«Українські балети» у творчості Олексія Ратманського
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318364Ключові слова:
Олексій Ратманський, балет «На Дніпрі», балет «Пісні Буковини», балет «Елегія воєнного часу», балет, класичний танецьАнотація
Мета статті – проаналізувати творчий доробок балетмейстера Олексія Ратманського української тематики.
Результати дослідження. Серед трьох балетів української тематики, поставлених О. Ратманським, «На Дніпрі» (2009) виявився найменш успішним, що пов’язано з контрастуванням музичної партитури та творчого методу О. Ратманського. «Пісні Буковини» (2017) та «Елегія воєнного часу» (2022), попри відсутність прямих політичних маніфестів, стали реакцією митця на події російсько-української війни, увиразнили позицію О. Ратманського з підтримки України.
Наукова новизна статті полягає в тому, що в ній вперше комплексно проаналізовано хореографічні постановки О. Ратманського, пов’язані з українською тематикою, як-от «На Дніпрі», «Пісні Буковини», «Елегія воєнного часу».
Висновки. Впродовж 2009–2022 рр. О. Ратманський реалізує для провідних американських балетних компаній кілька постановок, які пов’язані з культурою України: одноактні балети «На Дніпрі» та «Пісні Буковини» для Американського театру балету (Нью-Йорк); «Елегія воєнного часу» для Тихоокеанського північно-західного балету (Сіетл) (2024 року балет реалізований на сцені Національної опери України (Київ)). У балеті «На Дніпрі» на зв’язок з Україною вказує назва твору та місце дії; у музичній основі балетів «Пісні Буковини» та «Елегія воєнного часу» присутня яскраво виражена українська мелодика, яку відображено в хореографічному тексті. У лексичній складовій є вкраплення та стилізація українських фольклорних елементів. Балетмейстерські пошуки О. Ратманського спочатку були зумовлені зверненням до власного коріння та визначенням власної ідентичності, надалі на творчість митця все більше впливає політична ситуація. Балет «Елегія воєнного часу» став однією з перших мистецьких рефлексій повномасштабного вторгнення росії в Україну 24 лютого 2022 року на світовій балетній сцені. Творчість О. Ратманського, видатного балетмейстера сучасності, має вагоме значення для інтеграції української культури у світове хореографічне мистецтво.
Посилання
Harss, M. (2023a). The boy from Kyiv: Alexei Ratmansky’s life in ballet. Farrar, Straus and Giroux [in English].
Harss, M. (2023b). You can’t go home again. Fjord. https://fjordreview.com/fr/blogs/all/you-can-t-go-home-again [in English].
Homans, J. (2022, October 17). Alexei Ratmansky’s Dance for the War in Ukraine. "Wartime Elegy" is a jagged affair, but that may be part of the point, and the result is strangely. The New Yorker. https://www.newyorker.com/magazine/2022/10/24/alexei-ratmanskys-dance-for-the-war-in-ukraine [in English].
Khadarina, O. (2017). Songs of Bukovina. Fjord. https://fjordreview.com/blogs/all/american-ballet-theatre-songs-of-bukovina [in English].
Makarova, Z. M. (2016). Balety klasychnoi spadshchyny M. Petipa – P. Chaikovskoho u baletmeisterskii interpretatsii Oleksiia Ratmanskoho [Ballets of the classical heritage of M. Petipa – P. Tchaikovsky in the choreographic interpretation of Oleksii Ratmanskyi]. Ukrainian Culture: The Past, Modern, Ways of Development. Branch: Art Criticism, 22, 159–165 [in Ukrainian].
Makarova, Z. M. (2018). Balet Dmytra Shostakovycha "Svitlyi strumok" u redaktsiiakh Fedora Lopukhova ta Oleksiia Ratmanskoho: Khoreohrafichni transformatsii [Dmytro Shostakovych ballet "The Bright Stream" in Fedir Lopukhov and Oleksii Ratmanskyi versions: Choreographic transformation]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 3, 406–410. https://doi.org/10.32461/2226-3209.3.2018.147623 [in Ukrainian].
Makarova, Z. M. (2021). Znachennia tvorchosti Oleksiia Ratmanskoho dlia stanovlennia ukrainskoho baletu kintsia XX stolittia [The importance of Oleksiy Ratmansky’s art for development of Ukrainian ballet at the end of the XX century]. ARTplatFORM, 4(2), 229–245. https://doi.org/10.51209/platform.2.4.2021.229-245 [in Ukrainian].
Mykhnytska, I. (2024, July 19). Beletryzovane fuete, abo balet "Elehiia voiennoho chasu" [Fictionalized fuete, or the ballet "Elegy of wartime"]. Sensor. https://sensormedia.com.ua/theatre/beletryzovane-fuete-abo-balet-elegiya-voyennogo-chasu/ [in Ukrainian].
Nebesnyk, A. V. (2023, April 21). Viina ta tanets: Na prykladi baletu "Elehiia viiskovoho chasu" V. Sylvestrova – O. Ratmanskoho [War and Dance: On the Example of the Ballet "Elegy of Wartime" by V. Sylvesterov – O. Ratmansky]. In A. Pidlypska (Comp.), Fenomen kulturnoi travmy v ukrainskomu ta svitovomu khoreohrafichnomu mystetstvi [The phenomenon of cultural trauma in Ukrainian and world choreographic art] (pp. 90–92). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].
On the Dnipro. (n.d.). ABT: American Ballet Theatre. Retrieved May 3, 2024, from https://www.abt.org/ballet/on-the-dnipro/ [in English].
Pohorila, M. S. (2014). Khoreohrafichne pereosmyslennia Oleksiiem Ratmanskym vidomykh zrazkiv baletnoho teatru [Choreography rethinking of known examples of ballet theatre by Oleksii Ratmanskyi]. I. K. Karpenko-Karyi Kyiv National University of Theatre, Cinema and Television Bulletin, 15, 49–56 [in Ukrainian].
Pohorila, M. S. (2015). Tvorchist Oleksiia Ratmanskoho v konteksti ukrainskoho baletnoho teatru pochatku 90-kh rokiv XX stolittian [The work of Oleksii Ratmansky in the context of the Ukrainian ballet theatre of the early 90s of the XX century]. Chasopys Natsionalnoi muzychnoi Akademii Ukrainy imeni P. I. Chaikovskoho, 3(28), 98–104 [in Ukrainian].
Pohorila, M. S. (2016). Transformatsiia klasychnoho tantsiu v avtorskomu baletnomu teatri Oleksiia Ratmanskoho [Transformation of a classical dance in Alexei Ratmanskyi’s ballet theatre]. Aktualni problemy mystetskoi praktyky i mystetstvoznavchoi nauky: Mystetski obrii ’2016, 8(19), 64–70 [in Ukrainian].
The Center for Ballet and the Arts at NYU. (2019, March 4). Songs of Bukovina: A conversation with Alexei Ratmansky [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=weWuuqzixuM&t=3575s [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Зоя Макарова, Ольга Білаш
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.