Медіаконвергенція та крос-інновації в цифровому аудіовізуальному ландшафті епохи метамодерну: до питання про еволюційну логіку
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318356Ключові слова:
аудіовізуальний ландшафт, аудіовізуальна екосистема, медіаконвергенція, крос-інновації, цифровізація, еволюційна логіка, автокомунікаціяАнотація
Мета статті – проаналізувати внутрішні структурні зв’язки та динаміку цифрового аудіовізуального ландшафту у зв’язку з крос-інноваціями й процесом медіаконвергенції, розкрити еволюційну логіку виникнення та взаємодії аудіовізуальних екосистем у перший чверті ХХІ ст.
Результати дослідження. Цифровий аудіовізуальний ландшафт є складним і багатокомпонентним утворенням, системний аналіз якого можливий на основі співпраці таких дискурсів і галузей знання, як мистецтвознавство (аудіовізуальні студії), культурологія та медіазнавство у зв’язку з медіаекономікою. Медіаконвергенція та крос-інновації є важливими структуроутворювальними чинниками аудіовізуального ландшафту на різних його рівнях, без осмислення та аналізу яких неможливо комплексно представити функціонування окремих його екосистем та індустрій.
Наукова новизна полягає в тому, що вперше в Україні на рівні дослідницької статті розглянуто крос-інновації та медіаконвергенцію як механізми утворення та функціонування цифрового аудіовізуального ландшафту епохи метамодерну.
Висновки. Доведено, що завдяки диджиталізації та розвитку мережевих інфраструктур і цифрових медіатехнологій транскордонні діалоги між різними аудіовізуальними екосистемами є регулярними, що свідчить про поглиблення медіатизації та ускладнення ландшафту, виокремлення та координацію його рівнів (мікро-, мезо- та макро-). Еволюційна логіка передбачає розробку медіапідприємствами та аудіовізуальними індустріями міжмедійних або трансмедійних стратегій, які становлять «вищий» рівень медіаконвергенції, що має потенціал інтегрувати інші конвергентні форми медіа. Стверджується, що крос-інновації спроможні розширити простір упровадження технологічних рішень та оптимізувати автокомунікацію та самокодування, які координуватимуть подальший розвиток аудіовізуальної екосистеми та появу нового ринку чи галузі навколо неї.
Посилання
Asheim, B. T., & Coenen, L. (2005). Knowledge bases and regional innovation systems: Comparing Nordic clusters. Research Policy, 34(8), 1173–1190. https://doi.org/10.1016/j.respol.2005.03.013 [in English].
Bennett, J., Strange, N., Kerr, P., & Medrado, A. (2012). Multiplatforming public service broadcasting: The economic and cultural role of UK digital and TV independents. Royal Holloway; University of Sussex; London Metropolitan University [in English].
Bolter, J. D., & Grusin, R. (1999). Remediation: Understanding new media. MIT Press [in English].
Breschi, S., & Malerba, F. (1997). Sectoral innovation systems: Technological regimes, Schumpeterian dynamics, and spatial boundaries. In C. Edquist (Ed.), Systems of innovation: Technologies, institutions and organizations. Routledge [in English].
Cooke, P. (2004). Regional innovation systems – an evolutionary approach. In P. Cooke, M. Heidenreich, & H.-J. Braczyk (Eds.), Regional innovation systems: The role of governance in a globalized world (2nd ed., pp. 1–18). Routledge [in English].
Cross Innovation Manifesto 2012 (Roma). (2012, August 16). SlideShare. https://www.slideshare.net/slideshow/cross-innovation-manifesto-2012-roma/13988443#1 [in English].
Dopfer, K., & Potts, J. (2008). The general theory of economic evolution. Routledge.
Eichler, H. (2023). Cross-media and platformised journalism: ARD’s innovation attempts at becoming a multiplatform contributor to society. In M. Puppis & C. Ali (Eds.), Public service media’s contribution to society: RIPE@2021 (pp. 265–288). Nordicom, University of Gothenburg. https://doi.org/10.48335/9789188855756 [in English].
Fagerjord, A., & Storsul, T. (2007). Questioning convergence. In T. Storsul & D. Stuedahl (Eds.), Ambivalence towards convergence: Digitalization and media change (pp. 19–31). Nordicom [in English].
Freeman, M., & Proctor, W. (Eds.). (2018). Global convergence cultures: Transmedia earth. Routledge [in English].
Freeman, M., & Rampazzo Gambarato, R. (Eds.). (2019). The Routledge companion to transmedia studies. Routledge [in English].
Hartley, J. (2009). From cultural studies to cultural science. Cultural Science, 2(1), 1–16. https://doi.org/10.5334/csci.18 [in English].
Hartley, J. (2015). Urban semiosis: Creative industries and the clash of systems. International Journal of Cultural Studies, 18(1), 79–101. https://doi.org/10.1177/1367877914528120 [in English].
Hartley, J., & Potts, J. (2014). Cultural science: A natural history of stories, demes, knowledge and innovation. Bloomsbury Academic [in English].
Helmore, E., & agency. (2018, May 24). Netflix overtakes Disney to become most valuable US media company. The Guardian. https://www.theguardian.com/media/2018/may/24/netflix-disney-most-valuable-media-company-latest-list [in English].
Ibrus, I. (2013a). Evolutionary dynamics of media convergence: Early mobile web and its standardisation at W3C. Telematics and Informatics, 30(2), 66–73. https://doi.org/10.1016/j.tele.2012.04.004 [in English].
Ibrus, I. (2013b). Evolutionary dynamics of the mobile web. In J. Hartley, J. Burgess, & A. Bruns (Eds.), A companion to new media dynamics (pp. 277–289). Blackwell [in English].
Ibrus, I. (2015). Dialogic control: Power in media evolution. International Journal of Cultural Studies, 18(1), 43–59. https://doi.org/10.1177/1367877914528117 [in English].
Ibrus, I. (2016). Micro-studios meet convergence culture: Crossmedia, clustering, dialogues, autocommunication. In A. Lugmayr & C. Dal Zotto (Eds.), Media convergence handbook: Vol. 2. Firms and user perspectives (pp. 155–173). Springer [in English].
Ibrus, I. (2019). The study, its design and its social preconditions. In I. Ibrus (Ed.), Emergence of cross-innovation systems: Audiovisual industries co-innovating with education, health care and tourism (pp. 3–16). Emerald [in English].
Ibrus, I., & Ojamaa, M. (2014). What is the cultural function and value of European transmedia independents? International Journal of Communication, 8, 2283–2300 [in English].
Ibrus, I., & Scolari, C. A. (2012). Introduction: Crossmedia innovation? In I. Ibrus & C. A. Scolari (Eds.), Crossmedia innovations: Texts, markets, institutions (pp. 7–21). Peter Lang [in English].
Ibrus, I. (Ed.). (2019). Emergence of cross-innovation systems: Audiovisual industries co-innovating with education, health care and tourism. Emerald [in English].
Isaksen, A., & Hauge, E. (2002). Regional clusters in Europe (Observatory of European SMEs Report No. 3). European Communities. https://irp-cdn.multiscreensite.com/bcb8bbe3/files/uploaded/doc_2980.pdf [in English].
Jenkins, H. (2001, June 1). Convergence? I diverge. MIT Technology Review. http://www.technologyreview.com/s/401042/convergence-i-diverge/ [in English].
Jenkins, H. (2006). Convergence culture: Where old and new media collide. New York University Press [in English].
Karadimitriou, A., & Papathanassopoulos, S. (2024). Public service media in the platform era: The cases of Britain, Denmark, and Greece. Journalism and Media, 5, 646–670. https://doi.org/10.3390/journalmedia5020043 [in English].
Kinder, M. (1991). Playing with power in movies, television, and video games: From muppet babies to teenage mutant ninja turtles. University of California Press [in English].
Li, Z., & Chen, Y. (2024). Transformation and transcendence – reforming news production in the convergent media era. Trans/Form/Ação, 47(5), Article e02400138. https://doi.org/10.1590/0101-3173.2024.v47.n5.e02400138 [in English].
Liestøl, G. (2007). The dynamics of convergene & divergence in digital domains. In T. Storsul & D. Stuedahl (Eds.), Ambivalence towards convergence: Digitalization and media change (pp. 165–178). Nordicom [in English].
Lundvall, B. Å. (Ed.). (2010). National systems of innovation: Toward a theory of innovation and interactive learning. Anthem Press [in English].
Nanì, A., & Pruulmann-Vengerfeldt, P. (2017). Exploring cross-media audience practices in two cases of public service media in Estonia and Finland. Baltic Screen Media Review, 5(1), 58–69. https://doi.org/10.1515/bsmr-2017-0012 [in English].
Ojamaa, M., & Torop, P. (2015). Transmediality of cultural autocommunication. International Journal of Cultural Studies, 18(1), 61–78. https://doi.org/10.1177/1367877914528119 [in English].
Potts, J. (2011). Creative industries and economic evolution. Edward Elgar [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Ігор Печеранський
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.