Образ героя в кінематографі «морального занепокоєння»: проблема типології
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318352Ключові слова:
польський кінематограф, кіно «морального занепокоєння», філософія екзистенціалізму, образ героя, конформізм, ескапізм, бунтАнотація
Мета статті – визначити особливості героя кінематографа «морального занепокоєння», використовуючи типологічний аналіз.
Результати дослідження. Польське кіно «морального занепокоєння» досі мало вивчалося в українському кінознавстві, однак зберігає напрочуд високу актуальність як для загальноєвропейського контексту, так і для українського кінематографічного процесу. Сьогодні постать героя кіно «морального занепокоєння» потребує нового осмислення з точки зору аналізу її принципових особливостей. Різні підходи щодо типологізації героя виявляють низку складнощів у трактуванні визначальних рис в його узагальненому портреті та найпоширеніших моделей поведінки, яких він дотримується. У статті виявлено низку проблемних аспектів дослідження образу героя «морального занепокоєння», проаналізовано суперечності наявних типологій, а також спроби їх застосування до ширшого діапазону польських фільмів 70-х – 80-х рр. Розглянуто основні моделі поведінки героя в контексті його ставлення до нормативно-ціннісної системи, прийнятої в суспільстві. Відповідно до моделей соціальної поведінки й моральної позиції героя запропоновано додаткові критерії для аналізу його драматургічних характеристик, а також виділено інші типи, що не досліджувалися в рамках цієї проблематики.
Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше в українському кінознавстві визначено особливості героя кінематографа «морального занепокоєння» з урахуванням і доповненням кінознавчих типологій.
Висновки. Результати дослідження підтверджують, що герой фільмів «морального занепокоєння» є складною, багатоаспектною особистістю, подальше вивчення якої має перспективи для оновлених інтерпретацій та виявлення актуальних зв’язків з українською сучасністю зокрема.
Посилання
Dabert, D. (2000). Yak zhyty? Pro kino moralnoho nespokoiu – sohodni [How to live? About the cinema of moral turpitude today] (A. Khraniuk, Trans.). Kino-Teatr, 5, 40–43. https://ekmair.ukma.edu.ua/server/api/core/bitstreams/4fa6de30-28e5-49ec-a51c-b121e6e8ba3e/content [in Ukrainian].
Camus, A. (2022). Mif pro Sizifa. Buntivna liudyna [The myth of Sisyphus. A rebellious person] (O. Zhupanskyi, Trans.). Folio [in Ukrainian].
Fromm, E. (2019). Vtecha vid svobody [Escape from Freedom] (M. Yakovliev, Trans.). Klub Simeinoho Dozvillia [in Ukrainian].
Apor, B., Apor, P., & Horváth, S. (Eds.). (2018). The handbook of courage: Cultural opposition and its heritage in Eastern Europe. Institute of History, Research Centre for the Humanities, Hungarian Academy of Sciences [in English].
Białous, M. (2011). Inteligent centralnie planowany? Obrazy inteligencji w polskim filmie fabularnym okresu PRL [Centrally planned intelligentsia? Images of intelligentsia in Polish feature films of the PRL period]. Ikonosfera: Studia z socjologii i antropologii obrazu, 3, 1–23. https://www.ikonosfera.umk.pl/fileadmin/pliki/Ikonosfera_3_Maciej_Bialous_Inteligent.pdf [in Polish].
Cook, D. A. (2016). History of narrative film (5th ed.). W. W. Norton & Company [in English].
Dabert, D. (2003). Kino moralnego niepokoju: wokół wybranych problemów poetyki i etyki [Cinema of Moral Concern: On selected problems of poetics and ethics]. Wydawnictwo Naukowe UAM [in Polish].
Domke, R. (2020). Obraz intelektualisty we współczesnym dyskursie filmowym lat 1968–1990 [The image of the intellectual in contemporary film discourse in the years 1968–1990]. Dzieje Najnowsze, 52(2), 155–181. https://doi.org/10.12775/DN.2020.2.07 [in Polish].
Haltof, M. (2007). Historical dictionary of Polish cinema. Scarecrow Press [in English].
Leppla, D. (2019). Radical communication: Politics after 1968 in/and Polish cinema [ PhD thesis, Concordia University]. Spectrum Research Repository. https://spectrum.library.concordia.ca/id/eprint/985541/ [in English].
Lubelski, T. (2015). Historia kina polskiego 1895–2014 [History of Polish Cinema 1895–2014]. Universitas [in Polish].
Miczka, T. (2007). "Kino moralnego niepokoju": źródła i granice realizmu w polskim filmie fabularnym w latach 1976–1981 ["Cinema of Moral Concern": The sources and limits of realism in polish feature film in 1976–1981]. In A. Achtelik & J. Tambor (Eds.), Sztuka to rzemiosło: T. 3. Nauczyć Polski i polskiego [Art is a craft: Vol. 3. Teaching Poland and Polish] (pp. 187–201). Wydawnictwo Gnome [in Polish].
Mielczarek, R. (2008). Rzeczywistość w fazie liminalnej. "Kino moralnego niepokoju" jako forma międzypokoleniowego dramatu społecznego [Social reality during the liminal period. "The cinema of moral anxiety" as a form of the generational drama]. Acta Universitatis Lodziensis. Folia Sociologica, 33, 223–247 [in Polish].
Misiak, A. (2009). Our own courtyard: Post-traumatic Polish cinema. New Cinemas: Journal of Contemporary Film, 7(3), 237–256. https://doi.org/10.1386/ncin.7.3.237/1 [in English].
Тalarczyk-Gubała, M. (2012). Ewa vs. Agnieszka. Reprezentacje reżyserek w wybranych filmach Andrzeja Wajdy i Barbary Sass [Ewa vs. Agnieszka. Representations of female directors in selected films by Andrzej Wajda and Barbara Sass]. Kwartalnik Filmowy, 77–78, 282–297 [in Polish].
Żurek, B. (2014). Film fabularny w funkcji alternatywnego źródła do historii codzienności – teoretyczne rozważania na przykładzie kina moralnego niepokoju [Feature film as an alternative source for the history of everyday life – theoretical considerations on the example of cinema of moral concern]. Historyka Studia Metodologiczne, 44, 115–127 [in Polish].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Максим Клопенко
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.