Інтерпретація актуальних воєнних подій студентами-дизайнерами в міжнародних виставкових проєктах

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318368

Ключові слова:

графічний дизайн, плакатні проєкти, мистецтво воєнного часу, художні виставки, креативний спротив російській агресії, дизайн-освіта, спільні студентські проєкти

Анотація

Мета статті – введення до наукового обігу нового знання щодо дизайнерсько-мистецьких подій, що відбулися в Кракові і Києві в період повномасштабного вторгнення Росії в Україну і які мають міжнародний характер і вплинули на формування молодих фахівців у дизайнерській сфері.

Результати дослідження. Проведено огляд і порівняльний аналіз творів двох спільних польсько-українських виставок за участі студентів української університетської (КНУКіМ і КУК) спільноти «Креативний супротив» і групи графічних дизайнерів GR.UP, що діє при Інституті мистецтва та дизайну Педагогічного університету Кракова.

Наукова новизна. Вперше проаналізовано специфіку підготовки спільних міжнародних виставок українськими та польськими студентами. На реальних прикладах періоду повномасштабного російського вторгнення розглянуто алгоритм підготовки й проведення виставок від стадії постановки завдань до конкретної події на локації. Виявлено спільне й відмінне в тематичному наповненні, арсеналі візуальних засобів, способах представлення художніх творів, впливах мистецьких шкіл, реакції відвідувачів виставок. Практичне значення одержаних результатів полягає в можливості застосування набутого досвіду в подальших подібних виставкових і онлайн-проєктах.

Висновки. Проведення спільних виставок українських та польських здобувачів, а також митців із країн Європи має велике мотиваційне й виховне значення, оскільки сприяє інтеграції креативної вітчизняної молоді в європейський культурний процес. Виконуючи важливу суспільну місію розголосу у світі про події в Україні, студентство реалізує велику кількість поточних творчих завдань. Такі заходи формують корисні навички спілкування з закордонною аудиторією, відточують фахові вміння роботи в графічних редакторах, розвивають уміння планувати проєктну діяльність і здатність працювати в команді. Завдяки безпосередній участі в організації та проведенні спільних заходів процес формування дизайнерів отримує додатковий імпульс модернізації через ознайомлення з методами й прийомами, які застосовують у європейських закладах. Порівняння вмінь українських здобувачів із уміннями західних ровесників підтверджує чи корегує правильність вектора розвитку вітчизняної освітньої траєкторії.

Біографія автора

Андрій Будник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Asadcheva, T. (2023, July 3). Mystetstvo proty nasylstva: Stolychna halereia demonstruie vystavku plakativ [Art against violence: The capital gallery presents an exhibition of posters]. Vechirnii Kyiv. https://vechirniy.kyiv.ua/news/85069/ [in Ukrainian].

Bottegaio [ Shopkeeper]. (n.d.). In Dictionaries24. Retrieved May 3, 2024, from https://is.gd/w4AIG6 [in Italian].

Bozhko, T. (2022). Znakovo-symvolichni systemy yak kulturni kody: Upiznavanist ta vzaiemodiia symvoliv [Sign and symbolic systems as cultural codes: Recognition and interaction of symbols]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 5(2), 171–187. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266900 [in Ukrainian].

Budnyk, A. (Comp.). (2016). Narodzheni Karpatamy: Plakatnyi Proekt v Ramkakh Pershoho Mizhnarodnoho Mystetskoho Festyvaliu Krain Karpatskoho rehionu "Karpatskyi prostir" [Born by the Carpathians: A Poster Project within the Framework of the First International Festival of Arts of the Carpathian Region "Carpathian Space"]. Sofiia-A [in Ukrainian].

Budnyk, A. (Comp.). (2017). Narodzheni Karpatamy – II: Plakatnyi Proekt v Ramkakh Druhoho Mizhnarodnoho Mystetskoho Festyvaliu Krain Karpatskoho Rehionu "Karpatskyi Prostir" [Born by the Carpathians – II: Poster Project within the Framework of the Second International Art Festival of the Carpathian Region "Carpathian Space"]. Sofiia-A [in Ukrainian].

Budnyk, A. (Comp.). (2018). Narodzheni Karpatamy – III: Plakatnyi Proekt v Ramkakh Mizhnarodnoho Mystetskoho Festyvaliu Krain Karpatskoho Rehionu "Karpatskyi Prostir" [Born by the Carpathians – III: Poster Project within the Framework of the International Art Festival of the Carpathian Region "Carpathian Space"]. Sofiia-A [in Ukrainian].

Budnyk, A. (2019, April 18–19). Plakatni proekty i konkursy yak chynnyk formuvannia profesionalizmu ta sotsiokulturnoho svitohliadu maibutnikh hrafichnykh dyzaineriv [Poster projects and competitions as a factor in the formation of professionalism and socio-cultural outlook of future graphic designers]. In N. S. Udris-Borodavko (Ed.), Dyzain-osvita yak haluz kreatyvnykh industrii [Design education as a branch of creative industries] [Conference proceedings] (pp. 37–42). KNUCA Publishing Centre [in Ukrainian].

Budnyk, A. (2020). The importance of Meller’s model workshop experience for modern design education. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 3(1), 69–84. https://doi.org/10.31866/2617-7951.3.1.2020.207544 [in English].

Budnyk, A. (2021a). Born to the Carpathians Poster Project as a platform for young designers education. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 44, 178–184. https://doi.org/10.31866/2410-1176.44.2021.235420 [in English].

Budnyk, A. (2021b). Pryiomy postmodernizmu u plakatnykh proiektakh chasiv pandemii COVID-19 [Postmodernism techniques in poster projects of the period of COVID-19 pandemic]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 4(1), 8–20. https://doi.org/10.31866/2617-7951.4.1.2021.236115 [in Ukrainian].

Budnyk, A., & Donets, O. (2023). The Project "Creative Resistance" of Ukrainian students and professors of Kyiv National University of Culture and Arts and Kyiv University of Culture in Poland. In K. A. Gajda & A. Z. Nowak (Eds.), University and War in Ukraine (Vol. 58, pp. 177–207). Peter Lang Group [in English].

Golubnycha, G. (2022). Female Portrayal in Disclosure of the Emotional Spectrum of Wartime Experiences. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 5(2), 212–226. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266906 [in English].

Kyiv National University of Culture and Arts. (2023a, May 24). Vystavka aktualnoho mystetstva molodykh kreatoriv u Krakovi [Exhibition of current art of young creators in Krakow]. http://knukim.edu.ua/vystavka-aktualnogo-mystecztva-molodyh-kreatoriv-u-krakovi/ [in Ukrainian].

Kyiv National University of Culture and Arts. (2023b, July 4). Mizhnarodnyi artproiekt vid dyzaineriv-hrafikiv [International art project from graphic designers]. http://knukim.edu.ua/mizhnarodnyj-artproyekt-vid-dyzajneriv-grafikiv/ [in Ukrainian].

Oliinyk, V. (2023). Transformatsiia zhinochoho obrazu v ukrainskii iliustratsii vid radianskykh chasiv do sohodennia [Transformation of the Female Image in Ukrainian Illustration from Soviet Times to the Present]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 6(2), 266–278. https://doi.org/10.31866/2617-7951.6.2.2023.292150 [in Ukrainian].

Severina, O. (2023, November 29). The 4th Block. 12th international eco-poster triennial. Association of Graphic Designers. http://the4thblock.org/?p=1423 [in English].

Skachenko, O. (2018, May 4). Narodzheni Karpatamy abo plakatnyi proiekt yak dzherelo vizualnykh emotsii [Born by the Carpathians or the poster project as a source of visual emotions]. Ukrainskyi prostir. https://uaprostir.pp.ua/narodzheni-karpatamy-abo-plakatnyj-proekt-yak-dzherelo-vizualnyh-emotsij-24414/ [in Ukrainian].

Snisarenko, V., & Snisarenko-Yerzhykovska, A. (2023, September 6). Art-proiekt "Gvalt" yak vizualnyi zasib borotby proty nasylstva [Art project "Gvalt" as a visual means of fighting against violence]. Faculty of Design and Advertising KNUCA. https://design.knukim.edu.ua/novyny/art-proyekt-gvalt-yak-vizualnyj-zasib-borotby-proty-nasylstva [in Ukrainian].

Udris-Borodavko, N. (2022). Creative resistance to Russian aggression as a socially responsible initiative of graphic designers of Ukraine: (On the example of the activities of the Department of graphic design of KNUC&A). Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 5(2), 154–170. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266899 [in English].

Vezhbovska, L. (2022). Dyzain oporu suproty dyzainu viiny [Resistance Design vs War Design]. Demiurge: Ideas, Technologies, Perspectives of Design, 5(2), 152–153. https://doi.org/10.31866/2617-7951.5.2.2022.266897 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2024-12-23

Як цитувати

Будник, А. (2024). Інтерпретація актуальних воєнних подій студентами-дизайнерами в міжнародних виставкових проєктах. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (51), 131–141. https://doi.org/10.31866/2410-1176.51.2024.318368

Номер

Розділ

ДИЗАЙН