Звук і музика в кіно: емоційний вплив на аудиторію у світлі проблеми інтерактивності
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334036Ключові слова:
кіномистецтво, звук, музика, кіно, фільм, емоції, творчий діалог, глядацька аудиторіяАнотація
Мета статті — крізь призму проблеми інтерактивності з’ясувати особливості та інструменти впливу звуку й музики в кіно на емоції глядацької аудиторії. Результати дослідження. У статті наголошується, що здатність звуку й музики впливати на емоційні та когнітивні процеси визначає необхідність звукового супроводу будь-якого аудіовізуального твору, особливо кіно. Звуки й музика створюють відповідну атмосферу та емоційний настрій аудиторії, залишаючись фундаментальним складником виробництва кінофільмів, взявши на себе провідну роль у досвіді перегляду їх аудиторією, адже саме звук має здатність створювати мультисенсорний досвід, що посилює загальний вплив візуального зображення. Наукова новизна полягає в окреслені аспектів дослідження проблем інтерактивності в контексті загального синтезу мистецтв і галузей знань та взаємозв’язку між музикою і звуками в кіномистецтві та емоціями глядачів. Висновки. Особливості та інструменти впливу звуку й музики в кіно на емоції глядацької аудиторії тісно пов’язані з проблемами інтерактивності. Звук і музика мають суттєвий вплив на мозок і тіло людини, стимулюючи когнітивні, фізіологічні та біохімічні процеси, створюючи відповідний емоційний стан і забезпечуючи творчий діалог глядачів із твором кіномистецтва; вони відіграють важливу роль у створенні відповідної атмосфери, передаванні сенсу й посиленні емоційного впливу аудіовізуального твору на аудиторію. Звуковий дизайн кіно допомагає створити багатовимірний емоційний досвід, що підсилює візуальне сприйняття та максимально занурює глядача у світ фільму. Ретельно підбираючи звукові елементи й маніпулюючи ними, можна викликати певні емоції, створюючи більш захопливий і вражаючий досвід для аудиторії. Саундтрек, звукові ефекти, діалоги, паузи визначають глядацьке сприйняття сцен, настрій фільму та його персонажів. Звук і музика, що лунають за кадром, відіграють вирішальну роль у досвіді перегляду фільму. Фактично звуковий супровід у кінофільмі — це емоційна підказка, яка дає змогу правильно інтерпретувати та покращити розуміння візуальної історії завдяки емоційному підсилення подій, що відбуваються на екрані.
Посилання
Bonnin, J. E., & Ballarini, F. (2020, November 19). ¿Qué ocurre en nuestro cerebro cuando escuchamos o tocamos música? [What happens in our brain when we listen to or play music?]. Chequeado. https://chequeado.com/el-explicador/que-ocurre-en-nuestro-cerebro-cuando-escuchamos-o-tocamos-musica/ [in Spanish].
Buhler, J., Neumeyer, D., & Deemer, R. (2010). Hearing the movies: Music and sound in film history. Oxford University Press [in English].
Cohen, A. J. (2010). Music as a source of emotion in film. In P. N. Juslin & J. A. Sloboda (Eds.), Handbook of Music and Emotion: Theory, Research, Applications (pp. 879–902). Oxford University Press [in English].
d’Artenay, A. (2019). The influence of film music on emotion [Master's Theses, California State University] [in English].
Dobrovolska, R. (2023). Istoryko-filosofski osnovy fenomenu muzychnoi terapii u Velykobrytanii ta SshA [Historical and philosophical foundations of the phenomenon of music therapy in Great Britain and the USA]. Humanities Science Current Issues, 60(1), 296–300. https://doi.org/10.24919/2308-4863/60-1-44 [in Ukrainian].
Fernández Lozano, M. (2021). Expresión Corporal y emociones en el aula de música del siglo XXI [Body expression and emotions in the 21st century music classroom] [Degree Project, Universidad de Cádiz]. https://is.gd/jNW9Ls [in Spanish].
Furdui, Yu., Hutnik, I., & Poddubna, O. (2023). Doslidzhennia vplyvu zvuku nyzkochastotnykh kamertoniv na subiektyvne vidchuttia psykho- emotsiinoho ta fizychnoho stanu u zdorovykh molodykh liudei [Research on the influence of the sound of low-frequency tuning forks on the subjective feeling of psycho-emotional and physical state in healthy young people]. In Modern directions and movements in science [Conference proceedings] (№ 150, pp. 280–283). InterConf. https://archive.interconf.center/index.php/conference-proceeding/article/view/2983 [in Ukrainian].
Havrysh, B., & Tymchenko, O. (2022). Creating a model of the influence of sounds on the emotional state of man. Computer Systems and Information Technologies, 3, 61–64. https://doi.org/10.31891/csit-2022-3-8 [in English].
Heneraliuk, L. (2008). Universalizm Shevchenka: Vzaiemodiia literatury i mystetstva [Shevchenko's Universalism: The interaction of literature and art]. Naukova dumka [in Ukrainian].
Holman, T. (2018). Sound for film and television (3rd ed.). Routledge [in English].
Klochek, H. (2012). "Kinematohrafizm" Tarasa Shevchenka v konteksti interaktyvnykh stosunkiv literatury y kino [Taras Shevchenko's "Cinematography" in the context of interactive relations between literature and cinema]. Research Bulletin. Series: Philological Sciences, 110, 3−15. https://core.ac.uk/download/pdf/53035666.pdf [in Ukrainian].
Maldonado Neira, V. (2020/2021). La música como expresión emocional y cultural [Music as an emotional and cultural expression]. Universidad Pontificia. https://repositorio.comillas.edu/rest/bitstreams/432269/retrieve [in Spanish].
Moniz, J.-M.-C. (2017). Significação musical em cinema: teorias e contextos [Musical significance in cinema: Theories and contexts] [PhD Dissertation, Universidade de Lisboa] [in Spanish].
Mosquera Cabrera, I. (2013). Influencia de la música en las emociones [Influence of music on emotions]. Realitas, Revista de Ciencias Sociales, Humanas y Artes, 1(2), 34–38 [in Spanish].
Múltiples beneficios de la música durante el embarazo tanto para la madre como para el futuro bebé… [Multiple benefits of music during pregnancy for both the mother and the future baby…]. (2018, March 30). Academia Miralbueno. https://academiamiralbueno.com/multiples-beneficios-de-la-musica-durante-el-embarazo-tanto-para-la-madre-como-para-el-futuro-bebe/ [in Spanish].
Pomar Vásquez, M. D. P. (2024). Catarsis. La música como herramienta terapéutica [Catharsis. Music as a therapeutic tool] [PhD Dissertation, Universidade Bogotá-Colombia] [in Spanish].
Stasko, H. Ye., Shuliar, O. D., Slyvotskyi, M. Yu., Stefaniuk, M. P., Molodii, O. R., Popeliuk, M. V., & Zherebetska, I. I. (2010). Holos liudyny ta vokalna robota z nym [The human voice and vocal work with it]. Vydavnytstvo Prykarpatskoho natsionalnoho universytetu imeni Vasylia Stefanyka [in Ukrainian].
Tkachenko, A., & Shuliak, M. (2023). Tvorchyi dialoh myttsiv: V. Zemliak − I. Mykolaichuk; V. Zemliak − V. Denysenko: na materiali filmiv "Vavylon XX" i "Sovist" [Creative dialogue of artists: V. Zemliak − I. Mykolaichuk; V. Zemliak − V. Denysenko: Based on the material of the films "Babylon XX" and "Conscience"]. Literary Studies, 1(64), 115–123 [in Ukrainian].
Trymbach, S. (2023). Vasyl Zemliak i literaturno-mystetskyi pobut Kyieva 1960–70-kh rokiv [Vasyl Zemliak and the literary and artistic life Kyiv in the 1960–70s]. Literary Studies, 1(64), 137–147 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.