Інструментальне виконавство як засіб формування духовного потенціалу студентів
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318348Ключові слова:
інструментальне виконавство, професійна майстерність, сценічно-концертне виконання, інтерпретація твору, художній образ, стиль, сценічний іміджАнотація
Мета статті – висвітлити важливі аспекти формування творчого потенціалу студентів та їх підготовки до професійної діяльності, а також до концертного виступу та відповідної інтерпретації музичного твору.
Результати дослідження. Розглянуто аспекти, що є складниками підготовки студентів-інструменталістів і педагогічної та концертно-виконавської діяльності. Пріоритетними постають питання щодо підбору, опанування та виконавської інтерпретації музичних творів традиційного локусу як основи формування репертуарної політики студентів-інструменталістів; процес сценічного перевтілення виконавця та авторського (чи автентичного) твору в концертних умовах; питання контролю й подолання сценічного хвилювання тощо. Наголошено, що виконання автентичного музичного твору має інтерпретаційні варіанти, які відображають виконавські традиції, досвід і ментальність виконавця-інструменталіста.
Наукова новизна. Акцентовано посилену увагу на значенні різних періодів формування й набуття професійної майстерності студентів у сфері інструментального виконавства. Підкреслено роль публічних виступів для виконавців у традиційній манері як сольного, так і ансамблевого складу. Вперше висвітлено досвід підготовки студентів-інструменталістів Київського столичного університету імені Бориса Грінченка в сценічних умовах.
Висновки. Професійна підготовка студентів-інструменталістів має бути комплексною й передбачати як опанування музично-виконавських особливостей традиційного локусу, інтерпретації твору, так і роботу над розвитку артистизму (сценічного іміджу, перевтілення, психологічні та внутрішньо-емоційні особливості тощо). До основних критеріїв професійної підготовки сценічно-концертного виконання музичного твору є розуміння стилю, характеру й манери виконання традиційного репертуару, створення на сцені природного тембрально-звукового й візуального образу виконавської традиції. Репертуарна палітра виконавця-інструменталіста передбачає показ індивідуальної виконавської техніки (манери), відчуття мистецького смаку, що проявляє свій неповторний стиль виконання й творчу індивідуальніcть.
Посилання
Afanasieva, E. Yu. (2019). Pidhotovka studentiv-muzykantiv do kontsertnykh vystupiv [Preparing music students for concert performances]. Innovative Pedagogy, 19(3), 15–17. https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-19-3-2 [in Ukrainian].
Balahura, O. O., & Hlushko, N. V. (2018). Dukhovnyi potentsial osobystosti yak neobkhidna ta nadiina osnova yii samorealizatsii ta rozvytku [The spiritual potential of the individual as a necessary and reliable basis for its self–realization and development]. Hileya, 138(2), 97–100 [in Ukrainian].
Chepelieva, N. V. (Ed.). (2013). Rozuminnia ta interpretatsiia zhyttievoho dosvidu yak chynnyk rozvytku osobystosti [Understanding and interpretation of life experience as a factor in personality development]. Imeks-LTD [in Ukrainian].
Chybis, L. V. (2004). Osoblyvosti rozvytku osobystosti studenta [Peculiarities of student personality development]. Spirituality of a Personality: Methodology, Theory and Practice, 4, 259–262 [in Ukrainian].
Demianenko, O. O. (2013, April 16–17). Kyivska filosofska shkola v konteksti rozvytku vitchyznianoi filosofii [Kyiv philosophical school in the context of the development of national philosophy]. In Dni nauky filosofskoho fakultetu – 2013 [Science days of the faculty of philosophy – 2013] [Conference proceedings] (Pt. 2, pp. 26–28). Kyiv University Publishing and Printing Center [in Ukrainian].
Horenko, L. I. (2021). Ontolohiia sotsialnykh komunikatsii [Ontology of social communications]. In O. Ye. Chebanova (Ed.), Sotsialni komunikatsii ta mystetstvoznavstvo v aspekti suchasnykh tsyvilizatsiinykh kontseptsii [Social communications and art studies in the aspect of modern civilizational concepts] (Vol. 1, pp. 129–155). Kyiv International University [in Ukrainian].
Ivasyshyn, I. (2014). Muzychno-vykonavska diialnist yak zasib tvorchoho rozvytku osobystosti [Musical-performing activity as a way of person’s creative development]. Mountain School of Ukrainian Carpaty, 11, 153–155 [in Ukrainian].
Kanak, F. (2002). Dosvid [Experience]. In V. I. Shynkaruk (Ed.), Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary] (pp. 169–170). Abrys [in Ukrainian].
Labintseva, L. P. (2010). Kontsertnyi vystup yak osoblyvyi vyd muzychno-vykonavskoi diialnosti [Concert performance as a special type of musical-performing activity]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 1, 215–216 [in Ukrainian].
Labintseva, L. P., & Liashenko, O. D. (2015). Formuvannia dosvidu vykonavskoi diialnosti uchyteliv muzychnoho mystetstva [The formation of experience performing activity of teachers of music art]. Educological Discourse, 3(11), 175–185. https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/255/257 [in Ukrainian].
Liashenko, O. D. (2022). Formuvannia u studentiv-instrumentalistiv dosvidu profesiinoi diialnosti v protsesi fakhovoi pidhotovky v universyteti [Formation of students-instrumentalist experience of professional activity in the process of vocational training at the university]. Academic Notes Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 207, 212–217. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-212-217 [in Ukrainian].
Machuskyi, V. V., Verbytskyi, V. V., Korniienko, A. V., Lytovchenko, O. V., & Boiko, A. E. (2020). Modernizatsiia orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh pozashkilnoi osvity [Modernization of the organization of the educational process in institutions of extracurricular education] (V. V. Machuskyi, Ed.). Imeks-LTD [in Ukrainian].
Masol, L. M. (2006). Zahalna mystetska osvita: Teoriia i praktyka [General art education: Theory and practice]. Promin [in Ukrainian].
Moskalenko, O. (2013). Lektsii z muzychnoi interpretatsii [Lectures on musical interpretation]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].
Mozghova, N. (2015). Pro svitohliadni vytoky suchasnoi vitchyznianoi filosofii [On the ideological origins of modern domestic philosophy]. Philosophical Thought, 3, 20–23 [in Ukrainian].
Oleksiuk, O. M. (2008). Problemne pole muzychno-pedahohichnoho protsesu v konteksti postneklasychnoi metodolohii [Problem field of musical-pedagogical process in the context of post-nonclassical methodology]. Art Education: Content, Technologies, Management, 3, 31–40 [in Ukrainian].
Oleksiuk, O. M. (2017). Rozvytok dukhovnoho potentsialu osobystosti u postneklasychnii mystetskii osviti [Development of the spiritual potential of the individual in post-nonclassical art education]. Borys Grinchenko Kyiv University [in Ukrainian].
Oleksiuk, O. M., Kondratenko, H. H., & Liashenko, O. D. (2011). Vstup do spetsialnosti: Muzychne mystetstvo [Introduction to the specialty: Musical art] (Module 2). Borys Grinchenko Kyiv University [in Ukrainian].
Otych, O. M. (2009). Mystetstvo u systemi rozvytku tvorchoi indyvidualnosti maibutnoho pedahoha profesiinoho navchannia: Teoretychnyi i metodychnyi aspekty [Art in the system of developing the creative individuality of a future teacher of professional education: Theoretical and methodological aspects]. Zelena Bukovyna [in Ukrainian].
Padalka, H. M. (1995). Muzychna pedahohika: Kurs lektsii z aktualnykh problem vykladannia muzychnykh dystsyplin v systemi pedahohichnoi osvity [Musical pedagogy: A course of lectures on current problems of teaching musical disciplines in the system of pedagogical education] (V. H. Butenko, Ed.). Khersonskyi derzhavnyi pedahohichnyi instytut [in Ukrainian].
Pistunova, T. V., & Postoi, H. H. (2017). Vykonavska diialnist v praktychnii pidhotovtsi studentiv-instrumentalistiv [Performing activities in the practical training of students of instrumentalists]. Young Scientist, 11(51), 622–625. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/11/151.pdf [in Ukrainian].
Rudyshyn, S. D. (2013). Systemnyi pidkhid do vyshchoi osvity v Ukraini: Osvichenist, kompetentnist, natsionalni tsinnosti [A systemic approach to higher education in Ukraine: Education, competence, national values]. Pedagogics and Psychology, 3(80), 69–75 [in Ukrainian].
Shcholokova, O. P. (2007). Modernizatsiia fakhovoi mystetskoi osvity u konteksti suchasnykh humanistychnykh idei [Modernization of professional art education in the context of modern humanistic ideas]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 14: Teoriia i metodyka mystetskoi osvity, 4(9), 11–14 [in Ukrainian].
Stepko, M. F. (2009). Priorytety rozvytku yevropeiskoho osvitnoho prostoru, ukrainskyi vymir [Priorities for the development of the European educational space, Ukrainian dimension]. In V. P. Andrushchenko, V. I. Luhovyi, & M. F. Stepko (Eds.), Modernizatsiia vyshchoi osvity v Ukraini i sviti: Desiat rokiv naukovoho poshuku [Modernization of higher education in Ukraine and the world: Ten years of scientific research] (pp. 110–122). Vydavnytstvo Narodnoi Ukrainskoi Akademii [in Ukrainian].
Symonenko, S. M., & Cheban, O. M. (2013). Osoblyvosti vplyvu indyvidualno-psykholohichnykh vlastyvostei na tvorchu diialnist osobystosti [Pectuliarities of individually-psychological determinants on personality’s creative activity]. Science and Education, 7, 270–277 [in Ukrainian].
Tsapun, R., & Sinelnikova, V. (2023). Kontsertne vykonavstvo ta publichni vystupy yak zasib tvorchoho rozvytku studentiv-folklorystiv [Concert performance and public presentations as a means of creative development of folklore students]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Arts, 49, 107–114. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293293 [in Ukrainian].
Yakymenko, S., & Yakymenko, P. (2011). Profesiina kompetentnist maibutnoho vchytelia yak zahalna umova yoho pedahohichnoi diialnosti [Professional competence of a future teacher as a general condition of his pedagogical activity]. Problems of Modern Teacher Training, 4(1), 205–211 [in Ukrainian].
Zaitseva, A. V. (2017). Khudozhno-komunikatyvna kultura yak katehoriia mystetskoi osvity [Artistic and communicative culture as a category of art education]. In Aktualni problemy muzychnoi osvity: Istoriia, sohodennia i maibutnie [Current problems of music education: History, present and future] [Conference proceedings] (pp. 71–73). Khersonskyi derzhavnyi universytet [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ольга Олексюк
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.