Історичні та культурні засади становлення японської фотографії: аналіз постатей, жанрово-стилістичні тенденції та динаміка розвитку в другій половині ХІХ століття
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318350Ключові слова:
жанрово-стилістичні тенденції, масова культура Японії, фотографія, портретна фотографія, сувенірна фотографія, японські митці XIX ст.Анотація
Мета статті – виявити визначальні історико-культурні аспекти інтеграції технології фотографії на теренах Японії в контексті політики національної ізоляції Сакоку в першій половині XIX ст. Дослідити роль відкритих портових міст Нагасакі та Йокогама у другій половині XIX ст. в процесі становлення фотографічного медіуму в Японії. Проаналізувати головні жанрово-стилістичні тенденції та динаміку розвитку японської фотографії в період другої половини XIX ст. крізь призму творчого шляху представників першого покоління японських фотографів Уена Хікоми та Сімоока Рендзя.
Результати дослідження. Проаналізовано появу першого фотообладнання, імпортованого до Нагасакі, та первинні експерименти з технологією дагеротипії в контексті політики національного ізоляціонізму Сакоку. Визначено, що відкриті портові міста Нагасакі та Йокогами в другій половині XIX ст. виступали головними центрами культурної дифузії та взаємодії з іноземними спеціалістами з хімії та фотографії, що мало значний вплив на процес розвитку та інституалізації фотографії в Японії. Встановлено тенденцію асиміляції та адаптації західних технічних та стилістичних принципів представниками японської фотографії в період другої половини XIX ст. Це підтверджено на прикладі творчого шляху видатних японських фотографів Уена Хікоми та Сімоока Рендзя. Зокрема, виявлено домінування жанрово-тематичних напрямів комерційної портретної та сувенірної фотографії в період другої половини XIX ст.
Наукова новизна. Вперше в українському мистецтвознавстві досліджено процес інтеграції фотографії в соціокультурну структуру Японії другої половини XIX ст. на тлі політики ізоляціонізму Сакоку. Зокрема, введено в науковий обіг матеріали щодо ролі портових міст Нагасакі та Йокогами в популяризації й інституціоналізації фотографії на прикладі творчості представників першого покоління японських фотографів Уена Хікоми та Сімооки Рендзя.
Висновки. Процес інтеграції фотографії в японське суспільство проходив кілька етапів розвитку, зазнаючи змін під впливом внутрішніх і зовнішніх чинників. Початковий етап у першій половині XIX ст. сповільнювався політикою Сакоку, що обмежувала доступ до західних технологій. У 1860-х, після відкриття Японії для міжнародної торгівлі, фотографія активно поширювалась у портових містах. Іноземні фахівці відіграли вирішальну роль у формуванні японської фотографії, впливаючи на таких митців, як Уена Хікоми та Сімоока Рендзя, які адаптували у своїй роботі західні технічні й стилістичні прийоми.
Посилання
Arita, E. (2009, May 24). Happy Birthday Yokohama! The Japan time. http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/fl20090524x1.html [in English].
Auslin, M. R. (2009). Negotiating with imperialism: The unequal treaties and the culture of Japanese diplomacy. Harvard University Press [in English].
Bennett, T. (1996). Early Japanese Images. Charles E. Tuttle Company [in English].
Bennett, T. (2006). Photography in Japan 1853–1912. Tuttle Publishing. https://archive.org/details/photography-in-japan-1853-1912-by-terry-bennett-z-lib.org [in English].
Cullen, L. M. (2003). A history of Japan, 1582–1941: Internal and external worlds. Cambridge University Press. https://archive.org/details/historyofjapan150000cull/page/n4/mode/1up [in English].
Davis, L. (2019, March 24). Renjō Shimooka (1823–1914). Find a Grave. https://www.findagrave.com/memorial/6135457/renj [in English].
Dobson, S. (n.d.). Shimooka Renjō and the Japanese Cartede-visite: Thoughts on 'A carte album attributed to Shimooka Renjo'. Shashasha. Retrieved 25 May, 2024, from https://www.shashasha.co/en/shimooka_album [in English].
Estèbe, C. (2014). Yokohama Shashin 1860–1900 (J. Stillwaggon, Trans.). Yellowkorner [in French; in English].
Himeno, J. (2004). Encounters with foreign photographers: The introduction and spread of photography in Kyũshũ. In N. C. Rousmaniere & M. Hirayama (Eds.), Reflecting truth: Japanese photography in the nineteenth century (pp. 18–29). Hotei Publishing [in English].
Hockley, A. (2010). Felice Beato’s Japan: Places. Visualizing Cultures. https://visualizingcultures.mit.edu/beato_places/fb1_essay01.html [in English].
Holubnycha, Yu. (2014). Svitanok ta sutinky doby Sakoku: Sutnist systemy samoizoliatsii [Sunrise and sunset of era Sakoku: The essence of self-isolation system]. Linguistic and Conceptual Worldviews, 49, 229–234 [in Ukrainian].
Kim, J. (2015). Death and photography in East Asia: Funerary use of portrait photography [PhD Dissertation, City University of New York]. CUNY Academic Works. https://academicworks.cuny.edu/gc_etds/1008 [in English].
Kinoshita, N. (2003). The Early Years of Japanese photography. In A. W. Tucker, D. Friis-Hansen, K. Ryuichi, & T. Joe, The history of Japanese photography (pp. 14–100). Yale University Press [in English].
Matsutani, M. (2009, May 29). Yokohama – City on the cutting edge. The Japan Times. http://search.japantimes.co.jp/cgi-bin/nn20090529f2.html [in English].
Restavratsiia Meidzi [Meiji Restoration]. (2024). History maps. https://history-maps.com/uk/story/Meiji-Era/event/Meiji-Restoration [in Ukrainian].
Rubel, V. A. (1997). Yaponska tsyvilizatsiia: Tradytsiine suspilstvo i derzhavnist [Japanese civilization: Traditional society and statehood]. Akvilon-pres [in Ukrainian].
Takasugi Shinsaku – Ueno Hikoma [Image]. (n.d.). GetArchive. Retrieved 25 May, 2024, from https://jenikirbyhistory.getarchive.net/media/takasugi-shinsaku-ueno-hikoma-cd9672 [in English].
Ueno, H. (1860 – ca. 1900). View of Nagasaki Harbor [Graphic] (Local Numbers: R278 (Rosin Number), FSA A1999.35 278), Henry and Nancy Rosin Collection of Early Photography of Japan, Smithsonian Institution, Smithsonian Online Virtual Archives [in English].
Wilson, A. C. (2010). Felice Beato’s Japan: People. Visualizing Cultures. https://visualizingcultures.mit.edu/beato_people/fb2_essay01.html [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Павло Зайцев
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.