Пластично-хореографічні конфігурації художніх образів у рок-опері Ю. Саєнка «Вірую»
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318362Ключові слова:
рок-опера «Вірую», Юрій Саєнко, Оксана Лань, пластично-хореографічні конфігурації, хореографія, танець, художній образ, модерн-балетАнотація
Мета статті – з урахуванням духовно-морального виховного потенціалу постановки провести мистецтвознавчий аналіз пластично-хореографічного вирішення, мізансценувань та художньо-образної символіки рок-опери «Вірую» (1993) композитора Юрія Саєнка на тексти Богдана Стельмаха в інтерпретації режисера Григорія Шумейка й хореографа-постановника Оксани Лань.
Результати дослідження. У статті надано характеристику соціокультурному контексту постановки і пластично-хореографічному вирішенню рок-опери «Вірую», способам творення мізансцен вистав («Покайтеся!», «Розпни його, розпни!», «Біжить, біжить Марія Магдалина…»), символам художньої образності; досліджено творчість авторів мистецького проєкту та виконавців головних персонажів (Йоан – Олег Лихач, Магдалина – Леся Бонковська (вокал), Юлія Левіна (танець), Фома – Віктор Морозов (вокал), Сергій Агапов (танець), Предтеча – Григорій Шумейко); висвітлено співпрацю художників-постановників сценографії (Антоніна Денисюк, Сергій Сініцин) з хореографом і режисером; в різних мізансценах визначено оригінальність застосування квадратного червоного полотна – символу художнього образу вистави.
Наукова новизна. Уперше викладено й проаналізовано авторську концепцію О. Лань зі створення пластично-хореографічної образності рок-опери Ю. Саєнка «Вірую» (1993).
Висновки. Духовно-моральне виховання молоді України – це основа формування світогляду української нації. Вагомим складником такого виховання є мистецтво, зокрема синтезовані сценічні твори духовного спрямування, де використано широкий спектр виразових засобів. Аналіз мізансцен рок-опери «Вірую» Ю. Саєнка дає змогу стверджувати, що творчий внесок хореографині О. Лань разом із артистами творчих колективів Львова (модерн-балет «Акверіас», камерний хор «Євшан») є важливим конструктивним складником в режисурі цього мистецького проєкту, зокрема виконує формотворчі функції щодо втілення художніх образів вистави. Рок-опера за ідейним наповненням є одним з творів, що стали підґрунтям формування світогляду молоді Незалежної України.
Посилання
Bernadska, D. (2013). Suchasna khoreohrafiia v konteksti syntezu mystetstv [Contemporary choreography in the context of arts synthesis]. Humanities Science Current Issues, 7, 78–86 [in Ukrainian].
Demianchuk, A. L., & Kundys, R. Yu. (2019). Stvorennia khoreohrafichnoho obrazu zasobamy plastychnykh i chasovykh mystetstv [Creation of a choreographic character by means of spatial and temporal arts]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 4, 103–109. https://doi.org/10.32461/2226-3209.4.2019.191348 [in Ukrainian].
Faculty of Culture and Arts. (n.d.). Lan Oksana Bohdanivna. Retrieved August 16, 2024, from https://kultart.lnu.edu.ua/employee/lan-oksana-bohdanivna [in Ukrainian].
Hertsyk, Yu. (2023, May 6). Rok opera Viruiu. Lviv 1993. V ramkakh festyvaliu "Ukrainska molod Khrystovi" [Rock opera I Believe. Lviv 1993. As part of the festival "Ukrainian youth for Christ"]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=g6lJXkIS2Ao [in Ukrainian].
Kanak, F. (2002). Synkretyzm [Syncretism]. In V. I. Shynkaruk (Ed.), Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopedic dictionary] (p. 581). Abrys [in Ukrainian].
Kremin, T. (2015). Stelmakh Bohdan Mykhailovych. In O. V. Boron & V. L. Smilianska (Eds.), Shevchenkivska entsyklopediia [Shevchenko’s encyclopedia] (Vol. 5, pp. 944–945). Shevchenko Institute of Literature [in Ukrainian].
Kutniv, Kh. (n.d.). Istoriia [History]. Ukrainska molod Khrystovi. Retrieved August 14, 2024, from http://umh.org.ua/about-us/history/ [in Ukrainian].
Lan, O. (2019). Metody rezhysury vydovyshchno-teatralizovanykh zakhodiv u khoreohrafii: metodychna rozrobka. Z dosvidu roboty narodnoho khudozhnoho kolektyvu "Modern-balet ta shkola-studiia suchasnoho tantsiu “AKVERIAS”" [Methods of directing spectacular theatrical events in choreography: methodological development. From the experience of the national art collective "Modern ballet and school-studio of contemporary dance “AQUARIAS”"]. Kamula [in Ukrainian].
Lan, O. (2024). Rezhysura odnoaktnoi khoreohrafichnoi vystavy: teoretychno-praktychnyi aspekt [ Directing a one-act choreographic performance: theoretical and practical aspects, Ivan Franko National University of Lviv] [PhD Dissertation, Lvivskyi natsionalnyi universytet imeni Ivana Franka] [in Ukrainian].
Lukianenko, K. A. (2023). Suchasnyi tanets u baletmeisterskomu mystetstvi Ukrainy [Contemporary dance in choreographic art of Ukraine]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 117–121. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2023.286887 [in Ukrainian].
Mosiesova, K. I. (2020). Modern-balet Oksany Lan "Akverias": kontseptualnyi pidkhid u suchasnii khoreohrafii Ukrainy [Modern ballet by Oksana Lan "Aquarias": A conceptual approach in modern choreography of Ukraine]. Ivan Franko National University of Lviv [in Ukrainian].
Pidlypska, A. M. (2017). Repertuar baletnoho teatru Ukrainy kintsia XX – pochatku XXI stolittia: typolohiia ta problemy [Repertoire of the ballet theater of Ukraine of the end of the XX – beginning of the XXI century: Typology and problems]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 36, 86–94. https://doi.org/10.31866/2410-1176.36.2017.157682 [in Ukrainian].
President of Ukraine. (2013, March 27). Pro vidznachennia derzhavnymy nahorodamy Ukrainy diiachiv teatralnoho mystetstva [On the awarding of state awards of Ukraine to figures of theatrical art] (Decree No. 163/2013). Verkhovna Rada of Ukraine. https://bit.ly/4gbhQLo [in Ukrainian].
Saienko Yurii Rostyslavovych. (n.d.). Ukrainskyi muzychnyi svit. Retrieved August 14, 2024, from https://musical-world.com.ua/artists/sayenko-yurij-rostyslavovych/ [in Ukrainian].
Shumeiko, H. (2021, May 6). Na stseni abo sviashchennodii, abo ydy z teatru [Either act sacredly on stage or leave the theater] (O. Palianychka, Interviewer). Zbruch. https://zbruc.eu/node/105189 [in Ukrainian].
Shytyk, L. V. (2024). Synkretyzm [Syncretism]. In Velyka ukrainska entsyklopediia [Great Ukrainian encyclopedia]. Entsyklopedychne vydavnytstvo. https://bit.ly/4iJvWW6 [in Ukrainian].
Siromskyi, R. B. (2019). Morozov Viktor Yevhenovych. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 21). NASU Institute of Encyclopaedic Research. https://esu.com.ua/article-68460 [in Ukrainian].
Tatarenko, M. H. (2015). Spivpratsia rezhysera ta baletmeistera u protsesi stvorennia baletnoi vystavy [Collaboration between director and choreographer in the process of creating a ballet performance]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 32, 100–106. https://doi.org/10.31866/2410-1176.32.2015.158724 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Оксана Лань
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.