Поняття художнього канону в античному мистецтві як приклад неявної логіки в розкритті естетичного досвіду
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334023Ключові слова:
логос, динамічна симетрія проти статичної симетрії, канон, природа естетичного досвіду, перетворення людини через мистецтвоАнотація
Метою статті є розвиток когнітивної позиції про те, що онтологічний концепт логосу як основоположного й конститутивного числа закладено в основу всіх творчих процесів. Це явище легко розпізнати в логічному реляційному мисленні, яке, перефразовуючи Елі Сігела (н.в.), виявляє, де речі мають відношення між собою, їхні тотожності й відмінності. Відповідно, зв’язки в мистецтві є вираженням того, як об’єкти мають взаємодіяти один з одним. Отже, насамперед математичне співвідношення називається каноном. Як ілюстративний приклад того, що обговорюється в статті, виступає форма та математична структура давньогрецької вази. Результати дослідження. У процесі естетичного сприйняття зацікавлені глядачі створюють витвір мистецтва разом з майстром. Вони діахронічно сприймають ті самі потужні математичні закони, які запустив художник, щоб зобразити матеріальний світ. Це явище вказує на те, що видатні твори мистецтва мають значний вплив на людський розум завдяки своїй здатності відновлювати й підтримувати порядок у людській психіці, яка часто порушується внутрішніми й зовнішніми чинниками. Наукова новизна. Незважаючи на те, що ця стаття є частиною наявної на сьогоднішній день дослідницької роботи з динамічної симетрії грецької вази, проведеної Д. Хембіджем у ХХ ст., її все ж таки можна вважати незалежним науковим доробком і результатом попередніх досліджень авторки з естетичних переживань і відчуттів сакрального. Окрім того, це дослідження розглядає предмет в нейроестетичній перспективі. У ньому обговорюється природа розуму та моністична концепція людини. Крім того, феноменологічно можна простежити розвиток естетичного досвіду, який структурований у послідовному руслі, запропонованому Романом Інгарденом. Висновки. Логіка — це вправа мислення, якщо її теореми та дії не завжди чітко виражені у творіах мистецтва, а приховані під поверхнею шедеврів, створених талановитими особистостями. Логіка спрямована на очищення людського розуму, на його відповідність універсальним онтичним законам. Практикування логіки в будь-який спосіб — насамперед через споглядання мистецтва — доводить розумове прагнення людини відновити єдність світу, яку закріплює та охороняє логос.
Посилання
Blake, E. M. (1921). Dynamic Symmetry – A Criticism. The Art Bulletin, 3(3), 107–127. https://doi.org/10.2307/3046381 [in English].
Caskey, L. D. (2022). Geometry of Greek Vases: Attic Vases in the Museum of Fine Arts Analysed According to the Principles of Proportion Discovered by Jay Hambidge. Legare Street Press. (Original work published 1922) [in English].
Coomaraswamy, A. K. (1994). The Transformation of Nature in Art. Angelico Press [in English].
Goodman, N. (1976). Languages of Art. Hackett. https://doi.org/10.5040/9781350928541 [in English].
Liatsou, M. (2024). 1st Biennale of Contemporary Κeramics 2024 in Santorini. Santorini.net. https://www.santorini.net/1st-biennale-of-contemporary-%CE%BAeramics-2024-in-santorini/ [in English].
Mansfeld, J. (1981). Protagoras on epistemological obstacles and persons. In B. Kerferd (Ed.), The Sophists and their Legacy (pp. 44–46). Coronet Books [in English].
Metrological Relief. (2024, December 4). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Metrological_Relief [in English].
Mond-Kozłowska, W. (2011). O istocie rytmu na pograniczach tańca, muzyki i poezji w antyku greckim, perskim i hinduskim [On the Essence of Rhythm in the Greek, Persian and Indian Antiquity]. Homini [in Polish].
Nikolakopoulou, I. (2022). Bronze Age, Telos, Dodecanese. Hellenic Organization of Cultural Resources Development [in English].
Ratio. (2024). In Wikipedia. https://en.wikipedia.org/wiki/Ratio [in English].
Schneider, M. S. (n.d.). Constructing the Universe. Activity Book: Vol. 4. Dynamic Rectangles. Explore Harmony in Mathematics and Art. Retrieved January 3, 2023, from https://www.constructingtheuniverse.com/Volume4.html [in English].
Siegel, E. (n.d.). Art as Logic (This essay was written in 1953). Aesthetic Realism Online Library. Retrieved January 3, 2023, from https://aestheticrealism.net/essays/art-aslogic/ [in English].
Silver, L., & Terraciano, K. (Eds.). (2019). Canons and Values: Ancient to Modern. Getty Research Institute [in English]. Stiros, S. C. (2022). Doric Foot and Metrological Implications of the Ancient Theatre of Makyneia, Western Greece.
Metrology, 2, 387–393. https://doi.org/10.3390/metrology2030023 [in English].
Stracke, R. (2018). Stags at Fountains, Peacocks, Kantharoi. Christian Iconography. https://www.christianiconography.info/fountainKantharos.html [in English].
Tatarkiewicz, W. (1970). History of Aesthetics: Vol. 1. Ancient Aesthetics (J. Harrell, Ed.). Mouton. https://doi.org/10.1515/9783111554556 [in English].
Todd, M. E. (2008). The Thinking Body. Gestalt Journal Press [in English].
Vitruvius. (1999). Ten Books on Architecture (I. D. Rowland & T. N. Howe, Trans. & Eds.). Cambridge University Press. https://doi.org/10.1017/CBO9780511840951 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.