Місце вузькоспеціалізованих дисциплін образотворчого освітнього напряму в сучасній дизайн-освіті

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318346

Ключові слова:

дизайн, творчі методи, педагог, візуальний контент, образ, образотворчі дисципліни

Анотація

Метою статті є обґрунтування теоретико-методологічних засад творчої педагогічної діяльності в контексті збереження й модернізації традиційних методів створення візуального образу й форм художньої виразності в сучасній дизайн-освіті.

Результати дослідження. Комплексний підхід до дослідження з використанням методів узагальнення, індуктивного міркування, порівняльного та образно-стилістичного аналізу дозволив визначити комунікативну стратегію викладача навчальної програми «Рисунок і живопис» і напрям практичної діяльності студентів спеціалізації «Графічний дизайн». Проведено системний аналіз моделі навчальної поведінки студентів у процесі оволодіння технікою рисунка й живопису. Визначено механізм запровадження змін традиційної методики викладання освітнього курсу дисципліни «Рисунок і живопис» з метою дати студентам більш глибоке розуміння естетичних, стильових, композиційних та колористичних аспектів сучасного візуального образного контенту й принципів виконання творчих завдань.

Наукова новизна полягає в розгорнутому емпіричному дослідженні особливостей, переваг і недоліків використання сучасних технологій у різних видах навчальної практичної діяльності в рамках традиційних образотворчих дисциплін. Практична значущість одержаних результатів пов’язана зі встановленням діапазону варіативності творчих методів у практичній педагогічній діяльності викладача дисципліни «Рисунок і живопис» з метою досягнення стратегічних цілей сучасного дизайну.

Висновки. Отримані в ході дослідження результати модернізації процесу навчання можуть бути ефективним засобом трансформації класичних академічних методів викладання вузькоспеціалізованих образотворчих дисциплін у більш сучасний продуктивний курс художнього виховання майбутніх дизайнерів, готових до сприйняття новітніх установок і здатних створювати актуальний візуальний контент.

Біографія автора

Cвітлана Лопухова, Київський національний університет культури і мистецтв

Заслужений художник України, доцент

Посилання

Blinder, A. (2007). How many U.S. jobs might be offshorable? CEPS Working Paper, 142, 1–44. https://www.princeton.edu/~blinder/papers/07ceps142.pdf [in English].

Fedorova, A. I. (2017). Osoblyvosti pedahohichnoi refleksii pedahoha [Peculiarities of the teacher’s pedagogical reflection]. In Pedahohichna maisternist vykladacha vyshchoi shkoly [Pedagogical skill of a teacher of a higher school] (pp. 191–203). Odessa National Polytechnic University. https://www.pedagogic-master.com.ua/public/document/2017.pdf#page=191> [in Ukrainian].

Hancheva, V., & Liashchenko, T. (2021). Osoblyvosti formuvannia tsinnisnykh oriientatsii uchnivskoi molodi [ Features of the formation of students’ value orientations]. New Learning Technologies, 95, 20–30. https://doi.org/10.52256/2710-3560.95.2021.02 [in Ukrainian].

Hirych, H., & Slynkova, T. (2018). Praktychnyi intelekt i yoho rol u formuvanni tvorchoi osobystosti uchnivskoi molodi v umovakh pozashkilnoi osvity [ Practical intelligence and its role in forming the creative personality of learning youth in the conditions of foreign-school education]. Pedagogical Innovations: Ideas, Realities, Perspectives, 2(21), 32–39. https://doi.org/10.32405/2413-4139-2018-2-32-39 [in Ukrainian].

Holovko, D. Yu. (2024). Intehratsiia suchasnykh tekhnolohii navchannia u protses pidhotovky kvalifikovanykh robitnykiv: Vyklyky ta perevahy [Integration of modern learning technologies in the process of training skilled workers: Challenges and advantages]. In I. Kucherenko, M. Zhuk, O. Lynchak, & S. Shevchuk (Comps.), Suchasna dydaktyka dlia rozvytku profesiinykh navychok kvalifikovanykh robitnykiv: Osvitni trendy i vymohy [Modern didactics for the development of professional skills of skilled workers: Educational trends and requirements] [Conference proceedings] (pp. 31–33). Bila Tserkva Institute of Continuous Professional Education. https://lib.iitta.gov.ua/id/eprint/741144 [in Ukrainian].

Janda, M. (2013). Burn Your Portfolio: Stuff they don’t teach you in design school, but should. New Riders [in English].

Kasian, T., & Vakulenko, O. (2023). Akademichnyi rysunok yak osnova pidhotovky fakhivtsiv z hrafichnoho dyzainu [Academic drawing as a basis of training graphic design specialists]. Bulletin of the Cherkasy Bohdan Khmelnytsky National University. Series: Pedagogical Sciences, 4, 45–51 [in Ukrainian].

Korkh, V. M. (2023, May 12–15). Treninhovi tekhnolohii formuvannia komunikatyvnoi kompetentnosti zdobuvachiv vyshchoi osvity [Training technologies for the formation of communicative competence of students of higher education]. In T. Olefirenko (Ed.), Aktualni problemy psykholohii rozvytku osobystosti [Actual problems of the psychology of personality development] [Conference proceedings] (pp. 71–73). Publishing House of Dragomanov Ukrainian State University. https://is.gd/Zcnlap [in Ukrainian].

Maksymenko, S. D. (2023, May 12–15). Osnovni chynnyky i dzherela rozvytku psykhohenetychnoho potentsialu osobystosti [The main factors and sources of the development of the psychogenetic potential of the individual]. In T. Olefirenko (Ed.), Aktualni problemy psykholohii rozvytku osobystosti [Actual problems of the psychology of personality development] [Conference proceedings] (pp. 9–14). Publishing House of Dragomanov Ukrainian State University. https://is.gd/tbAyN3 [in Ukrainian].

Martyniuk, S. L. (2014, December 19). Rysunok u pidhotovtsi fakhivtsiv hrafichnoho dyzainu [Role of Drawing when Training Specialists in Graphic Design]. Department of Design, Kosiv Institute of Applied and Decorative Arts of Lviv National Academy of Arts. https://artkipdm.kosiv.org.ua/2014/12/19/1035/#google_vignettehe [in Ukrainian].

Matokhniuk, L. O., & Halchevska, N. A. (2022). Teoretychna model profesiinoi refleksyvnoi kompetentnosti pedahoha [Theoretical model of professional reflective competence of a teacher]. Habitus, 40, 64–70. https://doi.org/10.32782/2663-5208.2022.40.9 [in Ukrainian].

Ordina, L. L. (2023). Pedahohichna tekhnolohiia rozvytku tvorchoi obdarovanosti studentskoi molodi u zakladakh vyshchoi osvity [Pedagogical technology for the development of creative talent of youth students in institutions of higher education]. Prospects and Innovations of Science, 1(19), 299–309. https://doi.org/10.52058/2786-4952-2023-1(19)-299-309 [in Ukrainian].

Orshanskyi, L. (2019). Estetychna kultura maibutnikh fakhivtsiv u haluzi dyzainu: Sutnist ta struktura [Aesthetic culture of future professionals in the design industry: Essence and structure]. Youth & Market, 7(174), 23–28. https://doi.org/10.24919/2308-4634.2019.176044 [in Ukrainian].

Pshenychna, L. (2020). Akademichna chesnist: Pryroda yavyshcha ta priorytety poshyrennia sered studentstva [Academic integrity: The nature of phenomenon and its distribution priorities among students]. Pedahohichni nauky: Teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 3–4(97–98), 129–146. https://doi.org/10.24139/2312-5993/2020.03-04/129-146 [in Ukrainian].

Robinson, K. (2017). Osvita proty talantu. Syla tvorchosti [Out of our minds: The power of being creative] (H. Leliv, Trans.). Litopys [in Ukrainian].

Storozh, O. (2024). Teoretychnyi analiz orhanizatsiinykh umov tvorchoi sotsializatsii ukraintsiv [Theoretical analysis of organizational conditions of Ukrainians creative socialization]. Organizational Psychology. Economic Psychology, 31(1), 116–123. https://doi.org/10.31108/2.2024.1.31.10 [in Ukrainian].

Tymenko, V. P., Dovhyi, S. O., Melnyk, M. Yu., Tryhub, T. M., & Kuzminets, M. P. (2018). Praktychnyi intelekt uchnivskoi molodi: Diahnostyka obdarovanosti [Practical intelligence of schoolchildren: Diagnosis of giftedness]. Institute of The Gifted Child, National Academy of Educational Sciences of Ukraine. https://is.gd/BG8PpU [in Ukrainian].

Vicher, A., Belinskyi, Ya., & Skyba, M. (2017). Mapa ekosystemy ukrainskoho dyzainu [Map of the ecosystem of Ukrainian design]. Design for Ukraine. https://www.design4ukraine.com/ecosystem [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23

Як цитувати

Лопухова C. (2024). Місце вузькоспеціалізованих дисциплін образотворчого освітнього напряму в сучасній дизайн-освіті. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (51), 15–26. https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318346

Номер

Розділ

МИСТЕЦЬКА ПЕДАГОГІКА