Естетика мобільного відео: мистецтвознавчі рефлексії

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334043

Ключові слова:

мобільні відео, мобільне кіновиробництво, «естетика Keitai», «культура рухомого зображення», цифрова аудіовізуальна індустрія, естетико-мистецтвознавчий аналіз

Анотація

Мета статті — естетико-мистецтвознавчий аналіз мобільного відеозапису як революційної технології в сучасному кіновиробництві та цифровій аудіовізуальній індустрії. Результати дослідження. З’ясовано, що цифрова трансформація аудіовізуального ландшафту поглибилася й набула нового масштабу в «епоху мобільності», свідченням чого є перетворення мобільного зображення на «естетичну фігуру нашого часу». Продемонстровано, що естетика мобільного відео, або «естетика Keitai», має кілька рівнів: по-перше, пікселізація зображення (естетика низької роздільної здатності) й зміщення уваги з візуальної якості на глибше розуміння ідентичності зображення (інтимні, безпосередні й буденні зображення), і, по-друге, вплив мобільних телефонів на мову тіла. Наукова новизна статті полягає в актуалізації та концептуалізації естетичної проблематики, пов’язаної з упровадженням мобільних технологій у кіновиробництво та «культурою рухомого зображення» в рамках українського мистецтвознавчого дискурсу. Висновки. Завдяки впровадженню та бурхливому розвитку технологій мобільного відеозапису з початку XXI ст., зокрема смартфонів, кіновиробництво перейшло з андеграундної та артхаусної практики на егалітарну кінопрактику. Це сприяло формуванню «культури рухомого зображення» та виникненню основних рис естетики, властивої мобільним медіа, враховуючи зміну парадигми — від домінантної «окулярцентричної» естетики до «тактильної» естетики, що ґрунтується на втіленій афективності. Завдяки мобільним пристроям запису відкривається альтернативний простір для аудіовізуальної творчості, а нова естетика, формат 3GP/MPEG4, підкреслює оригінальну якість продукту, що дозволяє глядачеві ідентифікувати себе з кінорежисером чи медіахудожником, а також стимулює інновації та демонструє потенціал мобільних медіа в рамках цифрового аудіовізуального ландшафту, що розвивається.

Біографія автора

Ігор Печеранський, Київський національний університет культури і мистецтв

Доктор філософських наук, професор

Посилання

Baker, C. C., Schleser, M., & Molga, K. (2009). Aesthetics of mobile media art. Journal of Media Practice, 10(2), 101–122. https://doi.org/10.1386/jmpr.10.2-3.101_1 [in English].

Caridad Botella, L. (2012). The mobile aesthetics of cell phone made films: From the pixel to the everyday. Revista KEPES, 9(8), 73–87 [in English].

Christensen, M. S. (2006). As we may feel: Interpreting the cultural of emerging personal affective mobile media [PhD Dissertation, IT University of Copenhagen] [in English].

Full-length film shot on phone. (2006, June 14). The Guardian. http://www.guardian.co.uk/film/2006/jun/14/news2 [in English].

Jouini, A. (2025). Aesthetics and practices of mobility in mobile phone filmmaking. Media Practice and Education, 26(1). https://doi.org/10.1080/25741136.2025.2478492 [in English].

McLuhan, M. (2001). Understanding Media (2nd ed.). Routledge [in English].

Nail, T. (2019). The migrant image. In B. Dogramaci & B. Mersmann (Eds.), Handbook of art and global migration: Theories, practices, and challenges (рр. 54–69). De Gruyter. https://doi.org/10.1515/9783110476675-004 [in English].

Odin, R. (2010). Question Posées à la théorie du cinéma par les films tour-nés sur téléphone portable [Questions posed to film theory by films shot on mobile phones]. In F. Casetti, J. Gaines, & V. Re (Eds.), Dall’inizio, alla fine. Teorie del cinema in prospettiva [In the very beginning and the very end. Film theories in perspective] (pp. 363–372). Forum [in French].

O'Kane, S. (2018, December 18). GoPro CEO Nick Woodman on how the company is coming back into focus. The Verge. https://www.theverge.com/2018/12/18/18145385/gopro-ceo-nick-woodman-hero-7-black-compeitition- karma-drone [in English].

Pecheranskyi, I. (2023). Attractive visuality generation within the 360˚-VR video format as a technological trend in modern film production. Culture and Arts in the Modern World, 24, 271–284. https://doi.org/10.31866/2410-1915.24.2023.287709 [in English].

Ruf, O. (2018). Vorwort. Ästhetische Mobilität oder: Smartphone-Kultur [Foreword. Aesthetic mobility or: Smartphone culture]. In O. Ruf (Ed.), Smartphone- Ästhetik. Zur Philosophie und Gestaltung mobiler Medien [Smartphone aesthetics. On the philosophy and design of mobile media] (pp. 9–12). Transcript. https://doi.org/10.14361/9783839435298-001 [in German].

Schleser, M. R. C. (2011). Mobile-mentary: Mobile documentaries in the mediascape. LAP Lambert Academic Publishing [in English].

St. John, A. (2013, September 26). Working bad: Cinematographer Michael Slovis on 35mm film, HDTV, and how 'Breaking Bad' stuck the landing. Forbes. https://www.forbes.com/sites/allenstjohn/2013/09/26/working-bad-cinematographer-michael-slovis-on-35mm-film-hdtv-and-how-breaking-bad-stuck-the- landing/ [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-07-02

Як цитувати

Печеранський, І. (2025). Естетика мобільного відео: мистецтвознавчі рефлексії. Вісник КНУКіМ. Серія «Мистецтвознавство», (52), 61–67. https://doi.org/10.31866/2410-1176.52.2025.334043

Номер

Розділ

АУДІОВІЗУАЛЬНЕ МИСТЕЦТВО