Естетика мобільного відео: мистецтвознавчі рефлексії
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334043Ключові слова:
мобільні відео, мобільне кіновиробництво, «естетика Keitai», «культура рухомого зображення», цифрова аудіовізуальна індустрія, естетико-мистецтвознавчий аналізАнотація
Мета статті — естетико-мистецтвознавчий аналіз мобільного відеозапису як революційної технології в сучасному кіновиробництві та цифровій аудіовізуальній індустрії. Результати дослідження. З’ясовано, що цифрова трансформація аудіовізуального ландшафту поглибилася й набула нового масштабу в «епоху мобільності», свідченням чого є перетворення мобільного зображення на «естетичну фігуру нашого часу». Продемонстровано, що естетика мобільного відео, або «естетика Keitai», має кілька рівнів: по-перше, пікселізація зображення (естетика низької роздільної здатності) й зміщення уваги з візуальної якості на глибше розуміння ідентичності зображення (інтимні, безпосередні й буденні зображення), і, по-друге, вплив мобільних телефонів на мову тіла. Наукова новизна статті полягає в актуалізації та концептуалізації естетичної проблематики, пов’язаної з упровадженням мобільних технологій у кіновиробництво та «культурою рухомого зображення» в рамках українського мистецтвознавчого дискурсу. Висновки. Завдяки впровадженню та бурхливому розвитку технологій мобільного відеозапису з початку XXI ст., зокрема смартфонів, кіновиробництво перейшло з андеграундної та артхаусної практики на егалітарну кінопрактику. Це сприяло формуванню «культури рухомого зображення» та виникненню основних рис естетики, властивої мобільним медіа, враховуючи зміну парадигми — від домінантної «окулярцентричної» естетики до «тактильної» естетики, що ґрунтується на втіленій афективності. Завдяки мобільним пристроям запису відкривається альтернативний простір для аудіовізуальної творчості, а нова естетика, формат 3GP/MPEG4, підкреслює оригінальну якість продукту, що дозволяє глядачеві ідентифікувати себе з кінорежисером чи медіахудожником, а також стимулює інновації та демонструє потенціал мобільних медіа в рамках цифрового аудіовізуального ландшафту, що розвивається.
Посилання
Baker, C. C., Schleser, M., & Molga, K. (2009). Aesthetics of mobile media art. Journal of Media Practice, 10(2), 101–122. https://doi.org/10.1386/jmpr.10.2-3.101_1 [in English].
Caridad Botella, L. (2012). The mobile aesthetics of cell phone made films: From the pixel to the everyday. Revista KEPES, 9(8), 73–87 [in English].
Christensen, M. S. (2006). As we may feel: Interpreting the cultural of emerging personal affective mobile media [PhD Dissertation, IT University of Copenhagen] [in English].
Full-length film shot on phone. (2006, June 14). The Guardian. http://www.guardian.co.uk/film/2006/jun/14/news2 [in English].
Jouini, A. (2025). Aesthetics and practices of mobility in mobile phone filmmaking. Media Practice and Education, 26(1). https://doi.org/10.1080/25741136.2025.2478492 [in English].
McLuhan, M. (2001). Understanding Media (2nd ed.). Routledge [in English].
Nail, T. (2019). The migrant image. In B. Dogramaci & B. Mersmann (Eds.), Handbook of art and global migration: Theories, practices, and challenges (рр. 54–69). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110476675-004 [in English].
Odin, R. (2010). Question Posées à la théorie du cinéma par les films tour-nés sur téléphone portable [Questions posed to film theory by films shot on mobile phones]. In F. Casetti, J. Gaines, & V. Re (Eds.), Dall’inizio, alla fine. Teorie del cinema in prospettiva [In the very beginning and the very end. Film theories in perspective] (pp. 363–372). Forum [in French].
O'Kane, S. (2018, December 18). GoPro CEO Nick Woodman on how the company is coming back into focus. The Verge. https://www.theverge.com/2018/12/18/18145385/gopro-ceo-nick-woodman-hero-7-black-compeitition- karma-drone [in English].
Pecheranskyi, I. (2023). Attractive visuality generation within the 360˚-VR video format as a technological trend in modern film production. Culture and Arts in the Modern World, 24, 271–284. https://doi.org/10.31866/2410-1915.24.2023.287709 [in English].
Ruf, O. (2018). Vorwort. Ästhetische Mobilität oder: Smartphone-Kultur [Foreword. Aesthetic mobility or: Smartphone culture]. In O. Ruf (Ed.), Smartphone- Ästhetik. Zur Philosophie und Gestaltung mobiler Medien [Smartphone aesthetics. On the philosophy and design of mobile media] (pp. 9–12). Transcript. https://doi.org/10.14361/9783839435298-001 [in German].
Schleser, M. R. C. (2011). Mobile-mentary: Mobile documentaries in the mediascape. LAP Lambert Academic Publishing [in English].
St. John, A. (2013, September 26). Working bad: Cinematographer Michael Slovis on 35mm film, HDTV, and how 'Breaking Bad' stuck the landing. Forbes. https://www.forbes.com/sites/allenstjohn/2013/09/26/working-bad-cinematographer-michael-slovis-on-35mm-film-hdtv-and-how-breaking-bad-stuck-the- landing/ [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автор зберігає авторські права на статтю та одночасно надає журналу право її першої публікації на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License.
Користувачі можуть вільно переглядати, читати, завантажувати статті з науковою та навчальною метою; поширювати їх, обов’язково зазначаючи авторство.
Автор опублікованої статті має право поширювати інформацію про неї та розміщувати посилання в електронному репозитарії закладу вищої освіти/установи.