Типологізація українського «героїчного» кінематографа (2014–2024 рр.): морфологічно-тематичний аспект
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334029Ключові слова:
український кінематограф, типологія, морфологічно-тематичний підхід, герой, героїзмАнотація
Метою статті є типологічний аналіз «героїчного» кінематографа часів російсько- української війни на основі виділення певних морфологічних і тематичних критеріїв. Під «героїчним» кінематографом розуміється кінематограф, у якому центральним персонажем є людина, що демонструє героїчні вчинки, особливе ставлення до країни, тобто людина з рисами героя. Результати дослідження. Морфологічно-тематичний підхід до дослідження дозволив визначити основні критерії типологізації «героїчного» кінематографа України часів російсько-української війни. В основу тематичної типології сучасного українського «героїчного» кіномистецтва часів російсько-української війни покладені критерії, серед яких: 1) хронологічно-територіальний критерій; 2) гендерний критерій; 3) критерій ідеологічного та політичного контексту; 4) критерій емоційного впливу на аудиторію тощо. Наукова новизна дослідження полягає в тому, що на основі критеріїв типологізації визначені певні типи героїв, через які розкриваються прояви героїчної поведінки в українському кінематографі часів російсько- української війни. Водночас зазначається, що перелік таких типів «носіїв героїзму» не може бути вичерпним, а будь-яка типологія може бути недосконалою, але дозволяє деталізувати дослідження українського «героїчного» кінематографа. Висновки. В статті запропонована номенклатура тематичних блоків українського «героїчного» кінематографа за такими критеріями: 1) хронологічно-територіальним критерієм; 2) критерієм за типом героя, через який розкриваються прояви героїчної поведінки; 3) гендерним критерієм; 4) мотиваційним критерієм; 5) критерієм ідеологічного та політичного контексту; 6) критерієм емоційного впливу на аудиторію. Серед виділених типів героїв є такі: громадський активіст, доброволець, професійний військовий, митець-захисник, жінка-захисниця, рятувальник, пересічна людина тощо. Отримані в ході дослідження результати дозволяють надалі розглядати на матеріалі документального й ігрового українського «героїчного» кінематографа часів російсько-української війни як різні типи героя, так і засоби художньої екранної виразності, якими ці типи створюються. Використання морфологічно-тематичного підходу до типологізації українського «героїчного» кінематографа дозволяє деталізувати складники його творів під час мистецтвознавчого аналізу. Окремим перспективним напрямом подальших досліджень є існування «героїчного» кінематографа України часів російсько- української війни на формотворчому рівні, який дозволить виявити основні морфеми, якими описуються певні типи героїв.
Посилання
Alforov, M. (2023). "Heroichnyi" kinematohraf u mystetstvoznavchomu dyskursi: Kontseptosfera ["Heroic" cinematography in art criticism discourse: Conceptosphere]. Culture of Ukraine, 82, 53–58. https://doi.org/10.31516/2410-5325.082.06 [in Ukrainian].
Briukhovetska, L. (2014). Naitsikavisha istoriia v Yevropi: Ekranni versii [The most interesting story in Europe: Screen versions]. Zadruha [in Ukrainian].
Briukhovetska, L. (2022). Kinoversii rosiisko-ukrainskoi viiny na Donbasi [Film versions of the Russian- Ukrainian war in Donbas]. In L. Briukhovetska (Comp. & Ed.), Enerhiia vidrodzhennia. Ukrainske kino, 2014– 2020 [The energy of revival. Ukrainian cinema, 2014– 2020] (pp. 18–36). Redaktsiia zhurnalu "Kino-teatr"; Osvita Ukrainy [in Ukrainian].
Cohen, R. (1986). History and Genre. New Literary History, 17(2), 203–218. https://doi.org/10.2307/468885 [in English].
Horpenko, V. (2013). Istorychna dynamika terminolohii suchasnykh ekrannykh mystetstv (nime kino) [Historical dynamics of the terminology of modern screen arts (silent cinema)]. Stratehii doslidzhennia ekrannykh media, 7, 73–124 [in Ukrainian].
Mulvey, L. (2006). Visual Pleasure and Narrative Cinema. Ed. Grin Verlag [in English].
Melnyk, R. (2024, July 31). Rezhyserka Kateryna Strelchenko vidmovylas vid stvorennia filmu "Myttsi v okopakh". Zamovnytsia vymahaie nadaty yii vidzniati materialy [Director Kateryna Strelchenko refused to make the film "Artists in the Trenches". The customer demands to provide her with the filmed materials]. Detektor media. https://is.gd/oHeHG4 [in Ukrainian].
Pravylo, I. (2023). Vybir zhanriv ta form audiovizualnoho mystetstva dlia fiksatsii ta khudozhnoho pereosmyslennia tem voiennoho chasu [The selection of genres and forms in audiovisual art for the recording and artistic reinterpretation of wartime themes]. Culture of Ukraine, 82, 44–52. https://doi.org/10.31516/2410-5325.082.05 [in Ukrainian].
Taylor, M. (2003). The Vietnam war in history, literature and film. Edinburgh University Press [in English].
Trymbach, S. V. (2013). Kinomystetstvo [Cinema art]. In Entsyklopediia suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of modern Ukraine] (pp. 191–199). Presa Ukrainy [in Ukrainian].
Turek, F., & Turek, Z. (2022). Hollywood heroes: How your favorite movies reveal god. NavPress [in English].
Tymoshenko, A. (2024a). Obraz heroia v suchasnomu ukrainskomu kinematohrafi. Interviu z Dmytrom Sukholytkym-Sobchukom [The image of the hero in modern Ukrainian cinema. Interview with Dmytro Sukholytkyi-Sobchuk]. Ukrainian Cultural Studies, 1(14), 103–107. https://doi.org/10.17721/UCS.2024.1(14).16 [in Ukrainian].
Tymoshenko, A. (2024b). Transformatsiia obrazu heroia u vizualnykh praktykakh v ukrainskii kulturi pid vplyvom rosiisko-ukrainskoi viiny [Transformation of the hero image in visual practices in the Ukrainian culture under the influence of the Russian-Ukrainian war]. Issues in Cultural Studies, 44, 158–171. https://doi.org/10.31866/2410-1311.44.2024.318740 [in Ukrainian].
Zubavina, I. (2007). Kinematohraf nezalezhnoi Ukrainy: Tendentsii, filmy, postati [Cinematography of independent Ukraine: Trends, films, figures]. Feniks [in Ukrainian].
Zubavina, I. (2022a). Aktualizatsiia arkhetypu divy-voitelky v kinematohrafi Ukrainy pochatku XXI stolittia [Actualization of the warrior maiden archetype in Ukrainian cinema of the beginning of the 21st century]. Contemporary Art, 18, 19–26. https://doi.org/10.31500/2309-8813.18.2022.269658 [in Ukrainian].
Zubavina, I. (2022b). Tsinnisno-smyslovi dominanty chasu v kontsept-obrazi Materi (na materiali kinematohrafu Ukrainy) [Value-semantic dominants of time in the Mother concept-image (on the material of the cinematography of Ukraine)]. Ekranni mystetstva, 31, 11–29. https://doi.org/10.34026/1997-4264.31.2022.267518 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.