Сценічне життя балету «Маруся Богуславка» в постановці Миколи Трегубова 1953 року

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318366

Ключові слова:

Микола Трегубов, балет «Маруся Богуславка», Львівський театр опери та балету, балетмейстер, балет

Анотація

Мета статті – простежити сценічне життя балету «Маруся Богуславка» в постановці М. Трегубова 1953 р. та з’ясувати обставини зникнення цього спектаклю з репертуарної афіші Львівського театру опери та балету.

Результати дослідження. Спираючись на нечисленні мистецтвознавчі праці, присвячені львівському втіленню балету А. Свєчникова-М. Трегубова «Маруся Богуславка», проаналізовано соціокультурні обставини та факти, пов’язані з постановкою.

Наукова новизна. У статті вперше детально проаналізовано сценічний шлях балету «Маруся Богуславка» в постановці М. Трегубова у Львівському театрі опери та балету 1953 р., уточнено причини зникнення твору з репертуарної афіші.

Висновки. Театральний сезон 1953–1954 рр. у Львівському театрі опери та балету для головного балетмейстера М. Трегубова розпочався з постановки історико-героїчної драми «Маруся Богуславка» на музику А. Свєчнікова. Це була третя версія вистави (після київської та донецької) на театральних просторах України. За основу постановки балетмейстер обрав київський варіант С. Сергєєва 1951 р., який на вимогу керівництва театру неодноразово змінювали і в остаточній версії він мав значні недоліки в драматургії. Працюючи над постановкою, М. Трегубову довелося докласти чимало зусиль, щоб хоча б деякою мірою перебороти дивертисментність лібрето та знайти єдину лінію розвитку сценічної дії. Львівська прем’єра балету «Маруся Богуславка» М. Трегубова відбулася 27 грудня 1953 р. Водночас з оригінальними епізодами, цікавими образами головних героїв, вдалими масовими сценами та народними танцями критики відзначали відсутність єдиної лінії розвитку сценічної дії, перевагу дивертисментних танцювальних номерів, безпідставне використання пантоміми. Рішення М. Трегубова взяти за основу версію С. Сергєєва призвело до нетривалого сценічного життя вистави. Після прем’єри балет показали 20 разів упродовж чотирьох сезонів, що свідчить про неабиякий глядацький інтерес до твору, і лише в театральному сезоні 1958–1959 рр. постановка зникла з репертуару. На це вплинули не так прорахунки балетмейстера, як зазначають критики Ю. Станішевський та А. Терещенко, як природне оновлення репертуару, а також звільнення М. Трегубова з посади головного балетмейстера Львівського театру опери та балету ім. І. Франка за власним бажанням 15 жовтня 1958 р.

Біографія автора

Тетяна Чурпіта, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Bilash, O. S. (2020). Balet "Marusia Bohuslavka" A. Sviechnikova: Mizh novatorskym poshukom ta "dekadnym" vydovyshchem [ Ballet "Marusya Boguslavka" made by A. Svechnikov: Between innovative search and show of the decade]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 2, 130–134. https://doi.org/10.32461/2226-3209.2.2020.220418 [in Ukrainian].

Kriger, V. (1951, June 26). Marusya Boguslavka. Izvestiya, 3 [in Russian; in English].

[O nagrazhdenii ordenami i medalyami rabotnikov iskusstv Ukrainskoi SSR [On the awarding of orders and medals to art workers of the Ukrainian SSR]] (1951, July 3). Sovetskoe iskusstvo, 1–2 [in Russian].

Palamarchuk, O. (2007). Muzychni vystavy Lvivskykh teatriv (1776–2001) [Musical Performances of Lviv Theaters (1776–2001)]. Publishing Centre at Ivan Franko Lviv National University [in Ukrainian].

Petryk, O. O. (2020). Baletna trupa Lvivskoho teatru opery ta baletu druhoi polovyny XX – pochatku XXI stolit: Khudozhno-tvorchyi aspekt [Ballet company of Lviv Opera and Ballet Theatry in the second half of the XXth – at the beginning of the XXIst century: Artistic and creative aspect] [PhD Dissertation, Ivan Franko National University of Lviv] [in Ukrainian].

Semenova, N. M. (2019). Natsionalna baletna vystava v ukrainskii khoreohrafichnii kulturi XX – pochatku XXI stolit [National ballet performance in Ukrainian choreographic culture in the 20th – early 21st century] [PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture] [in Ukrainian].

Sheremetieva, M. (1957, September 5). Novyi teatralnyi sezon [New Theater Season]. Vilna Ukraina, 4 [in Ukrainian].

[Sohodni v teatri [Today in the theater]]. (1954–1958). Vilna Ukraina [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (1961). Rozkvit ukrainskoho baletu [The flowering of Ukrainian ballet]. Znannia [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (1963). Ukrainskyi radianskyi balet [Ukrainian Soviet ballet]. Mystetstvo [in Ukrainian].

Stanishevskyi, Yu. (1986). Baletnyi teatr Radianskoi Ukrainy 1925–1985: Shliakhy i problemy rozvytku [Ballet Theater of Soviet Ukraine 1925–1985: Ways and problems of development]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Tereshchenko, A. (1989). Lvivskyi derzhavnyi akademichnyi teatr opery ta baletu imeni Ivana Franka: Pivvikovyi tvorchyi shliakh [Lviv State Academic Opera and Ballet Theater named after Ivan Franko: A half-century creative path]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].

Trehubov Mykola Ivanovych. Zasluzhenyi artyst URSR, dotsent [Tregubov Mykola Ivanovich. Honored Artist of the Ukrainian SSR, Associate Professor]. (n.d.). (Fund R – 1516, Inventory 2, File 2623), Archive of the Kyiv National University of Culture and Arts, Kyiv [in Ukrainian].

Ukrainian Opera Artists XX-th Century. (2021, January 14). ukrainian ballet "Marusia Bohuslavka" Kyiv 1952 [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=L-zgqLu85EI [in Russian].

Zahaikevych, M. (1978). Dramaturhiia baletu [Ballet dramaturgy]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Zakharchuk, N. V. (2013). Tvorcha kontseptsiia baletmeistera Mykoly Trehubova [ The creative concept of the choreographer Mykola Trehubov]. Notes on art criticism, 24, 218–226 [in Ukrainian].

Zakharov, R. (1951, June 26). Marusya Boguslavka. Sovetskoe iskusstvo, 2 [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23

Як цитувати

Чурпіта, Т. (2024). Сценічне життя балету «Маруся Богуславка» в постановці Миколи Трегубова 1953 року. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (51), 124–130. https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318366

Номер

Розділ

ХОРЕОГРАФІЧНЕ МИСТЕЦТВО