Робота над репертуаром та реконструкцією традиційних обрядових дійств у фольклорному колективі: методика й практика
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334026Ключові слова:
фольклорний ансамбль, репертуар, обрядові дійства, реконструкція, інсценізаціяАнотація
Мета статті — висвітлити специфіку підбору репертуару та ключові етапи роботи над пісенними творами у вторинному фольклорному колективі; описати основні засади реконструкції традиційних обрядових дійств. Результати дослідження. У статті схарактеризовано особливості підбору та основні джерела поповнення репертуару різних за складом фольклорних колективів. Означено провідні етапи роботи над вивченням народнопісенних творів, які включають ознайомлення з етносередовищем їх побутування, прослуховування першоджерел, аналіз фонетичних особливостей мови та діалектів, визначення музичної фактури, розучування музичного матеріалу з урахуванням основних прийомів і манери виконання, варіативності, тембрового та ритмічного ансамблю тощо. Подано рекомендації щодо реконструкції традиційних обрядових дійств, які сприяють відтворенню якомога реальнішої картини традиційної обрядовості певного етносередовища. Наукова новизна. На основі практичного досвіду авторів публікації запропоновано оптимальну послідовність дій при вивченні народновокальних творів у фольклорному колективі, визначено провідні чинники гармонійної інсценізації календарних та родинних обрядів, що дозволяють максимально наблизити їх сценічне втілення до природних умов побутування. Висновки. Запропонований матеріал дає можливість керівникам фольклорних гуртів, особливо на початковому етапі їхньої діяльності, якомога ефективніше побудувати репетиційну роботу з ансамблем, урізноманітнити способи оновлення репертуару та сформувати правильне ставлення до специфіки відтворення народномузичного матеріалу в сценічних умовах. У ході дослідження виявлено, що основними способами поповнення репертуару фольклорного колективу є усне переймання пісень та інструментальних творів від їх носіїв у сільській місцевості, збір народномузичних матеріалів у фольклористичних експедиціях, послуговування записами інших збирачів, а також використання зразків традиційної музики, опублікованих на різних онлайн-ресурсах та надрукованих у фольклорних збірниках
Посилання
Bench-Shokalo, O. (2002). Ukrainskyi khorovyi spiv: Aktualizatsiia zvychaievoi tradytsii [Ukrainian choral singing: Actualization of the customary tradition]. Redaktsiia zhurnalu "Ukrainskyi Svit" [in Ukrainian].
Breslavets, H. M. (2018). Rekonstruktsiia folklornoho tekstu v ukrainskii muzychnii kulturi ostannoi tretyny XX – pochatku XXI stolittia [Reconstruction of the folklore text in the Ukrainian musical culture of the last third of the 20th – early 21st centuries] [PhD Dissertation, Kharkiv State Academy of Culture]. https://ic.ac.kharkov.ua/nauk_rob/specrada/specrada/old_2018/Breslavec/disBreslavec2.pdf [in Ukrainian].
Dolhochub, V. A. (2020). Praktyky rekonstruktsii ta sposoby reprezentatsii tradytsiinoi kultury v Ukraini na pochatku XXI st. [Practices of reconstruction and methods of representation of traditional culture in Ukraine at the beginning of the 21st century] [Doctoral Dissertation, Odesa I. I. Mechnikov National University]. https://onu.edu.ua/pub/bank/userfiles/files/science/razovi_spec_vcheni_rady/df41051005/diss_Dolgochub_VA.pdf [in Ukrainian].
Dzvinka, R. (Comp.). (2023). Zberezhennia reliktiv narodnomuzychnoi spadshchyny Polissia [Preservation of relics of folk music heritage of Polissya]. RID [in Ukrainian].
Hapon, L. (2010). Do problemy vykhovannia spivaka u vtorynnomu folklornomu ansambli [To the problem of educating a singer in a secondary folklore ensemble]. Visnyk of the Lviv University. Series Philology, 43, 294–301 [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (1989). Problemy reprezentatsii folkloru na sviati narodnoi tvorchosti [Problems of representing folklore at the festival of folk art]. Folk art and ethnography, 5, 3–9 [in Ukrainian].
Hrytsa, S. (1992). Tradytsiia ta improvizatsiia v pisennomu vykonavstvi (na materiiali ukrainskykh dum) [Tradition and improvisation in song performance (based on Ukrainian dums)]. Bandura, 39–40, 5–9 [in Ukrainian].
Sinelnikov, I. H. (2017a). Dytiachyi folklornyi kolektyv: Metodyka orhanizatsii, pryntsypy roboty, repertuarna polityka [Children’s folklore assembly: Methodology of organization, principles of work, reperty policy]. Young Scientist, 11, 661–666 [in Ukrainian].
Sinelnikov, I. H. (2017b). Metodyka roboty z folklornym kolektyvom [Methodology of work with a folklore ensemble]. Lira-K [in Ukrainian].
Sinelnikov, I. H. (2019). Robota z folklornym kolektyvom: Metody opanuvannia tradytsiinoho muzychnoho materialu [Work with folk collective: Methods of opening of traditional musical works]. Image of the Modern Pedagogue, 1(184), 65–68. https://doi.org/10.33272/2522-9729-2019-1(184)-65-68 [in Ukrainian].
Sinelnikova, V., & Sinelnikov, I. (2022). Opanuvannia narodno- muzychnoi tradytsii v studentskomu folklornomu kolektyvi [Mastering the folk music tradition in the student folklore group]. Bulletin of KNUKiM. Series in Arts, 47, 80–87. https://doi.org/10.31866/2410-1176.47.2022.269576 [in Ukrainian].
Tsapun, R. (2014). Vykhovannia osnovnykh spivochykh navykiv u folklornomu kolektyvi: Metodychni rekomendatsii [Education of basic singing skills in a folklore group: Methodological recommendations]. Rivne State University of the Humanities [in Ukrainian].
Tsapun, R. (2016). Orhanizatsiini ta metodychni osnovy roboty folklornoho kolektyvu: Metodychni rekomendatsii [Organizational and methodological foundations of the work of a folklore group: Methodological recommendations]. Rivne State University of the Humanities [in Ukrainian].
Tsapun, R., & Sinelnikova, V. (2023). Rekonstruktsiia tradytsiinykh novorichnykh obriadiv u tvorchosti studentskoho folklornoho kolektyvu [Reconstruction of traditional new year’s rites in the work of student folklore group]. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts. Series in Musical Art, 6(1), 53–66. https://doi.org/10.31866/2616-7581.6.1.2023.277884 [in Ukrainian].
Yefremov, Ye. (1985). Doslidzhennia narodnopisennoho vykonavstva cherez modeliuvannia invarianta pisni [Research of folk song performance through modeling of song invariant]. Ukrainian Musicology, 20, 79–99 [in Ukrainian].
Yefremov, Ye., & Ponomarenko, V. (1989). Doslidzhennia lokalnoi narodnopisennoi tradytsii yak osnova diialnosti vtorynnoho folklornoho ansambliu [Research of local folk song tradition as the basis of the activities of a secondary folk ensemble]. Ukrainian Musicology, 24, 3–16 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.