Smart TV та новий глядацький досвід: естетичні експлікації

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334040

Ключові слова:

Smart TV, глядацький естетичний досвід, персоналізація, емоції, революційні користувацькі інтерфейси, мистецтвознавчий аналіз

Анотація

Мета статті — експлікація та аналіз впливу Smart TV на трансформацію глядацького естетичного досвіду. Результати дослідження. З’ясовано, що з настанням «ери Smart TV» відбулася без перебільшення революція в телеіндустрії, коли телевізори остаточно перестали сприймати як «ідіотські коробки», а телемистецтво перетворилося на портал доступу до сучасного цифрового світу. Обґрунтовано, що завдяки стрімінговому девайсу, балансу між складністю та різноманітністю, революційному користувацькому інтерфейсу, дисплеям із покращеною роздільною здатністю, саундбарам та персоналізованому контенту Smart TV трансформувало глядацький досвід у напрямі  гіперреалістичної та гіперімерсивної естетики. Наукова новизна статті полягає в естетичній експлікації впливу розумного телебачення на трансформацію користувацького/глядацького досвіду в рамках українських аудіовізуального та мистецтвознавчого дискурсів. Висновки. Оптика мистецтвознавчого аналізу дозволяє стверджувати, що завдяки своїм новим і винятковим розробкам телебачення перетворилося з інструмента перегляду на інтерактивний розумний продукт, який можна персоналізувати. Якщо раніше телевізори були пасивними екранами, які транслювали все те, що диктували кабельні компанії, то Smart TV пропонує більше контролю як над самим відеоконтентом, так і над взаємодією з онлайн-контентом. І ця опція активного контролю забезпечується внаслідок проєктування контексту, який приводить до емоцій, а не внаслідок відображення емоцій через існування продукту, тобто емоційно-естетичний контекст задумується та проєктується водночас із продуктами. Smart TV пропонує новий рівень деталізації в поєднанні з більшими екранами, що робить кожну дію гіперреалістичною й генерує багату емоційну палітру, яка поглиблює імерсивний естетичний досвід, підсилений вбудованими саундбарами. Ключові слова: Smart TV; глядацький естетичний досвід; персоналізація; емоції; революційні користувацькі інтерфейси; мистецтвознавчий аналіз.

Біографії авторів

Оксана Олійник, Київський національний університет культури і мистецтв

Кандидат культурології, доцент

Микола Мандзяк, Київський університет культури

Аспірант

Посилання

Anderson, L. (2013). Television aesthetics reconsidered: What can art teach us about Medium? Unak.is. http://english.unak.is/static/files/Andersson_Linus.pdf [in English].

Bellman, S., Schweda, A., & Varan, D. (2010). The importance of social motives for watching and interacting with digital television. International Journal of Market Research, 52(1), 67–87. https://doi.org/10.2501/S1470785310201065 [in English].

Cardwell, S. (2006). Television Aesthetics. Critical Studies in Television, 1(1), 72–80. https://doi.org/10.7227/CST.1.1.10 [in English].

Csikszentmihalyi, M., & Kubey, R. (1981). Television and the rest of life: A systematic comparison of subjective experience. Public Opinion Quarterly, 45(3), 317–328. https://doi.org/10.1086/268667 [in English].

De Moor, K., Saritas, O., Schuurman, D., Claeys, L., & De Marez, L. (2014). Towards Innovation Foresight: Two empirical case studies on future TV experiences for/by users. Futures, 59, 39–49. https://doi.org/10.1016/j.futures.2014.01.009 [in English].

Đorđević, T. (1989). Teorija masovnih komunikacija [Mass communication theory]. SIT [in Slovenian].

Hassenzahl, M., & Tractinsky, N. (2006). User experience – a research agenda. Behaviour & Information Technology, 25(2), 91–97. https://doi.org/10.1080/01449290500330331 [in English].

Hassenzahl, M., Eckoldt, K., Diefenbach, S., Laschke, M., Lenz, E., & Kim, J. (2013). Designing moments of meaning and pleasure. Experience design and happiness. International Journal of Design, 7(3), 21–31 [in English].

Jacobs, J. (2001). Issues of judgment and value in television studies. International Journal of Cultural Studies, 4(4), 427–447. https://doi.org/10.1177/136787790100400404 [in English].

Jang, J., Zhao, D., Hong, W., Park, Y., & Yi, M. Y. (2016, June 22–24). Uncovering the underlying factors of Smart TV UX over Time: Amulti-study, mixed-method approach. In TVX’16: ACM Interactive Experiences for TV and Online Video [Conference proceedings] (pp. 3–12). Association for Computing Machinery. http://doi.org/10.1145/2932206.2932207 [in English].

López-Nores, M., Blanco-Fernández, Y., Pazos-Arias, J. J., Fernández-Vilas, A., & Ramos-Cabrer, M. (2011). Automatic provision of personalized e-commerce services in Digital TV scenarios with impermanent connectivity. Expert Systems with Applications, 38(10), 12691–12698. https://doi.org/10.1016/j.eswa.2011.04.056 [in English].

Meulen, R., & Pettey, C. (2012). Gartner Says 85 Percent of All Flat-Panel TVs Will Be Internet-Connected Smart TVs by 2016. Gartner. http://www.gartner.com/newsroom/id/2280617 [in English].

Novaković, S. (1998). Govor TV medija. Televizija- sadašnjost-budućnost – godišnjak RTS [The speech of TV Media. Television-present-future – annual]. Beograd [in Croatian].

Stojanovic Prelevic, I. (2018). Television and the aesthetic experience. Facta Universitatis. Series: Visual Arts and Music, 4(2), 81–87. https://doi.org/10.22190/FUVAM1802081S [in English].

Taluğ, D. Y. (2021). User expectations on Smart TV; An empiric study on user emotions towards Smart TV. The Turkish Online Journal of Design, Art and Communication, 11(2), 424–442. https://doi.org/10.7456/11102100/007 [in English].

Thorburn, D. (2004). Television aesthetics. In H. Newcomb (Ed.), The Television Encyclopedia. Taylor and Francis. http://web.mit.edu/21l.432/www/readings/Thorburn_TelevisionAesthetics.pdf [in English].

Tsekleves, E., Cosmas, J., Aggoun, A., & Loo, J. (2009). Converged digital TV services: The role of middleware and future directions of interactive television. International Journal of Digital Multimedia Broadcasting, 1, Article 643680. https://doi.org/10.1155/2009/643680 [in English].

Tsekleves, E., Whitham, R., Kondo, K., & Hill, A. (2011). Investigating media use and the television user experience in the home. Entertainment computing, 2(3), 151–161. https://doi.org/10.1016/j.entcom.2011.02.002 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Олійник, О., & Мандзяк, М. (2025). Smart TV та новий глядацький досвід: естетичні експлікації. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (52), 54–60. https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334040

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО