Пластично-хореографічні конфігурації художніх образів у рок-опері Ю. Саєнка «Вірую»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318362

Ключові слова:

рок-опера «Вірую», Юрій Саєнко, Оксана Лань, пластично-хореографічні конфігурації, хореографія, танець, художній образ, модерн-балет

Анотація

Мета статті – з урахуванням духовно-морального виховного потенціалу постановки провести мистецтвознавчий аналіз пластично-хореографічного вирішення, мізансценувань та художньо-образної символіки рок-опери «Вірую» (1993) композитора Юрія Саєнка на тексти Богдана Стельмаха в інтерпретації режисера Григорія Шумейка й хореографа-постановника Оксани Лань.

Результати дослідження. У статті надано характеристику соціокультурному контексту постановки і пластично-хореографічному вирішенню рок-опери «Вірую», способам творення мізансцен вистав («Покайтеся!», «Розпни його, розпни!», «Біжить, біжить Марія Магдалина…»), символам художньої образності; досліджено творчість авторів мистецького проєкту та виконавців головних персонажів (Йоан – Олег Лихач, Магдалина – Леся Бонковська (вокал), Юлія Левіна (танець), Фома – Віктор Морозов (вокал), Сергій Агапов (танець), Предтеча – Григорій Шумейко); висвітлено співпрацю художників-постановників сценографії (Антоніна Денисюк, Сергій Сініцин) з хореографом і режисером; в різних мізансценах визначено оригінальність застосування квадратного червоного полотна – символу художнього образу вистави.

Наукова новизна. Уперше викладено й проаналізовано авторську концепцію О. Лань зі створення пластично-хореографічної образності рок-опери Ю. Саєнка «Вірую» (1993).

Висновки. Духовно-моральне виховання молоді України – це основа формування світогляду української нації. Вагомим складником такого виховання є мистецтво, зокрема синтезовані сценічні твори духовного спрямування, де використано широкий спектр виразових засобів. Аналіз мізансцен рок-опери «Вірую» Ю. Саєнка дає змогу стверджувати, що творчий внесок хореографині О. Лань разом із артистами творчих колективів Львова (модерн-балет «Акверіас», камерний хор «Євшан») є важливим конструктивним складником в режисурі цього мистецького проєкту, зокрема виконує формотворчі функції щодо втілення художніх образів вистави. Рок-опера за ідейним наповненням є одним з творів, що стали підґрунтям формування світогляду молоді Незалежної України.

Біографія автора

Оксана Лань, Львівський національний університет імені Івана Франка

Доктор філософії

Посилання

Bernadska, D. (2013). Suchasna khoreohrafiia v konteksti syntezu mystetstv [Contemporary choreography in the context of arts synthesis]. Humanities Science Current Issues, 7, 78–86 [in Ukrainian].

Demianchuk, A. L., & Kundys, R. Yu. (2019). Stvorennia khoreohrafichnoho obrazu zasobamy plastychnykh i chasovykh mystetstv [Creation of a choreographic character by means of spatial and temporal arts]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 103–109. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2019.191348 [in Ukrainian].

Faculty of Culture and Arts. (n.d.). Lan Oksana Bohdanivna. Retrieved August 16, 2024, from https://kultart.lnu.edu.ua/employee/lan-oksana-bohdanivna [in Ukrainian].

Hertsyk, Yu. (2023, May 6). Rok opera Viruiu. Lviv 1993. V ramkakh festyvaliu "Ukrainska molod Khrystovi" [Rock opera I Believe. Lviv 1993. As part of the festival "Ukrainian youth for Christ"]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=g6lJXkIS2Ao [in Ukrainian].

Kanak, F. (2002). Synkretyzm [Syncretism]. In V. I. Shynkaruk (Ed.), Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary] (p. 581). Abrys [in Ukrainian].

Kremin, T. (2015). Stelmakh Bohdan Mykhailovych. In O. V. Boron & V. L. Smilianska (Eds.), Shevchenkivska entsyklopediia [Shevchenko’s encyclopedia] (Vol. 5, pp. 944–945). Shevchenko Institute of Literature [in Ukrainian].

Kutniv, Kh. (n.d.). Istoriia [History]. Ukrainska molod Khrystovi. Retrieved August 14, 2024, from http://umh.org.ua/about-us/history/ [in Ukrainian].

Lan, O. (2019). Metody rezhysury vydovyshchno-teatralizovanykh zakhodiv u khoreohrafii: metodychna rozrobka. Z dosvidu roboty narodnoho khudozhnoho kolektyvu "Modern-balet ta shkola-studiia suchasnoho tantsiu “AKVERIAS”" [Methods of directing spectacular theatrical events in choreography: methodological development. From the experience of the national art collective "Modern ballet and school-studio of contemporary dance “AQUARIAS”"]. Kamula [in Ukrainian].

Lan, O. (2024). Rezhysura odnoaktnoi khoreohrafichnoi vystavy: teoretychno-praktychnyi aspekt [ Directing a one-act choreographic performance: theoretical and practical aspects, Ivan Franko National University of Lviv] [PhD Dissertation, Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Franka] [in Ukrainian].

Lukianenko, K. A. (2023). Suchasnyi tanets u baletmeisterskomu mystetstvi Ukrainy [Contemporary dance in choreographic art of Ukraine]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 117–121. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2023.286887 [in Ukrainian].

Mosiesova, K. I. (2020). Modern-balet Oksany Lan "Akverias": kontseptualnyi pidkhid u suchasnii khoreohrafii Ukrainy [Modern ballet by Oksana Lan "Aquarias": A conceptual approach in modern choreography of Ukraine]. Ivan Franko National University of Lviv [in Ukrainian].

Pidlypska, A. M. (2017). Repertuar baletnoho teatru Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI stolittia: typolohiia ta problemy [Repertoire of the ballet theater of Ukraine of the end of the XX – beginning of the XXI century: Typology and problems]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 36, 86–94. https://doi.org/10.31866/2410-1176.36.2017.157682 [in Ukrainian].

President of Ukraine. (2013, March 27). Pro vidznachennia derzhavnymy nahorodamy Ukrainy diiachiv teatralnoho mystetstva [On the awarding of state awards of Ukraine to figures of theatrical art] (Decree No. 163/2013). Verkhovna Rada of Ukraine. https://bit.ly/4gbhQLo [in Ukrainian].

Saienko Yurii Rostyslavovych. (n.d.). Ukrainskyi muzychnyi svit. Retrieved August 14, 2024, from https://musical-world.com.ua/artists/sayenko-yurij-rostyslavovych/ [in Ukrainian].

Shumeiko, H. (2021, May 6). Na stseni abo sviashchennodii, abo ydy z teatru [Either act sacredly on stage or leave the theater] (O. Palianychka, Interviewer). Zbruch. https://zbruc.eu/node/105189 [in Ukrainian].

Shytyk, L. V. (2024). Synkretyzm [Syncretism]. In Velyka ukrainska entsyklopediia [Great Ukrainian encyclopedia]. Entsyklopedychne vydavnytstvo. https://bit.ly/4iJvWW6 [in Ukrainian].

Siromskyi, R. B. (2019). Morozov Viktor Yevhenovych. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 21). NASU Institute of Encyclopaedic Research. https://esu.com.ua/article-68460 [in Ukrainian].

Tatarenko, M. H. (2015). Spivpratsia rezhysera ta baletmeistera u protsesi stvorennia baletnoi vystavy [Collaboration between director and choreographer in the process of creating a ballet performance]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 32, 100–106. https://doi.org/10.31866/2410-1176.32.2015.158724 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23

Як цитувати

Лань, О. (2024). Пластично-хореографічні конфігурації художніх образів у рок-опері Ю. Саєнка «Вірую». Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (51), 108–115. https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318362

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО