Звук і музика в кіно: емоційний вплив на аудиторію у світлі проблеми інтерактивності

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334036

Ключові слова:

кіномистецтво, звук, музика, кіно, фільм, емоції, творчий діалог, глядацька аудиторія

Анотація

Мета статті — крізь призму проблеми інтерактивності з’ясувати особливості та інструменти впливу звуку й музики в кіно на емоції глядацької аудиторії. Результати дослідження. У статті наголошується, що здатність звуку й музики впливати на емоційні та когнітивні процеси визначає необхідність звукового супроводу будь-якого аудіовізуального твору, особливо кіно. Звуки й музика створюють відповідну атмосферу та емоційний настрій аудиторії, залишаючись фундаментальним складником виробництва кінофільмів, взявши на себе провідну роль у досвіді перегляду їх аудиторією, адже саме звук має здатність створювати мультисенсорний досвід, що посилює загальний вплив візуального зображення. Наукова новизна полягає в окреслені аспектів дослідження проблем інтерактивності в контексті загального синтезу мистецтв і галузей знань та взаємозв’язку між музикою і звуками в кіномистецтві та емоціями глядачів. Висновки. Особливості та інструменти впливу звуку й музики в кіно на емоції глядацької аудиторії тісно пов’язані з проблемами інтерактивності. Звук і музика мають суттєвий вплив на мозок і тіло людини, стимулюючи когнітивні, фізіологічні та біохімічні процеси, створюючи відповідний емоційний стан і забезпечуючи творчий діалог глядачів із твором кіномистецтва; вони відіграють важливу роль у створенні відповідної атмосфери, передаванні сенсу й посиленні емоційного впливу аудіовізуального твору на аудиторію. Звуковий дизайн кіно допомагає створити багатовимірний емоційний досвід, що підсилює візуальне сприйняття та максимально занурює глядача у світ фільму. Ретельно підбираючи звукові елементи й маніпулюючи ними, можна викликати певні емоції, створюючи більш захопливий і вражаючий досвід для аудиторії. Саундтрек, звукові ефекти, діалоги, паузи визначають глядацьке сприйняття сцен, настрій фільму та його персонажів. Звук і музика, що лунають за кадром, відіграють вирішальну роль у досвіді перегляду фільму. Фактично звуковий супровід у кінофільмі — це емоційна підказка, яка дає змогу правильно інтерпретувати та покращити розуміння візуальної історії завдяки емоційному підсилення подій, що відбуваються на екрані.

Біографія автора

Владислав Каращук, Київський національний університет культури і мистецтв

Аспірант

Посилання

Bonnin, J. E., & Ballarini, F. (2020, November 19). ¿Qué ocurre en nuestro cerebro cuando escuchamos o tocamos música? [What happens in our brain when we listen to or play music?]. Chequeado. https://chequeado.com/el-explicador/que-ocurre-en-nuestro-cerebro-cuando-escuchamos-o-tocamos-musica/ [in Spanish].

Buhler, J., Neumeyer, D., & Deemer, R. (2010). Hearing the movies: Music and sound in film history. Oxford University Press [in English].

Cohen, A. J. (2010). Music as a source of emotion in film. In P. N. Juslin & J. A. Sloboda (Eds.), Handbook of Music and Emotion: Theory, Research, Applications (pp. 879–902). Oxford University Press [in English].

d’Artenay, A. (2019). The influence of film music on emotion [Master's Theses, California State University] [in English].

Dobrovolska, R. (2023). Istoryko-filosofski osnovy fenomenu muzychnoi terapii u Velykobrytanii ta SshA [Historical and philosophical foundations of the phenomenon of music therapy in Great Britain and the USA]. Humanities Science Current Issues, 60(1), 296–300. https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-1-44 [in Ukrainian].

Fernández Lozano, M. (2021). Expresión Corporal y emociones en el aula de música del siglo XXI [Body expression and emotions in the 21st century music classroom] [Degree Project, Universidad de Cádiz]. https://is.gd/jNW9Ls [in Spanish].

Furdui, Yu., Hutnik, I., & Poddubna, O. (2023). Doslidzhennia vplyvu zvuku nyzkochastotnykh kamertoniv na subiektyvne vidchuttia psykho- emotsiinoho ta fizychnoho stanu u zdorovykh molodykh liudei [Research on the influence of the sound of low-frequency tuning forks on the subjective feeling of psycho-emotional and physical state in healthy young people]. In Modern directions and movements in science [Conference proceedings] (№ 150, pp. 280–283). InterConf. https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/2983 [in Ukrainian].

Havrysh, B., & Tymchenko, O. (2022). Creating a model of the influence of sounds on the emotional state of man. Computer Systems and Information Technologies, 3, 61–64. https://doi.org/10.31891/csit-2022-3-8 [in English].

Heneraliuk, L. (2008). Universalizm Shevchenka: Vzaiemodiia literatury i mystetstva [Shevchenko's Universalism: The interaction of literature and art]. Naukova dumka [in Ukrainian].

Holman, T. (2018). Sound for film and television (3rd ed.). Routledge [in English].

Klochek, H. (2012). "Kinematohrafizm" Tarasa Shevchenka v konteksti interaktyvnykh stosunkiv literatury y kino [Taras Shevchenko's "Cinematography" in the context of interactive relations between literature and cinema]. Research Bulletin. Series: Philological Sciences, 110, 3−15. https://core.ac.uk/download/pdf/53035666.pdf [in Ukrainian].

Maldonado Neira, V. (2020/2021). La música como expresión emocional y cultural [Music as an emotional and cultural expression]. Universidad Pontificia. https://repositorio.comillas.edu/rest/bitstreams/432269/retrieve [in Spanish].

Moniz, J.-M.-C. (2017). Significação musical em cinema: teorias e contextos [Musical significance in cinema: Theories and contexts] [PhD Dissertation, Universidade de Lisboa] [in Spanish].

Mosquera Cabrera, I. (2013). Influencia de la música en las emociones [Influence of music on emotions]. Realitas, Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 1(2), 34–38 [in Spanish].

Múltiples beneficios de la música durante el embarazo tanto para la madre como para el futuro bebé… [Multiple benefits of music during pregnancy for both the mother and the future baby…]. (2018, March 30). Academia Miralbueno. https://academiamiralbueno.com/multiples-beneficios-de-la-musica-durante-el-embarazo-tanto-para-la-madre-como-para-el-futuro-bebe/ [in Spanish].

Pomar Vásquez, M. D. P. (2024). Catarsis. La música como herramienta terapéutica [Catharsis. Music as a therapeutic tool] [PhD Dissertation, Universidade Bogotá-Colombia] [in Spanish].

Stasko, H. Ye., Shuliar, O. D., Slyvotskyi, M. Yu., Stefaniuk, M. P., Molodii, O. R., Popeliuk, M. V., & Zherebetska, I. I. (2010). Holos liudyny ta vokalna robota z nym [The human voice and vocal work with it]. Vydavnytstvo Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stefanyka [in Ukrainian].

Tkachenko, A., & Shuliak, M. (2023). Tvorchyi dialoh myttsiv: V. Zemliak − I. Mykolaichuk; V. Zemliak − V. Denysenko: na materiali filmiv "Vavylon XX" i "Sovist" [Creative dialogue of artists: V. Zemliak − I. Mykolaichuk; V. Zemliak − V. Denysenko: Based on the material of the films "Babylon XX" and "Conscience"]. Literary Studies, 1(64), 115–123 [in Ukrainian].

Trymbach, S. (2023). Vasyl Zemliak i literaturno-mystetskyi pobut Kyieva 1960–70-kh rokiv [Vasyl Zemliak and the literary and artistic life Kyiv in the 1960–70s]. Literary Studies, 1(64), 137–147 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Каращук, В. (2025). Звук і музика в кіно: емоційний вплив на аудиторію у світлі проблеми інтерактивності. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (52), 36–43. https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334036

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО