Інтелектуальний контекст у сонаті для альтгорна (валторни або саксофона) з фортепіано П. Гіндеміта
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318361Ключові слова:
творчість Пауля Гіндеміта, камерна соната, музична інтерпретація, ансамблеве виконавство, інтелектуальний контекст музичного творуАнотація
Мета статті – виявити приховані елементи інтелектуального пазла в сонаті для альтгорна з фортепіано Пауля Гіндеміта, які впливають на моделювання сюжетно-смислового виміру твору.
Результати дослідження. Виявлено приховані сенси, які композитор зашифрував у нотному та вербальному текстах. Так, у другій частині сонати висвітлено код абетки Морзе, подано варіанти його тлумачення, що допомагає виконавцям і слухачам розкрити секрети інтелектуального контексту твору. З’ясовано, що Пауль Гіндеміт, знавець і поціновувач образотворчого мистецтва, залучив у свою музику акронім, який запозичив у швейцарського живописця ХVІ ст. Ніклауса Мануеля Дойча. Композитор зробив це не за допомогою назв нот, а завдяки ритмічному паттерну, що є репрезентантом коду Морзе. Враховуючи воєнний час, в якому створювалася Соната (1943 р.), використання абетки Морзе є символічним.
Наукова новизна. Вперше в україномовному музикознавчому середовищі конструюється змістовий шар сонати для альтгорна з фортепіано Пауля Гіндеміта, який є втіленням інтелектуального підходу композитора до створення музичних опусів. Запропоновано адаптацію вірша П. Гіндеміта українською мовою. Проаналізовано літературний текст, у якому композитор означив ідейну фабулу сонати – зіткнення «величного минулого» й «метушливого сьогодення». Оскільки сам композитор запропонував варіабельність солюючого інструмента, розглянуто, яким чином використання валторни й саксофона замість альтгорна впливає на інтерпретаційні інтенції виконавців.
Висновки. На основі виявлених підказок, які криються не тільки в словах, ритмах, інтонаціях та індивідуальному баченні форми твору, а й у виборі соллюючого інструмента, в назві якого прихована цікава гра слів, змодельовано сюжетно-смисловий вимір Сонати.
Посилання
Andriianova, O. (2019). Sonata dlia truby i fortepiano Paulia Hindemitha yak zrazok indyvidualnoho styliu kompozytora [Sonata for trumpet and piano of Paul Hindemith as an example of a composer’s individual style]. Scientific Issues of Ternopil Volodymyr Hnatiuk National Pedagogical University. Specialisation: Art Studies, 1(40), 47–54 [in Ukrainian].
Batanov, V. Yu. (2019). Universalizm tvorchoi diialnosti P. Hindemitha [Universality to creative activity of P. Hindemith]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 290–295. https://doi.org/10.32461/2226-3209.1.2019.166983 [in Ukrainian].
Brown, N. A. (2015, December 11). Paul Hindemith, Sonata for alto horn and piano. In Concert from the Library of Congress, 2015–2016. Program [Brochure] (pp. 2–5). Library of Congress, Coolidge Auditorium. https://blogs.loc.gov/music/files/2015/12/Ruske-Frautschi-Chien.12112015.PROGRAM.pdf [in English].
Dikariev, S. H. (2021). Zhanrovo-stylova spetsyfika sonaty dlia kontrabasa ta fortepiano Paulia Hindemitha [Genre and style specifics of Sonata for Double Bass and Piano by Paul Hindemith]. Aspects of Historical Musicology, 24, 127–147 [in Ukrainian].
Dubka, O. S. (2020). Sonata dlia trombona u tvorchosti zarubizhnykh ta ukrainskykh kompozytoriv XX – pochatku XXI stolit [Sonata for the trombone in the creative works of foreign and Ukrainian composers of the 20th – the beginning of the 21st centuries] [PhD Dissertation, I. P. Kotlyarevsky Kharkiv National University of Art] [in Ukrainian].
Hemken, J. A. (2015). The Mystery of the "Althorn (Alto Horn) Sonata" (1943) by Paul Hindemith [Doctoral Dissertation, University of North Texas] [in English].
Hnativ, N. (2014). Tekhnika rakokhodu yak odyn iz pryntsypiv tematychnoi orhanizatsii v instrumentalnykh tvorakh Paulia Hindemitha [Palindrome technique as one of the thematic organization principles in instrumental works of Paul Hindemith]. Collection of Scientific Articles of the M. V. Lysenko National Music Academy of Lviv. Musicology Studies, 32, 306–317 [in Ukrainian].
Lansdown, L. (2004). Paul Hindemith’s sonatas for viola and piano. Master of music degree [Master’s thesis, University of Stellenbosch]. SUNScholar. http://hdl.handle.net/10019.1/50056 [in English].
Manuel, N. (1510). Ungleiches Paar [Unequal Couple] [Image]. Artvee. https://artvee.com/dl/ungleiches-paar#00 [in German].
Manuel, N. (1514/1515). Die Flötenspielerin [The flute player] [Image]. Artvee. https://artvee.com/dl/die-flotenspielerin#00 [in German].
Moiraghi, M. (2021). Sonatas for wind instruments and piano by Paul Hindemith (K. Singleton, Trans.). In Hindemith: Complete sonatas for wind instruments and piano (pp. 4–9). Brilliant Classics. https://www.brilliantclassics.com/media/1622022/95755-hindemith-booklet-04.pdf [in English].
Salmen, W. (1969). "Alte Töne" und Volksmusik in Kompositionen Paul Hindemiths ["Old sounds" and folk music in compositions by Paul Hindemith]. Yearbook of the International Folk Music Council, 1, 89–122. https://doi.org/10.2307/767636 [in German].
Taylor, B. (2017). Tonal shift, cadence and transition in the brass sonatas of Paul Hindemith [Master’s thesis, University of Louisville]. ThinkIR. https://ir.library.louisville.edu/etd/2658/ [in English].
Wildman, S. R. (2014). A comparative analysis of Paul Hendemith’s Sonata for bassoon (1938) and Sonata for tuba (1955) [Doctoral Dissertation, University of Georgia]. http://getd.libs.uga.edu/pdfs/wildman_simon_r_201405_dma.pdf [in English].
Wylie, K. (2002). Gebrauchsmusik in Paul Hindemith’s works for saxophone: The place of "Konzertstueck fuer Zwei Altsaxophone" [Doctoral Dissertation, University of Houston] [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Марія Оболенська
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.