies, 2, 180–184. https://doi.org/10.18372/2412-2157.12.8294 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-06-27

Як цитувати

Малярчук, К. (2024). Грим як складник театрального костюма й засіб формування сценічної образності в театрі. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (50), 160–168. https://doi.org/10.31866/2410-1176.50.2024.306805

Номер

Розділ

ДИЗАЙН