Еволюція засобів виразності в екранному мистецтві (на прикладі кінематографа України другої половини ХХ століття)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318358

Ключові слова:

екранне мистецтво, засоби виразності, український кінематограф, еволюція засобів виразності, масштаб, ракурс, композиція

Анотація

Мета статті полягає в проведенні аналізу еволюції засобів виразності в екранному мистецтві на прикладі кінематографа України другої половини XX ст. на основі як наукових джерел, так і окремих прикладів фільмів українських режисерів цього періоду.

Результати дослідження. Проаналізовано особливості виразних засобів на прикладі українських кінострічок. Проведено аналіз особливостей розвитку українського кінематографа до другої половини ХХ ст. Досліджено загальні аспекти засобів виразності, які використовуються в кіно, а саме: масштабу, ракурсу, композиції, світла, кольору, руху камери тощо. Розглянуто особливості еволюції засобів виразності, які були визначені попередньо, на прикладі окремих кінострічок другої половини ХХ ст. українських режисерів. Визначено особливості еволюції засобів виразності в українському кінематографі в другій половині ХХ ст. під впливом зовнішніх подій, а саме – радянської ідеології, історичних аспектів розвитку української держави, а також соціальних змін.

Наукова новизна полягає в визначенні основних аспектів розвитку засобів виразності в екранному мистецтві на прикладі українського кінематографа другої половини ХХ ст., що до цього не було систематично досліджено. Також встановлено взаємозв’язок між етапами розвитку українського кінематографа та еволюцією засобів виразності.

Висновки. Характерними особливостями еволюції засобів виразності в екранному мистецтві (зокрема, і в українському кінематографі другої половини ХХ ст.) стали постійне вдосконалення засобів виразності згідно з загальним розвитком кінематографа, використання тих засобів виразності, які відповідали особливостям українського кінематографа в певний період розвитку.

Біографії авторів

Юлія Шевчук, ПВНЗ «Київський університет культури»

Кандидат наук із соціальних комунікацій, доцент

Роман Артюх, ПВНЗ «Київський університет культури»

Аспірант PhD

Посилання

Aliiev, E. M. (2016). Fenomen ukrainskoho kino [The phenomenon of Ukrainian cinema]. Visnyk Kharkivskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu imeni H. S. Skovorody. Seriia: Filosofiia, 46(2), 164–170. http://dx.doi.org/10.5281/zenodo.58735 [in Ukrainian].

Bodruh, A. (2022). Fenomen ukrainskoho diaspornoho kinomystetstva v konteksti kanadskoi polityky multykulturalizmu [The phenomenon of Ukrainian diasporic cinema in the context of canadian multiculturalism policy]. Scientific Herald of Uzhhorod University. Series: History, 1(46), 140–145. https://doi.org/10.24144/2523-4498.1(46).2022.257132 [in Ukrainian].

Horyslavets, Ye. (2021). Kulturolohichnyi dyskurs evoliutsii ekrannoi movy [Cultural discourse of the cinematic language evolution]. Culture of Ukraine, 73, 28–34. https://doi.org/10.31516/2410-5325.073.03 [in Ukrainian].

Kholodynska, S. M. (2012). Kinematohraf i telebachennia – "Polifonichni" vydy mystetstva (estetyko-khudozhni osoblyvosti) [Cinematograph and television – "Polyphonic" arts (aesthetic and artistic features)]. Bulletin of Mariupol State University. Series: Philosophy, Cultural Studies, Sociology, 4, 96–102 [in Ukrainian].

Khomutetska, O. P. (2023). Evoliutsiia hrymu v kinematohrafi Ukrainy 1920-kh – 2023 rokiv [The evolution of make-up in Ukrainian cinema of the 1920s – 2023]. Academic Bulletin of Kyiv National Karpenko-Karyi University of Theatre, Cinema and Television, 33, 139–143. https://doi.org/10.34026/1997-4264.33.2023.291487 [in Ukrainian].

Khrenov, D. (2018). Rol zvukorezhysury v stanovlenni ta rozvytku ukrainskoho kino ta telemystetstva [The role of sound engineering in the formation and development of Ukrainian cinematographic and television art]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 39, 85–93. https://doi.org/10.31866/2410-1176.39.2018.153664 [in Ukrainian].

Kolodko, A. (2016). Masove kino Ukrainy periodu nezalezhnosti [The mass Ukrainian movies of independence period]. The Ethnology Notebooks, 1(127), 201–209 [in Ukrainian].

Konivitska, T. (2024). Istoriia kino [History of cinema]. HALYCh-PRES [in Ukrainian].

Kyiashko, Yu. (2019). Ways of understanding of visual interpretation of realuty with expressive means in cinema and television during formation and differentiation. State and Regions. Series: Social Communications, 3(39), 37–43 [in English].

Landiak, O. (2017). "Audiovizualne mystetstvo" yak kontsept u suchasnomu mystetstvoznavchomu dyskursi ["Audiovisual art" as a concept in the contemporary art criticism discourse]. The Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialisation: Art Studies, 1(36), 213–223 [in Ukrainian].

Myslavskyi, V. N. (2016). Stanovlennia kinohaluzi v Ukraini 1922–1930 rokiv: Protyrichchia chasu i rozmaitist tendentsii [The formation of the cinema industry in Ukraine in 1922–1930: Contradictions of time and diversity of trends]. Madrid Printing House [in Ukrainian].

Myslavskyi, V. N. (2018a). Istoriia ukrainskoho kino 1896–1930: Fakty i dokumenty [History of Ukrainian cinema 1896–1930: Facts and documents] (Vol. 2). Dim Reklamy [in Ukrainian].

Myslavskyi, V. N. (2018b). Stanovlennia vyrobnytstva kulturfilmiv v Ukraini protiahom 1922–1930-kh rokiv [Development of cultural film production in Ukraine in 1922–1930]. Journal of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 1(38), 140–155. https://doi.org/10.31318/2414-052x.1(38).2018.135911 [in Ukrainian].

Myslavskyi, V. N. (2018c). Ukrainske kinomystetstvo 20-kh rokiv XX stolittia: Orhanizatsiino-tvorchi transformatsii [Ukrainian cinema of the 20s of the 20th century: Organizational and creative transformations] [Doctoral Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].

Naumova, L. (2016). Teoriia montazhnoi pobudovy filmu L. Skrypnyka [The editing theory of film construction by L. Skrypnyk]. The Culturology Ideas, 9(1), 128–133 [in Ukrainian].

Podlisetska, O. O. (2014). Zobrazhalno-vyrazhalni aspekty khudozhnosti [Figurative and expressive aspects of artistry]. Odessa National University Herald. Series: Philology, 19, 1(7), 65–71. https://dspace.onu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/ea9e4d8d-8465-411b-a75b-2e232572c44f/content [in Ukrainian].

Rybchenko, O. (2022). Symvol i khudozhnii obraz yak osnovni komponenty analizu tvorchosti providnykh myttsiv v ukrainskii stsenohrafii pochatku XX stolittia [Symbol and artistic image as the main features of the analysis of the works of prominent artists in the Ukrainian scenography of the early XXth century]. Current Issues of the Humanities, 49, 23–27. https://doi.org/10.24919/2308-4863/49-2-4 [in Ukrainian].

Shyrman, R., & Myroshnychenko, D. (2019). Ukrainskyi teatr i kinematohraf na pochatku XX stolittia: Aspekty vzaiemodii ta novatorski tendentsii [Ukrainian theater and cinematograph at the beginning of the XX century: Aspects of interaction and innovative trends]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Audiovisual Art and Production, 2(2), 188–199. https://doi.org/10.31866/2617-2674.2.2.2019.185704 [in Ukrainian].

Zheliezniak, S. (2018a). Evoliutsiia vyraznykh zasobiv kino. Chastyna 1: Diakhronnyi vymir estetyky ta vizualnyi instrumentarii kino [Evolution of cinema expressive means. Part 1: Diachronic dimension of aesthetics and visual film tools]. European Philosophical and Historical Discourse, 4, 58–64 [in Ukrainian].

Zheliezniak, S. (2018b). Evoliutsiia vyraznykh zasobiv kino. Chastyna 2: Khudozhni mozhlyvosti zvuku v kino; Montazh, prostir ta chas [Evolution of cinema expressive means. Part 2: Artistic capabilities of sound in film; Montage, time and space]. European Philosophical and Historical Discourse, 4, 89–95 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23

Як цитувати

Шевчук, Ю., & Артюх, Р. (2024). Еволюція засобів виразності в екранному мистецтві (на прикладі кінематографа України другої половини ХХ століття). Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (51), 84–91. https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318358

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО