Інструментальне виконавство як засіб формування духовного потенціалу студентів

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318348

Ключові слова:

інструментальне виконавство, професійна майстерність, сценічно-концертне виконання, інтерпретація твору, художній образ, стиль, сценічний імідж

Анотація

Мета статті – висвітлити важливі аспекти формування творчого потенціалу студентів та їх підготовки до професійної діяльності, а також до концертного виступу та відповідної інтерпретації музичного твору.

Результати дослідження. Розглянуто аспекти, що є складниками підготовки студентів-інструменталістів і педагогічної та концертно-виконавської діяльності. Пріоритетними постають питання щодо підбору, опанування та виконавської інтерпретації музичних творів традиційного локусу як основи формування репертуарної політики студентів-інструменталістів; процес сценічного перевтілення виконавця та авторського (чи автентичного) твору в концертних умовах; питання контролю й подолання сценічного хвилювання тощо. Наголошено, що виконання автентичного музичного твору має інтерпретаційні варіанти, які відображають виконавські традиції, досвід і ментальність виконавця-інструменталіста.

Наукова новизна. Акцентовано посилену увагу на значенні різних періодів формування й набуття професійної майстерності студентів у сфері інструментального виконавства. Підкреслено роль публічних виступів для виконавців у традиційній манері як сольного, так і ансамблевого складу. Вперше висвітлено досвід підготовки студентів-інструменталістів Київського столичного університету імені Бориса Грінченка в сценічних умовах.

Висновки. Професійна підготовка студентів-інструменталістів має бути комплексною й передбачати як опанування музично-виконавських особливостей традиційного локусу, інтерпретації твору, так і роботу над розвитку артистизму (сценічного іміджу, перевтілення, психологічні та внутрішньо-емоційні особливості тощо). До основних критеріїв професійної підготовки сценічно-концертного виконання музичного твору є розуміння стилю, характеру й манери виконання традиційного репертуару, створення на сцені природного тембрально-звукового й візуального образу виконавської традиції. Репертуарна палітра виконавця-інструменталіста передбачає показ індивідуальної виконавської техніки (манери), відчуття мистецького смаку, що проявляє свій неповторний стиль виконання й творчу індивідуальніcть.

Біографія автора

Ольга Олексюк, Київський столичний університет імені Бориса Грінченка

Доктор педагогічних наук, професор

Посилання

Afanasieva, E. Yu. (2019). Pidhotovka studentiv-muzykantiv do kontsertnykh vystupiv [Preparing music students for concert performances]. Innovative Pedagogy, 19(3), 15–17. https://doi.org/10.32843/2663-6085-2019-19-3-2 [in Ukrainian].

Balahura, O. O., & Hlushko, N. V. (2018). Dukhovnyi potentsial osobystosti yak neobkhidna ta nadiina osnova yii samorealizatsii ta rozvytku [The spiritual potential of the individual as a necessary and reliable basis for its self–realization and development]. Hileya, 138(2), 97–100 [in Ukrainian].

Chepelieva, N. V. (Ed.). (2013). Rozuminnia ta interpretatsiia zhyttievoho dosvidu yak chynnyk rozvytku osobystosti [Understanding and interpretation of life experience as a factor in personality development]. Imeks-LTD [in Ukrainian].

Chybis, L. V. (2004). Osoblyvosti rozvytku osobystosti studenta [Peculiarities of student personality development]. Spirituality of a Personality: Methodology, Theory and Practice, 4, 259–262 [in Ukrainian].

Demianenko, O. O. (2013, April 16–17). Kyivska filosofska shkola v konteksti rozvytku vitchyznianoi filosofii [Kyiv philosophical school in the context of the development of national philosophy]. In Dni nauky filosofskoho fakultetu – 2013 [Science days of the faculty of philosophy – 2013] [Conference proceedings] (Pt. 2, pp. 26–28). Kyiv University Publishing and Printing Center [in Ukrainian].

Horenko, L. I. (2021). Ontolohiia sotsialnykh komunikatsii [Ontology of social communications]. In O. Ye. Chebanova (Ed.), Sotsialni komunikatsii ta mystetstvoznavstvo v aspekti suchasnykh tsyvilizatsiinykh kontseptsii [Social communications and art studies in the aspect of modern civilizational concepts] (Vol. 1, pp. 129–155). Kyiv International University [in Ukrainian].

Ivasyshyn, I. (2014). Muzychno-vykonavska diialnist yak zasib tvorchoho rozvytku osobystosti [Musical-performing activity as a way of person’s creative development]. Mountain School of Ukrainian Carpaty, 11, 153–155 [in Ukrainian].

Kanak, F. (2002). Dosvid [Experience]. In V. I. Shynkaruk (Ed.), Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary] (pp. 169–170). Abrys [in Ukrainian].

Labintseva, L. P. (2010). Kontsertnyi vystup yak osoblyvyi vyd muzychno-vykonavskoi diialnosti [Concert performance as a special type of musical-performing activity]. Bulletin of Kharkiv State Academy of Design and Arts, 1, 215–216 [in Ukrainian].

Labintseva, L. P., & Liashenko, O. D. (2015). Formuvannia dosvidu vykonavskoi diialnosti uchyteliv muzychnoho mystetstva [The formation of experience performing activity of teachers of music art]. Educological Discourse, 3(11), 175–185. https://od.kubg.edu.ua/index.php/journal/article/view/255/257 [in Ukrainian].

Liashenko, O. D. (2022). Formuvannia u studentiv-instrumentalistiv dosvidu profesiinoi diialnosti v protsesi fakhovoi pidhotovky v universyteti [Formation of students-instrumentalist experience of professional activity in the process of vocational training at the university]. Academic Notes Volodymyr Vynnychenko Central Ukrainian State Pedagogical University. Series: Pedagogical Sciences, 207, 212–217. https://doi.org/10.36550/2415-7988-2022-1-207-212-217 [in Ukrainian].

Machuskyi, V. V., Verbytskyi, V. V., Korniienko, A. V., Lytovchenko, O. V., & Boiko, A. E. (2020). Modernizatsiia orhanizatsii osvitnoho protsesu v zakladakh pozashkilnoi osvity [Modernization of the organization of the educational process in institutions of extracurricular education] (V. V. Machuskyi, Ed.). Imeks-LTD [in Ukrainian].

Masol, L. M. (2006). Zahalna mystetska osvita: Teoriia i praktyka [General art education: Theory and practice]. Promin [in Ukrainian].

Moskalenko, O. (2013). Lektsii z muzychnoi interpretatsii [Lectures on musical interpretation]. Ukrainian National Tchaikovsky Academy of Music [in Ukrainian].

Mozghova, N. (2015). Pro svitohliadni vytoky suchasnoi vitchyznianoi filosofii [On the ideological origins of modern domestic philosophy]. Philosophical Thought, 3, 20–23 [in Ukrainian].

Oleksiuk, O. M. (2008). Problemne pole muzychno-pedahohichnoho protsesu v konteksti postneklasychnoi metodolohii [Problem field of musical-pedagogical process in the context of post-nonclassical methodology]. Art Education: Content, Technologies, Management, 3, 31–40 [in Ukrainian].

Oleksiuk, O. M. (2017). Rozvytok dukhovnoho potentsialu osobystosti u postneklasychnii mystetskii osviti [Development of the spiritual potential of the individual in post-nonclassical art education]. Borys Grinchenko Kyiv University [in Ukrainian].

Oleksiuk, O. M., Kondratenko, H. H., & Liashenko, O. D. (2011). Vstup do spetsialnosti: Muzychne mystetstvo [Introduction to the specialty: Musical art] (Module 2). Borys Grinchenko Kyiv University [in Ukrainian].

Otych, O. M. (2009). Mystetstvo u systemi rozvytku tvorchoi indyvidualnosti maibutnoho pedahoha profesiinoho navchannia: Teoretychnyi i metodychnyi aspekty [Art in the system of developing the creative individuality of a future teacher of professional education: Theoretical and methodological aspects]. Zelena Bukovyna [in Ukrainian].

Padalka, H. M. (1995). Muzychna pedahohika: Kurs lektsii z aktualnykh problem vykladannia muzychnykh dystsyplin v systemi pedahohichnoi osvity [Musical pedagogy: A course of lectures on current problems of teaching musical disciplines in the system of pedagogical education] (V. H. Butenko, Ed.). Khersonskyi derzhavnyi pedahohichnyi instytut [in Ukrainian].

Pistunova, T. V., & Postoi, H. H. (2017). Vykonavska diialnist v praktychnii pidhotovtsi studentiv-instrumentalistiv [Performing activities in the practical training of students of instrumentalists]. Young Scientist, 11(51), 622–625. http://molodyvcheny.in.ua/files/journal/2017/11/151.pdf [in Ukrainian].

Rudyshyn, S. D. (2013). Systemnyi pidkhid do vyshchoi osvity v Ukraini: Osvichenist, kompetentnist, natsionalni tsinnosti [A systemic approach to higher education in Ukraine: Education, competence, national values]. Pedagogics and Psychology, 3(80), 69–75 [in Ukrainian].

Shcholokova, O. P. (2007). Modernizatsiia fakhovoi mystetskoi osvity u konteksti suchasnykh humanistychnykh idei [Modernization of professional art education in the context of modern humanistic ideas]. Naukovyi chasopys Natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni M. P. Drahomanova. Seriia 14: Teoriia i metodyka mystetskoi osvity, 4(9), 11–14 [in Ukrainian].

Stepko, M. F. (2009). Priorytety rozvytku yevropeiskoho osvitnoho prostoru, ukrainskyi vymir [Priorities for the development of the European educational space, Ukrainian dimension]. In V. P. Andrushchenko, V. I. Luhovyi, & M. F. Stepko (Eds.), Modernizatsiia vyshchoi osvity v Ukraini i sviti: Desiat rokiv naukovoho poshuku [Modernization of higher education in Ukraine and the world: Ten years of scientific research] (pp. 110–122). Vydavnytstvo Narodnoi Ukrainskoi Akademii [in Ukrainian].

Symonenko, S. M., & Cheban, O. M. (2013). Osoblyvosti vplyvu indyvidualno-psykholohichnykh vlastyvostei na tvorchu diialnist osobystosti [Pectuliarities of individually-psychological determinants on personality’s creative activity]. Science and Education, 7, 270–277 [in Ukrainian].

Tsapun, R., & Sinelnikova, V. (2023). Kontsertne vykonavstvo ta publichni vystupy yak zasib tvorchoho rozvytku studentiv-folklorystiv [Concert performance and public presentations as a means of creative development of folklore students]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Arts, 49, 107–114. https://doi.org/10.31866/2410-1176.49.2023.293293 [in Ukrainian].

Yakymenko, S., & Yakymenko, P. (2011). Profesiina kompetentnist maibutnoho vchytelia yak zahalna umova yoho pedahohichnoi diialnosti [Professional competence of a future teacher as a general condition of his pedagogical activity]. Problems of Modern Teacher Training, 4(1), 205–211 [in Ukrainian].

Zaitseva, A. V. (2017). Khudozhno-komunikatyvna kultura yak katehoriia mystetskoi osvity [Artistic and communicative culture as a category of art education]. In Aktualni problemy muzychnoi osvity: Istoriia, sohodennia i maibutnie [Current problems of music education: History, present and future] [Conference proceedings] (pp. 71–73). Khersonskyi derzhavnyi universytet [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23

Як цитувати

Олексюк, О. (2024). Інструментальне виконавство як засіб формування духовного потенціалу студентів. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (51), 27–33. https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318348

Номер

Розділ

МИСТЕЦЬКА ПЕДАГОГІКА