Новаторство й соціальна критика в «чорній серії» польського документального кіно 1950-х років
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334038Ключові слова:
кінематограф, польське кіно, документальне кіно, «чорна серія», режисерАнотація
Мета статті — з’ясувати особливості еволюції польського документального кінематографа 1950-х – початку 1960-х років на прикладі концептуальних засад «чорної серії». Результати дослідження. У статті проаналізовано історію розвитку «чорної серії», виявлено її ключові риси, окреслено загальний історичний контекст і тематику фільмів. Виявлено ознаки новаторства «чорної серії», простежено зв’язки трансформаційних процесів у польському і світовому документальному кіно. За допомогою кінознавчого аналізу з’ясовано широкий спектр соціальних проблем, порушених у рамках «чорної серії», а також виділено сюжетні особливості фільмів, серед яких ключове місце належить показу складних умов повоєнного повсякденного життя та долі молодого покоління. Наукова новизна статті полягає в тому, що вперше в українському кінознавстві проаналізовано зміни у польському документальному кінематографі 1950-х років на прикладі феномена «чорної серії». Висновки. Період 1950-х років став відображенням важливих трансформацій у польському документальному кінематографі. «Чорна серія» стала одним із найважливіших феноменів цього періоду історії. Роботи режисерів даного напряму відзначилися змістовною та формальною оригінальністю, вирізнялись новаторським підходом до вибору тем, які раніше свідомо виключалися з публічного дискурсу. Тож це бачення визначило сутність серії, головною ідеєю якої стало глибоке й критичне вивчення суспільного життя. Тенденції розвитку польського неігрового кіно сьогодні потребують нового наукового осмислення, оскільки вони значно розширюють розуміння процесів еволюції кінематографа. Це питання набуває особливої актуальності з огляду на зростання інтересу до документального фільму в сучасному українському кіновиробництві та кінознавстві.
Посилання
Haltof, M. (2007). Historical dictionary of Polish cinema. Scarecrow Press [in English].
Haltof, M. (2019). Polish cinema: A history. Berghahn Books. https://doi.org/10.2307/j.ctvw04fdg [in English].
Hendrykowski, M. (1998). Sztuka krótkiego metrażu [The art of the short] (M. Jazdon, Trans.). Ars Nova [in Polish].
Iskierko, A. (1980). "Czarna seria" ["Black series"]. In J. Toeplitz (Ed.), Historia filmu polskiego: Tom 4. 1957–1961 [Historia film polskiego: Vol. 4. 1957–1961] (pp. 218–224). Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe [in Polish].
Jazdon, M. (2009). Kino dokumentalne Kazimierza Karabasza [Kazimierz Karabasz's documentary cinema]. UAM Wydawnictwo Naukowe [in Polish].
Kurz, I. (2010). Dziwki, anioły i rycerze a "moment nowoczesny" w polskim kinie po 1956 roku [Whores, angels and knights and the "modern moment" in Polish cinema after 1956]. In M. Zawodniak & P. Zwierzchowski (Eds.), Październik 1956 w literaturze i filmie [October 1956 in literature and film] (pp. 220–232). Wydawnictwo UKW [in Polish].
Matuchniak-Mystkowska, A., & Wejbert-Wąsiewicz, E. (2023). Filmy dokumentalne a postawy młodzieży. Kultura historyczna w rzeczywistości hybrydalnej [Documentary films and the attitudes of youth: Historical culture in a hybrid reality]. Perspectives on Culture, 3(42), 143–164. https://doi.org/10.35765/pk.2023.4203.12 [in Polish].
Mishchenko, M. (2014). Dokumentalnyi kinematohraf Ukrainy: Mizh istorychnoiu rekonstruktsiieiu ta filosofskym osmyslenniam [Documentary cinema of Ukraine: between historical reconstruction and philosophical understanding]. The Journal of V. N. Karazin Kharkiv National University. Series: Philosophy. Philosophical Peripeteias, 50(1116), 47–51 [in Ukrainian].
Nastałek-Żygadło, G. (2013). Filmowy portret problemów społecznych w "czarnej serii" (1956–1958) [Film portrayal of social problems in the "black series" (1956-1958)]. Instytut Pamięci Narodowej [in Polish].
Nurczyńska-Fidelska, E. (1998). Czarny realizm: O stylu i jego funkcji w filmach nurtu współczesnego [Black realism: On style and its function in films of the contemporary trend]. In E. Nurczyńska-Fidelska & B. Stolarska (Eds.), "Szkoła polska" – powroty [ "Polish school" – returns] (pp. 33–47). Wydawnictwo UŁ [in Polish].
Pławuszewski, P. (2017). Po swojemu. Kino Władysława Ślesickiego [In his own way. The cinema of Władysław Ślesicki]. Universitas [in Polish].
Szpulak, A. (2018)."Czarna seria" polskiego dokumentu ["Black series" of Polish documentary]. In M. Hendrykowska (Ed.), Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945–2014) [History of Polish documentary film (1945–2014)] (pp. 91–122). UAM Wydawnictwo Naukowe. https://repozytorium.amu.edu.pl/server/api/core/bitstreams/4f68e505-6f0e-4507-8ad1-3676935b818f/content [in Polish].
Werner, A. (1980). Kino społecznych niepokojów [Cinema of social unrest]. Film na Świecie, 10(266), 58–85 [in Polish].
Wojciech, O. (2018). Kino i "szkoła Karabasza"[Cinema and the "Karabasz school"]. In M. Hendrykowska (Ed.), Historia polskiego filmu dokumentalnego (1945– 2014) [History of Polish documentary film (1945– 2014)] (pp. 152–168). UAM Wydawnictwo Naukowe [in Polish].
Zakrynychna, I. M., Yemelianova, T. O., Kasian, L. H., Klymovych, N. M., Liubarska, L. V., Makarova, T. O., Matiushchenko, S. P., & Topishko, N. O. (Comps.). (2015). Kinolitopys. Anotovanyi kataloh kinozhurnaliv, dokumentalnykh filmiv, kino- i telesiuzhetiv (1976– 1985) [Film chronicles. Annotated catalog of film magazines, documentaries, film and television stories (1976–1985)]. Derzhavnyi komitet arkhiviv Ukrainy, Tsentralnyi derzhavnyi kinofotofonoarkhiv Ukrainy imeni H. S. Pshenychnoho. http://history.org.ua/LiberUA/KinoLit19765_2015/KinoLit19765_2015.pdf [in Ukrainian].
Zawodniak, M., & Zwierzchowski, P. (Eds.). (2010). Październik 1956 w literaturze i filmie [October 1956 in literature and film]. Wydawnictwo UKW [in Polish].
Zubavina, I. (2007). Kinematohraf nezalezhnoi Ukrainy: Tendentsii, filmy, postati [Cinema of independent Ukraine: Trends, films, figures]. Feniks [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.