Інтелектуальний контекст у сонаті для альтгорна (валторни або саксофона) з фортепіано П. Гіндеміта

Автор(и)

  • Марія Оболенська Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського, Україна https://orcid.org/0000-0002-4044-9633

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318361

Ключові слова:

творчість Пауля Гіндеміта, камерна соната, музична інтерпретація, ансамблеве виконавство, інтелектуальний контекст музичного твору

Анотація

Мета статті – виявити приховані елементи інтелектуального пазла в сонаті для альтгорна з фортепіано Пауля Гіндеміта, які впливають на моделювання сюжетно-смислового виміру твору.

Результати дослідження. Виявлено приховані сенси, які композитор зашифрував у нотному та вербальному текстах. Так, у другій частині сонати висвітлено код абетки Морзе, подано варіанти його тлумачення, що допомагає виконавцям і слухачам розкрити секрети інтелектуального контексту твору. З’ясовано, що Пауль Гіндеміт, знавець і поціновувач образотворчого мистецтва, залучив у свою музику акронім, який запозичив у швейцарського живописця ХVІ ст. Ніклауса Мануеля Дойча. Композитор зробив це не за допомогою назв нот, а завдяки ритмічному паттерну, що є репрезентантом коду Морзе. Враховуючи воєнний час, в якому створювалася Соната (1943 р.), використання абетки Морзе є символічним.

Наукова новизна. Вперше в україномовному музикознавчому середовищі конструюється змістовий шар сонати для альтгорна з фортепіано Пауля Гіндеміта, який є втіленням інтелектуального підходу композитора до створення музичних опусів. Запропоновано адаптацію вірша П. Гіндеміта українською мовою. Проаналізовано літературний текст, у якому композитор означив ідейну фабулу сонати – зіткнення «величного минулого» й «метушливого сьогодення». Оскільки сам композитор запропонував варіабельність солюючого інструмента, розглянуто, яким чином використання валторни й саксофона замість альтгорна впливає на інтерпретаційні інтенції виконавців.

Висновки. На основі виявлених підказок, які криються не тільки в словах, ритмах, інтонаціях та індивідуальному баченні форми твору, а й у виборі соллюючого інструмента, в назві якого прихована цікава гра слів, змодельовано сюжетно-смисловий вимір Сонати.

Біографія автора

Марія Оболенська, Харківський національний університет мистецтв імені І. П. Котляревського

Кандидат мистецтвознавства, провідний концертмейстер

Посилання

Andriianova, O. (2019). Sonata dlia truby i fortepiano Paulia Hindemitha yak zrazok indyvidualnoho styliu kompozytora [Sonata for trumpet and piano of Paul Hindemith as an example of a composer’s individual style]. Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialisation: Art Studies, 1(40), 47–54 [in Ukrainian].

Batanov, V. Yu. (2019). Universalizm tvorchoi diialnosti P. Hindemitha [Universality to creative activity of P. Hindemith]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 290–295. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166983 [in Ukrainian].

Brown, N. A. (2015, December 11). Paul Hindemith, Sonata for alto horn and piano. In Concert from the Library of Congress, 2015–2016. Program [Brochure] (pp. 2–5). Library of Congress, Coolidge Auditorium. https://blogs.loc.gov/music/files/2015/12/Ruske-Frautschi-Chien.12112015.PROGRAM.pdf [in English].

Dikariev, S. H. (2021). Zhanrovo-stylova spetsyfika sonaty dlia kontrabasa ta fortepiano Paulia Hindemitha [Genre and style specifics of Sonata for Double Bass and Piano by Paul Hindemith]. Aspects of Historical Musicology, 24, 127–147 [in Ukrainian].

Dubka, O. S. (2020). Sonata dlia trombona u tvorchosti zarubizhnykh ta ukrainskykh kompozytoriv XX – pochatku XXI stolit [Sonata for the trombone in the creative works of foreign and Ukrainian composers of the 20th – the beginning of the 21st centuries] [PhD Dissertation, I. P. Kotlyarevsky Kharkiv National University of Art] [in Ukrainian].

Hemken, J. A. (2015). The Mystery of the "Althorn (Alto Horn) Sonata" (1943) by Paul Hindemith [Doctoral Dissertation, University of North Texas] [in English].

Hnativ, N. (2014). Tekhnika rakokhodu yak odyn iz pryntsypiv tematychnoi orhanizatsii v instrumentalnykh tvorakh Paulia Hindemitha [Palindrome technique as one of the thematic organization principles in instrumental works of Paul Hindemith]. Collection of Scientific Articles of the M. V. Lysenko National Music Academy of Lviv. Musicology Studies, 32, 306–317 [in Ukrainian].

Lansdown, L. (2004). Paul Hindemith’s sonatas for viola and piano. Master of music degree [Master’s thesis, University of Stellenbosch]. SUNScholar. http://hdl.handle.net/10019.1/50056 [in English].

Manuel, N. (1510). Ungleiches Paar [Unequal Couple] [Image]. Artvee. https://artvee.com/dl/ungleiches-paar#00 [in German].

Manuel, N. (1514/1515). Die Flötenspielerin [The flute player] [Image]. Artvee. https://artvee.com/dl/die-flotenspielerin#00 [in German].

Moiraghi, M. (2021). Sonatas for wind instruments and piano by Paul Hindemith (K. Singleton, Trans.). In Hindemith: Complete sonatas for wind instruments and piano (pp. 4–9). Brilliant Classics. https://www.brilliantclassics.com/media/1622022/95755-hindemith-booklet-04.pdf [in English].

Salmen, W. (1969). "Alte Töne" und Volksmusik in Kompositionen Paul Hindemiths ["Old sounds" and folk music in compositions by Paul Hindemith]. Yearbook of the International Folk Music Council, 1, 89–122. https://doi.org/10.2307/767636 [in German].

Taylor, B. (2017). Tonal shift, cadence and transition in the brass sonatas of Paul Hindemith [Master’s thesis, University of Louisville]. ThinkIR. https://ir.library.louisville.edu/etd/2658/ [in English].

Wildman, S. R. (2014). A comparative analysis of Paul Hendemith’s Sonata for bassoon (1938) and Sonata for tuba (1955) [Doctoral Dissertation, University of Georgia]. http://getd.libs.uga.edu/pdfs/wildman_simon_r_201405_dma.pdf [in English].

Wylie, K. (2002). Gebrauchsmusik in Paul Hindemith’s works for saxophone: The place of "Konzertstueck fuer Zwei Altsaxophone" [Doctoral Dissertation, University of Houston] [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23

Як цитувати

Оболенська, М. (2024). Інтелектуальний контекст у сонаті для альтгорна (валторни або саксофона) з фортепіано П. Гіндеміта. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (51), 100–107. https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318361

Номер

Розділ

МУЗИЧНЕ МИСТЕЦТВО