Місце вузькоспеціалізованих дисциплін образотворчого освітнього напряму в сучасній дизайн-освіті
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318346Ключові слова:
дизайн, творчі методи, педагог, візуальний контент, образ, образотворчі дисципліниАнотація
Метою статті є обґрунтування теоретико-методологічних засад творчої педагогічної діяльності в контексті збереження й модернізації традиційних методів створення візуального образу й форм художньої виразності в сучасній дизайн-освіті.
Результати дослідження. Комплексний підхід до дослідження з використанням методів узагальнення, індуктивного міркування, порівняльного та образно-стилістичного аналізу дозволив визначити комунікативну стратегію викладача навчальної програми «Рисунок і живопис» і напрям практичної діяльності студентів спеціалізації «Графічний дизайн». Проведено системний аналіз моделі навчальної поведінки студентів у процесі оволодіння технікою рисунка й живопису. Визначено механізм запровадження змін традиційної методики викладання освітнього курсу дисципліни «Рисунок і живопис» з метою дати студентам більш глибоке розуміння естетичних, стильових, композиційних та колористичних аспектів сучасного візуального образного контенту й принципів виконання творчих завдань.
Наукова новизна полягає в розгорнутому емпіричному дослідженні особливостей, переваг і недоліків використання сучасних технологій у різних видах навчальної практичної діяльності в рамках традиційних образотворчих дисциплін. Практична значущість одержаних результатів пов’язана зі встановленням діапазону варіативності творчих методів у практичній педагогічній діяльності викладача дисципліни «Рисунок і живопис» з метою досягнення стратегічних цілей сучасного дизайну.
Висновки. Отримані в ході дослідження результати модернізації процесу навчання можуть бути ефективним засобом трансформації класичних академічних методів викладання вузькоспеціалізованих образотворчих дисциплін у більш сучасний продуктивний курс художнього виховання майбутніх дизайнерів, готових до сприйняття новітніх установок і здатних створювати актуальний візуальний контент.
Посилання
Blinder, A. (2007). How many U.S. jobs might be offshorable? CEPS Working Paper, 142, 1–44. https://www.princeton.edu/~blinder/papers/07ceps142.pdf [in English].
Fedorova, A. I. (2017). Osoblyvosti pedahohichnoi refleksii pedahoha [Peculiarities of the teacher’s pedagogical reflection]. In Pedahohichna maisternist vykladacha vyshchoi shkoly [Pedagogical skill of a teacher of a higher school] (pp. 191–203). Odessa National Polytechnic University. https://www.pedagogic-master.com.ua/public/document/2017.pdf#page=191> [in Ukrainian].
Hancheva, V., & Liashchenko, T. (2021). Osoblyvosti formuvannia tsinnisnykh oriientatsii uchnivskoi molodi [ Features of the formation of students’ value orientations]. New Learning Technologies, 95, 20–30. https://doi.org/10.52256/2710-3560.95.2021.02 [in Ukrainian].
Hirych, H., & Slynkova, T. (2018). Praktychnyi intelekt i yoho rol u formuvanni tvorchoi osobystosti uchnivskoi molodi v umovakh pozashkilnoi osvity [ Practical intelligence and its role in forming the creative personality of learning youth in the conditions of foreign-school education]. Pedagogical Innovations: Ideas, Realities, Perspectives, 2(21), 32–39. https://doi.org/10.32405/2413-4139-2018-2-32-39 [in Ukrainian].
Holovko, D. Yu. (2024). Intehratsiia suchasnykh tekhnolohii navchannia u protses pidhotovky kvalifikovanykh robitnykiv: Vyklyky ta perevahy [Integration of modern learning technologies in the process of training skilled workers: Challenges and advantages]. In I. Kucherenko, M. Zhuk, O. Lynchak, & S. Shevchuk (Comps.), Suchasna dydaktyka dlia rozvytku profesiinykh navychok kvalifikovanykh robitnykiv: Osvitni trendy i vymohy [Modern didactics for the development of professional skills of skilled workers: Educational trends and requirements] [Conference proceedings] (pp. 31–33). Bila Tserkva Institute of Continuous Professional Education. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741144 [in Ukrainian].
Janda, M. (2013). Burn Your Portfolio: Stuff they don’t teach you in design school, but should. New Riders [in English].
Kasian, T., & Vakulenko, O. (2023). Akademichnyi rysunok yak osnova pidhotovky fakhivtsiv z hrafichnoho dyzainu [Academic drawing as a basis of training graphic design specialists]. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series: Pedagogical Sciences, 4, 45–51 [in Ukrainian].
Korkh, V. M. (2023, May 12–15). Treninhovi tekhnolohii formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti zdobuvachiv vyshchoi osvity [Training technologies for the formation of communicative competence of students of higher education]. In T. Olefirenko (Ed.), Aktualni problemy psykholohii rozvytku osobystosti [Actual problems of the psychology of personality development] [Conference proceedings] (pp. 71–73). Publishing House of Dragomanov Ukrainian State University. https://is.gd/Zcnlap [in Ukrainian].
Maksymenko, S. D. (2023, May 12–15). Osnovni chynnyky i dzherela rozvytku psykhohenetychnoho potentsialu osobystosti [The main factors and sources of the development of the psychogenetic potential of the individual]. In T. Olefirenko (Ed.), Aktualni problemy psykholohii rozvytku osobystosti [Actual problems of the psychology of personality development] [Conference proceedings] (pp. 9–14). Publishing House of Dragomanov Ukrainian State University. https://is.gd/tbAyN3 [in Ukrainian].
Martyniuk, S. L. (2014, December 19). Rysunok u pidhotovtsi fakhivtsiv hrafichnoho dyzainu [Role of Drawing when Training Specialists in Graphic Design]. Department of Design, Kosiv Institute of Applied and Decorative Arts of Lviv National Academy of Arts. https://artkipdm.kosiv.org.ua/2014/12/19/1035/#google_vignettehe [in Ukrainian].
Matokhniuk, L. O., & Halchevska, N. A. (2022). Teoretychna model profesiinoi refleksyvnoi kompetentnosti pedahoha [Theoretical model of professional reflective competence of a teacher]. Habitus, 40, 64–70. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2022.40.9 [in Ukrainian].
Ordina, L. L. (2023). Pedahohichna tekhnolohiia rozvytku tvorchoi obdarovanosti studentskoi molodi u zakladakh vyshchoi osvity [Pedagogical technology for the development of creative talent of youth students in institutions of higher education]. Prospects and Innovations of Science, 1(19), 299–309. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-1(19)-299-309 [in Ukrainian].
Orshanskyi, L. (2019). Estetychna kultura maibutnikh fakhivtsiv u haluzi dyzainu: Sutnist ta struktura [Aesthetic culture of future professionals in the design industry: Essence and structure]. Youth & Market, 7(174), 23–28. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.176044 [in Ukrainian].
Pshenychna, L. (2020). Akademichna chesnist: Pryroda yavyshcha ta priorytety poshyrennia sered studentstva [Academic integrity: The nature of phenomenon and its distribution priorities among students]. Pedahohichni nauky: Teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 3–4(97–98), 129–146. https://doi.org/10.24139/2312-5993/2020.03-04/129-146 [in Ukrainian].
Robinson, K. (2017). Osvita proty talantu. Syla tvorchosti [Out of our minds: The power of being creative] (H. Leliv, Trans.). Litopys [in Ukrainian].
Storozh, O. (2024). Teoretychnyi analiz orhanizatsiinykh umov tvorchoi sotsializatsii ukraintsiv [Theoretical analysis of organizational conditions of Ukrainians creative socialization]. Organizational Psychology. Economic Psychology, 31(1), 116–123. https://doi.org/10.31108/2.2024.1.31.10 [in Ukrainian].
Tymenko, V. P., Dovhyi, S. O., Melnyk, M. Yu., Tryhub, T. M., & Kuzminets, M. P. (2018). Praktychnyi intelekt uchnivskoi molodi: Diahnostyka obdarovanosti [Practical intelligence of schoolchildren: Diagnosis of giftedness]. Institute of The Gifted Child, National Academy of Educational Sciences of Ukraine. https://is.gd/BG8PpU [in Ukrainian].
Vicher, A., Belinskyi, Ya., & Skyba, M. (2017). Mapa ekosystemy ukrainskoho dyzainu [Map of the ecosystem of Ukrainian design]. Design for Ukraine. https://www.design4ukraine.com/ecosystem [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Cвітлана Лопухова
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.